AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #1 Skrevet 3. oktober 2014 Hei! Jeg startet med en lettere sykdomsfølelse rundt 15. august. Trodde egentlig bare at jeg var sliten etter en lang sommer med tung jobbing. Levde bortimot som normalt. Så ble jeg verre og holdt meg hjemme. Var ikke skikkelig syk, men nok til at jeg ikke følte meg i form og jeg har generelt en høy terskel for å ta det med ro. Ble bedre og begynte å trene igjen, men fikk et nytt tilbakefall. Etter en måned uten bedring gikk jeg en dag til legevakten og han konstaterte lungebetennelse, men tok ikke noen prøver. Kun lytting. Fikk 10 dager med antibiotika. Denne var jeg ferdig med for over en uke og jeg er fortsatt ikke frisk. Føler meg omtrent på samme stellet. Derfor var jeg til legen i dag og tok noen nye prøver. Synes han virket rimelig stresset og useriøs, men basert på hurtigprøver på kontoret mente han å kunne si at jeg hadde en virusinfeksjon. I likhet med meg var han heller ikke sikker på om jeg hadde hatt lungebetennelse i utgangspunktet. Det eneste rådet han kunne gi meg var å ta det med ro. Er ikke så syk at jeg MÅ ligge til sengs, men kjenner meg dårlig og redusert, så jeg prøver å ta det med ro og holder meg hjemme. Men er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe kroppen med å ta knekken på viruset? Anonymous poster hash: 590e2...396
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #2 Skrevet 3. oktober 2014 Er som regel ingen kjapp løsning dessverre :/ Det er liksom å ta det med ro, drikke mye og få mye hvile dessverre. Er du så dårlig at du ikke kommer deg på jobb?Anonymous poster hash: 97bd3...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #3 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg går på et ganske krevende studie med obligatoriske innleveringer. Har droppet en god del forelesninger (har ikke orket alarm), men har heldigvis holdt meg rimelig ajour. I dag tidlig følte jeg meg så dårlig på vei til lege at tanke på å droppe ut av studiet streifet meg om jeg ikke blir bedre snarlig. Men føler meg en del bedre nå heldigvis. Håper at en meget rolig helg skal kunne hjelpe, skjønt det har vært en del rolige helger nå. Får i meg rikelig med vitaminer, mineraler, d-vitamin, biola og fruktsmoothie, men lurte på om det finnes noe annet som kan gi kroppen litt hjelp som faktisk virker Anonymous poster hash: 590e2...396
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #4 Skrevet 3. oktober 2014 Er jo masse vitaminer du bør ta ja, tenkte på det etter jeg hadde postet. Men de reklamerer jo også for den sprayen som skal forkorte tiden, samt dette te greiene. Beklager vet ikke navnet eller hvor det selges pga jeg har bare sett det på reklamen. Men har forstått det er flere som sliter skikkelig i disse dager med influensa som ikke forsvinner. Er selv syk, vært i over ei uke. Men håper jeg slipper like lenge som deg! Masse god bedring!! Anonymous poster hash: 97bd3...6ee
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #5 Skrevet 3. oktober 2014 Du kan nok kun lindre symptomene dine, immunforsvaret (og vaksiner) er eneste måten man bekjemper virus på. Så å holde deg i ro er nok det eneste du kan gjøre. Anonymous poster hash: 7e259...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #6 Skrevet 3. oktober 2014 Har du sjekket deg for HIV/AIDS? Anonymous poster hash: 5b276...5d8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Er jo masse vitaminer du bør ta ja, tenkte på det etter jeg hadde postet. Men de reklamerer jo også for den sprayen som skal forkorte tiden, samt dette te greiene. Beklager vet ikke navnet eller hvor det selges pga jeg har bare sett det på reklamen. Men har forstått det er flere som sliter skikkelig i disse dager med influensa som ikke forsvinner. Er selv syk, vært i over ei uke. Men håper jeg slipper like lenge som deg! Masse god bedring!! Anonymous poster hash: 97bd3...6ee Den har jeg ikke hørt om. Si gjerne fra om du finner ut hva den heter. Takk og god bedring til deg også Har du sjekket deg for HIV/AIDS? Anonymous poster hash: 5b276...5d8 Not sure if serious, men jeg sjekket for HIV/AIDS sist jeg sjekket meg for kjønnssykdommer. Har testet en gang tidligere også. Heldigvis negativ. Siden den gang har jeg kun hatt beskyttet sex med kondom og vært veldig forsiktig med partnere jeg vil anta er friske uansett, så jeg tviler sterkt på at det er tilfellet Anonymous poster hash: 590e2...396
Gjest 2JZ Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg er også syk på 4 uka. Legen min har ikke tatt prøver, men mener det er virus. Tror ikke han vet om noen andre diagnoser enn virus. Blir så oppgitt. Ligger her og har en syk hodepine som går i bølger og 39 i feber. Tør ikke ta mer paracet, så jeg får bare pine meg gjennom det.
Jacinta Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Det er alltid virus ifølge leger. Det er det som er lettest å si når de ikke finner noe annet. En venninne av meg fikk beskjed om at hun hadde virus som skulle gå over etter to uker. Fire uker senere gikk hun tilbake og fikk samme beskjed. Om og om igjen, og til slutt viste det seg at hun hadde ME. Mener selvfølgelig ikke at dette gjelder deg, men at det ikke nødvendigvis trenger å være virus. Min far er syk, og finner ikke ut hva som er galt, og det er visst virus det også. Mange leger vet nok ikke om noen andre diagnoser enn virus... 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 Det er alltid virus ifølge leger. Det er det som er lettest å si når de ikke finner noe annet. En venninne av meg fikk beskjed om at hun hadde virus som skulle gå over etter to uker. Fire uker senere gikk hun tilbake og fikk samme beskjed. Om og om igjen, og til slutt viste det seg at hun hadde ME. Mener selvfølgelig ikke at dette gjelder deg, men at det ikke nødvendigvis trenger å være virus. Min far er syk, og finner ikke ut hva som er galt, og det er visst virus det også. Mange leger vet nok ikke om noen andre diagnoser enn virus... Vet du hvor lenge hun gikk og hva som gjorde at hun fikk diagnosen ME til slutt? Og har hun blitt bedre? Jeg har egentlig hatt kroniske plager i årevis og sporer det vel egentlig tilbake til en gang jeg møtte veggen etter årevis med høyt koffeininntak, jobbing, trening, stress og minimalt med søvn. Etter mye frem og tilbake og perioder hvor jeg faktisk følte at ME-symptomene fint kunne passe (type ekstremt slitsomt og krevende å bare bøye seg ned på gulvet for å plukke opp noe, behov for søvn konstant og generelt fungerte jeg på ren viljestyrke), har jeg det siste året hatt det ganske bra egentlig. Kommer meg opp om morgenen uten store problemer, gode treningsøkter og har generelt brukbart med energi og livslyst. Men jeg har periodevis hatt disse symptomene på en svak influensa. Har egentlig bare slått meg til ro med det. Nå har det vært på en helt annen måte og jeg håper jo at jeg nå faktisk har et virus og bare er syk, men tanker har jo streifet meg om det kan være en kobling til det jeg har hatt tidligere. Jobbet litt mer enn jeg burde i sommer, men jeg var nesten nødt til det for å overleve Anonymous poster hash: 590e2...396
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #11 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har hatt en virusinfeksjon i et øre siden januar 2011. Men en forkjølelse kan sitte lenge i, har vært forkjøla selv nå siden ca 25. august, virus. Tidligere i år hostet jeg i 3 mnd, men bare virus. Virus er noe dritt!!Anonymous poster hash: 0c22a...083 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #12 Skrevet 3. oktober 2014 Som andre hinter til her, jeg kan også bekrefte at "virus" på legespråket betyr det samme som "jeg har ikke den blekeste anelse om hva det kan være, men det skal forbli min lille hemmelighet". Anonymous poster hash: f5ed1...28f 2
Jacinta Skrevet 4. oktober 2014 #13 Skrevet 4. oktober 2014 Vet du hvor lenge hun gikk og hva som gjorde at hun fikk diagnosen ME til slutt? Og har hun blitt bedre? Jeg har egentlig hatt kroniske plager i årevis og sporer det vel egentlig tilbake til en gang jeg møtte veggen etter årevis med høyt koffeininntak, jobbing, trening, stress og minimalt med søvn. Etter mye frem og tilbake og perioder hvor jeg faktisk følte at ME-symptomene fint kunne passe (type ekstremt slitsomt og krevende å bare bøye seg ned på gulvet for å plukke opp noe, behov for søvn konstant og generelt fungerte jeg på ren viljestyrke), har jeg det siste året hatt det ganske bra egentlig. Kommer meg opp om morgenen uten store problemer, gode treningsøkter og har generelt brukbart med energi og livslyst. Men jeg har periodevis hatt disse symptomene på en svak influensa. Har egentlig bare slått meg til ro med det. Nå har det vært på en helt annen måte og jeg håper jo at jeg nå faktisk har et virus og bare er syk, men tanker har jo streifet meg om det kan være en kobling til det jeg har hatt tidligere. Jobbet litt mer enn jeg burde i sommer, men jeg var nesten nødt til det for å overleve Anonymous poster hash: 590e2...396 Husker ikke hvor lenge det gikk, men det gikk iallfall minst et år. Hun snakket med en som hadde en datter med ME, og hun mente at det hørtes veldig likt ut og hun burde foreslå en utredning for det til fastlegen. Med en gang hun hadde en mistanke om hva det kunne være, da nølte ikke legen med å gjøre noe, så hun ble henvist til sykehuset og fikk diagnosen til slutt. Hun har heldigvis blitt mye bedre! Men sånn jeg oppfatter ME, så klarer man ikke å trene, og det høres ikke ut som det er det du har, men nå har jeg verken sykdommen eller er en lege.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #14 Skrevet 4. oktober 2014 Husker ikke hvor lenge det gikk, men det gikk iallfall minst et år. Hun snakket med en som hadde en datter med ME, og hun mente at det hørtes veldig likt ut og hun burde foreslå en utredning for det til fastlegen. Med en gang hun hadde en mistanke om hva det kunne være, da nølte ikke legen med å gjøre noe, så hun ble henvist til sykehuset og fikk diagnosen til slutt. Hun har heldigvis blitt mye bedre! Men sånn jeg oppfatter ME, så klarer man ikke å trene, og det høres ikke ut som det er det du har, men nå har jeg verken sykdommen eller er en lege. Jeg har inntrykk av at det er ulikt hvordan folk opplever ME. Vet du hva slags behandling hun fikk? Litt av grunnen til at jeg ikke har brydd meg med å utforske en eventuell ME-diagnose tidligere er fordi jeg har hatt inntrykk av at det er nesten som en samlediagnose som blir gitt når man ikke finner noe annet, OG at det ikke er noen behandling for det, annet enn å ta livet med ro. Så da er jeg jo like langt selv om jeg skulle få en diagnose. Fastlegen min har sagt mye det samme. Jeg føler at litt av grunnen til at jeg ikke har blitt tatt på alvor tidligere er nettopp fordi jeg er rimelig aktiv og SER sunn ut, men faktum er jo at dette koster meg utrolig mye viljestyrke, men nettopp fordi jeg har så lyst på livet, greier jeg ikke å bare ligge, selv om det egentlig kanskje er det jeg burde. Det var faktisk en periode hvor jeg ikke fikk til å trene heller. Men, jeg håper selvsagt at dette er noe helt separat og at det bare er et langvarig virus, ettersom jeg generelt har jo følt meg rimelig OK den siste tiden Takk for svar i hvert fall Anonymous poster hash: 590e2...396
Jacinta Skrevet 4. oktober 2014 #15 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har inntrykk av at det er ulikt hvordan folk opplever ME. Vet du hva slags behandling hun fikk? Litt av grunnen til at jeg ikke har brydd meg med å utforske en eventuell ME-diagnose tidligere er fordi jeg har hatt inntrykk av at det er nesten som en samlediagnose som blir gitt når man ikke finner noe annet, OG at det ikke er noen behandling for det, annet enn å ta livet med ro. Så da er jeg jo like langt selv om jeg skulle få en diagnose. Fastlegen min har sagt mye det samme. Jeg føler at litt av grunnen til at jeg ikke har blitt tatt på alvor tidligere er nettopp fordi jeg er rimelig aktiv og SER sunn ut, men faktum er jo at dette koster meg utrolig mye viljestyrke, men nettopp fordi jeg har så lyst på livet, greier jeg ikke å bare ligge, selv om det egentlig kanskje er det jeg burde. Det var faktisk en periode hvor jeg ikke fikk til å trene heller. Men, jeg håper selvsagt at dette er noe helt separat og at det bare er et langvarig virus, ettersom jeg generelt har jo følt meg rimelig OK den siste tiden Takk for svar i hvert fall Anonymous poster hash: 590e2...396 Ja, det er jo forskjellige grader av sykdommen og alle opplever den forskjellig. Hun fikk ingen behandling utenom fysioterapi. Jeg vet at det er mange som får diagnosen bare fordi de ikke finner noe annet, men det gjelder selvfølgelig ikke alle. De har jo gode og dårlige perioder også, men hva som feiler deg helt er umulig for meg å si, men det er mange andre muligheter enn ME når man føler seg sliten og har lite energi for å si det sånn. Lykke til med å finne ut av det, iallfall
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #16 Skrevet 4. oktober 2014 Me er en nevrologisk sykdom. I Norge er det omtrent 10000 som lever med denne sykdommen. Det er svært mange andre symptomer enn bare fatigue. Det viktigste symptomet i utredningsøyemed er opphopning av melkesyre i muskler og utmattelse (som varer over flere dager) etter anstrengelse. Depresjon eller andre tilstander som kan forklare hvorfor pasienten er syk må utelukkes. CFS er en sekkediagnose. Det er flere hundretusen nordmenn som har denne diagnosen. Den beryr ikke stort annet enn at legene ikke vet hva som feiler deg. Ofte får disse pasientene diagnoser som Cøliaki, allergi, utbrenthet, depresjon e.l. Anonymous poster hash: fc102...881 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #17 Skrevet 5. oktober 2014 De har jo gode og dårlige perioder også, men hva som feiler deg helt er umulig for meg å si, men det er mange andre muligheter enn ME når man føler seg sliten og har lite energi for å si det sånn. Lykke til med å finne ut av det, iallfall Takk! Me er en nevrologisk sykdom. I Norge er det omtrent 10000 som lever med denne sykdommen. Det er svært mange andre symptomer enn bare fatigue. Det viktigste symptomet i utredningsøyemed er opphopning av melkesyre i muskler og utmattelse (som varer over flere dager) etter anstrengelse. Depresjon eller andre tilstander som kan forklare hvorfor pasienten er syk må utelukkes. CFS er en sekkediagnose. Det er flere hundretusen nordmenn som har denne diagnosen. Den beryr ikke stort annet enn at legene ikke vet hva som feiler deg. Ofte får disse pasientene diagnoser som Cøliaki, allergi, utbrenthet, depresjon e.l.Anonymous poster hash: fc102...881 Takk for avklaringen. Betyr det at ME diagnostiseres ved hjelp av blodprøver og lignende slik at det ikke er noen tvil om diagnosen? Jeg har trodd at ME og CFS var mer eller mindre det samme. Jeg har i hvert fall ikke depresjon. Har stort livslyst, masse bra i livet mitt og er generelt i godt humør, selv når jeg er syk. Noe som gjør det ekstra frustrerende Føler meg forresten fortsatt ikke særlig bedre. Kjøpte probiotika, d-vitamin, c-vitamin og noe som heter nbg 24:7, men føler meg ikke noe bedre I dag renner nesa også, noe som er frustrerende fordi jeg følte at den hadde lettet litt de siste dagene. Tror dere dette er noe jeg bør gå til doktor med igjen (var jo på fredag) eller må det rett og slett gå sin gang? Legen på fredag var ikke fastlegen min og var ganske overfladisk og kjapp. Tok ikke noen prøver utover hurtigtestene. Anonymous poster hash: 590e2...396
Jacinta Skrevet 5. oktober 2014 #18 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Takk! Takk for avklaringen. Betyr det at ME diagnostiseres ved hjelp av blodprøver og lignende slik at det ikke er noen tvil om diagnosen? Jeg har trodd at ME og CFS var mer eller mindre det samme. Jeg har i hvert fall ikke depresjon. Har stort livslyst, masse bra i livet mitt og er generelt i godt humør, selv når jeg er syk. Noe som gjør det ekstra frustrerende Føler meg forresten fortsatt ikke særlig bedre. Kjøpte probiotika, d-vitamin, c-vitamin og noe som heter nbg 24:7, men føler meg ikke noe bedre I dag renner nesa også, noe som er frustrerende fordi jeg følte at den hadde lettet litt de siste dagene. Tror dere dette er noe jeg bør gå til doktor med igjen (var jo på fredag) eller må det rett og slett gå sin gang? Legen på fredag var ikke fastlegen min og var ganske overfladisk og kjapp. Tok ikke noen prøver utover hurtigtestene. Anonymous poster hash: 590e2...396 ME er en utelukkelsesdiagnose, og vises ikke på en blodprøve eller andre prøver. Endret 5. oktober 2014 av Jacinta
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #19 Skrevet 5. oktober 2014 I dag har nesen runnet nesten hele dagen og jeg kjenner meg mer forkjølet enn jeg har vært dagene forut, men det som er nytt er at jeg klør en del i nesen og har nøset gjennom dagen. I sommer har jeg hatt en del kløe i nese og øyne og har innsett at allergi som jeg har hatt tidligere sannsynligvis har forverret seg, så jeg tok bare Zyrtec uten å konsultere med lege (hadde tenkt å ta det på neste legebesøk). Kan mine plager ha noe med allergi å gjøre? Tanken har faktisk ikke streifet meg en gang før jeg begynte å klø i dag. Trodde pollensesongen og lignende var over for lengst da. Buerot kanskje? Men den er over også? Eller? ME er en utelukkelsesdiagnose, og vises ikke på en blodprøve eller andre prøver. Takk. Det jeg trodde, men når AB sa det var en nevrologisk sykdom, hørtes det ut som noe man kunne diagnostisere litt mer spesifikt Anonymous poster hash: 590e2...396
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #20 Skrevet 5. oktober 2014 I dag har nesen runnet nesten hele dagen og jeg kjenner meg mer forkjølet enn jeg har vært dagene forut, men det som er nytt er at jeg klør en del i nesen og har nøset gjennom dagen. I sommer har jeg hatt en del kløe i nese og øyne og har innsett at allergi som jeg har hatt tidligere sannsynligvis har forverret seg, så jeg tok bare Zyrtec uten å konsultere med lege (hadde tenkt å ta det på neste legebesøk). Kan mine plager ha noe med allergi å gjøre? Tanken har faktisk ikke streifet meg en gang før jeg begynte å klø i dag. Trodde pollensesongen og lignende var over for lengst da. Buerot kanskje? Men den er over også? Eller? Takk. Det jeg trodde, men når AB sa det var en nevrologisk sykdom, hørtes det ut som noe man kunne diagnostisere litt mer spesifikt Anonymous poster hash: 590e2...396 Det kan ha med allergi å gjøre ja. Er ikke kun pollen som gor slike symtpomer. Har du dyr kanskje? Eventuelt kanskje du reagerer på husstøv. ?Anonymous poster hash: 97bd3...6ee 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå