Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Så det er hvilket politisk parti man stemmer på som avgjør hvem man har og ikke har noe til felles med? Trodde det var hobbier og interresser som avgjorde det jeg. Er ikke alle Frp'ere som har på seg grilldress 24/7 og drar på harryhandel i svinesund for å handle inn spriten sin hver helg. For meg er felles grunnleggende verdier og menneskesyn viktigere enn hobbier og interesser. 2
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) For meg er felles grunnleggende verdier og menneskesyn viktigere enn hobbier og interesser. Det er ikke politisk parti som avgjører hvilke holdninger man har. Verden er ikke så svart-hvitt at alle som stemmer AP er varme rause empatiske vesener mens alle Frp'ere er egoistiske snyltende lathanser som bare klager og syter. Folk er forskjellig og det vil være mange forskjellige typer mennesker som stemmer på de store partiene. Det er ignorant å plassere et mangfold av mennesker under en stereotyp bås. Har selv snakket med kommunister og sv'ere som var relativt alrighte mennesker til tross for sitt ekstreme ideologiske ståsted. Endret 9. oktober 2014 av WubWub 4
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Det er ikke politisk parti som avgjører hvilke holdninger man har. Verden er ikke så svart-hvitt at alle som stemmer AP er varme rause empatiske vesener mens alle Frp'ere er egoistiske snyltende lathanser som bare klager og syter. Folk er forskjellig og det vil være mange forskjellige typer mennesker som stemmer på de store partiene. Det er ignorant å plassere et mangfold av mennesker under en stereotyp bås. Har selv snakket med kommunister og sv'ere som var relativt alrighte mennesker til tross for sitt ekstreme ideologiske ståsted. Jeg har fortsatt ikke møtt en FrP'er jeg har noe til felles med eller som har blitt en god venn. Mulig jeg endrer syn den dagen jeg gjør det. Jeg tror ikke verden er svart-hvit, men jeg har fortsatt så forskjellige verdier med en som går til det skritt å stemme FrP, at jeg ikke ser noe poeng i å henge med den typen mennesker. Og selvfølgelig avgjør politisk parti hvilke holdninger og interesser man har. FrP tror ikke på klimakrisen, så som miljøengasjert (både politisk, som privatperson og ideologisk) har jeg ikke mye til felles med dem. FrP ønsker ikke/jobber ikke for et egalitært samfunn, så for meg hvor min utdanning/yrke går på sosial utjevning har jeg ikke mye til felles med dem. 2
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har fortsatt ikke møtt en FrP'er jeg har noe til felles med eller som har blitt en god venn. Mulig jeg endrer syn den dagen jeg gjør det. Jeg tror ikke verden er svart-hvit, men jeg har fortsatt så forskjellige verdier med en som går til det skritt å stemme FrP, at jeg ikke ser noe poeng i å henge med den typen mennesker. Og selvfølgelig avgjør politisk parti hvilke holdninger og interesser man har. FrP tror ikke på klimakrisen, så som miljøengasjert (både politisk, som privatperson og ideologisk) har jeg ikke mye til felles med dem. FrP ønsker ikke/jobber ikke for et egalitært samfunn, så for meg hvor min utdanning/yrke går på sosial utjevning har jeg ikke mye til felles med dem. Så med andre ord tror du at det ikke finnes en eneste frp velger som tror på klimakrisen eller er opptatt av miljø. Nei dette stinker det tull av lang vei. Det er rett og slett dumt å forhåndsdømme mennesker og tillegge de fholdning utifra religion, politisk syn, legning og hudfarge. Jeg kan egentlig forsikre deg om at det finnes mer enn en frp'er som bryr seg om klima, miljø og sosial utjevning så hele tankerekken din faller på sin egen urimelighet. Det er få om NOEN som er 100% enig i alt deres politiske parti mener. Selv innad i partier er det mennesker med uenigheter og forskjellige vinklinger og holdninger. I AP er det jo forøvrig også et klart skille mellom de som er mer venstrevridde og de som er mer høyrevridde. Skjønner du ikke har analysert eller reflektert så mye over det her. Høres ut som du tror velgermassen er en unison homogen gruppe hvor alle deler samme mening. Trist for deg at du har så er så forutinntatt at du forhåndsdømmer 13% av Norge's befolkning. Sikker på at rasister har samme retorikk og fordommer når de prater om innvandrere og skjærer alle over en kam som en homogen masse. Skal gi det samme råden jeg pleier gi til rasister, ta å slå av en prat med de du har fordommer mot så vil du se at det er store individuelle forskjeller på holdninger og meninger. Det er alltid kjekt og få sin horisont utvidet 3
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Så med andre ord tror du at det ikke finnes en eneste frp velger som tror på klimakrisen eller er opptatt av miljø. Nei dette stinker det tull av lang vei. Det er rett og slett dumt å forhåndsdømme mennesker og tillegge de fholdning utifra religion, politisk syn, legning og hudfarge. Jeg kan egentlig forsikre deg om at det finnes mer enn en frp'er som bryr seg om klima, miljø og sosial utjevning så hele tankerekken din faller på sin egen urimelighet. Det er få om NOEN som er 100% enig i alt deres politiske parti mener. Selv innad i partier er det mennesker med uenigheter og forskjellige vinklinger og holdninger. I AP er det jo forøvrig også et klart skille mellom de som er mer venstrevridde og de som er mer høyrevridde. Skjønner du ikke har analysert eller reflektert så mye over det her. Høres ut som du tror velgermassen er en unison homogen gruppe hvor alle deler samme mening. Trist for deg at du har så er så forutinntatt at du forhåndsdømmer 13% av Norge's befolkning. Sikker på at rasister har samme retorikk og fordommer når de prater om innvandrere og skjærer alle over en kam som en homogen masse. Skal gi det samme råden jeg pleier gi til rasister, ta å slå av en prat med de du har fordommer mot så vil du se at det er store individuelle forskjeller på holdninger og meninger. Det er alltid kjekt og få sin horisont utvidet Jeg er heller ikke 100% enig med alt mitt parti jobber for. Men de viktigste sakene er jeg selvfølgelig enig i. En av de viktigste sakene nå for tiden (om ikke den aller viktigste?), er nettopp miljø og klima, som ble taper i det budsjettet Frp/Høyre la frem. Mulig det finnes mennesker i partiet som bryr seg om klima, miljø og sosial utjevning, men da er de ikke veldig reflekterte om de stemmer FrP. Endret 9. oktober 2014 av Badabing 1
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg er heller ikke 100% enig med alt mitt parti jobber for. Men de viktigste sakene er jeg selvfølgelig enig i. En av de viktigste sakene nå for tiden (om ikke den aller viktigste?), er nettopp miljø og klima, som ble taper i det budsjettet Frp/Høyre la frem. Mulig det finnes mennesker i partiet som bryr seg om klima, miljø og sosial utjevning, men da er de veldig reflekterte om de stemmer FrP. Kanskje de har andre kjernesaker som de føler er viktigere får samfunnet og den nye generasjonen som vokser opp? Jeg ser på Høyre som et kalkulator parti som måler velferd i kroner og ører. Et kaldt kapitalistisk parti m.a.o. Men jeg er ikke så løk at jeg tror alle som stemmer høyre er kalde og kyniske mennesker som bare bryr seg om økonomi. Det tyder ikke på store mentale kapasiteter om man dømmer og setter en hel velgermasse i bås og tillegger de samme holdningene. Forøvrig, om du er opptatt av klima og miljø så er den store synderen faktisk overbefolkning. Om 100 år vil ressursene være knappe, det blir vann, olje og fosfor mangel. Det er ikke engang sikkert jorda greier takle befolknings veksten så om man er opptatt av miljø så burde man kanskje melde seg inn i et prosjekt som fokuserer på utdanning i u-land og holdnings kampanjer som lærer folk bruke kondom. Eller eventuelt bli forsker/fysiker så man kan jobbe for at menneskeheten kan kolonisere verdensrommet når jordas ressurser er tappet etter krig og elendigheten som kommer når stormaktene kniver om de siste ressursene. 2
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Kanskje de har andre kjernesaker som de føler er viktigere får samfunnet og den nye generasjonen som vokser opp? Jeg ser på Høyre som et kalkulator parti som måler velferd i kroner og ører. Et kaldt kapitalistisk parti m.a.o. Men jeg er ikke så løk at jeg tror alle som stemmer høyre er kalde og kyniske mennesker som bare bryr seg om økonomi. Det tyder ikke på store mentale kapasiteter om man dømmer og setter en hel velgermasse i bås og tillegger de samme holdningene. Forøvrig, om du er opptatt av klima og miljø så er den store synderen faktisk overbefolkning. Om 100 år vil ressursene være knappe, det blir vann, olje og fosfor mangel. Det er ikke engang sikkert jorda greier takle befolknings veksten så om man er opptatt av miljø så burde man kanskje melde seg inn i et prosjekt som fokuserer på utdanning i u-land og holdnings kampanjer som lærer folk bruke kondom. Eller eventuelt bli forsker/fysiker så man kan jobbe for at menneskeheten kan kolonisere verdensrommet når jordas ressurser er tappet etter krig og elendigheten som kommer når stormaktene kniver om de siste ressursene. Hva er viktigere enn at den nye generasjonen faktisk skal få en ikke-utarmet jordklode å vokse opp på? Vi lever i en verden der vi ikke kan sitte i vårt eget land og se på at andre lands befolkninger blir flyktninger på grunn av klimakatastrofer, eller at verdens regnskog og dyrearter forsvinner. Å diskutere og hinte til min mentale og kognitive kapasitet gjennom innleggene dine, hjelper deg ikke til å få meg til å se at jeg har noe felles med FrP'ere. Kan ellers legge til at vi kan klare å håndtere og brødfø en stor befolkning så lenge vi med god økonomi og ressurser ikke hadde levd som vi hadde tre jordkloder. Endret 9. oktober 2014 av Badabing 3
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Hva er viktigere enn at den nye generasjonen faktisk skal få en ikke-utarmet jordklode å vokse opp på? Vi lever i en verden der vi ikke kan sitte i vårt eget land og se på at andre lands befolkninger blir flyktninger på grunn av klimakatastrofer, eller at verdens regnskog og dyrearter forsvinner. Å diskutere og hinte til min mentale og kognitive kapasitet gjennom innleggene dine, hjelper deg ikke til å få meg til å se at jeg har noe felles med FrP'ere. Kan ellers legge til at vi kan klare å håndtere og brødfø en stor befolkning så lenge vi med god økonomi og ressurser ikke hadde levd som vi hadde tre jordkloder. Handler om prioriteringer. Foreldre vil f.eks være mer opptatt av sine barns muligheter i livet. Da vil skole og utdanning være noe de prioriterer slik at sine barn kan få seg bra jobb. Økonomi og helse vil jo også være noe de fleste vil være opptatt av. Det er litt mer håndgripelig og personlig enn fluktige tanker om jordkloden sin helse, det er ikke noe den jevne nordmann er så fryktelig opptatt av fordi vi selv ikke har kjent noen klimakriser på kroppen. Mange tenker at dette er noe som bare tilhører u-land og derfor angår det ikke oss. Men det vil forandre seg innen de neste 100 årene det er jeg sikker på. Men som sagt, man kan være opptatt av klima uten at det skal være en kjernesak for vedkommende. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke er en bærekraftig utvikling at vi utarmer jordkloden slik at de neste generasjonene vil måtte vokse opp i sult , nød og fattigdom. Jeg hinter ikke. Jeg sier det rett ut : Det er meget ulurt å dømme en hel velgermasse utifra egne foruintatte holdninger og stereotyper. Man kan som sagt være opptatt av klima uten at det skal være en kjernesak. Folk liker forholde seg til ting som står dem nært som da vil være utdanning, helse og økonomi. Klima og miljø er noe som ikke "angår oss i et av verdends rikeste land enda". 1
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Handler om prioriteringer. Foreldre vil f.eks være mer opptatt av sine barns muligheter i livet. Da vil skole og utdanning være noe de prioriterer slik at sine barn kan få seg bra jobb. Økonomi og helse vil jo også være noe de fleste vil være opptatt av. Det er litt mer håndgripelig og personlig enn fluktige tanker om jordkloden sin helse, det er ikke noe den jevne nordmann er så fryktelig opptatt av fordi vi selv ikke har kjent noen klimakriser på kroppen. Mange tenker at dette er noe som bare tilhører u-land og derfor angår det ikke oss. Men det vil forandre seg innen de neste 100 årene det er jeg sikker på. Men som sagt, man kan være opptatt av klima uten at det skal være en kjernesak for vedkommende. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke er en bærekraftig utvikling at vi utarmer jordkloden slik at de neste generasjonene vil måtte vokse opp i sult , nød og fattigdom. Jeg hinter ikke. Jeg sier det rett ut : Det er meget ulurt å dømme en hel velgermasse utifra egne foruintatte holdninger og stereotyper. Man kan som sagt være opptatt av klima uten at det skal være en kjernesak. Folk liker forholde seg til ting som står dem nært som da vil være utdanning, helse og økonomi. Klima og miljø er noe som ikke "angår oss i et av verdends rikeste land enda". Jeg har egentlig bare sagt at jeg har lite til felles med dem. Og du må da selv se ut fra mine innlegg at det ikke akkurat virker som jeg ikke har så mye til felles med noen som bare ser seg og sin familie? 2
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har egentlig bare sagt at jeg har lite til felles med dem. Og du må da selv se ut fra mine innlegg at det ikke akkurat virker som jeg ikke har så mye til felles med noen som bare ser seg og sin familie? Har du ingen andre holdninger, synspunkter eller interresser enn klima? Isåfall vil det forklare hvorfor du ikke har så mye til felles med mennesker som ikke er like besatt av en type tematikk som deg. 1
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Har du ingen andre holdninger, synspunkter eller interresser enn klima? Isåfall vil det forklare hvorfor du ikke har så mye til felles med mennesker som ikke er like besatt av en type tematikk som deg. Det er min kjernesak, ja. Miljø og klima er en av de største utfordringene vi står ovenfor. http://www.fn.no/Tema/Klima Alt annet blir egentlig ganske ubetydelig hvis vi ikke snart tar tak. Jeg har selvfølgelig andre synspunkter og interesser, men de er gjerne relatert til miljø og klima på et eller annet vis. Dyrevern, fattigdom, ressursbruk og helse. Det er det jeg jobber frivillig for, jobber politisk for og har utdannet meg innen. Det finnes saker som selvfølgelig påvirker meg mer personlig, men jeg er vel ganske ubetydelig i det store bildet, om jeg da ikke klarer å endre noe. 1
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #12 Skrevet 9. oktober 2014 Det er min kjernesak, ja. Miljø og klima er en av de største utfordringene vi står ovenfor. http://www.fn.no/Tema/Klima Alt annet blir egentlig ganske ubetydelig hvis vi ikke snart tar tak. Jeg har selvfølgelig andre synspunkter og interesser, men de er gjerne relatert til miljø og klima på et eller annet vis. Dyrevern, fattigdom, ressursbruk og helse. Det er det jeg jobber frivillig for, jobber politisk for og har utdannet meg innen. Det finnes saker som selvfølgelig påvirker meg mer personlig, men jeg er vel ganske ubetydelig i det store bildet, om jeg da ikke klarer å endre noe. oki, med så snevre interresser så har du nok ikke mye til felles med frp'ere. heller ikke folk som stemmer noen andre partier heller siden folk flest har flere kjernesaker de er opptatt av. det eneste partiet jeg kan tenke meg som har en velgermasse som er like ensporet er vel kanskje miljøpartiet de grønne. syntes det er litt spesielt at man ikke vil ha venner som er like opptatt av miljø og klima men skal ikke legge meg opp i det. er opptatt av miljø selv men aldri i verden at jeg ville kastet bort min stemme utelukkende pga en sak som uansett Norge ikke kan gjøre noe med om partier jeg stemmer på kommer til makten. når kina og india nå blir rikere og snart blir like store konsumere som vestlige land så vil det sette enormt press på jorda. lille Norge har null innflytelse over det her, vi kan ikke presse usa-kina-india til noen som helst. kina er verstingen i gjengen her, med alle de kull fabrikkene som pumper ut forurensing i enorme mengder daglig. i bejing for ikke folk puste omtrent og må gå med munnbind, astma og lungesykdommer har eksplodert. men som jeg har nevnt tidligere, dette er problematikk som ikke angår den jevne nordmann enda. derfor er de mer fokusert på ting som faktisk angår de. som skole, utdanning, helse og økonomi
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 oki, med så snevre interresser så har du nok ikke mye til felles med frp'ere. heller ikke folk som stemmer noen andre partier heller siden folk flest har flere kjernesaker de er opptatt av. det eneste partiet jeg kan tenke meg som har en velgermasse som er like ensporet er vel kanskje miljøpartiet de grønne. syntes det er litt spesielt at man ikke vil ha venner som er like opptatt av miljø og klima men skal ikke legge meg opp i det. er opptatt av miljø selv men aldri i verden at jeg ville kastet bort min stemme utelukkende pga en sak som uansett Norge ikke kan gjøre noe med om partier jeg stemmer på kommer til makten. når kina og india nå blir rikere og snart blir like store konsumere som vestlige land så vil det sette enormt press på jorda. lille Norge har null innflytelse over det her, vi kan ikke presse usa-kina-india til noen som helst. kina er verstingen i gjengen her, med alle de kull fabrikkene som pumper ut forurensing i enorme mengder daglig. i bejing for ikke folk puste omtrent og må gå med munnbind, astma og lungesykdommer har eksplodert. men som jeg har nevnt tidligere, dette er problematikk som ikke angår den jevne nordmann enda. derfor er de mer fokusert på ting som faktisk angår de. som skole, utdanning, helse og økonomi Selv synes jeg det er spesielt at man tror man ikke kan gjøre noe med det. Vi har for eksempel mange gode forskere i Norge, og en ekstremt god mulighet til å utvikle fornybar energi og videreutvikle grønn teknologi. Det er jo egentlig idioti å ikke legge mer penger i dette. Vi kommer til å bli tvunget til å legge om etter hvert uansett, og da hadde det vært mye bedre om vi hadde vært de som faktisk hadde sittet på teknologien. I stedet selger vi unna, og Kina er blant landene som har kjøpt opp grønn teknologi, noe det kommer til å være mye penger i på sikt. Kina har faktisk investert dobbelt så mye i det som for eksempel USA har og er vel i verdenstoppen nå. Men, dette blir jo en digresjon. Jeg vil bare påpeke at å være opptatt av klima og miljø betyr ikke at man ikke er interessert i økonomi, utdanning eller helse, det er jo nettopp det jeg er. 1
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Selv synes jeg det er spesielt at man tror man ikke kan gjøre noe med det. Vi har for eksempel mange gode forskere i Norge, og en ekstremt god mulighet til å utvikle fornybar energi og videreutvikle grønn teknologi. Det er jo egentlig idioti å ikke legge mer penger i dette. Vi kommer til å bli tvunget til å legge om etter hvert uansett, og da hadde det vært mye bedre om vi hadde vært de som faktisk hadde sittet på teknologien. I stedet selger vi unna, og Kina er blant landene som har kjøpt opp grønn teknologi, noe det kommer til å være mye penger i på sikt. Kina har faktisk investert dobbelt så mye i det som for eksempel USA har og er vel i verdenstoppen nå. Men, dette blir jo en digresjon. Jeg vil bare påpeke at å være opptatt av klima og miljø betyr ikke at man ikke er interessert i økonomi, utdanning eller helse, det er jo nettopp det jeg er. Ja jøss, på tide Kina begynner finne andre løsninger. Du syntes Kina er et stort forbilde når det kommer til klima? Har det gått deg hus forbi at de er jordklodens største forurenser med alle sine kull kraftverk? Faktisk forurenser de nesten dobbelt så mye som USA og verre kommer det til å bli når økonomiske veksten i Kina sprer seg til den gjennomsnittelige befolkningen. Se på % av verdens totale. Kina står for hele 24.6% av jordas karbon dioksid utslipp. USA "bare" 16.6%. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions Noen fine bilder av flinke klima Kina...... : http://www.reuters.com/news/pictures/slideshow?articleId=USRTXRKSI#a=1 Hjelper ingenting på jordas klima uansett hvem vi velger i Norge. vi er en ubetydlig liten nasjon som ikke har noe innflytelse over de store landene som kina-usa-india. om man stemmer frem miljøpartiet de grønne så kan man i verste fall bare ende opp med å rasere vårt eget land økonomisk uten at de får gjort noe som helst for klima verden over.
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 Ja jøss, på tide Kina begynner finne andre løsninger. Du syntes Kina er et stort forbilde når det kommer til klima? Har det gått deg hus forbi at de er jordklodens største forurenser med alle sine kull kraftverk? Faktisk forurenser de nesten dobbelt så mye som USA og verre kommer det til å bli når økonomiske veksten i Kina sprer seg til den gjennomsnittelige befolkningen. Se på % av verdens totale. Kina står for hele 24.6% av jordas karbon dioksid utslipp. USA "bare" 16.6%. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions Noen fine bilder av flinke klima Kina...... : http://www.reuters.com/news/pictures/slideshow?articleId=USRTXRKSI#a=1 Hjelper ingenting på jordas klima uansett hvem vi velger i Norge. vi er en ubetydlig liten nasjon som ikke har noe innflytelse over de store landene som kina-usa-india. om man stemmer frem miljøpartiet de grønne så kan man i verste fall bare ende opp med å rasere vårt eget land økonomisk uten at de får gjort noe som helst for klima verden over. Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg når du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg har ikke sagt at de er et forbilde, jeg har ikke sagt at de forurenser lite, og jeg har ikke sagt at de er flinke på klima. Jeg poengterte at de investerer mye penger i grønne løsninger, noe vi ikke gjør. Uansett har vi vel kommet frem til en enighet om at jeg ikke har noe til felles med FrP'ere. 2
WubWub Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg når du tillegger meg meninger jeg ikke har. Uansett har vi vel kommet frem til en enighet om at jeg ikke har noe til felles med FrP'ere. ja der ser du, er ikke så gøy når folk tillegger andre folk holdninger og meninger slik du gjorde når du skjærer alle frp'ere over en kam og hevder ingen av de bryr seg om klima. med bare klima som interresse så har du ikke noe til felles med 99% av befolkningen uansett. Frp eller ei Endret 9. oktober 2014 av WubWub 1
Gjest Meeh Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 Det er min kjernesak, ja. Miljø og klima er en av de største utfordringene vi står ovenfor. http://www.fn.no/Tema/Klima Alt annet blir egentlig ganske ubetydelig hvis vi ikke snart tar tak. Jeg har selvfølgelig andre synspunkter og interesser, men de er gjerne relatert til miljø og klima på et eller annet vis. Dyrevern, fattigdom, ressursbruk og helse. Det er det jeg jobber frivillig for, jobber politisk for og har utdannet meg innen. Det finnes saker som selvfølgelig påvirker meg mer personlig, men jeg er vel ganske ubetydelig i det store bildet, om jeg da ikke klarer å endre noe. Det har ikke vært oppvarming på nesten 20 år til tross for at co2-nivået er svært høyt. Prognosene har alle også vært sterkt overdrevet. Det dør ca 15 millioner årlig pga lett kurerbare sykdommer, stort sett i sosialiststater og anarkier. Dette er et mye større problem.
pinar Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 Tråden er splittet i egen tråd og flyttet til annet underforum. Original tråd her. pinar, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå