AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #1 Del Skrevet 23. august 2014 Pga en elev er alergisk? Foreldrene burde vel lære barnet å spise egen mat. Her skal de nekte 50 elever viktig kost som egg å nøtter. Er dette rimelig? Anonymous poster hash: a3c47...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #2 Del Skrevet 23. august 2014 Link? Anonymous poster hash: 6f96e...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 23. august 2014 #3 Del Skrevet 23. august 2014 Er det viktig at barna får denne kosten på skolen? Kan ikke foreldrene skaffe dem dette hjemme? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #4 Del Skrevet 23. august 2014 På trinnet til mitt barn er det en elev som har svært alvorlig eggallergi. Det har medført at hele skolen samt SFO er eggefritt og alle elever har fått beskjed om å unngå egg. Det høres ut som overkill, men hvis det kan hindre at barnet får en alvorlig reaksjon og dør så er det verdt det. Anonymous poster hash: 632f2...664 48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #5 Del Skrevet 23. august 2014 *unngå egg i matpakken, skulle det ha stått. Anonymous poster hash: 632f2...664 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBallerina Skrevet 23. august 2014 #6 Del Skrevet 23. august 2014 Er barnet hyperallergisk så må man jo bare... Får spise det hjemme da 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. august 2014 #7 Del Skrevet 23. august 2014 Selvsagt er det riktig. Vil du være ansvarlig for et barns død fordi du ikke gidder gi barnet ditt mat hjemme? 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 23. august 2014 #8 Del Skrevet 23. august 2014 Dette er tiltak som kun iverksettes ved hyperallergi. Litt kløe i halsen av å spise nøtter/egg fører ikke til et forbud. Forbudet kommer først når en elev står i fare for å gå i allergisjokk og dø dersom han/hun får i seg matvaren. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #9 Del Skrevet 23. august 2014 Enkelte barn (og voksne) er faktisk så hyperallergiske mot enkelte matvarer at luftbårne allergener kan sende dem rett i anafylaktisk sjokk med pustestans pga opphovnede luftveier. Så da lurer jeg: Er du en av disse foreldrene som mener at dine barns rett til Nugatti trumfer potensielt dødsfall hos en medelev, TS? (For de finnes faktisk, ja, hvis noen lurte). Barn med alvorlige allergiproblemer har også rett på offentlig skolegang, som alle andre. TS sitt barn får heller spise eggene og nøttene sine hjemme, det går nok bra. Anonymous poster hash: 669aa...e5d 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #10 Del Skrevet 23. august 2014 Hvordan er å unngå egg og nøtter på skolen vanskelig å etterleve? Håper andre enn deg lærer ditt barn toleranse og hensyn.Anonymous poster hash: 2b508...c66 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #11 Del Skrevet 23. august 2014 Om barnet er så allergisk at det ikke tåler at det er egg eller nøtter i samme rom; ja. Om det kun gjelder at barnet ikke kan spise det; nei. Anonymous poster hash: 83a1d...1bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 23. august 2014 #12 Del Skrevet 23. august 2014 Egg og nøtter ikke ikke viktig kost som man trenger å få ha i matpakken. Det er null problem for foreldrene å gi barna disse matvarene hjemme. Å protestere mot et tiltak som i verste fall kan ha dødelige konsekvenser for eleven det gjelder, vitner om lite empati og innlevelse i en vanskelig situasjon. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #13 Del Skrevet 23. august 2014 Enkelte barn (og voksne) er faktisk så hyperallergiske mot enkelte matvarer at luftbårne allergener kan sende dem rett i anafylaktisk sjokk med pustestans pga opphovnede luftveier. Så da lurer jeg: Er du en av disse foreldrene som mener at dine barns rett til Nugatti trumfer potensielt dødsfall hos en medelev, TS? (For de finnes faktisk, ja, hvis noen lurte). Barn med alvorlige allergiproblemer har også rett på offentlig skolegang, som alle andre. TS sitt barn får heller spise eggene og nøttene sine hjemme, det går nok bra.Anonymous poster hash: 669aa...e5d Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg! Hva gjør denne gutten videre i livet på andre skoler å arbeid da? Tror dere de forbyr slik der også? Jeg er ikke empatiløs i forhold til dette jeg tenker bare hvor grensen går... Det er også slik at verden fungerer ikke rundt oss selv men vi må tilpasse oss den. Jeg har en farmor som er hyperallergisk mot egg å skalldyr. Hun kan fint sitte i rom med andre som spiser det, men hun kan ikke røre det eller spise det selv. Jeg mener at foreldre må lære barnet sitt at det skal spise sin egen mat og hvorfor... Man nekter jo ikke en hel skole eller en "gruppe" som f.eks ett klasse trinn bare pga ett barn er alergisk vel? Hvis det er luftallergener må de forby hele skolen det... Ikke ett helt trinn. Jeg syntes dette er hysteri fra foreldre som selv må ta ansvar for at barnet spiser egene mat eller lærer seg at det er allergisk. Det er ikke snakk om nøttealtig innhold, men egg eller peanuttasmør. TSAnonymous poster hash: a3c47...0c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 23. august 2014 #14 Del Skrevet 23. august 2014 Hva mener du med at foreldrene burde lære barnet å spise egen mat? Egg og nøtter kan de andre barna spise hjemme, dersom en medelev er allergisk tar man så klart hensyn 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 23. august 2014 #15 Del Skrevet 23. august 2014 Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg! a3c47...0c8 jo det gjelder mat. F. Eks egg, nøtter og sitrus. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #16 Del Skrevet 23. august 2014 Hva mener du med at foreldrene burde lære barnet å spise egen mat? Egg og nøtter kan de andre barna spise hjemme, dersom en medelev er allergisk tar man så klart hensyn Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt? Foreldrene må lære barnet at det er alergisk og at det må spise sin egen mat! Klart vi kan ta hensyn, men jeg syntes kanskje det er bedre for barnet at det lærer seg om sin allergi enn å skjerme bar et fra det. Det er jo ikke slik at den store vide verden kommer til å tilpasse seg ett enkelt individ sin alergi. Det må vi selv ta andvar for at vi ikke får i oss å det er viktig at barnet lærer seg tidelig. Her har de også nektet ett klassetrinn. Ikke en skole.Anonymous poster hash: a3c47...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #17 Del Skrevet 23. august 2014 La oss bare i et lite sekund innbille oss at du ikke sitter på alle svarene om allergi og hvordan det påvirker en hyperallergisk person. Og la oss bare si det sånn at i enkelte tilfeller kan hyperallergi medføre en grusom død, når en person blir utsatt for det allergenet. Sett deg så inn i situasjonen - om det var ditt barn som hadde hyperallergi, hadde du skrevet det samme innlegget da? Hadde du gledelig sendt naboungen på skolen med nugatti på brødskiva når du visste at han satt ved siden av din sønn som kunne DØ av det samme produktet? Forskjellen mellom deg og moren til den ungen som har hyperallergi, er at hun kan ende opp med en sønn eller datter mindre, mens du ikke, under noen omstendigheter, vil ende opp med en sønn eller datter mindre av å slutte å smøre brødskivene med Nugatti. Anonymous poster hash: 5104c...b7b 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 23. august 2014 #18 Del Skrevet 23. august 2014 Hvis det kun gjelder egg og nøtter, burde det være null problem. Slikt kan ungene spise hjemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #19 Del Skrevet 23. august 2014 Hva mener du med at foreldrene burde lære barnet å spise egen mat? Egg og nøtter kan de andre barna spise hjemme, dersom en medelev er allergisk tar man så klart hensyn Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt? Foreldrene må lære barnet at det er alergisk og at det må spise sin egen mat! Klart vi kan ta hensyn, men jeg syntes kanskje det er bedre for barnet at det lærer seg om sin allergi enn å skjerme bar et fra det. Det er jo ikke slik at den store vide verden kommer til å tilpasse seg ett enkelt individ sin alergi. Det må vi selv ta andvar for at vi ikke får i oss å det er viktig at barnet lærer seg tidelig. Her har de også nektet ett klassetrinn. Ikke en skole.Anonymous poster hash: a3c47...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 23. august 2014 #20 Del Skrevet 23. august 2014 Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt? Foreldrene må lære barnet at det er alergisk og at det må spise sin egen mat! Klart vi kan ta hensyn, men jeg syntes kanskje det er bedre for barnet at det lærer seg om sin allergi enn å skjerme bar et fra det. Det er jo ikke slik at den store vide verden kommer til å tilpasse seg ett enkelt individ sin alergi. Det må vi selv ta andvar for at vi ikke får i oss å det er viktig at barnet lærer seg tidelig. Her har de også nektet ett klassetrinn. Ikke en skole.Anonymous poster hash: a3c47...0c8 hva er det du ikke skjønner med spørsmålet ditt? Barnet vil bli sykt om det er egg og nøtter i nærheten. Og du sier foreldrene må lære barnet å spise sin egen mat? 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå