Badehette Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Vi prøver nå på førstemann, så mye av dette er nytt for oss. Tror ikke jeg er gravid enda, men har lest at man bør spise og drikke som om man er det under prøving. Søsteren min var gravid for to år siden, og hun var virkelig nøye med alt hun fikk i seg. Hun skulle ikke spise hvitløk, kjøttet kunne ikke være rødt inni, kanel hadde visst noen skadelige stoffer i seg, sopp og grønnsaker fra jorden måtte skylles ekstremt nøye og hun turte ikke spise honning. I denne artikkelen står det mye om nei-mat. Likevel hører jeg stadig andre ting, som at maten bør være økologisk og organisk. Artikkelen sier også at man ikke bør drikke mer enn én til to kopper kaffe om dagen, mens andre sier at man bør holde seg helt unna koffeinholdige drikker. Jeg drikker kun kaffe dersom jeg trenger en skikkelig morgenboost (kanskje én til to ganger i uka), men likevel får jeg dårlig samvittighet fordi jeg er redd dette kan gå utover et eventuelt foster. I denne jungelen av informasjon blir jeg helt forvirret. Jeg går med en stadig bekymring, som: "Hva om jeg har vært gravid, men den ene kaffekoppen jeg tok forrige uke gjorde så jeg spontanaborterte?". "Tenk om kjøttet ikke var godt nok gjennomstekt, slik at barnet utvikler seg unormalt". "Hva om jeg gjorde noe galt denne måneden siden jeg ikke er gravid?". Disse (sikkert unødvendige) bekymringene gjør meg stresset og sliten. Noen der ute som kan komme med litt klareringer rundt dette hysteriet?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Jeg tenker at å holde seg til de offentlige rådene er godt innafor. Det å være hysterisk og livredd for alt og ingenting fører heller ikke noe bra med seg, da er man jo konstant full av stress, og det er kanskje ikke så bra for fosteret det heller..... Jeg har holdt meg til de offentlige rådene på matportalen.no og det har gått bra for meg(og de aller fleste andre). Ja, jeg har mistet noen ganger også, men sånn er naturen, det var ikke levedyktige foster og kroppen min ordnet opp, det skyldtes ikke at jeg kanskje spiste eller gjorde noe som det står et eller annet sted at jeg ikke burde. Jeg tror jeg ville jobbet litt med meg selv og disse tankene før jeg ble gravid, for det er ingen grunn til å være så hysterisk som det du nevner. Ofte hører man at man ikke må søke så mye på nbett eller lese så mye på forum og lignende, og det er det nok mye sant i mange tar alt for god fisk. Jeg er selv mye på forum og generelt mye på nettet og ser at det er mye rart å lese, men jeg klarer heldigvis å beholde fornuften og vettet. Biter ikke ukritisk på rått og råte, klarer å sile ut hva som er pålitelig og ikke pålitelig informasjon. Anonymkode: 4ceab...4be 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Det er ikke bra å stresse heller. Følg rådene over her og slapp av Selv ble jeg gravid i en periode hvor vi hadde tatt litt pause fra prøvinga(selvfølgelig) og jeg hadde bestemt meg for å bare nyte livet, fråtse og være litt usunn i denne perioden. Det ble mye utepils i sola, snus og koffein. Og god mat, helt sikkert ting som frarådes. Mye engangsgrill-mat osv. Og det har nå gått helt fint med oss jeg har også drukket koffein gjennom hele svangerskapet (holdt meg innafor det som er greit). Anonymkode: 63b82...4c8
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Ting som handler om liv og helse bør du være svært nøye på mtp hvilken kilde de kommer fra. Vilkårlige personer på Internett bør virkelig ikke være en god kilde her. Sjekk ut Helsedirektoratet sine retningslinjer https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/kosthold-for-gravide . Det beste er å gjøre seg kjent med slike retningslinjer, for deretter å følge dem. Det er lettest å sovne på kvelden om man slipper å bekymre seg for å ha gjort noe feil!
Sjela Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Fokuser på å holde deg til de nasjonale anbefalingene. Se matportalen eller helsedirektoratet sine nettsider. At man ikke kan spise hvitløk er tøys. Hvitløk er utrolig sunt og det er det bare å fortsette med. Kanel er ikke skadelig for barnet, men kan være skadelig for leveren din i STORE mengder. Dette gjelder selv om man ikke er gravid. Et moderat forbruk av kanel er ikke skadelig. Ellers hadde søsteren din rett i at man skal spise kjøtt gjennomstekt og vaske grønnsakene godt så det ikke er jord på dem. Dette burde man forsåvidt alltid gjøre selv om man ikke er gravid eller planlegger å bli det 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Du kan spise hvitløk, ellers så JA - kjøttet skal være stekt ihjel. Det skal ikke være rosa i det heletatt! JA - sopp og grønnsaker skal skylles uhyre godt, salater også. Du må skrubbe og vaske med kaldt vann for å få bort jordrester og bakterier. Du kan drikke 1 kopp kaffe om dagen. Eller 1 L koffeinholdig brus. Du kan spise honning, det er barn under 1 år som ikke skal spise honning. Det er ikke vanskelig å steke kjøttet godt, eller skylle grønnsaker. Bare gjør det, så slipper du å bekymre deg. Anonymkode: 53618...613
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Det er ikke hysteri sålenge du følger de nasjonale rådene. Og det gjør faktisk ikke noe om du er litt engstelig under graviditet, det går over etterhvert. Det er bare 9 måneder hvor du eventuelt er litt på tuppa ovenfor enkelte typer mat, og det er ikke verdens undergang. Du lever fint om du skulle feilaktig få for deg at du blir livredd for å få i deg kokt skinke i tilfelle det er litt gammelt. Ikke avslappende kanskje, men du lever jo helt fint med det de månedene. Anonymkode: 22dac...295
Gjest Annypanny Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 2 timer siden, Sjela skrev: Fokuser på å holde deg til de nasjonale anbefalingene. Se matportalen eller helsedirektoratet sine nettsider. At man ikke kan spise hvitløk er tøys. Hvitløk er utrolig sunt og det er det bare å fortsette med. Kanel er ikke skadelig for barnet, men kan være skadelig for leveren din i STORE mengder. Dette gjelder selv om man ikke er gravid. Et moderat forbruk av kanel er ikke skadelig. Ellers hadde søsteren din rett i at man skal spise kjøtt gjennomstekt og vaske grønnsakene godt så det ikke er jord på dem. Dette burde man forsåvidt alltid gjøre selv om man ikke er gravid eller planlegger å bli det Støtter denne, dette var fornuftig skrevet At du ikke skal spise hvitløk, kanel eller honning er bare hysterisk tull. Selvfølgelig skal du ikke bøtte innpå med kanel, men her gjelder det samme både for gravide og ikke-gravide. Det står ofte mye hysterisk skremselspropaganda på forumer, så det er viktig å vøre fornuftig og heller følge de rådene som lege og jordmor gir når det gjelder sånne ting. Jeg bruker forum mer for å dele erfaringer, ikke for å sjekke kostholdsråd. Lar legen ta seg av det Jeg leste på et forum at gravide ikke skal spise for eksempel doc lakris i det hele tatt, for lakris kan skade fosteret. Jeg sjekket det opp, og fant ut at du må spise 138 poser (!) doc i uka for at det skal være noen risiko. Hallo liksom, hvem spiser vel det? Ofte når man leser på forum at ting ikke er bra, så gjelder det som regel enorme mengder, men da er det ikke bra for noen, gravid eller ei. Anbefaler deg å lese Matportalen sitt dokument "Lev sunt i svangerskapet": http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev%20sunt%20i%20svangerskapet%20%28PDF%29 Her summeres det viktigste opp på en veldig fin og oversiktlig måte, og kilden er pålitelig
Sjela Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 (endret) 10 minutter siden, Marion1985 skrev: Støtter denne, dette var fornuftig skrevet At du ikke skal spise hvitløk, kanel eller honning er bare hysterisk tull. Selvfølgelig skal du ikke bøtte innpå med kanel, men her gjelder det samme både for gravide og ikke-gravide. Det står ofte mye hysterisk skremselspropaganda på forumer, så det er viktig å vøre fornuftig og heller følge de rådene som lege og jordmor gir når det gjelder sånne ting. Jeg bruker forum mer for å dele erfaringer, ikke for å sjekke kostholdsråd. Lar legen ta seg av det Jeg leste på et forum at gravide ikke skal spise for eksempel doc lakris i det hele tatt, for lakris kan skade fosteret. Jeg sjekket det opp, og fant ut at du må spise 138 poser (!) doc i uka for at det skal være noen risiko. Hallo liksom, hvem spiser vel det? Ofte når man leser på forum at ting ikke er bra, så gjelder det som regel enorme mengder, men da er det ikke bra for noen, gravid eller ei. Anbefaler deg å lese Matportalen sitt dokument "Lev sunt i svangerskapet": http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev%20sunt%20i%20svangerskapet%20%28PDF%29 Her summeres det viktigste opp på en veldig fin og oversiktlig måte, og kilden er pålitelig Jeg glemte å kommentere honningen. Men dette er jo selvsagt også bare tull. Det som er viktig er at baby ikke får i seg honning det første leveåret da det kan få spedbarnsbotulisme. Dette som følge av bakterier som honningen inneholder. Voksne mennesker tar ikke skade av dette. Snarere tvert i mot Edit: Jeg synes det er viktig å legge til at honning ikke er den eneste smittekilden som kan forårsake spedbarnsbotulisme, men den har fått mesteparten av skylden. Barnet kan også bli smittet gjennom andre kilder som f eks jord og søle. Endret 21. januar 2016 av Sjela
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 Følg helsedirektoraet og slutt å google! Det er alltid noen som mener at noe er farlig, og det er bare en evig runndans med dårlig sannvittighet. Bestem deg for å følge de offentlige rettningslinjene og slapp av! Anonymkode: d3fef...a4f 1
Badehette Skrevet 21. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 21. januar 2016 57 minutter siden, Marion1985 skrev: Støtter denne, dette var fornuftig skrevet At du ikke skal spise hvitløk, kanel eller honning er bare hysterisk tull. Selvfølgelig skal du ikke bøtte innpå med kanel, men her gjelder det samme både for gravide og ikke-gravide. Det står ofte mye hysterisk skremselspropaganda på forumer, så det er viktig å vøre fornuftig og heller følge de rådene som lege og jordmor gir når det gjelder sånne ting. Jeg bruker forum mer for å dele erfaringer, ikke for å sjekke kostholdsråd. Lar legen ta seg av det Jeg leste på et forum at gravide ikke skal spise for eksempel doc lakris i det hele tatt, for lakris kan skade fosteret. Jeg sjekket det opp, og fant ut at du må spise 138 poser (!) doc i uka for at det skal være noen risiko. Hallo liksom, hvem spiser vel det? Ofte når man leser på forum at ting ikke er bra, så gjelder det som regel enorme mengder, men da er det ikke bra for noen, gravid eller ei. Anbefaler deg å lese Matportalen sitt dokument "Lev sunt i svangerskapet": http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev%20sunt%20i%20svangerskapet%20%28PDF%29 Her summeres det viktigste opp på en veldig fin og oversiktlig måte, og kilden er pålitelig Haha, da skal man være glad i lakris Det dokumentet var jo helt supert! Takk
kaffemor Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 Jeg synes også det virket skummelt og stressende dette med mat når vi begynte å prøve. Men, sier som alle andre her; følg de offentlige rettningslinjene og drit i alt det andre. Det er så utrolig mye synsing og hysteri ute på nettet. Skulle man fulgt alt det folk på forum og suspekte nettsteder skriver hadde man blitt underernært. Men å følge de offentlige rådene bør man jo gjøre, men de er egentlig ganske greie når man får satt seg inn i de 1
toneeee_ Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 (endret) Følg de nasjonale anbefalingene Jeg tror statistikken sier at 9/10 spontanaborter skjer pga kromosomfeil, så å skylde på kostholdet når man får en SA skal man i allefall ikke gjøre, det er helt utenfor din kontroll. Det er ikke godt å stresse heller i denne perioden, så ta det helt med ro. Jeg kuttet litt ned på mengden kaffe, og eller droppet alkohol, kjøtt som ikke var gjennomstekt + myke oster mellom EL og IKM. Spis hvitløk og kanel med god samvittighet Endret 21. januar 2016 av toneeee_ 1
Badehette Skrevet 22. januar 2016 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2016 16 timer siden, toneeee_ skrev: Følg de nasjonale anbefalingene Jeg tror statistikken sier at 9/10 spontanaborter skjer pga kromosomfeil, så å skylde på kostholdet når man får en SA skal man i allefall ikke gjøre, det er helt utenfor din kontroll. Det er ikke godt å stresse heller i denne perioden, så ta det helt med ro. Jeg kuttet litt ned på mengden kaffe, og eller droppet alkohol, kjøtt som ikke var gjennomstekt + myke oster mellom EL og IKM. Spis hvitløk og kanel med god samvittighet Dere har nok helt rett. Ikke noe vits i å bekymre meg alt for mye over hva jeg putter i meg Kom selvfølgelig over en artikkel hvor det sto at poteter kan føre til svangerskapsdiabetes , men skal ikke la det komme i veien for mine matvaner 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Du kan egentlig bare innstille deg på at du må tenke LITT mer over kostholdet nå enn før. Bare vent til du skal amme. En del matvarer skal man ikke spise da, og en del matvarer lager en rar smak på morsmelka. Men å stresse seg opp over det burde være unødvendig. Etterhvert er det en rutine for deg, og du tar det der på strak arm☺ Anonymkode: 6f23c...a27
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan egentlig bare innstille deg på at du må tenke LITT mer over kostholdet nå enn før. Bare vent til du skal amme. En del matvarer skal man ikke spise da, og en del matvarer lager en rar smak på morsmelka. Men å stresse seg opp over det burde være unødvendig. Etterhvert er det en rutine for deg, og du tar det der på strak arm☺ Anonymkode: 6f23c...a27 Det er ikke så mye man skal holde seg unna når man ammer heller. Anbefalingene er å prøve seg fram og heller avstå/være forsiktig om man får reaksjon hos babyen. Man skal ikke holde seg unna sånn i tilfelle. Står råd om dette også på matportalen.no Anonymkode: 4ceab...4be 1
Shinigami Skrevet 24. januar 2016 #17 Skrevet 24. januar 2016 Det er ingenting å stresse med Jeg fulgte anbefalingene på matportalen, og spiste ellers hva jeg ville. Ut kom en sunn og frisk baby
Surriball Skrevet 24. januar 2016 #18 Skrevet 24. januar 2016 Mat er ikke vanskelig når man er gravid. Unngå rått kjøtt, begrens mengden koffein og ikke spis muggoster som brie og selbublå. Det er det. Og selvsagt ingen alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå