AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Jeg er i midten av 20-årene, jobber 100% i fast stilling, eier halvparten av eneboligen jeg bor i, har ingen betalingsanmerkninger. Har studielån etter bachelorgrad og huslån. Jeg har så langt brukt bilen jeg spleiset på med mine foreldre i tenårene, men har behov for en nyere og tryggere bil. Men jeg får ikke innvilget billån i banken min. Jeg kan ikke ta pant i huset da medeier ikke ønsker dette ift.at en av oss vil flytte etterhvert (vi er i familie, ikke i et forhold). Jeg vil jo med tiden kunne spare opp egenkapital, men jeg ser på biler til rundt 100 000,- og det vil jo ta litt tid. Hva gjør jeg? Bør jeg høre rundt i alle banker, eller får jeg helt enkelt ikke billån, og må ta opp forbrukslån istedetfor? Anonymkode: fbb34...f6c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i midten av 20-årene, jobber 100% i fast stilling, eier halvparten av eneboligen jeg bor i, har ingen betalingsanmerkninger. Har studielån etter bachelorgrad og huslån. Jeg har så langt brukt bilen jeg spleiset på med mine foreldre i tenårene, men har behov for en nyere og tryggere bil. Men jeg får ikke innvilget billån i banken min. Jeg kan ikke ta pant i huset da medeier ikke ønsker dette ift.at en av oss vil flytte etterhvert (vi er i familie, ikke i et forhold). Jeg vil jo med tiden kunne spare opp egenkapital, men jeg ser på biler til rundt 100 000,- og det vil jo ta litt tid. Hva gjør jeg? Bør jeg høre rundt i alle banker, eller får jeg helt enkelt ikke billån, og må ta opp forbrukslån istedetfor? Anonymkode: fbb34...f6c Får du ikke billån så må du spare. Du tar iallfall ikke opp forbrukslån Anonymkode: 08e9f...3b6 24
Ruccula Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Du må spare! Hvis du har så god lønn osv så bør jo det gå fort 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Spar, og ikke ta opp noe form for lån. 100 000 bør ikke ta så lang tid å spare opp om du har god lønn og så god orden som du sier. Anonymkode: a574c...f32 8
Mayoo Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Så rart. Jeg fikk billån på 250tusen uten problem. Jeg har lav inntekt og eier en leilighet til verdi av en mill. Har 850 000 igjen å betale på leiligheten. Har du prøvd andre banker? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Søk andre steder. F.eks Ford? Anonymkode: af36e...e3c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Prøv noen andre banker, men hold deg unna forbrukslån. Anonymkode: 30bbb...596 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 NAF har bra billån. Anonymkode: 6361e...f50 2
asterix Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 Har du ingen egenkapital i det hele tatt? 100 % finansiering av en bil er jo vanskeligere å få og dyrere enn om du kan dekke 20-40% f.eks selv. 4
Pengebingen Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 Synes uansett du skal spare opp og kjøpe bilen kontant.100.000 er ikke så mye når du er i fast 100% jobb. Det bør la seg spare opp til i løpet av et år f.eks? Inntil du har nok penger fortsetter du å bruke bilen du har tilgang på i dag. Det å ha lyst på nyere bil bør ikke komme som noen plutselig overraskelse, så sparingen kunne du igangsatt for lenge siden om du hadde hatt lyst. Planlegging er cluet. 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 Jeg ser overhodet ingen grunn til å ta opp lån. Billån er svindyrt, og selv om bil er et tapsprosjekt uansett så taper du i hvert fall mindre på å betale bilen fullt ut med en gang, enn å skulle betale masse renter på et dyrt billån i evigheter. Hvis du har god lønn og god evne til å betale på et billån, så bør det også gå raskt å spare opp den nødvendige summen på forhånd. Anonymkode: 7f44f...7f1 6
ToveM Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 De fleste bilforretningene tilbyr vel finansiering. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe bilen privat. 1
Musicman Skrevet 21. januar 2016 #14 Skrevet 21. januar 2016 Hvis du ikke utelater noen informasjon i åpningsinnlegget, så er det ingen grunn til at du ikke skal få billån. Ikke hør på moralistene som sier at du må spare. Hvis du har vurdert kostnadene, og funnet ut at du vil ta opp billån, så søk i en annen bank. Der får du lån. 3
Dodge Skrevet 21. januar 2016 #15 Skrevet 21. januar 2016 (endret) 1 time siden, Pengebingen skrev: Synes uansett du skal spare opp og kjøpe bilen kontant.100.000 er ikke så mye når du er i fast 100% jobb. Det bør la seg spare opp til i løpet av et år f.eks? Inntil du har nok penger fortsetter du å bruke bilen du har tilgang på i dag. Det å ha lyst på nyere bil bør ikke komme som noen plutselig overraskelse, så sparingen kunne du igangsatt for lenge siden om du hadde hatt lyst. Planlegging er cluet. Det ha ha lyst på nyere bil kan komme som ein overraskelse av fleire årsaker. Ein bilprodusent lanserer noko spesielt, bilen du har frå før av bryter saman, motorhavari, girkassehavari, at du ser på bruktmarkedet og kommer over noko spennande, akutt behov for ein ombygd offroader, omringing av bomring/bomstasjonar, trafikkuhell/ulykke eller at du blir leie av rust på karosseri/chassie og får lyst på Audi A8, S8 eller ein annan bil bygd i aluminium, karbonfiber ... Endret 21. januar 2016 av Dodge 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #16 Skrevet 21. januar 2016 Billån er dyrt, og kanskje greit å ikke ha. Spar heller opp til du har råd til bil ute lån, så slipper du de høye rentene og et billån som må betales hver måned. Skjønner ikke hvorfor folk skal låne penger til alt mulig rart. Studie og huslån er helt greit, men billån og lån til annet dilldall er så utrolig dumt og dyrt. Jeg kjøpte meg bil før jul til 50.000. Penger jeg hadde spart opp på ett år. Sparer du i ett par år, så har du nok råd til en dyrere bil. Tenk deg hvor mye du må betale ekstra ved å ta opp lån til bil, alle renter osv.. Når du heller kan bruke ett par år på å spare til bil, betale med dine egne penger og slippe å sitte med ett billån med skyhøye renter og kaste penger ut vinduet som du kunne brukt til noe annet(eks betale ned mer på huset) .. Anonymkode: c4ac2...39d 2
Mayoo Skrevet 21. januar 2016 #17 Skrevet 21. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser overhodet ingen grunn til å ta opp lån. Billån er svindyrt, og selv om bil er et tapsprosjekt uansett så taper du i hvert fall mindre på å betale bilen fullt ut med en gang, enn å skulle betale masse renter på et dyrt billån i evigheter. Hvis du har god lønn og god evne til å betale på et billån, så bør det også gå raskt å spare opp den nødvendige summen på forhånd. Anonymkode: 7f44f...7f1 Svindyrt og svindyrt fru blom. Lånet jeg fikk var vel på 3,25% rente om jeg ikke husker feil. Ser også at flere bilforhandlere reklamerer med 1.99% rente på sine lån. Er ikke det jeg vil betegne som svindyrt da men. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #18 Skrevet 22. januar 2016 Jeg fikk avslag når jeg søkte direkte i en bank, men fikk lån når bilforhandleren søkte for meg hos samme sted. Venninna mi har mye mer i gjeld enn meg, og ho fikk billån uten problemer.. Så det er mulig. Anonymkode: eb6fc...686
Smookiekins Skrevet 22. januar 2016 #19 Skrevet 22. januar 2016 Hva med leasing? Det er ikke så dyrt som mange skal ha det til nødvendigvis.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #20 Skrevet 22. januar 2016 2 timer siden, Smookiekins skrev: Hva med leasing? Det er ikke så dyrt som mange skal ha det til nødvendigvis. Jo, det er det. Anonymkode: 6361e...f50 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå