Gå til innhold

Menn med blå øyne liker best kvinner med blå, men ingen andre har slike preferanser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen, http://scienceandreason.blogspot.no/2006/11/why-blue-eyed-men-prefer-blue-eyed.html?m=1 , sier det at menn med blå øyne, eller de som har arvet deres tiltrekning, liker best kvinner med blå. Men menn med brune og kvinner generelt har ingen preferanser. Årsaken er ikke sikker, men en mulig grunn er den at de lettere å se at ungene er deres.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: edf38...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blå øyne og min samboer har brune. Har jeg gjort feil? Vi har forresten en datter med blå øyne....

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere menn med brune øyne som foretrekker damer med grønne eller brune.

Og menn med blå som foretrekker grønne øyne.



Anonymous poster hash: c3529...667
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farskapssituasjonen som biologisk er årsaken, har jeg lest flere steder.



Anonymous poster hash: 344b8...dc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen, http://scienceandreason.blogspot.no/2006/11/why-blue-eyed-men-prefer-blue-eyed.html?m=1 , sier det at menn med blå øyne, eller de som har arvet deres tiltrekning, liker best kvinner med blå. Men menn med brune og kvinner generelt har ingen preferanser. Årsaken er ikke sikker, men en mulig grunn er den at de lettere å se at ungene er deres.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: edf38...248

Kan hende at fordi blå øyne og lys hud var sjeldent og attraktivt før, så ligger det kanskje lagret i menns gener å velge blå øyne for å få etterkommere med blå øyne når de selv har blå øyne?

Anonymous poster hash: 30ab3...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noe sant i det, vil jeg anta det har å gjøre med at genene som koder for brune øyne er dominante i forhold til genene som koder for blå øyne. Ta da også med i betraktningen at en mann aldri har noen garranti for at kvinnen er gravid med nettopp hans barn, så er det nok som du selv sier: Lettere å se at ungen er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farskapssituasjonen som biologisk er årsaken, har jeg lest flere steder.

Anonymous poster hash: 344b8...dc1

Hvordan løser de mennene med brune øyne dette, da?

Anonymous poster hash: 30ab3...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brune øyne og tiltrekkes av menn med blå-grå øyne x)
men begge foreldrene mine har jo blå-grå øyne... o_o
Jeg må være adoptert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hvis det er noe sant i det, vil jeg anta det har å gjøre med at genene som koder for brune øyne er dominante i forhold til genene som koder for blå øyne. Ta da også med i betraktningen at en mann aldri har noen garranti for at kvinnen er gravid med nettopp hans barn, så er det nok som du selv sier: Lettere å se at ungen er din.

Så hva om du får en unge som er mørkhudet med dama di? Selv om dere begge hypotetisk sett er hvite? For det er faktisk mulig. Man kan også få tvillinger der ene barnet er hvitt og andre er brunt.

Har også en venninne med rødt hår der ingen av foreldrene har rødt hår (og nei, hun er ikke adoptert) og i min familie har min søster blå øyne og jeg har en blanding selv om min mor, far og bror har grønne øyne. Så nei, en skal ikke stole på øyenfarge for å se om barnet er sitt. Ikke engang hudfarge. Gener er en merkelig ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, blå-grå øyne er helt fantastisk vakkert!

Selv har jeg mørkeblå øyne, og har en kjæreste med høstgule øyne

Jeg har brune øyne og tiltrekkes av menn med blå-grå øyne x)
men begge foreldrene mine har jo blå-grå øyne... o_o
Jeg må være adoptert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva om du får en unge som er mørkhudet med dama di? Selv om dere begge hypotetisk sett er hvite? For det er faktisk mulig. Man kan også få tvillinger der ene barnet er hvitt og andre er brunt.

Har også en venninne med rødt hår der ingen av foreldrene har rødt hår (og nei, hun er ikke adoptert) og i min familie har min søster blå øyne og jeg har en blanding selv om min mor, far og bror har grønne øyne. Så nei, en skal ikke stole på øyenfarge for å se om barnet er sitt. Ikke engang hudfarge. Gener er en merkelig ting ;)

Klart det er mulig, vi snakker om underbevisste risikovurderinger her. Men hvis dama plutselig skeit ut en unge som var mørkhudet, hadde jeg såklart insistert på en farskapstest.

Litt forenklet kan man forklare det sånn som dette:

B = gen for brune øyne (dominant gen)

b = gen for blå øyne (ressesivt gen)

Mors gener: Bb (hun vil da ha brune øyne)

Fars gener: Bb (han vil også ha brune øyne)

La oss si disse får fire barn:

BB = brune øyne

Bb = brune øyne

Bb = brune øyne

bb = blå øyne

Endret av Iben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva om du får en unge som er mørkhudet med dama di? Selv om dere begge hypotetisk sett er hvite? For det er faktisk mulig. Man kan også få tvillinger der ene barnet er hvitt og andre er brunt.

Har også en venninne med rødt hår der ingen av foreldrene har rødt hår (og nei, hun er ikke adoptert) og i min familie har min søster blå øyne og jeg har en blanding selv om min mor, far og bror har grønne øyne. Så nei, en skal ikke stole på øyenfarge for å se om barnet er sitt. Ikke engang hudfarge. Gener er en merkelig ting ;)

Men for å få et barn med f.eks brun hud, må minst en av foreldrene ha ganske god anlegg for disse genene. En nær forfeder må ha vært mørkhudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Klart det er mulig, vi snakker om underbevisste risikovurderinger her. Men hvis dama plutselig skeit ut en unge som var mørkhudet, hadde jeg såklart insistert på en farskapstest.

Litt forenklet kan man forklare det sånn som dette:

B = gen for brune øyne (dominant gen)

b = gen for blå øyne (ressesivt gen)

Mors gener: Bb (hun vil da ha brune øyne)

Fars gener: Bb (han vil også ha brune øyne)

La oss si disse får fire barn:

BB = brune øyne

Bb = brune øyne

Bb = brune øyne

bb = blå øyne

Dette har de fleste lært i 5-klasse og senere forstått at det er gaaaaanske mye mer komplisert enn som så :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, blå-grå øyne er helt fantastisk vakkert!

Selv har jeg mørkeblå øyne, og har en kjæreste med høstgule øyne

Ja det er utrolig fint! :D

Jeg fikk høre forleden dag av kjæresten min at jeg har brune øyne med ett snev av orange/gult skjær... o_o *I iz pritty!* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har de fleste lært i 5-klasse og senere forstått at det er gaaaaanske mye mer komplisert enn som så :)

Det er likefullt prinsippet, om enn forenklet. Det virket ikke helt som du forstod. Poenget mitt er at selv om det er mulig, så er sjansen fortsatt liten nok til at man risikovurderer i forhold til det.

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Men for å få et barn med f.eks brun hud, må minst en av foreldrene ha ganske god anlegg for disse genene. En nær forfeder må ha vært mørkhudet.

Det trenger faktisk ikke være så nært for at det plutselig slår ut :) Og det er sikkert ikke alle som vet om hele slekta si langt tilbake :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det er likefullt prinsippet, om enn forenklet. Det virket ikke helt som du forstod.

Jeg vet ikke om du i det hele tatt forstod hva jeg ville frem til, men for å forklare så er det ikke så enkelt som at en kan se om barnet er ditt ved å se øyenfargen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå øyne og min kjæreste har blå øyne. For min del stemmer preferansen. Jeg har for så vidt aldri funnet en med brune øyne attraktiv...



Anonymous poster hash: 8cb87...591
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...