AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Hei! Jeg har en datter på snart 5 år som ikke vil gå på do i barnehagen. Hun har holdt på sånn så lenge jeg kan huske, men i den forrige barnehagen ordnet de de med at hun satt seg på voksendoen, mest sannsynlig uten å gå på do. Nå har hun byttet barnehage og problemet er verre enn noen gang før. Vi har en tett dialog med bhg, som akter å "få orden" på dette problemet, og de følger virkelig opp. Det virker som om jo mer vi og bhg maser på henne desto verre blir det. Nå har hun sluttet å gå på do FØR vi går i bhg også. Det sier seg jo selv at dette ikke kan fortsette - jeg er redd det vil utvikle seg til en fobi og at hun vil få varige mén i forhold til blæren. Det virker som om hun skammer seg over å gå på do, og at det er skikkelig flaut. Hjemme har hun et helt normalt forhold til dogåing, og ordner dette selv (inntil nå nylig, da problemet har eskalert). Hun ble passet av mormor i en liten uke i høst, og da gikk hun ikke på do på 3 dager, og det endte med at hun tisset på seg om nettene. Hun har virkelig evnen til å holde det inne, og det er jo ikke bra i det hele tatt! Og nå som det har eskalert sånn, så føler jeg at det haster med å få en ordning på det. Derfor kvier jeg meg for å slutte å mase om det og la henne styre det selv,- jeg vet jo aldri hvor lang tid det vil ta - om det i det hele tatt fungerer. Er det noen som har noen forslag til hva vi kan prøve eller som har vært borti lignende? Føler vi har prøvd "alt" og nå er jeg rådvill. Anonymkode: 366d2...1a3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Jeg var akkurat slik da jeg var liten! Jeg gikk ikke på do andre steder enn hjemme. Jeg tisset heller på meg i barnehagen enn å gå på do, og da jeg begynte på skolen holdt jeg meg til jeg kom hjem. Til og med på vgs, da skoledagen gjerne varte til kl 16, og jeg endte opp med å gå nesten 10 timer uten å gå på do. Jeg har også holdt meg i nesten 3 dager på hyttetur med speideren.. I barnehagen var det fordi det var skummelt å gå opp til do, det var noe med gangen der. På skolen var det en kombinasjon av veldig ekle do (dårlig renhold + ikke oppusset de siste 20 årene), og det at det var flaut å gå på do. For meg gikk det bedre da jeg begynte på universitetet, og det var lettere å gå på do uten at noen la merke til det. Jeg fatter ikke hvorfor det er så flaut å gå på do, men sånn var det nå. Har du snakket med datteren din hvorfor hun ikke vil gå på do? Hva er det som plager henne med det? Anonymkode: c7e8e...1d7
MapleSirup Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Tørker hun seg selv hjemme? For noen er jo det en overgang... Enig med over; har hun gitt noen forklaring som dere kan forholde dere til? Do er jo veldig ekkelt for noen, merkelg nok...Bhg må nok legge litt press på tenker jeg. Det er jo vanlig at de har faste do-tider.Dere må nesten bestemme at hun skal tisse borte. Kanskje øve litt. Tisse på shoppingsenter, tisse hos naboen...? Jeg vet ikke jeg, altså. Jeg prøver bare å bidra med å tenkte høyt..
Gjest cheshirecat Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Total avsporing men leste dette som "Daten vil ikke gå på do" ☺️
bush babe Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 La henne drikke mer, slik at hun rett og slett må? Jeg vet ikke om det hjelper altså, men kanskje. Særlig hvis hun sitter på do på barnehagen, hvis hun da virkelig må, kan det jo hende at det løsner.... Men fortsett med at barnehagen passer på at hun sitter på doen ihvertfall to ganger i løpet av dagen, for da kan det jo hende at hun klarer det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 TS her. Tusen takk for så mange svar på så kort tid! Vi har prøvd å snakke med henne, men hun nekter å snakke om det. Hun bare lager masse høye lyder og lar meg ikke fullføre en setning engang hvis jeg forsøker å spørre. I går tisset hun på seg i bhg for første gang. Det var kjempeflaut for henne, og jeg håper dette gir henne "motivasjon" til å bruke doen i stedet.. Hun tisset på seg i bilen på vei hjem også, og en gang til hjemme - foran doen - da hun ikke rakk det. Jeg er redd blærefunksjonen hennes allerede har tatt skade, da dette er første gang vi har opplevd at hun ikke klarer å holde seg. Hun kan tisse hvor som helst hvis jeg eller faren er med henne og passer på at døra er låst. Hun ordner også seg selv når vi er hjemme, men jeg eller faren må være med hvis vi har besøk. Jeg har prøvd å fortelle henne at hun bare kan låse døra selv, gjøre det hun skal, tørke seg selv og ikke trenger noen form for hjelp, men likevel vil hun ikke. Anonymkode: 366d2...1a3 2
Fiorella Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Kanskje du eller faren burde være med i bhg og 'passe' på dodøra, være med henne på do sammen med en ansatt et par dager? Vet ikke.. men husker en av tantebarna mine som ikke stolte på noen andre enn foreldrene sine, hun måtte stole skikkelig på de som skulle passe på.. gikk plutselig over. 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har alltid vært slik selv. Jeg holdt meg i tre dager på en hyttetur med svigers. Jeg klarte ikke å tisse, jeg klarte ikke engang gå inn på do. Jeg klarte ikke FØLE at jeg måtte tisse engang. Blæren stakk ut (så gravid ut) da jeg kom hjem, og jeg tisset i flere minutter. Min mor har fortalt meg at om jeg måtte tisse da vi var ute, måtte vi dra hjem. Jeg klarte ikke tisse hos andre. Jeg aner ikke hvorfor det var og er sånn. Jeg har også vansker med å tisse hjemme om vi har besøk. Selv når samboeren er hjemme, kan jeg plutselig oppdage at jeg faktisk holder meg fremfor å gå på do uten å engang være klar over det. Du skriver at hun kan tisse hvor som helst bare du eller faren er tilstede, og at døra må være låst - det er nok her løsningen er, om enn en tidkrevende og vrien løsning... Jeg foreslår at du blir med i barnehagen, passer på at hun tisser før du drar videre. Ta med en ansatt inn når hun er fortrolig med å tisse der, så hun kan føle seg trygg på den ansatte også. Kanskje hun etter hvert til tolerere at den ansatte er med inn og passer på døra, i stedet for deg? Og ordner dèt seg, kan det jo være at resten løser seg automatisk. Anonymkode: e73e5...943 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 TS igjen - og igjen takk for ytterligere svar! Det er "betryggende" å lese om andre som har hatt det på samme måte, jeg føler at vi har trådd feil et sted, og at det på en eller annen måte er oss som foreldre sin skyld at hun har det på denne måten, selvom jeg ikke for mitt bare liv kan komme på noen hendelser som kan ha utløst dette. Jeg er ofte med henne på doen i bhg når jeg henter henne - da er hun selvfølgelig veldig trengende etter en hel dag uten do. Det som er litt merkelig er at hun hvisker til meg at hun må på do og om jeg kan være med, går mot doen, og hvis ansatte ser henne så går hun bare videre og later som om hun skal noe annet - og IHVERTFALL ikke på do! Det virker rett og slett som om hun skammer seg, og hun vil ikke at noen skal stå utenfor døra, og iallefall ikke være INNE på do med henne - dette får ikke mormor engang, som er den nærmeste voksne bortsett fra oss foreldre. Hun spør også ofte (mens hun sitter på do) om noen kan høre at hun er på do. Lurer på om jeg skal komme meg innom bhg i "dotiden" for å hjelpe henne? Høres det rart ut? Er redd jeg forstyrrer rutiner osv.. Og ikke minst at det skal bli en vane for henne at jeg er der. Anonymkode: 366d2...1a3
MapleSirup Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen - og igjen takk for ytterligere svar! Det er "betryggende" å lese om andre som har hatt det på samme måte, jeg føler at vi har trådd feil et sted, og at det på en eller annen måte er oss som foreldre sin skyld at hun har det på denne måten, selvom jeg ikke for mitt bare liv kan komme på noen hendelser som kan ha utløst dette. Jeg er ofte med henne på doen i bhg når jeg henter henne - da er hun selvfølgelig veldig trengende etter en hel dag uten do. Det som er litt merkelig er at hun hvisker til meg at hun må på do og om jeg kan være med, går mot doen, og hvis ansatte ser henne så går hun bare videre og later som om hun skal noe annet - og IHVERTFALL ikke på do! Det virker rett og slett som om hun skammer seg, og hun vil ikke at noen skal stå utenfor døra, og iallefall ikke være INNE på do med henne - dette får ikke mormor engang, som er den nærmeste voksne bortsett fra oss foreldre. Hun spør også ofte (mens hun sitter på do) om noen kan høre at hun er på do. Lurer på om jeg skal komme meg innom bhg i "dotiden" for å hjelpe henne? Høres det rart ut? Er redd jeg forstyrrer rutiner osv.. Og ikke minst at det skal bli en vane for henne at jeg er der. Anonymkode: 366d2...1a3 Skjønner at dette blir vanskelig. At det er flaut å tisse på seg er ihvertfall bra. Neste gang så kan dere jo la henne ordne opp i det selv. Hun får tørke gulvet med papir, kle av seg og gå i dusjen. Helt uten negativitet i tllegg, så kan man jo bare rolig si at dette må du ordne opp i og så veilede. (??) Har dere prøvd hardere skyts, rent verbalt? "Kroppen kan bli syk.." e.l? Hva med en telefon til helsesøster? De har sikkert vært borti noen vanskelig do-barn 1
Jerry Lee Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 Angående å holde igjen tissing i timesvis, gjøre det til en (u)vane som er vanskelig å bli kvitt kan også gå utover nyrene. 😡
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 1 minutt siden, MapleSirup skrev: Skjønner at dette blir vanskelig. At det er flaut å tisse på seg er ihvertfall bra. Neste gang så kan dere jo la henne ordne opp i det selv. Hun får tørke gulvet med papir, kle av seg og gå i dusjen. Helt uten negativitet i tllegg, så kan man jo bare rolig si at dette må du ordne opp i og så veilede. (??) Har dere prøvd hardere skyts, rent verbalt? "Kroppen kan bli syk.." e.l? Hva med en telefon til helsesøster? De har sikkert vært borti noen vanskelig do-barn Hei! Jeg har fortalt at kroppen kan bli syk, jeg har til og med sagt at om dette ikke ordner seg, må vi til legen, og at det kan være at det legen skal gjøre kommer til å gjøre vondt (heeelt sikkert ikke riktig pedagogisk)... Jeg har også ringt helsestasjonen her, men for å være helt ærlig så syns jeg ikke de hadde noe fornuftig å komme med, og de hadde heller aldri vært borti dette problemet. De foreslo blant annet at bhg skulle gi henne "stjerner" etc. om hun gikk på do - noe jeg reagerte på, da jeg mener at de ikke kan forskjellsbehandle barn på den måten - akkurat i bhg. Bhg avviste også dette med en gang jeg sa det. Jeg er i tvil på om hun kommer til å tisse på seg igjen hjemme, da hun jo går på do selv her, det var kun et unntak i går, men det kan jo absolutt være et alternativ hvis det begynner å skje ofte. Jeg vil ikke at bhg skal få henne til å tørke opp selv - det er jo ydmykende nok å stå der i en dam av tiss - men jeg tror ikke heller det var det du mente Tusen takk for innspill! Anonymkode: 366d2...1a3 1
Gjest Trolletrine Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 Vi hadde samme utfordring med vår datter. Det som hjalp oss, var å avtale med bhg at hun skulle få bruke doen i yttergangen, og at det i hovedsak skulle være primærkontakten hennes som skulle bli med. Tok ikke lang tid før ting ble bra:-)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #14 Skrevet 21. januar 2016 Hadde det sånn jeg og. Mamma lærte meg at om jeg satte på håndvasken så var det ingen som kunne høre meg. Og hun viste meg det ved på skru på håndvasken når hun gikk på do så jeg kunne høre at jeg ikke kunne høre hva hun gjorde der inne. Og nå gjør jeg det selv om jeg er alene også. Utrolig sært, men sånn er det blitt. Men det er jo noe du kan teste, om det er lyden hun er bekymret for. Anonymkode: 7d696...962 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #15 Skrevet 21. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tusen takk for så mange svar på så kort tid! Vi har prøvd å snakke med henne, men hun nekter å snakke om det. Hun bare lager masse høye lyder og lar meg ikke fullføre en setning engang hvis jeg forsøker å spørre. I går tisset hun på seg i bhg for første gang. Det var kjempeflaut for henne, og jeg håper dette gir henne "motivasjon" til å bruke doen i stedet.. Hun tisset på seg i bilen på vei hjem også, og en gang til hjemme - foran doen - da hun ikke rakk det. Jeg er redd blærefunksjonen hennes allerede har tatt skade, da dette er første gang vi har opplevd at hun ikke klarer å holde seg. Hun kan tisse hvor som helst hvis jeg eller faren er med henne og passer på at døra er låst. Hun ordner også seg selv når vi er hjemme, men jeg eller faren må være med hvis vi har besøk. Jeg har prøvd å fortelle henne at hun bare kan låse døra selv, gjøre det hun skal, tørke seg selv og ikke trenger noen form for hjelp, men likevel vil hun ikke. Anonymkode: 366d2...1a3 En tanke som slo meg... Er hun redd for låste dører? Det å låse seg inne alene? Anonymkode: 7e8d3...446
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #16 Skrevet 21. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En tanke som slo meg... Er hun redd for låste dører? Det å låse seg inne alene? Anonymkode: 7e8d3...446 Hmm... ikke som jeg vet! Hun har egentlig aldri nevnt det, men låste døren selv i går da hun gikk på do hjemme (jeg var med siden vi hadde besøk) og låste også opp igjen selv uten problemer. Anonymkode: 366d2...1a3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #17 Skrevet 21. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm... ikke som jeg vet! Hun har egentlig aldri nevnt det, men låste døren selv i går da hun gikk på do hjemme (jeg var med siden vi hadde besøk) og låste også opp igjen selv uten problemer. Anonymkode: 366d2...1a3 Det kan være at hun føler seg "trygg" med låser hjemme, men kanskje ikke på andre offentlige steder? Siden dere må stå utenfornår hun er på do, og at hun da vet at hun er trygg? Det kan være en kombinasjon at det å gå på do er "flaut" og frykt for låste dører på steder hun ikke føler seg trygg, om det gir mening? Anonymkode: 7e8d3...446 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #18 Skrevet 21. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være at hun føler seg "trygg" med låser hjemme, men kanskje ikke på andre offentlige steder? Siden dere må stå utenfornår hun er på do, og at hun da vet at hun er trygg? Det kan være en kombinasjon at det å gå på do er "flaut" og frykt for låste dører på steder hun ikke føler seg trygg, om det gir mening? Anonymkode: 7e8d3...446 Ja det gir mening, jeg skal observere dette videre og se om det kan være dette! Anonymkode: 366d2...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #19 Skrevet 21. januar 2016 Jeg hadde fått til fastlegen og spurt om henvisning til BUP. Anonymkode: ab01b...7e5
Invicta Skrevet 21. januar 2016 #20 Skrevet 21. januar 2016 Jeg hadde snakket med helsesøster. Og så lurer jeg på, går det an at hun allierer seg med en venninne? At de går sammen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå