Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre lever vi i en mannsdominert verden hvor det er regelrett farlig for kvinner å gå alene i mange land verden over.

Jeg er selv et bereist menneske som har besøkt 22 land og besøkt noen av disse landene opptil flere ganger, Tyrkia er det lande jeg har besøkt oftest (11 ganger).

Personlig har jeg aldri i mitt liv opplevd en ubehagelig situasjon eller ufine kommentarer i utlandet. Faktisk så føler jeg folk i Tyrkia generelt sett er mye hyggeligere, imøtekommende og varmere enn i Norge.

Men jeg har snakket med endel jenter som har vært i Tyrkia og de forteller en helt annen historie om voldtektsforsøk, svindel forsøk, seksualiserte kommentarer når de går ute langs gatene, aggressive taxi sjafører som kjefter på antrekket deres og blotting. Det skjer bare når de går uten følge av en mann.

Når jeg reiser til Tyrkia er det ofte sammen med jenter, (har leilighet der nede) men de vil ikke gå alene ute i gatene uten meg for de føler seg utrygge. Når jeg er tilstede så oppfører mannfolka seg som snille og varme lam (kanskje fordi de er redde for konflikt? Jeg er tross alt ganske høy og trent).

Nå er Tyrkia dessverre ikke det eneste landet hvor det kan være utrygt for kvinner. I India er det skyhøy sjangse for å bli voldtatt om man ikke har mannlig følge, samme gjelder i de fleste andre land i afrika , midt-østen og latin-amerika og europeiske storbyer.

Pga import av mennesker med kvinnefiendtlige holdninger har politiet i Oslo rådet kvinner om å ikke gå alene på kvelden eller møte blikket til menn siden det kan oppleves som en invitasjon til sex/voldtekt. Samme gjelder i London og andre storbyer i Europa.

Jeg syntes det er trist at kvinner blir behandlet så dårlig og at kvinner hele tiden må være på vakt slik at de ikke blir utsatt for noe vondt.

Hva tenker dere damer? Føler dere utrygge eller opplevd kjipe ting når dere har reist til land hvor kvinner har lavere status enn menn?

For meg burde det være en menneskerett å føle seg trygg og at folk skal behandle hverandre med respekt uansett kjønn.

En artikkel i VG om de topp farligste byene i verden for kvinner :

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/undersoekelse-denne-byen-er-farligst-for-kvinner/a/23426833/

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg har reist mye alene i ulike land, bla India og det gikk fint for min del. Men så er jeg sjelden redd for noe. Men i deler Tyrkia var det ubehagelig, menn der er irriterende innpåslitne, og selv om jeg ikke følte meg truet er det ubehagelig at man ikke kan bevege seg en meter uten å bli trakkassert.

Skrevet

Jeg har ikke reist mye i voksen alder, og har ingen dårlige opplevelser.. nå har jeg heller ikke vært alene sånn sett, så den muligheten har aldri kommet. Men jeg føler meg utrygg i min egen by hvis jeg går alene på kvelden. I området jeg bor har det vært hendelser med ran og overfall tidligere, spesielt i helgene, så jeg går aldri ute alene i mørket - annet enn til og fra bussen evt fordi det er en ganske kort strekning med mange hus. Men er jeg i sentrum passer jeg alltid på å gå fort, rett frem, ikke se noen i øynene og holde meg der det er mange andre mennesker.. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler meg så utrygg, det har ikke skjedd meg noe fælt i byen enda, har møtt et par innpåslitne mannfolk som ikke tok nei for et svar osv, men ikke mer enn man kan "forvente" slik som det er nå (og når det er alkohol med i bildet).. Men jeg vil si at det til en viss grad er en sunn og fornuftig refleks. Ikke å være redd for å bli voldtatt på gata altså, men å holde seg nær folk og ikke gå alene.. Det hadde jo selvfølgelig vært best om vi kunne føle oss trygge, men det har vi aldri kunnet, så den frykten tror jeg til en viss grad er innebygget.. Eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og jeg føler meg utrygg uansett hvor jeg går, når jeg går alene. Kunne aldri i verden funnet på å dra alene til land som er kjent for å være kvinnefiendtlige og diskriminerende, hvor man regelrett blir fengsla hvis man blir voldtatt. Høl i huet.

Anonymous poster hash: c4b9c...250
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg er kvinne, og jeg føler meg utrygg uansett hvor jeg går, når jeg går alene. Kunne aldri i verden funnet på å dra alene til land som er kjent for å være kvinnefiendtlige og diskriminerende, hvor man regelrett blir fengsla hvis man blir voldtatt. Høl i huet.

Ja det er grusomt.. I Dubai så blir faktisk kvinnelige turister fengslet om de anmelder en voldtekt. Det er f.eks mange britiske kvinner som har mått sone etter å ha blitt voldtatt... Damer er fritt vilt som sagt i flere land i latin-amerika, midt østen og afrika

Det skjedde nesten med ei norsk dame også. Syntes det er forferdelig at verden ikke har kommet lenger og at kvinner hele tiden må være på vakt for trusler :

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norsk-kvinne-anmeldte-voldtekt-i-dubai-doemt-for-sex-utenfor-ekteskap/a/10105411/

Norsk kvinne anmeldte voldtekt i Dubai: - Dømt for sex utenfor ekteskap

Endret av WubWub
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er grusomt.. I Dubai så blir faktisk kvinnelige turister fengslet om de anmelder en voldtekt. Det er f.eks mange britiske kvinner som har mått sone etter å ha blitt voldtatt... Damer er fritt vilt som sagt i flere land i latin-amerika, midt østen og afrika

Det skjedde nesten med ei norsk dame også. Syntes det er forferdelig at verden ikke har kommet lenger og at kvinner hele tiden må være på vakt for trusler :

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norsk-kvinne-anmeldte-voldtekt-i-dubai-doemt-for-sex-utenfor-ekteskap/a/10105411/

Norsk kvinne anmeldte voldtekt i Dubai: - Dømt for sex utenfor ekteskap

Dette er feil. Kvinnen trekte anmeldelsen og etter det ble hun dømt for sex utenfor ekteskap. Voldtekt er ulovlig i Dubai. Ikke tro på absolutt alt som skrives på VG

Anonymous poster hash: 4d590...784

Skrevet

Jeg syntes det er trist at kvinner blir behandlet så dårlig og at kvinner hele tiden må være på vakt slik at de ikke blir utsatt for noe vondt.

Det som er virkelig trist. Er jo at Norske jenter stemmer frem politiske partier som jobber effektivt for å skape et mest mulig utrykt samfunn for kvinner. SV, AP står jo for stor import av muslimer og alle vet hvordan mange muslimske menn ser på vestlige kvinner. Så det er trist og ikke minst interessant og forsøke å forstå.

• Liker 7
Skrevet

Dette er feil. Kvinnen trekte anmeldelsen og etter det ble hun dømt for sex utenfor ekteskap. Voldtekt er ulovlig i Dubai. Ikke tro på absolutt alt som skrives på VG

Anonymous poster hash: 4d590...784

Det er mange slike lignende historier.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/dubai/6949008/British-woman-arrested-in-Dubai-after-being-raped.html

British woman 'arrested in Dubai after being raped' A 23-year-old British woman on holiday in Dubai told police she had been raped, only to be arrested herself for having illegal sexual intercourse.
  • Liker 4
Skrevet

Om ikke lenge er det slik her i Norge også. Det er jo allerede en god risikosport for kvinner å gå alene i Oslo etter mørkets frembrudd. Om man da ikke ønsker besøk i sine truser av en skjeggete fyr med dårlig tannstell.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne må jeg alltid passe på meg selv. Kan aldri gå trygt noen steder. Men man lærer seg å leve med dette. Jeg er alltid bevisst når jeg går alene ute på kvelden/natta. Tar ingen ting for gitt og går derfor heller aldri ravende drita rundt.

Jeg har reist mye selv og til ganske mange utypiske land for turister. Det har ikke alltid vært like moro, men man må bare late som man ikke hører/ser trakaseringen og gå videre. Kan ikke la slikt ødelegge for meg.

Anonymous poster hash: 38107...e72
  • Liker 2
Skrevet

Det som er virkelig trist. Er jo at Norske jenter stemmer frem politiske partier som jobber effektivt for å skape et mest mulig utrykt samfunn for kvinner. SV, AP står jo for stor import av muslimer og alle vet hvordan mange muslimske menn ser på vestlige kvinner. Så det er trist og ikke minst interessant og forsøke å forstå.

Det er for meg en helt ufattelig utvikling , som faktisk har blitt stemt frem av kvinner. Kvinner flest stemmer på venstresiden som : Rødt, SV og Arbeiderpartiet. Partier som har ført til en enorm demografisk forvandling i Oslo på bare 10 år som igjen har ført til at det generelt sett har blitt farligere for kvinner fordi det er så mange innvandrere med gammeldagse dårlige kvinne holdninger.

Snakk om å skyte seg selv i foten. Det her har jeg diskutert tidligere på et feminist forum i en tråd som ble nesten hundre sider lang hvor feministiske kvinner snakket så varmt om liberal innvandringspolitikk siden vi som har det så godt må hjelpe de forfulgte i afrika og midt-østen.

Det snakkes om solidaritet, medmenneskelighet og likestilling, men det kræsjer helt med den kulturen til mennesker fra disse regionene.

Hver sommer har det vært det politiet beskriver som voldtekts epidemier i Oslo flere år på rad, nesten 100% av disse er utført av ikke-vestlige.

Jeg syntes det er grelt og veldig trist. for damer i 50-60 åra så mimrer de tilbake til den tiden når de var unge og de kunne bevege seg fritt rundt i oslo på kvelden uten å frykte vold

• Liker 6
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Nå er ikke akkurat muslimske menn/ menn fra muslimske land en ensartet gruppe med dårlig kvinnesyn.
AnonymBruker
Skrevet

Pga import av mennesker med kvinnefiendtlige holdninger har politiet i Oslo rådet kvinner om å ikke gå alene på kvelden eller møte blikket til menn siden det kan oppleves som en invitasjon til sex/voldtekt. Samme gjelder i London og andre storbyer i Europa.

Hva tenker dere damer? Føler dere utrygge eller opplevd kjipe ting når dere har reist til land hvor kvinner har lavere status enn menn?

Jeg har hatt nok av negative opplevelser i Skandinavia og ingen negative opplevelser i Storbritannia, Frankrike, Tyrkia og storbyer i Europa annet enn kommentarer. Det har vært etnisk norske, svenske og danske menn som har stått for beføling, voldtektsforsøk og fullbyrdet voldtekt. Det snikrasistiske pisset ditt kan du spraye et annet sted.

Anonymous poster hash: c5da0...246

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig aldri følt meg utrygg noe sted, mange menn er mer på i utlandet, eller innvandrere her i Norge, men har aldri følt at jeg har vært i fare selv om nei ikke har betydd nei med det første. (Ikke seksuelt altså, men maser om telefonnr, ikke vil la meg være i fred etc.)

Går aldri alene på kveldene i byen, men der jeg bor, et fint strøk i utkanten av Oslo, har jeg ikke noe problem med å gå i mørket, men her er det bare hus og hager, og veien jeg da går på går bare gjennom nabolaget, til du må snu, så ingen kjører igjennom. Liker meg best ute i mørket med samboeren min og ikke alene uansett da :) føler meg trygg med han!

Anonymous poster hash: 693fe...6a2

Skrevet

Det er for meg en helt ufattelig utvikling , som faktisk har blitt stemt frem av kvinner. Kvinner flest stemmer på venstresiden som : Rødt, SV og Arbeiderpartiet. Partier som har ført til en enorm demografisk forvandling i Oslo på bare 10 år som igjen har ført til at det generelt sett har blitt farligere for kvinner fordi det er så mange innvandrere med gammeldagse dårlige kvinne holdninger.

Snakk om å skyte seg selv i foten. Det her har jeg diskutert tidligere på et feminist forum i en tråd som ble nesten hundre sider lang hvor feministiske kvinner snakket så varmt om liberal innvandringspolitikk siden vi som har det så godt må hjelpe de forfulgte i afrika og midt-østen.

Det snakkes om solidaritet, medmenneskelighet og likestilling, men det kræsjer helt med den kulturen til mennesker fra disse regionene.

Hver sommer har det vært det politiet beskriver som voldtekts epidemier i Oslo flere år på rad, nesten 100% av disse er utført av ikke-vestlige.

Jeg syntes det er grelt og veldig trist. for damer i 50-60 åra så mimrer de tilbake til den tiden når de var unge og de kunne bevege seg fritt rundt i oslo på kvelden uten å frykte vold

Kan det være at kvinner ikke forstår konsekvensene av den politikken de selv stemmer frem? Det er jo ikke ukjent at venstresidens disipler sliter med dette.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Nå er ikke akkurat muslimske menn/ menn fra muslimske land en ensartet gruppe med dårlig kvinnesyn.

Jeg snakker om muslimer. Islam i seg selv har et nedsettende kvinnesyn. Men det er selvsagt alltid avvik. Men hvordan skal vi skille? Langt bede å si nei til islam og muslimer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg utrygg de fleste steder der jeg er alene og det er sent på natten, til og med på Oslo Vest :/ jeg har jobbet i utelivsbransjen i Oslo sentrum og har sett mye dritt

Anonymous poster hash: ed3a7...de1

Skrevet

Jeg har hatt nok av negative opplevelser i Skandinavia og ingen negative opplevelser i Storbritannia, Frankrike, Tyrkia og storbyer i Europa annet enn kommentarer. Det har vært etnisk norske, svenske og danske menn som har stått for beføling, voldtektsforsøk og fullbyrdet voldtekt. Det snikrasistiske pisset ditt kan du spraye et annet sted.

Anonymous poster hash: c5da0...246

Leit å høre du har opplevd mye kjipt. For meg spiller det ingen rolle hvor folk er fra eller hvordan de ser ut. Det er like ille om en hvit mann voldtar som om en brun mann voldtar. Overgrep er overgrep.

Ellers så må jeg legge til at dette slettes ikke er noe snik rasisme. Jeg forholder meg til ting politiet sier og observert samfunns endringene som har kommet som følge av at bydeler fylles opp med mennesker som har en helt annen kvinne kultur enn resten av landet.

Det er den her (u)kulturen jeg prater om , som det blir mer og mer av :

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

- Norske jenter har seg selv å takke

- Når norske jenter går halvnaken på byen er det som å rope «kom og knull meg», mener de tre afrikanske mennene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leit å høre du har opplevd mye kjipt. For meg spiller det ingen rolle hvor folk er fra eller hvordan de ser ut. Det er like ille om en hvit mann voldtar som om en brun mann voldtar. Overgrep er overgrep.

Ellers så må jeg legge til at dette slettes ikke er noe snik rasisme. Jeg forholder meg til ting politiet sier og observert samfunns endringene som har kommet som følge av at bydeler fylles opp med mennesker som har en helt annen kvinne kultur enn resten av landet.

Det er den her (u)kulturen jeg prater om , som det blir mer og mer av :

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

- Norske jenter har seg selv å takke

- Når norske jenter går halvnaken på byen er det som å rope «kom og knull meg», mener de tre afrikanske mennene.

Bare for å nyansere litt det noen andre sa lengere opp; jeg har vært veldig mye i Frankrike, og da de aller fleste steder og jeg har sett mye verre ting der enn i Norge. Aldri opplevd noe ekkelt med en skandinaver faktisk. Men det er bare min erfaring da.

Anonymous poster hash: ed3a7...de1

• Liker 2
Gjest marizz
Skrevet

Jeg føler meg generelt utrygg ja. Det gjelder i Norge, men spesielt i land som tyrkia. Jeg har aldri gått alene i tyrkia, men har blant annet blitt kalt for "sexy baby" og lignende av eldre mannfolk da jeg var 15-16. Jeg synes det er veldig ubehagelig, og jeg merker at de har et annet syn på kvinner enn det de fleste har i Norge. Det trenger ikke å bety at de er dårlige personer, men at de har blitt oppdratt på en litt annerledes måte enn oss:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...