Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår på 13 har fått litt kviser i panna og på haken. Har kjøpt inn en alt-i-ett hudrens og concealer som skal både dekke og motvirke kviser. Et apotekmerke.

Hun er ikke så veldig motivert til tidkrevende hudpleie.

Noen som vil dele erfaringer? Hva burde jeg som mamma gjøre? Hadde ikke veldig mye kviser selv, så er litt grønn på dette..

Det er snakk om 5-6 kviser til en hver tid. Ikke slike store, men de er røde.

Anonymous poster hash: deab3...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de fleste ungdommer går igjennom en tid der hormonene blusser ektra opp og det blir kviser. Det er viktig at man danner seg gode vaner og har gode renseprodukter.

Jeg er selv ung og jeg pleide alltid å bruke f.eks. garnier cleansing gel (tror den het 2-1 eller noe), fjernet resterende sminke med vanlig sminkefjerner, etterfulgt av et ordentlig dyprensende skum eller gel(eks. den fra aco spotless) og helt til sist brukte jeg en god krem tilpasset min hudtype(mange ungdommer har oljete hud)., dette fungerte , men brukte også linjen "spotless" fra aco, noe jeg er litt usikker på om hjalp ekstremt mye. Jeg vil hvertfall ikke anbefale sebamed, funket ikke særlig bra for meg.

Det er forresten også ekstremt viktig at man tar kvisene før de allerede har kommet, bruke overnight-behandling. Eller noe lignende, som tørker ut kvisene. Hvis e allerede er kommet ville jeg tatt tiden til hjelp, brukt concealer(det er ikke noe negativt så lenge man bruker det ordentlig og fjerner det på kvelden), ville også brukt overnight-behanlding her og.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe hun ønsker selv, eller bare noe du tvinger henne til?

Anonymous poster hash: c057c...2d5
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dropp kosmetikken. Kviser trenger skikkelige legemidler. Basiron funker for mange, og det kan muligens være nyttig med noe fuktighetskrem i tillegg, men hvis det ikke ordner seg, oppsøk lege. Er fremdeles bitter for at mine foreldre bare sa "det går over". Ikke gikk det over, og ikke får jeg tilbake ungdomsårene jeg gikk rundt med råtten selvtillit.

Anonymous poster hash: fa3ff...36f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pass veldig på at hudpleien ikke er for sterk. Spesielt acne-behandling for ungdom er gjerne veldig uttørkende.

Basiron eller Breoxyl er et godt tips, reseptfritt på apotek. Smør et tynt lag på hud (kun der hvor man har kviser) om kvelden, og vask av om morgenen. Kan brukes sjeldnere etter 3-4 uker, men bør ikke droppes helt.

Kan også være lurt å ha to forskjellige rensere, f.eks en mild om kvelden og en litt sterkere om morgenen. Men snakk med apoteket, de er flinke. :)

Anonymous poster hash: bdd3e...0d5
Skrevet

Er det så ille at hun trenger kvisemiddel da? De aller fleste har jo kviser i tenårene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil gjerne ha hjelp til å dekke dem til slik at det ser greit ut.

Alle får vel kviser i en eller annen grad, men det er like fullt kjipt for den som har dem.

Takk for råd, tar gjerne mot flere synspunkter fra dere som er så unge at dere har dette friskt i minne.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår på 13 har fått litt kviser i panna og på haken. Har kjøpt inn en alt-i-ett hudrens og concealer som skal både dekke og motvirke kviser. Et apotekmerke.

Hun er ikke så veldig motivert til tidkrevende hudpleie.

Noen som vil dele erfaringer? Hva burde jeg som mamma gjøre? Hadde ikke veldig mye kviser selv, så er litt grønn på dette..

Det er snakk om 5-6 kviser til en hver tid. Ikke slike store, men de er røde.

1. Bruk hudrens, anbefaler Eucerin.

2. Pass på at hudkrem som blir brukt i T-Sonen ikke er for fet.

3. Snakk med legen om kvisebehandling. Det er mye lettere å behandle tidlig enn å ta tak når det har gått mange år. Behandling vil feks være Differin hver andre tag, påsmørt på kvelden etter å ha vasket ansiktet.

Anonymous poster hash: edb7d...936

Skrevet (endret)

Jeg var veldig flink til å rense huden min morgen og kveld, siden jeg var ca 12 år. Brukte ikke mye sminke, men concealer på kvisene. Veldig viktig å ikke bruke for mye sminke også!

Brukte de billigrensene som man får kjøpt på matbutikken eller Cubus sammen med fuktighetskrem. Var ikke spesielt mye plaget med kviser, men disse hjalp nok med til det. Jeg hadde ofte de størset og verste kvisene da jeg hadde mensen :) Er ikke noe gøy, men om hun bare har 5-6 stk om gangen, så er det jo helt normalt. Pass på å ikke bruke for fete kremer! Bare innfør gode renserutiner. Kviser kommer i puberteten omtrent på alle uansett.

Endret av julie90
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ei datter på 12 som har begynt å få noen kviser. Og hun hater det.

Jeg kjøpte renseservietter på apoteket, pluss en god krem. Noe mere avansert enn det tror jeg ikke hun hadde orket å bruke tid på, men å vaske over ansiktet med en sånn serviett og smøre med krem etterpå morgen og kveld går fint.

Det er nå for ikke lenge siden hun begynte med det, og hun har ikke hatt kviser de siste tre ukene, så det funker.

Datteren min bruker ikke sminke til hverdags, men kanskje litt mascara hvis hun skal på venninnekveld eller bursdag på helg. Når den tid kommer at hun får lyst å prøve ut mere sminke så kommer jeg til å kjøpe kvalitetsprodukter til henne. Særlig foundation tror jeg ikke er så heldig for huden, viktig at huden får puste.

Den perioden kvisene var fremtredene så fikk hun låne litt av min Bare Minerals-ID for å dekke over kvisene, hun spurte selv om jeg hadde noe som kunne skjule de.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kviser fra jeg var 12, og hadde satt STOR pris på om mamma hadde sittet her inne for å hjelpe meg! :)

Kan også nevne at jeg har brukt Aco spotless og det tørket ut huden min fullstendig. Kan hende andre tåler den bedre, men det er desidert det verste produktet jeg har brukt.

Dermalogica kan også funke bra, tror de har det på apotek?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du skal oppfordre datteren din til å dekke til kvisene sine så mye, la ungdom være ungdom og ikke tillatt dem å krenkes av hollywood presset og instagraminnflytelsen om å ha silkemyk hud! Dessuten blir huden bare værre på lengere sikt av å dekkes til. Finn heller et fint rensemiddel hun kan bruke morgen og kveld og oppfordre hun til å gå så naturlig som mulig slik at huden får puste. Jeg syntes det er helt feil at så unge mennesker skal legge vek på, eller bekymre seg for at andre legger vekt på hvordan huden dems ser ut når dette er helt normalt i pubertetsprosessen!

Når hun nærmer seg 20 kan du gi hun hudpleie i bursdagsgave.

Anonymous poster hash: 2106a...e98
  • Liker 1
Skrevet
Hold deg langt unna basiron. Dette er et legemiddel som såvidt selges uten resept på apoteket og er såpass sterkt at det bleker både hud og sengetøy. Jeg visste ikke bedre i min ungdom og brukte dette. Har angret siden. IKKE å anbefale. I puberteten danner kroppen mer mannlig kjønnshormon (testosteronet androgen) både hos gutter og jenter. Det stimulerer talgkjertlene til å produsere talg. Talg er hva huden smøres med naturlig. Om hun påfører for mye uttørkende apotekkremer som f.eks basiron vil huden reagere med å produsere mer talg for å smøre huden slik at den er balansert igjen, og vil dermed på fler kviser. Er dette et problem din datter føler går utover sitt ve og vel? Selvfølelsen? Det finnes mange spesialbehandlinger i salong for akne, men som sagt.. Dette er jo veldig hormonelt i din datters tilfelle og kanskje ikke alt for mye å gjøre med nå som hormonene er i ubalanse. For noen kan bare det å få en alminnelig hudpleiebehandling hjelpe også. Dyprens, utklemming og masse tilførsel av fukt. Det er jo ofte slik at de med fet aknehud gjerne bruker for mye utørkende produkter. Da kan det hjelpe å få stabilisert fuktighetsbalansen. Det er viktig med tett oppfølging i forhold til hjemmebruk. Daglig rutine bør innebære: rens morgen og kveld, gjerne et betennelseshemmende serum, dagkrem for uren hud, nattkrem med mye fukt, peeling 1-2 ganger i uka, utrensende maske en gang i uka - gjerne med en fuktmaske etterpå for å stabilisere.
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke du skal oppfordre datteren din til å dekke til kvisene sine så mye, la ungdom være ungdom og ikke tillatt dem å krenkes av hollywood presset og instagraminnflytelsen om å ha silkemyk hud! Dessuten blir huden bare værre på lengere sikt av å dekkes til. Finn heller et fint rensemiddel hun kan bruke morgen og kveld og oppfordre hun til å gå så naturlig som mulig slik at huden får puste. Jeg syntes det er helt feil at så unge mennesker skal legge vek på, eller bekymre seg for at andre legger vekt på hvordan huden dems ser ut når dette er helt normalt i pubertetsprosessen!

Når hun nærmer seg 20 kan du gi hun hudpleie i bursdagsgave.

Anonymous poster hash: 2106a...e98

Jeg skjønner godt at ungdommer/tenåringer som har ansiktet dekket av kviser ønsker å skjule kvisene sine. Er enig i at det beste for huden er å puste uten å være dekket av et tykt lag foundation, men det går an å kjøpe gode produkter som la huden puste, f.eks mineralpudder.

Hudpleietime kan og benyttes før de er 20. Mange salonger har eget tilbud som er rimeligere samt tilpasset tenåringshud for ungdommer. Søsteren min benyttet seg av dette fra hun var 16, pga hun var veldig plaget med kviser.

For meg var dette et ukjent problem da jeg selv aldri har slitt med kviser, men 12-åringen min har en helt annen hudtype enn meg, og da hun sa at hun mistrivdes med huden sin og kvisene var det på tide å ta grep og kjøpe en god hudpleieserie. Jenta mi bruker forøverig ikke sminke, likevel fikk hun da altså kviser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lactacyd til ansiktsvask og en mild, lett fuktighetskrem morgen og kveld. Og en dekkstift. Ingen grunn til å gjøre det vanskelig.

Anonymous poster hash: 41740...6d3

Skrevet

Lactacyd til ansiktsvask og en mild, lett fuktighetskrem morgen og kveld. Og en dekkstift. Ingen grunn til å gjøre det vanskelig.

Såpe i ansiktet vil kun forverre tilstanden hennes. NB NB!

Skrevet

Datteren min er 14. Det tok litt tid med prøving og feiling før jeg skjønte hva slags hudtype hun har.

Hun har skikkelig tørr hud, bruker hun feil produkter spretter urenhetene frem. Jeg har lenge trodd at hun var fuktfattig sånn som meg, det var helt feil...

Jeg kjøpte Vichy renseprodukter og LRP krem til henne for tørr hud. Det fungerer kjempefint, hun har fått drømmehud, nærmest. Hun ser jo resultatene selv, så det er ikke noe problem for henne med den rutinen.

Jeg vil anbefale deg å finne ut hudtypen hennes, enten hos hudpleier elle hudlege, sånn at du kan finne riktige produkter til henne :)

AnonymBruker
Skrevet

Såpe i ansiktet vil kun forverre tilstanden hennes. NB NB!

Ro ned egget. Det er en såpefri hudvask som inneholder melkesyreemner og er faktisk helt kurrant å bruke i ansiktet også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg langt unna basiron. Dette er et legemiddel som såvidt selges uten resept på apoteket og er såpass sterkt at det bleker både hud og sengetøy.

Jeg bruker dette, men alltid i et tynt lag og ikke hver dag. Det er faktisk det eneste jeg føler hjelper.

• Liker 1
Skrevet

Husk at arrdannende og dype kviser SKAL til lege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...