AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Okei, jeg er egentlig helt på randen av tårer her, men denne gangen må jeg prøve å ordne det praktiske og ha alt på stell før det skjer. Litt historie: Jeg og kjæresten møttes når vi var 18 (6 år siden) og har hatt et forhold siden da. Vi har hatt mange turbulente episoder gjennom forholdet hvor det har vært slutt og han har vært utro mange ganger. Har jo vært håpløst forelsket i han så har tatt han tilbake og tilgitt gang på gang. Vi har hatt det stabilt i to år, blitt mer voksne, hund og leilighet. Men: Sist vi var ute på byen begynte han med tullet sitt igjen; da skulle han plutselig dra fra meg for å dra til ei annen jente. Dette husker han selvfølgelig ikke. For noen helger siden skulle han plutselig på fest ALENE, kan du tenke deg... Igjen javel og diskusjoner fra min side. I dag får jeg bare melding om at han er ute (før jeg kom hjem). Sååå før jeg griner meg i hjel og ender opp i depresjon og elendigheten igjen må jeg prøve å være praktisk: Hvordan gjør vi det med leid leilighet? Vi står begge på kontrakten, men jeg har depositumet. Vi har 3 mndr oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke at han skal dra med seg kompiser osv inn i leiligheten når jeg da ikke er hjemme/er hjemme (Guttegjengen er alt for glad i å drikke og ha jenter på besøk). Har jeg noe jeg skulle sagt mtp at det er mitt depositum som ryker hvis noe blir ødelagt? Og på hvem som er i vår felles leilighet? Uff, dette blir en lang kveld å vente på han... Han har egentlig lovt at han ikke skal drikke mer, men det er nok det han gjør. Jeg stoler ikke på han lenger når han bryter sånne løfter og ikke engang gidder å si at han drikker. I tillegg hjelper det ikke at sist vi var på byen skulle han dra til en annen jente. Heldige meg. Alle varsellampene lyser. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal klare meg alene. Har ikke noe særlig med venninner (ingen) da alle har familie og vi hat sklidd laaangt fra hverandre. Noen med tips og råd?Anonymous poster hash: 36e77...46d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Kontakt utleier og si at du vil ha ny kontrakt med kun ditt navn fordi det er slutt. Det veier tyngre at du står for depositumet. Så ber du typen om å flytte til en kompis og ta tingene sine på et lager. Sørg for å ha noen der for å backe seg opp og slik at han ikke finner på noe tull. Du skal også ha nøkkelen, og om han har laget krøll tidligere ville jeg rett og slett tatt nøkkelen og latet som jeg ikke visste hvor den var. Om dere har to nøkler. Du kan kreve at det ikke skal festes eller lign der da ansvaret står på deg. Lykke til.Anonymous poster hash: fe55e...def
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Avhengig av kontrakten har han også oppsigelsestid, men om du klarer å betale husleien alene kan han egentlig flytte ut ganske kjapt.Anonymous poster hash: fe55e...def
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Takk for gode svar. Jeg har mulighet å stå på leiligheten alene i disse 3 månedene så der var et godt tips. Det er bare kjedelig, for det er jeg som taper på det, selvom det er tryggest. Anonymous poster hash: 36e77...46d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Siden begges navn står på kontrakten, så er dere begge "bundet" til å betale leie ut oppsigelsestiden. At depositumet kom fra deg, tror jeg ikke har noen juridisk betydning ift. leiekontrakten. Hvis jeg var deg, så ville jeg prøvd å få til en avtale med typen/eksen om at han flytter ut mot at du betaler husleien ut oppsigelsestiden. Alternativt så kan du jo prøve å snakke med husverten, men det blir nok vanskelig å kaste ut typen din så lenge navnet hans står på kontrakten. Anonymous poster hash: e61e4...682 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Om noen ødelegger andres eiendeler er de erstatningspliktige, det er et vanlig formuerettslig prinsipp. Om du ikke får ut typen din og han eller noen av hans gjester ødelegger ting i leiligheten som gjør at huseier trekker fra ditt depositum, kan du kreve du det samme beløpet i erstatning fra den eller de som har ødelagt tingen. Bevisspørsmålet er vanskelig og ofte det som gjør at de fleste gir opp. Sørg i det minste for å dokumentere med bilder leilighetens tilstand slik den er nå, og særlig ting som er dyre å erstatte (gulv, bad, vinduer o.l) Anonymous poster hash: 0d0cb...ea6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #7 Skrevet 14. august 2015 Om noen ødelegger andres eiendeler er de erstatningspliktige, det er et vanlig formuerettslig prinsipp. Om du ikke får ut typen din og han eller noen av hans gjester ødelegger ting i leiligheten som gjør at huseier trekker fra ditt depositum, kan du kreve du det samme beløpet i erstatning fra den eller de som har ødelagt tingen. Bevisspørsmålet er vanskelig og ofte det som gjør at de fleste gir opp. Sørg i det minste for å dokumentere med bilder leilighetens tilstand slik den er nå, og særlig ting som er dyre å erstatte (gulv, bad, vinduer o.l)Anonymous poster hash: 0d0cb...ea6 Problemet med bevis er det jeg bekymrer mest for, jeg kan ta bilder før jeg drar fra leiligheten type hver dag, men det er jo ikke alltid jeg kan bevise at jeg har vært borte da og da...Anonymous poster hash: 36e77...46d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Du kan ikke nekte han noen ting siden han har like mye rettigheter som deg iforhold til kontrakten. Det er 3 mnd oppsigelse og dere må da si opp leiligheten også kan du alene gjøre en eventuell ny avtale med utleier. Inntil kontrakten er gått ut så bør han respektere at han ikke skal dra med seg jenter han knuller hjem dit, men du kan jo ikke nekte han å ha venninder og dra på fest til andre jenter. Det er heller ikke sånn at alle jenter han drar på fest til er noen han knuller, selvom han har vært utro før. Uansett bra du har gjort det slutt, det burde du gjort første gang han var utro ! Anonymous poster hash: 06b35...2f0
Gjest Blomsterert Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 Okei, jeg er egentlig helt på randen av tårer her, men denne gangen må jeg prøve å ordne det praktiske og ha alt på stell før det skjer. Litt historie: Jeg og kjæresten møttes når vi var 18 (6 år siden) og har hatt et forhold siden da. Vi har hatt mange turbulente episoder gjennom forholdet hvor det har vært slutt og han har vært utro mange ganger. Har jo vært håpløst forelsket i han så har tatt han tilbake og tilgitt gang på gang. Vi har hatt det stabilt i to år, blitt mer voksne, hund og leilighet. Men: Sist vi var ute på byen begynte han med tullet sitt igjen; da skulle han plutselig dra fra meg for å dra til ei annen jente. Dette husker han selvfølgelig ikke. For noen helger siden skulle han plutselig på fest ALENE, kan du tenke deg... Igjen javel og diskusjoner fra min side. I dag får jeg bare melding om at han er ute (før jeg kom hjem). Sååå før jeg griner meg i hjel og ender opp i depresjon og elendigheten igjen må jeg prøve å være praktisk: Hvordan gjør vi det med leid leilighet? Vi står begge på kontrakten, men jeg har depositumet. Vi har 3 mndr oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke at han skal dra med seg kompiser osv inn i leiligheten når jeg da ikke er hjemme/er hjemme (Guttegjengen er alt for glad i å drikke og ha jenter på besøk). Har jeg noe jeg skulle sagt mtp at det er mitt depositum som ryker hvis noe blir ødelagt? Og på hvem som er i vår felles leilighet? Uff, dette blir en lang kveld å vente på han... Han har egentlig lovt at han ikke skal drikke mer, men det er nok det han gjør. Jeg stoler ikke på han lenger når han bryter sånne løfter og ikke engang gidder å si at han drikker. I tillegg hjelper det ikke at sist vi var på byen skulle han dra til en annen jente. Heldige meg. Alle varsellampene lyser. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal klare meg alene. Har ikke noe særlig med venninner (ingen) da alle har familie og vi hat sklidd laaangt fra hverandre. Noen med tips og råd?Anonymous poster hash: 36e77...46d Vær snill,otv deg selv. Hvorfor harvdulatt deg selv bli behandlet sånn? Håper du innser at du er mer verdt! Og be han dra. Blir så oppgitt over hvordan dere kan finne dere i så mye skitt! Er det mangel på gode farsfigurer eller hva`? Mye rart å lese her,og det er helt tragisk at dere ikke har mer selvtillit og ære. Du må skjønne at du fortjener bedre.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Kontakt utleier og si at du vil ha ny kontrakt med kun ditt navn fordi det er slutt. Det veier tyngre at du står for depositumet. Så ber du typen om å flytte til en kompis og ta tingene sine på et lager. Sørg for å ha noen der for å backe seg opp og slik at han ikke finner på noe tull. Du skal også ha nøkkelen, og om han har laget krøll tidligere ville jeg rett og slett tatt nøkkelen og latet som jeg ikke visste hvor den var. Om dere har to nøkler. Du kan kreve at det ikke skal festes eller lign der da ansvaret står på deg. Lykke til.Anonymous poster hash: fe55e...def Tull. Han står også på kontrakten og det er gjensidig oppsigelsestid. Huseier kan ikke bare endre kontrakten på den måtenAnonymous poster hash: a6e7a...a31 1
Hedda-78 Skrevet 15. august 2015 #11 Skrevet 15. august 2015 Dere må bli enige om hvem som skal fortsette å bo i leiligheten. Er det du? Kanskje du, din samboer og utleier kan bli enig om en ordning, der dere skriver ny kontrakt med bare ditt navn på fra den datoen samboeren din skal flytte ut, og at dere ordner med banken slik at depositumskontoen kun står i ditt navn. Evt. omvendt, hvis du skal flytte og din samboer skal fortsette å bo der. Sannsynligvis er utleier fleksibel, så sant han ikke taper leieinntekter.
Gjest AryaKillie Skrevet 15. august 2015 #12 Skrevet 15. august 2015 Du gjør det slutt med han. Flytter han så får du fjernet navnet hans fra kontrakten. Flytter du så får du ditt navn fjernet og depositumet ditt tilbake. Han må sette inn nytt depisitum dersom han skal fortsette å bo der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå