Gå til innhold

Tror turboen har tatt kvelden - MB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen her med litt peiling på bil, eventuelt som vet om et ok bilforum det går ann å spørre på?

Saken er at jeg har en 99 mod Mercedes Benz C klasse 220 som ut av det blå begynte å oppføre seg helt stakato. Ut av det blå satt han minst 1/3 av de 125 hestene sine på beite og automatkassa begynte å oppføre seg helt spinnvilt.

Dette skjer:

- Starter bilen og den oppfører seg normalt de første minuttene.

- Så forsvinner kraften gradvis.

- Bilen har så gitt fra seg all kraft og man kjører med noe som så vitt flytter seg fremover.

- Bilen kan gire opp til 5 gir i 50km i timen (!!!) og der blir den.

- Uansett hva man gjør så får man ikke bilen over 3000 rph.

Det skal legges til at når dette skjedde var jeg langt hjemmefra og kjørte bilen hjem. Den går opp i fart, det tar bare veldig lang tid. Den blir IKKE varm og motoren høres normal ut. Først trodde jeg at bilen gikk inn i nødmodus, men da ville jeg vel ikke fått kjørt den over 60km i timen eller noe?

Det virker kort og greit som om turboen ikke slår inn. Kan dette stemme? Gjør det noe å kjøre bilen (dvs krabbe) frem til man får den på et verksted?



Anonymous poster hash: 48ca1...43d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å påberope meg å være ekspert på bilmotorer, så høres det ut som det er mer enn bare turboen som er gåen på bilen din. Motoren din er mer enn sterk nok til å dra bilen uten turbo. Bilen vil bare akselerere tregere uten fungerende turbo (og det vil ryke mer av eksosen din). Det er ikke noe som skjer gradvis i det tilfellet - da har du alltid like treg akselerasjon.

At bilen er gradvis tregere, girkassen henger seg i 5. gir, motoren aldri blir varm og stopper på 3 000rpm høres ut som en dyr feil.



Anonymous poster hash: 5ff37...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et verksted kan svare deg på dette, men vi hadde samme "symptomer" da turboen røk på bilen vår.

Vi har forsikring som dekker motorhavari, så turboen ble byttet og hele motoren renset. En knapp måned eller så senere røk turboen igjen og det viste seg at motoren hadde fått større skader enn først antatt da den første turboen paia. Hele bilen ble kondemnert... hurra for god forsikring, sier nå jeg.

Anonymous poster hash: cbaaf...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah takk for svar begge to! Ja, jeg også syntes feilen høres dyr ut....

Har nå funnet ut av at den går i nødmodus da man fint kan kjøre "fort" i nødmodus, det tar bare tid...

Får bare ta en tur på verksted med den til uka og prøve å finne ut av hva det er.

Hva er en sånn bil verdt som delebil? Den ble eugodkjent for bare noen uker siden. Strøkent skinninteriør og "alt" av utstyr hvor alt fungerer.....



Anonymous poster hash: 48ca1...43d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...