Gå til innhold

Tørr stekt seifile ?


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke fisk i fryseboksen i daglivarebutikkene, er så bra. Så jeg kjøpe en seifile i fiskebutikken, fersk. Men når jeg hadde stekt den og spiste, så synes jeg det var for tørr. Er grunnen holbarhet (lå 2 dager i kjøelskapet da), for lite/mye stekt, for høy varme.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan stekte du den, er det første jeg lurte på.

Seifilet synes jeg blir best om du panerer den i litt mel. Bland 2 ss mel med et par ts sitronpepper og en knivsodd muskat i en plastpose, vend fisken i posen før du legger fisken på oppvarmet panne med margarin i, ca 65-70% varme.

La fisken steke et par minutter på hver side til den har en pen, gylden stekeskorpe, og servér.

Har du stekt seien lenger enn et par-tre minutter på hver side, eller forsøkt å langtidsteke den på lavere varme, er det ikke noe rart om den ble tørr.

Sei vil ha kort og brutal steketid, varmen på plata må ikke stå på maks, men litt over halvveis.

Panna bør være forvarmet, og bruk litt ekstra stekeolje/margarin/smør for å unngå at panna går tørr underveis.

Edit; Lot du fisken ligge i den papir-innpakninga som du får den i fra ferskvaredisken, kan det også være en medvirkende årsak til at den ble tørr. Sånn innpakning funker kjempefint til du kommer hjem fra butikken, men så snart du har kommet hjem og pakker ut varene, bør sånne varer rett i oppbevaringsbokser eller plastposer.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, er bedre informert nå, jeg har nok pannert den i mel, salt og pepper, men jeg oppbevarte de i 2 dager i butikkposen, så kanskje er det derfor den var tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det sto tørr stekt selfie og måtte klikke meg inn for å se hva det var. :fnise:



Anonymous poster hash: cef5d...59f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, er bedre informert nå, jeg har nok pannert den i mel, salt og pepper, men jeg oppbevarte de i 2 dager i butikkposen, så kanskje er det derfor den var tørr.

Da har du nok funnet årsaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste også tørr stekt selfie haha

Men husk at fisk ikke skal stekes særlig lenge , blir fort ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...