Gå til innhold

Spørsmål vedr langtidsykemelding og sluttdato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langtidsykemeldt, og fått beskjed at min "sluttdato" er 1 mai. Etter dette må jeg altså enten jobbe 100% i 6 mnd for å opparbeide rettigheter til ny sykemelding, eller over på AAP.

Jeg skal nå starte i 20% jobb, og håpet og målet er jo å raskest mulig komme tilbake i full jobb FØR sluttdatoen. Men har et spm: hvis jeg feks er tilbake i full jobb 1 april - dvs 1 mnd FØR sluttdatoen, betyr det da at jeg de neste 6 mnd kan være sykemeldt inntil 4 uker - iom at jeg da ikke har vært sykemeldt et helt år? Grunnen til spm er fordi jeg må ta en operasjon til høsten, og da må jeg være borte fra jobb i noen uker. Dette går jo ikke om jeg ikke har rett på sykepenger, og da må jeg utsette en operasjon jeg virkelig egentlig MÅ ha for å bli helt frisk..

Håper noen skjønte spm mitt og kan svare??

Anonymkode: 0595c...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan svare?

Skrevet

I hht folketrygdsloven er det et max antall dager du får sykepenger ila tre år. Overskrider du dette får du ikke sykepenger ved fravær, overskrider du det ikke får du sykepenger. Her må du regne, og husk at delvis sykemelding også teller som sykemelding. Når disse dagene er brukt opp må du jobbe i 26 uker utrn fravær for åha opptjent nye rettigheter, altså dersom du har brukt opp ditt antall dager får du ikke penger den måneden du er velke og må leve på oppsparte midler.

Anonymkode: 61f5d...058

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er langtidsykemeldt, og fått beskjed at min "sluttdato" er 1 mai. Etter dette må jeg altså enten jobbe 100% i 6 mnd for å opparbeide rettigheter til ny sykemelding, eller over på AAP.

Jeg skal nå starte i 20% jobb, og håpet og målet er jo å raskest mulig komme tilbake i full jobb FØR sluttdatoen. Men har et spm: hvis jeg feks er tilbake i full jobb 1 april - dvs 1 mnd FØR sluttdatoen, betyr det da at jeg de neste 6 mnd kan være sykemeldt inntil 4 uker - iom at jeg da ikke har vært sykemeldt et helt år? Grunnen til spm er fordi jeg må ta en operasjon til høsten, og da må jeg være borte fra jobb i noen uker. Dette går jo ikke om jeg ikke har rett på sykepenger, og da må jeg utsette en operasjon jeg virkelig egentlig MÅ ha for å bli helt frisk..

Håper noen skjønte spm mitt og kan svare??

Sykepenger i arbeidsgiverperioden telles ikke inn så med mindre du er syk i over 16 dager bør det gå fint. 

Anonymkode: 69320...7ec

• Liker 1
Skrevet

For å få å opparbeide ny periode med sykepenger, må du være uten sykemelding sammenhengende i 6 mnd.

Anonymkode: 1ab9b...397

Skrevet

Kan du ikke ringe sykehuset og si at du kan stille på kort varsel? Evt sjekke frittsykehusvalg.no for å se om det er noen som har kortere ventetid

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ringe sykehuset og si at du kan stille på kort varsel? Evt sjekke frittsykehusvalg.no for å se om det er noen som har kortere ventetid

Naivt..gjorde det selv, gikk ikke noe raskere. Man kan stå på vent på kort varsel i et år. Særlig når de prioriterer noen sykdomsgrupper ovenfor andre. Konsekvensene for pasientene og de individuelle forskjellene betyr mindre.

Anonymkode: 0b2d0...2b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...