Gå til innhold

Hvit løyn ble til alvår! Trenger hjelp asap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før i år ble jeg gravid, så skjedde det utenkelige! Spontanabort. Dette har ført til komplikasjoner jeg må leve med, å denne komplikasjonen har jeg sakt til min mor er prolaps (komplikasjonen var ikke prolaps, men har brukt det som coverstory)

Legen min har før sakt jeg har prolaps, så hver gang jeg har vert på legebesøk eller ultralyd så har jeg sakt til min mor att det er prolapsen. Nå har hun skaffet meg time på en privatklinikk som sier de må ha CT bildene jeg tok. Problemet er att jeg ikke har tatt noe CT, som jeg sa til hun jeg skulle ta en gang jeg var på ultralyd! Mamma trenger de bildene på cd, som hun sa jeg måtte ringe å få taki så jeg fikk ta de med til privatklinikken. Pappa hadde også ringt til legen isted, der han hadde spurt etter CT bildene mine, men de hadde ikke funnet noe. Jeg er da over 18, men vil ikke att foreldrene mine skal vite noe om graviditeten, for det var og er veldig vanskelig. Jeg har sluttet som lærling fordi komplikasjonen fra aborten var så jævlig att jeg måtte slutte, å dette har jeg sakt er prolaps! Jeg er nå arbeidsløs å har vert det siden januar, hva skal jeg si til min mor?? Eller hva skal jeg gjøre?

Hilsen livredd jente.

Anonymous poster hash: 45a03...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forteller sannheten. Jeg er ganske sikker på at både mor og far forstår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

For en trist og vanskelig situasjon.

Jet ville satt meg ned med mamma og fortalt sannheten. Det kan jo ikke bli værre enn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell dem at du ikke ønsket å si at du hadde faktisk blitt gravid.

Gjerne ta det opp med dem på et passende tidspunkt hvor alle tre kan snakke om situasjonen eller den som du selv står nærmest til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er ikke en familie som prater så mye om sånt, sist uke fikk jeg vite att min far har hatt kreft i snart 1 år. Å dette var ikke noe de følte for å dele med andre, som om det ikke var noe.

Er det rart jeg ikke sier noe til dem? Min far har jeg ikke skjønt meg på, å min mor er altfor overbeskyttende, men på feil måte!

Om jeg sier sannheten blir det helvette løst, de er ikke de som forstår seg. De bare kommer til å se på det att jeg har løyet dem opp i tryne hver dag i hele 2015.

Om jeg sier jeg fikser timer og sånt selv, så kommer de til å lure på hvorfor jeg ikke gjør noe! For det er ikke noe å gjøre. Å da blir de vertfall sinte, når de ser jeg ikke kommer noe vei.

Anonymous poster hash: 84f9e...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er veldig rart at foreldrene dine bestiller legetime til deg. Er det i det hele tatt lov når man er over 18 år? Og at faren din kan ringe til legen på dine veiene? Hvor er taushetsplikten?

Anonymous poster hash: a8966...999

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Foreldrene dine har ikke rett til å få opplysninger om deg fra legen, annet enn hva du forteller dem selv. Kanskje du kan få en legetime hos fastlegen og forklare situasjonen og få litt mer råd om hva du kan gjøre? Fastlegen har som sagt taushetsplikt.

Anonymous poster hash: e6b1a...10b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si til moren din at du ikke har prolaps men noe intimt og derfor ville du ikke si hva det var. Så sier du at legen din har kontrll på når du blir frisk igjen. Foreldrene dine tørr skkert ikke spørre deg noe mer etter det siden de er litt sære på sånt

Anonymous poster hash: 1274e...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du burde gjøre er å ta en telefon til fastlegen din, for de har IKKE lov til å videreformidle informasjon om deg og dine eventuelle ctbilder til dine foreldre. Og så sier du til foreldrene dine at du kan håndtere dette selv.

Anonymous poster hash: 5606d...366
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er over 18 og kan fint velge selv å ikke fortelle den virkelige årsaken til legebesøk og avsluttet lærlingeperiode. Ikke alle har så nært forhold til foreldrene at de ønsker å dele så personlige ting, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener hun burde fortelle sannheten.

Det er kanskje litt dumt å lyve, TS, men nå er det gjort og du må bare prøve å rydde opp så best du kan. Gjør som andre her foreslår: kontakt lege/sykehus og gi beskjed om at spontanaborten og ettervirkningene er privat og faller dessuten inn under taushetsplikten deres, så du vil ha deg frabedt at de gir ut opplysninger til foreldrene dine uten ditt samtykke. Snakk også med fastlegen om helsesituasjonen din, og hvordan du best kan rydde opp i livssituasjonen din og komme deg på bena igjen. Nå vet jeg ikke hvor alvorlig og langvarig problemene er men dersom det er mulig bør du få fullført lærlingeperioden din eller bli omskolert. I verste fall må du ordne AAP eller uføretrygd. I tillegg bør du spørre om legens råd om hvordan takle foreldrene dine når de graver i sykehistorien din.

Du er voksen nå og burde flytte ut fra foreldrene. Enten bo hos kjæresten hele tiden eller få ditt eget krypinn. Det er ikke sunt å bo hjemme når man begynner å bli voksen og trenger å løsrive seg og leve sitt eget liv. Du kan heller dra til foreldrene i helgene f.eks. Eller bare på besøk av og til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At legen din uten ditt samtykke sa til faren din at de ikke kunne finne CT-bilder når han spurte er hårreisende. Dette er helt klart brudd på taushetsplikten. Dersom foreldre stiller medisinske spørsmål til lege vedrørende deres myndige barn skal ikke lege utlevere noe informasjon uten samtykke. Legen skal ikke si noe som helst om CT-bilder, verken om de er der eller ei. 

Anonymous poster hash: 4b631...b63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...