Gå til innhold

Taper man økonomisk på å få to tette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man velger 80 % lønn med nr 1.

Hva om man blir gravid i permisjonen, og ikke rekkefølge jobbe 6 (?) av 10 mnd før ny permisjon. Vil man da få permisjonspenger utfra de 80 % og ikke din egentlige lønn?

At man i realiteten da kan ende opp med 60 % av reell lønn, dersom man velger 80 % med nr 2 også?

Isåfall "må" man vel velge 100% dekning med nr 1, dersom man ønsker to tette?

Vi har IKKE råd til 60% inntekt... Kjipt å straffes for å få to tette isåfall!

Eller er det et opplegg for dette, slik at man ikke blir straffet inntektsmessig ved to tette?

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullstendig valgfritt om man vil ha to tette eller ikke, så du kan jo ikke akkurat påstå at du blir straffet for det. Det er ingen som tvinger deg til dette, og det er fullstendig opp til deg selv om du tar permisjon med 80% lønn eller 100% lønn. :filer:

Når det er sagt, så inngår foreldrepenger i det å danne grunnlag for nye permisjonspenger og teller dermed inn i regelen om at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt de 6 av de siste 10 månedene. Det er inntekten din når du går ut i permisjon som danner grunnlaget for hva du har rett på av permisjonspenger og da må du jo sørge for at du faktisk har minst en måned i jobb før du går ut i permisjon en gang til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig valgfritt om man vil ha to tette eller ikke, så du kan jo ikke akkurat påstå at du blir straffet for det. Det er ingen som tvinger deg til dette, og det er fullstendig opp til deg selv om du tar permisjon med 80% lønn eller 100% lønn. :filer:

Når det er sagt, så inngår foreldrepenger i det å danne grunnlag for nye permisjonspenger og teller dermed inn i regelen om at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt de 6 av de siste 10 månedene. Det er inntekten din når du går ut i permisjon som danner grunnlaget for hva du har rett på av permisjonspenger og da må du jo sørge for at du faktisk har minst en måned i jobb før du går ut i permisjon en gang til.

Jeg tror du skjønner at jeg ikke mener STRAFFET som i fy og skam, eller?!

Du skjønner sikkert hva jeg mener.

Og det gjør faktisk at folk "straffes" (passer på å få med tegnene, sånn at du ikke tror jeg mener at det er snakk om fengsel el.l) å få to tette da. Det er faktisk noen som blir gravide uten at det er med vilje. Næh, hør det an altså??

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skjønner at jeg ikke mener STRAFFET som i fy og skam, eller?!

Du skjønner sikkert hva jeg mener.

Og det gjør faktisk at folk "straffes" (passer på å få med tegnene, sånn at du ikke tror jeg mener at det er snakk om fengsel el.l) å få to tette da. Det er faktisk noen som blir gravide uten at det er med vilje. Næh, hør det an altså??

Anonymous poster hash: 353c6...338

Nå er det ikke så veldig mange som har under 12 mnd mellom barna sine, og ettersom mor uansett må ut i jobb de siste 10 ukene av permisjonstiden, så burde dette ihvertfall ikke være noe problem.

Det er lønna du har ved permisjonsstart som danner grunnlag for permisjonspengene og da får man heller komme seg ut i jobb den siste tiden før man går ut i permisjon da, slik at man får 80% av vanlig lønn i permisjonen og ikke 80% av 80% lønn. Som sagt, foreldrepermisjon er sidestilt med inntektsgivende arbeid så lenge du har rett på permisjonspenger og dermed så MÅ man ikke være ute i normal jobb i minst 6 av de 10 siste månedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man velger 80 % lønn med nr 1.

Hva om man blir gravid i permisjonen, og ikke rekkefølge jobbe 6 (?) av 10 mnd før ny permisjon. Vil man da få permisjonspenger utfra de 80 % og ikke din egentlige lønn?

At man i realiteten da kan ende opp med 60 % av reell lønn, dersom man velger 80 % med nr 2 også?

Isåfall "må" man vel velge 100% dekning med nr 1, dersom man ønsker to tette?

Vi har IKKE råd til 60% inntekt... Kjipt å straffes for å få to tette isåfall!

Eller er det et opplegg for dette, slik at man ikke blir straffet inntektsmessig ved to tette?

Anonymous poster hash: 353c6...338

Er da bare å ta ut permisjonstida 50/50 med førstemann, så rekker du fint å opparbeide deg rett på ny permisjonstid. Kan godt tenke seg at pappaen til barnet kunne tenke seg å bli kjent med den også ;) Slik gjorde vi det, null stress.

Anonymous poster hash: 9ff38...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar penger FØR du planlegger disse barna da, så du har noe i bakhånd hvis det blir fryktelig problematisk :P



Anonymous poster hash: ec6e6...f49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da bare å ta ut permisjonstida 50/50 med førstemann, så rekker du fint å opparbeide deg rett på ny permisjonstid. Kan godt tenke seg at pappaen til barnet kunne tenke seg å bli kjent med den også ;) Slik gjorde vi det, null stress.

Anonymous poster hash: 9ff38...127

Kan man endre på ukene etter man har sendt det inn? Isåfall er det kjempebra!

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig valgfritt om man vil ha to tette eller ikke, så du kan jo ikke akkurat påstå at du blir straffet for det. Det er ingen som tvinger deg til dette, og det er fullstendig opp til deg selv om du tar permisjon med 80% lønn eller 100% lønn. :filer:

Når det er sagt, så inngår foreldrepenger i det å danne grunnlag for nye permisjonspenger og teller dermed inn i regelen om at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt de 6 av de siste 10 månedene. Det er inntekten din når du går ut i permisjon som danner grunnlaget for hva du har rett på av permisjonspenger og da må du jo sørge for at du faktisk har minst en måned i jobb før du går ut i permisjon en gang til.

Åå, jeg trodde du måtte JOBBE 6 av de 10 siste mnd før fødsel? Evnt være sykemeldt grunnet svangerskap. At ikke permisjonstiden teltes? Var så redd jeg var gravid igjen så tenkte shit det blir dumt ift økonomi siden jeg ikke rakk og jobbe 6 mnd. Sorry at jeg spør i din tråd ts.

Anonymous poster hash: e8d4e...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg trodde du måtte JOBBE 6 av de 10 siste mnd før fødsel? Evnt være sykemeldt grunnet svangerskap. At ikke permisjonstiden teltes? Var så redd jeg var gravid igjen så tenkte shit det blir dumt ift økonomi siden jeg ikke rakk og jobbe 6 mnd. Sorry at jeg spør i din tråd ts.

Anonymous poster hash: e8d4e...3c8

Helt i orden :)

Jeg trodde også at man måtte jobbe 6 mnd igjen før neste permisjon. Men hvis siste mnd teller, så er jo det flott.

Da tar de ikke gjennomsnittet altså?

Anonymous poster hash: 353c6...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 3 mnd når pappan hadde pappaperm og ble sykemeldt fra vikariatstillingen.
Gikk kjempefint.



Anonymous poster hash: 94f2a...c11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 3 mnd når pappan hadde pappaperm og ble sykemeldt fra vikariatstillingen.

Gikk kjempefint.

Anonymous poster hash: 94f2a...c11

Men da var jo du uansett tilbake i jobb?

Da blir det jo som med nr 1, at man beregner inntekt utfra jobb/sykemelding.

Om jeg forstår deg rett da!

Jeg snakker om når man ikke rekker å jobbe 6 av 10 mnd før ny permisjon.

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepenger er likestilt med arbeidsinntekt/sykelønn.. Så du må ikke rekke å jobbe/ være sykemeldt 6 av 10 mnd dersom du kommer fra permisjon. Og det er lønnen du har når du går ut i permisjon som skal være gjeldende i permisjonen..

Fra nav:

Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden begynner. Årsinntekten din må være minst halvparten av grunnbeløpet (G) i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

sykepenger

foreldrepenger

svangerskapspenger

omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet

pleie- og opplæringspenger

dagpenger under arbeidsløshet

arbeidsavklaringspenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepenger er likestilt med arbeidsinntekt/sykelønn.. Så du må ikke rekke å jobbe/ være sykemeldt 6 av 10 mnd dersom du kommer fra permisjon. Og det er lønnen du har når du går ut i permisjon som skal være gjeldende i permisjonen..

Fra nav:

Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden begynner. Årsinntekten din må være minst halvparten av grunnbeløpet (G) i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

sykepenger

foreldrepenger

svangerskapspenger

omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet

pleie- og opplæringspenger

dagpenger under arbeidsløshet

arbeidsavklaringspenger

Joda, men det er ikke det er snakk om her ;)

Greit at det betegnes utfra permisjonspenger, for det har det ikke vært snakk om. Det er snakk om at man da taper penger hvis man har 80% utbetalt, og ikke rekker å jobbe og dermed opparbeide seg samme beløp til ny permisjon.

Anonymous poster hash: 353c6...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men det er ikke det er snakk om her ;)

Greit at det betegnes utfra permisjonspenger, for det har det ikke vært snakk om. Det er snakk om at man da taper penger hvis man har 80% utbetalt, og ikke rekker å jobbe og dermed opparbeide seg samme beløp til ny permisjon.

Anonymous poster hash: 353c6...338

Det stemmer - så man bør rekke å jobbe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer - så man bør rekke å jobbe litt :)

Men må man da jobbe 6 mnd, eller stemmer det som SmallTalk sier at det holder med 1 vanlig lønn? Trodde de regnet snitt, eller er det annerledes ved fastlønn? Man har jo hatt en lavere inntekt (80%) i permisjonen.

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man da jobbe 6 mnd, eller stemmer det som SmallTalk sier at det holder med 1 vanlig lønn? Trodde de regnet snitt, eller er det annerledes ved fastlønn? Man har jo hatt en lavere inntekt (80%) i permisjonen.

Anonymous poster hash: 353c6...338

Det skal holde med en vanlig lønn. Fordi permisjonsgrunnlaget skal beregnes ut i fra den inntekten du har når du går ut i permisjon (ikke gjennomsnitt de siste 6 av 10 mnd) :)

men når du søker om permisjonspenger er det ikke sikkert du har de nye inntektsopplysningene, og da må disse ettersendes slik at de får oppdatert permisjonsgrunnlaget ditt :) Dette har jeg måtte gjøre nå, fordi jeg jeg har fått høyere lønn rett før jeg går ut i permisjon og da justerer de beløpet som var beregnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal holde med en vanlig lønn. Fordi permisjonsgrunnlaget skal beregnes ut i fra den inntekten du har når du går ut i permisjon (ikke gjennomsnitt de siste 6 av 10 mnd) :)

men når du søker om permisjonspenger er det ikke sikkert du har de nye inntektsopplysningene, og da må disse ettersendes slik at de får oppdatert permisjonsgrunnlaget ditt :) Dette har jeg måtte gjøre nå, fordi jeg jeg har fått høyere lønn rett før jeg går ut i permisjon og da justerer de beløpet som var beregnet ;)

Da ble jeg litt klokere. Med andre ord holder det altså å jobbe i EN mnd før man begynner ny permisjon, og likevel få full lønn?

Det skal godt gjøres fysisk sett, ettersom far gjerne skal ha permisjon osv, men.. Da må man nesten bli gravid før førstemann blir født ;)

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke økonomi til å få tot så tett at du kan risikere å måtte gå i ulønnet permisjon bør du planlegge på en "safe" måte. Nummer to, kan jo komme for tidlig, du kan oppleve å få mer enn en baby ved svangerskap nummer to.

Anonymous poster hash: 6ff22...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg litt klokere. Med andre ord holder det altså å jobbe i EN mnd før man begynner ny permisjon, og likevel få full lønn?

Det skal godt gjøres fysisk sett, ettersom far gjerne skal ha permisjon osv, men.. Da må man nesten bli gravid før førstemann blir født ;)

Anonymous poster hash: 353c6...338

Ja, men jeg ville prøvd å fått jobbet et par måneder.

For hvis du blir sykemeldt pga plager og ikke får jobbet 4 (? Tror det er 4 uker?) uker så får du jo sykepenger basert på permisjonsgrunnlaget. Og da er du jo like langt...

Jeg har termin om 4 uker og vi ønsker selv to tette. Og har blant annet av denne grunnen valgt 100% permisjon, slik at vi er sikker på at jeg får jobbet litt :) når jeg har tatt min del og fellesdeles, så tar mannen gradert uttak på fedrekvoten og mormoren passer lille jenten et par dager i uken. ;) I tillegg har vi jo en del uker ferie. Da får vi forlenget permisjonen en god stund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke økonomi til å få tot så tett at du kan risikere å måtte gå i ulønnet permisjon bør du planlegge på en "safe" måte. Nummer to, kan jo komme for tidlig, du kan oppleve å få mer enn en baby ved svangerskap nummer to.

Anonymous poster hash: 6ff22...0b6

Det er ikke snakk om ulønnet permisjon...

Noe de fleste ville slitt med i et år....

Jeg har heller ikke snakket om at vi ikke hadde klart det om vi måtte?

Jeg sjekket ut hva som er reglene. Dvs planlegger! Det et faktisk noen som får to veldig tette uten at det er med vilje. Det er ikke alle som tåler prevensjon osv.

Kunnskap har aldri skadet, så skjønner ikke hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 353c6...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...