Gå til innhold

oppsigelsen av Max Hermansen: Ingen ytringsfrihet for de med de upopulære meningene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mulig skoleledelsen mener at man ikke kan undervise personer som kommer fra muslimske land og være kritisk til Islam, men på en måte så sier jo da skoleledelsen at er man fra et "muslimsk" land, så må man også blir fornærmet om noen er islam kritiske?

Selv er jeg kritisk til katolisme, betyr det at jeg autmoatisk fornærmer de to polske kollegane mine?

Anonymous poster hash: c288f...e55
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at ikke alle og enhver skal kunne fungere som lærere for ungdom... Skoleledelsen har gjort sitt valg ut i fra uttalelser han har kommet med ovenfor flere elever som flere elever reagert veldig på.

Jeg forstår skolen, og skulle i grunnen ønske det ble enklere å sparke lærere, og lettere å kvitte seg med både udgelige lærere og lærere med ekstreme tanker og holdninger de videreformidler til elever. Dette kan f.eks gjelde religiøse lærere som misjonerer, eller islamistvennlige lærere som sprer sin propaganda. Jeg setter Hermansen i samme kategori som disse...

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at ikke alle og enhver skal kunne fungere som lærere for ungdom... Skoleledelsen har gjort sitt valg ut i fra uttalelser han har kommet med ovenfor flere elever som flere elever reagert veldig på.

Jeg forstår skolen, og skulle i grunnen ønske det ble enklere å sparke lærere, og lettere å kvitte seg med både udgelige lærere og lærere med ekstreme tanker og holdninger de videreformidler til elever. Dette kan f.eks gjelde religiøse lærere som misjonerer, eller islamistvennlige lærere som sprer sin propaganda. Jeg setter Hermansen i samme kategori som disse...

Tror du virkelig at om læreren var kristen konservativ, islamist eller venstre radikal, hadde fått sparken?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig skoleledelsen mener at man ikke kan undervise personer som kommer fra muslimske land og være kritisk til Islam, men på en måte så sier jo da skoleledelsen at er man fra et "muslimsk" land, så må man også blir fornærmet om noen er islam kritiske?

Selv er jeg kritisk til katolisme, betyr det at jeg autmoatisk fornærmer de to polske kollegane mine?

Anonymous poster hash: c288f...e55

Ja, i følge PK-intelligensiaen så gjør du jo det.

Dette er dog ikke farlig, de er jo katolikker og dem kan man åpenbart tilskrive alt vondt som har hendt, og hender, i verden, særlig Paven får pepper.

Samtidig, så er det i ditt tilfelle polakker som blir fornærmet, og de oppfører seg jo som folk og slår ikke folk ihjel for et godt ord.

Hvis du derimot er kritisk til Islam, da er du rasist og kan ikke ha med muslimer å gjøre - og dette selv om muslimer ikke er en rase!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du derimot er kritisk til Islam, da er du rasist og kan ikke ha med muslimer å gjøre - og dette selv om muslimer ikke er en rase!

Dette er tull og det vet du godt selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tull og det vet du godt selv.

Nei, noe denne saken beviser.

Max Hermansen er ikke rasist, han er islamkritisk og er medlem av en islamkritisk organisasjon.

Det er hans meninger som har fått ham sparket, altså tankekriminalitet.

Hadde det vært en konservativ muslim som hatet jøder, som mente at utroskap og homofili fortjener dødsstraff så hadde vedkommende antagelig beholdt jobben.

Anonymous poster hash: d4894...4b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noe denne saken beviser.

Max Hermansen er ikke rasist, han er islamkritisk og er medlem av en islamkritisk organisasjon.

Det er hans meninger som har fått ham sparket, altså tankekriminalitet.

Hadde det vært en konservativ muslim som hatet jøder, som mente at utroskap og homofili fortjener dødsstraff så hadde vedkommende antagelig beholdt jobben.

I følge Elden så mistet Ubaydullah Hussain også jobben som bud etter klager fra kunder, står en for ytterliggående meninger som en fronter i media så må en kanskje også tåle steken?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalet dette sender er krystallklart for alle.

Ikke voldelig islamkritikk = sparken fra jobben. Man kan gjerne tåkelegge andre årsaker og byråkratiske vendinger for å bortforklare. Men dette er prisen folk med upopulære standpunkter må være forbredt på å ta.

Det er gjerne etter man er blitt pensjonist eller ligger på det siste og samfunnet ikke lenger kan "straffe" deg at de tørr å være åpne. Dette visste Steinar Lem for 6 år siden......

http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/inneriks/politikk/innvandring/asylpolitikk/5750828/

Sitat: Hvis jeg ikke hadde vært alvorlig kreftsyk og vært i jobb, kunne jeg ikke skrevet dette, sier Steinar Lem.

Anonymous poster hash: fb5fd...a5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Elden så mistet Ubaydullah Hussain også jobben som bud etter klager fra kunder, står en for ytterliggående meninger som en fronter i media så må en kanskje også tåle steken?

Nei, da har man i teorien et tankepoliti.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "praksis" mente jeg selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han kritiserer ikke islam. Han bruker "muslimer" som en "oss vs. dem"-begrunnelse. "Oss" er da "oss nordmenn" og "dem" er da "de muslimene". Det er altså ikke religionen han bryr seg om, det er det å generalisere og å kunne bruke "muslimer" som en generalisering for alle han ikke anser for å være "nordmenn".

Sitat: "Under 50 prosent av muslimene er yrkesaktive i Norge. Til sammenligning er 67 prosent av norske i jobb." - http://www.osloby.no/Skal-demonstrere-mot-islam-i-Oslo-7856696.html

Dette insinuerer at "norske" ikke kan være muslimer. Og/eller at muslimer ikke kan være norske. Med andre ord, eller som jeg nettopp skrev, han er ikke ute etter å kritisere en religion eller en institusjon, han er ute etter å tråkke på de svakeste.

Anonymous poster hash: 1f229...191

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Yttringsfrihet gjelder bare for de som er politisk korekte og har de samme meninger som flertallet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at han kritiserer ikke islam. Han bruker "muslimer" som en "oss vs. dem"-begrunnelse. "Oss" er da "oss nordmenn" og "dem" er da "de muslimene". Det er altså ikke religionen han bryr seg om, det er det å generalisere og å kunne bruke "muslimer" som en generalisering for alle han ikke anser for å være "nordmenn".

Sitat: "Under 50 prosent av muslimene er yrkesaktive i Norge. Til sammenligning er 67 prosent av norske i jobb." - http://www.osloby.no/Skal-demonstrere-mot-islam-i-Oslo-7856696.html

Dette insinuerer at "norske" ikke kan være muslimer. Og/eller at muslimer ikke kan være norske. Med andre ord, eller som jeg nettopp skrev, han er ikke ute etter å kritisere en religion eller en institusjon, han er ute etter å tråkke på de svakeste.

Spiller ingen rolle. Det er ikke grunn nok til å sparke ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sammenligner en gruppe innvandrere med etnisk norske med røtter flere tusen år tilbake i Skandinavia. Hvordan i f mener du at han skulle fått fram poenget sitt hvis han ikke skal kunne betegne etnisk norske som norske, og muslimer som muslimer for å ikke tråkke på tærne til brødhuer som deg. I følge samme logikk er det vel diskriminerende å sammenligne kvinner og menn på gruppenivå siden noen menn identifiserer seg som kvinner, og vice versa.

Endret av Meeh
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi ha det slik at kunder forsvinner fra budfirmaet eller elever slutter pga ekstreme meninger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du virkelig at om læreren var kristen konservativ, islamist eller venstre radikal, hadde fått sparken?

Da jeg gikk på videregående hadde vi en lærer i RLE som var kristen konservativ. Hun var helt tydelig på at alle som ikke tok imot Jesus ville ende opp i helvete til evig tid, og hun proklamerte høylytt i klasserommet at abort er mord… Kjempegøy for min venninne på 17 i klassen som akkurat hadde tatt et veldig vanskelig valg og tatt abort. Hun var helt ekstrem ved flere anledninger og til slutt satte vi på lydopptak på mobilen for å ha bevis. Vi klagde til ledelsen og læreren fikk sparken fordi hun ikke oppfylte kravene om nøytralitet i religionsundervisningen. Ingen lærere skal ta med seg sine ekstreme holdninger inn i klasserommet, og det gjelder alt, ikke bare islam.

Anonymous poster hash: 72169...781

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi ha det slik at kunder forsvinner fra budfirmaet eller elever slutter pga ekstreme meninger?

Hvis elever slutter på grunn av lærerens helt legitime politiske engasjement på fritiden så er det vel kanskje like greit. Du kommer ikke langt i yrkeslivet eller på studier med en slik holdning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer skal være nøytral i forhold til sine religiøse og poitiske ståsteder i en undervisningssituasjon. De lærerne (hermansen og den kvinnelige læreren som nevnes i en kommentar) som blir omtalt i saken har FRONTET sitt kritiske og ekstreme syn, og er dermed langt fra nøytrale.

Anonymous poster hash: 36d88...374
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sammenligner en gruppe innvandrere med etnisk norske med røtter flere tusen år tilbake i Skandinavia.

Nettopp! Takk for at du understreket poenget mitt, Meeh! :)

For du fikk med deg at det var nettopp dette som var poenget mitt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...