AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Jeg har en tenåring, som altfor ofte nekter å gå på skolen. Jeg synes dette er en forferdelig pinlig situasjon. Jeg stresset i over to timer i morges, med å få overtalt han til å gå på skolen, men han ga seg ikke og sa at han har så vondt i hodet. Han skylder enten på hode, svimmel eller vond mage hver gang. I dag så var jeg ganske sliten selv for jeg jobber mye og skulle egentlig nyte endelig en fridag,, men jeg vet at jeg må kontakte skolen å forklare dette. Ser at læreren har ringt. Og læreren sa for to uker siden at han reagerer på hans høye fravær. Jeg føler jo at skolen vil tro at han ikke har gode nok foreldre, så dette er slitsomt. Faren og meg er skillt, men nå ba jeg faren først forsøke å ringe skolen og forklare problemet, slik at jeg ikke får ekstra belastninger på en fridag der jeg faktisk trenger å slappe av. Vurderer at jeg sender en sms å forklare. Jeg har bestillt en legetime til sønnen for en stund siden. Den er i neste uke, og jeg vil da forklare dette for legen. Hva tenker dere jeg bør si til lærer? Og at jeg har problemer å få sønnen til å gå på skolen, skal det liksom bety at det er jeg som er en dårlig mor?- det er det jeg er redd for at skolen tenker. Har forklart alt dette til sønnen, og ba han være så snill og gå, men han nektet. Anonymous poster hash: 3bfa5...486
I Grosny Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Jeg har en tenåring, som altfor ofte nekter å gå på skolen. Jeg synes dette er en forferdelig pinlig situasjon. Jeg stresset i over to timer i morges, med å få overtalt han til å gå på skolen, men han ga seg ikke og sa at han har så vondt i hodet. Han skylder enten på hode, svimmel eller vond mage hver gang. I dag så var jeg ganske sliten selv for jeg jobber mye og skulle egentlig nyte endelig en fridag,, men jeg vet at jeg må kontakte skolen å forklare dette. Ser at læreren har ringt. Og læreren sa for to uker siden at han reagerer på hans høye fravær. Jeg føler jo at skolen vil tro at han ikke har gode nok foreldre, så dette er slitsomt. Faren og meg er skillt, men nå ba jeg faren først forsøke å ringe skolen og forklare problemet, slik at jeg ikke får ekstra belastninger på en fridag der jeg faktisk trenger å slappe av. Vurderer at jeg sender en sms å forklare. Jeg har bestillt en legetime til sønnen for en stund siden. Den er i neste uke, og jeg vil da forklare dette for legen. Hva tenker dere jeg bør si til lærer? Og at jeg har problemer å få sønnen til å gå på skolen, skal det liksom bety at det er jeg som er en dårlig mor?- det er det jeg er redd for at skolen tenker. Har forklart alt dette til sønnen, og ba han være så snill og gå, men han nektet. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 Jeg lurer på om han muligens blir utsatt for mobbing. Det er ikke sikkert at han i så fall tør å snakke om det, men prøv. Spør han om hvorfor han ikke vil på skolen. Hvis han virkerlig har vondt i hodet, hvordan er det med hans søvnvaner? Har han pc eller mobil på soverommet som han holder på med om natta? 5
Gjest Magdalene Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Si det som det er, at han nekter, og st du gjør så godt du kan. Hvorfor vil han ikke på skolen? Har han venner og er sosial på fritiden? Har han lese/skrive/lærevansker? Mobbing? 2
minister-mio Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Si sannheten og få hjelp med din sønn. Skolen kommer ikke til å "tenke du er en dårlig mor", de kan bidra med hjelp til sønnen din! 6
Gjest Caress Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Du er ikke en dårlig mor fordi sønnen din ikke vil gå på skolen. Du er en dårlig mor fordi du tilsynelatende ikke har tenkt tanken at det kanskje er en jævla god grunn for at sønnen din ikke vil gå på skolen. Tro meg, man vegrer seg ikke for å gå på skole slik som det der fordi det er gøy eller kult eller hva det er du innbiller deg. Antakelig ligger det store problemer til grunne og du bør møte sønnen din med forståelse og respekt, ikke "åh, faen, der røk den fridagen." 26
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Du burde t en titt i speilet. sønnen din sliter tydeligvis med noe og det burde være viktige å finne ut av enn å forsikre skolen om at dere ikker er dårlige foreldre. at du ikke skal belastes på en fridag? hahaahahah. Anonymous poster hash: 9e93b...2ab 13
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Jeg lurer på om han muligens blir utsatt for mobbing. Det er ikke sikkert at han i så fall tør å snakke om det, men prøv. Spør han om hvorfor han ikke vil på skolen. Hvis han virkerlig har vondt i hodet, hvordan er det med hans søvnvaner? Har han pc eller mobil på soverommet som han holder på med om natta? Si det som det er, at han nekter, og st du gjør så godt du kan. Hvorfor vil han ikke på skolen? Har han venner og er sosial på fritiden? Har han lese/skrive/lærevansker? Mobbing? Jeg skrev sannheten. Jeg orket ikke å ringe nå , for jeg er sliten og har så mye på meg nå. Og føler jo veldig skyld i at han er borte, men jeg vet at dette er gjerne ikke noe med min oppdragelse av han i det hele tatt å gjøre. Jeg skrev som det var: han sier at han har vondt i hodet, og han har en legetime. Og jeg tenker på at det beste for sønnen er at vi får ta dette opp med legen, og at vi finner ut om hvorfor han ikke orker skolen. Jeg blir veldig sliten av dette, for jeg er veldig bekymret for sønnens helse. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Jeg tenker at dette er noe du har lagt opp til selv. Ved dine egne holdninger med tanke på at du ikke vil ha belastning på fridagen din etc. Du får nok stille krav og sette konsekvenser. Ikke noe internett, mm. Veldig effektivt her i huset i hvertfall..Anonymous poster hash: fa806...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Du burde t en titt i speilet. sønnen din sliter tydeligvis med noe og det burde være viktige å finne ut av enn å forsikre skolen om at dere ikker er dårlige foreldre. at du ikke skal belastes på en fridag? hahaahahah. Anonymous poster hash: 9e93b...2ab Av og til trenger man en dag for å roe ned. Så jeg må si at jeg hadde håpet på å få roe ned i dag. Jeg prøver å finne ut. Og etter hva sønnen sier så har han det bra på skolen. Men jeg skal prate med faren om dette senere. Noe må gjøres. Og heldigvis har han en legetime om ikke så lenge. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Du er ikke en dårlig mor fordi sønnen din ikke vil gå på skolen. Du er en dårlig mor fordi du tilsynelatende ikke har tenkt tanken at det kanskje er en jævla god grunn for at sønnen din ikke vil gå på skolen. Tro meg, man vegrer seg ikke for å gå på skole slik som det der fordi det er gøy eller kult eller hva det er du innbiller deg. Antakelig ligger det store problemer til grunne og du bør møte sønnen din med forståelse og respekt, ikke "åh, faen, der røk den fridagen." Jeg er der for å hjelpe han. Men jeg er ikke en robot, og jeg må nødt til å ha en samtale med faren senere for å finne ut. Dette har ingenting å gjøre med: nei for faen der røk fridagen, som dere sier. Jeg gjør alt for mitt barn, men jeg kan føle meg sliten etter harde arbeidsvakter. Det var slik jeg hadde det i dag, og da ble jeg oppgitt over slike problemer. Men jeg skal ta en samtale med faren og sønnen om hvordan vi kan finne ut om dette i kveld. Han har allerede en legetime. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 1
Gjest Caress Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Jeg er der for å hjelpe han. Men jeg er ikke en robot, og jeg må nødt til å ha en samtale med faren senere for å finne ut. Dette har ingenting å gjøre med: nei for faen der røk fridagen, som dere sier. Jeg gjør alt for mitt barn, men jeg kan føle meg sliten etter harde arbeidsvakter. Det var slik jeg hadde det i dag, og da ble jeg oppgitt over slike problemer. Men jeg skal ta en samtale med faren og sønnen om hvordan vi kan finne ut om dette i kveld. Han har allerede en legetime. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 Jeg reagerer ikke på at du er sliten etter en arbeidsdag, jeg reagerer på at fokuset ditt er på at folk kan tro du er en dårlig forelder og at du sukk stønn må snakke med læreren om at sønnen din skulker. Sett deg ned med sønnen din og spør ham hvordan han egentlig har det. 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Kanskje han blir mobbet? Da jeg var liten ble jeg mobbet, og gråt hver dag før jeg skulle på skolen. Foreldrene mine tvang meg til å gå, selv når jeg virkelig var syk! Jeg kunne ikke skulke heller, for det ville blitt et rent helvette hjemme! I dag er jeg glad for at de tvang meg til å gå. Hvis de hadde latt meg skulke, hadde jeg aldri "blitt noe" som voksen. Anonymous poster hash: e8fdf...215
FruRaeder Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Du er ikke en dårlig mor fordi sønnen din ikke vil gå på skolen. Du er en dårlig mor fordi du tilsynelatende ikke har tenkt tanken at det kanskje er en jævla god grunn for at sønnen din ikke vil gå på skolen. Tro meg, man vegrer seg ikke for å gå på skole slik som det der fordi det er gøy eller kult eller hva det er du innbiller deg. Antakelig ligger det store problemer til grunne og du bør møte sønnen din med forståelse og respekt, ikke "åh, faen, der røk den fridagen." Du burde t en titt i speilet. sønnen din sliter tydeligvis med noe og det burde være viktige å finne ut av enn å forsikre skolen om at dere ikker er dårlige foreldre. at du ikke skal belastes på en fridag? hahaahahah. Anonymous poster hash: 9e93b...2ab Jeg tviler for at dere er foreldre. Antageligvis uvitende tenåringer begge to. Tenåringer nekter å gå på skole for mye rart, det kan være alt fra mobbing, hormomer, sykdom til rett og slett latskap. Spesielt tenåringsgutter kan være forferdelig late. Ja, det sårer nok stoltheten til en hormonell ungdom at mor ønsker en fridag fra h*n, men sånn er livet. Selv verdens beste mamma trenger en fridag der hun kan puste ut og ta vare på seg selv iblant. Barn, og spesielt ungdom er krevende og tar mye energi fra en. TS, jeg vet ikke hva jeg skal si. Du bør nok ha en samtale med skolen i tillegg til legen. Kanskje de kan observere han litt ekstra, og finne ut hva som er galt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Kanskje han blir mobbet? Da jeg var liten ble jeg mobbet, og gråt hver dag før jeg skulle på skolen. Foreldrene mine tvang meg til å gå, selv når jeg virkelig var syk! Jeg kunne ikke skulke heller, for det ville blitt et rent helvette hjemme! I dag er jeg glad for at de tvang meg til å gå. Hvis de hadde latt meg skulke, hadde jeg aldri "blitt noe" som voksen. Anonymous poster hash: e8fdf...215 jeg er veldig bekymret men jeg tror ikke at han blir mobbet. Han sier at alt er bra på skolen. Det har læreren også sagt. Men uansett må vi finne ut av det. Skal prate en lang prat med han for å prøve å finne ut. Er så trist over at han har det sånn. Det må være noe som plager han. Anonymous poster hash: 3bfa5...486
Gjest Snuppi Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 Jeg skrev sannheten. Jeg orket ikke å ringe nå , for jeg er sliten og har så mye på meg nå. Og føler jo veldig skyld i at han er borte, men jeg vet at dette er gjerne ikke noe med min oppdragelse av han i det hele tatt å gjøre. Jeg skrev som det var: han sier at han har vondt i hodet, og han har en legetime. Og jeg tenker på at det beste for sønnen er at vi får ta dette opp med legen, og at vi finner ut om hvorfor han ikke orker skolen. Jeg blir veldig sliten av dette, for jeg er veldig bekymret for sønnens helse. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 Hvem handler dette om? Du er meget selvsentrert. Det er din oppgave som mor å finne ut av hvorfor din sønn ikke vil gå på skolen! Innlegget ditt er en eneste klagesang om deg selv. Dette handler ikke om deg, men om sønnen din som tydeligvis sliter med noe. Han kommer aldri til å fortelle deg om hvorfor han ikke vil på skolen, så lenge alt handler om deg. Du jobber tydeligvis så mye at du ikke er på nett med ditt eget barn.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Hvem handler dette om? Du er meget selvsentrert. Det er din oppgave som mor å finne ut av hvorfor din sønn ikke vil gå på skolen! Innlegget ditt er en eneste klagesang om deg selv. Dette handler ikke om deg, men om sønnen din som tydeligvis sliter med noe. Han kommer aldri til å fortelle deg om hvorfor han ikke vil på skolen, så lenge alt handler om deg. Du jobber tydeligvis så mye at du ikke er på nett med ditt eget barn. Jeg forsøker å finne ut hva det er. Jeg ble bare oppgitt fordi jeg føler at det er mitt ansvar om å få han avgårde på skolen, og når jeg ikke klarer det, så føles det vanskelig. Men alt handler ikke om meg. For du aner ikke hvor mye jeg gjør for min sønn. Jeg gjør alt jeg kan for at han skal ha det bra. Og jeg skal prøve å finne ut av dette. Anonymous poster hash: 3bfa5...486
Neeli00 Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Hvor mye vet du om hans liv? Har han noen fritidsaktiviteter? Treffer du hans venner? Når spm. om mobbing kommer opp er det naturlige svaret "jeg har truffet hans venner, de henger mye sammen og ringer hit og han bruker mye tid på hobby X". Ikke "han sier alt er bra". Alle sier alt er bra. Jeg foreslår at du og hans far snakker med ham sammen og får frem årsaken. Det er ikke gitt at det er mobbing (og KH har nok en overrepresentasjon av de som har opplevd slikt, og et litt forvridd bilde) - mange tenåringer synes simpelthen ikke skole er moro, og mange skulker mye uansett. Men dere må til årsaken uansett. 2
Gjest Snuppi Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 (endret) Jeg forsøker å finne ut hva det er. Jeg ble bare oppgitt fordi jeg føler at det er mitt ansvar om å få han avgårde på skolen, og når jeg ikke klarer det, så føles det vanskelig. Men alt handler ikke om meg. For du aner ikke hvor mye jeg gjør for min sønn. Jeg gjør alt jeg kan for at han skal ha det bra. Og jeg skal prøve å finne ut av dette. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 Innleggene dine er preget av meg, meg og atter meg. Sønnen din er faktisk ditt ansvar! Du må finne ut av det. Hva sier barnets far? Det er vanligvis en årsak til at ungdommer ikke ønsker å gå på skolen. Du er tydeligvis ikke på nett med ditt eget barn og er mest opptatt av hvor sliten du er. Jeg vil ha en fridag, jeg er sliten..... Hvem henger sønnen din med på fritiden? Hva gjør de? Når startet han å nekte å gå på skolen? Har han forandret seg? Endret 2. februar 2015 av Snuppi
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #19 Skrevet 2. februar 2015 Jeg forsøker å finne ut hva det er. Jeg ble bare oppgitt fordi jeg føler at det er mitt ansvar om å få han avgårde på skolen, og når jeg ikke klarer det, så føles det vanskelig. Men alt handler ikke om meg. For du aner ikke hvor mye jeg gjør for min sønn. Jeg gjør alt jeg kan for at han skal ha det bra. Og jeg skal prøve å finne ut av dette. Anonymous poster hash: 3bfa5...486 Men det ER ditt ansvar. Når det ikke fungerer må du sette igang tiltak. Først og fremst, finn ut om det er noe som plager han. Snakk med han, få faren til å snakke med han, lærer, legen. Når dere er hos legen så kan du gå ut etter å ha fortalt legen hvordan ting er, slik at sønnen din kan snakke med legen uten publikum (altså deg). Hvis dere ikke finner noen grunn, altså helsemessig, sosialt e.l. så må du sette konsekvenser. Det handler ikke om hvor mye du gjør for han (altså, hvorfor skal du gjøre noe for han, det er en gutt som fint klarer å ordne ting selv. Du skal stille opp og være der som støtte og grunnstein, og den som lager regler. Ikke den som serverer og gjør ting FOR han.), men hvordan du oppdrar han. Hvilke konsekvenser skal det få å ikke dra på skolen? Og her må du samarbeide med far og skolen. Du må tørre å be om hjelp, for du klarer jo ikke jobben når gutten ikke drar på skolen. En god mor innser at hun selv ikke strekker til og ber om hjelp fra andre. Det er ikke å være en god mor å holde alt innenfor husets fire vegger. Det er jo snakk om utdanningen hans! Hvis konsekvenser og regler ikke virker (etter å ha sjekket ut helseproblemer, mobbing etc) så kan du be om henvisning til BUP via fastlegen, og du kan selv ringe barnevernet og be om hjelp. Legg frem situasjonen akkurat slik den er. Sønnen vil ikke gå på skolen, dere har ikke funnet ut hvorfor og du vet ikke hva du skal gjøre. (Skolen vil vel antakelig kontakte BV uansett om fraværet blir høyt uten grunn, og da bør du ta imot med åpne armer. De er der for å hjelpe!) Anonymous poster hash: cb2fc...08c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #20 Skrevet 2. februar 2015 Det her er jo et relativt vanlig problem! Skolevegring i den alderen skjer jo dessverre ofte. Ts, si det som det er til læreren. Det er mye bedre at skolen vet at du faktisk prøver å få gutten på skolen! Da kan jo skolen også komme med tiltak! Det er lov å være sliten, ts! Anonymous poster hash: e9f1e...3ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå