Gå til innhold

Fikk feil egg -ble gravid med annen pars barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/fikk-feil-egg-ble-gravid-med-annet-pars-barn/a/23268242/

Utdrag fra artikkelen:

"Det italienske sykehuset Pertini i Roma byttet nemlig om to befruktede egg og injiserte dem i feil kvinner. Én av dem ble gravid med tvillinger, men da uten å være den biologiske moren.

Vi er de egentlige foreldrene, og bare oss, sier det barnløse paret til den italienske avisen Corriere della Sera, gjengitt på den danske nettsiden etik.dk.

Deres forsøk på å bli foreldre førte ikke frem og paret har nå også gått til retten."

Ja, her blir det interessant å se hvem lovverket ser på som barnets virkelige foreldre. De biologiske eller de som bar fram barnet.

Anonymous poster hash: b9e6e...c7d Anonymous poster hash: b9e6e...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de søm bærer det fram får det, kan de kreve barnebidrag fra de "biologiske" foreldrene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at de biologiske foreldrene bør få barna. De andre foreldrene bør få erstatning.

Ufattelig tragisk situasjon.

Anonymous poster hash: b08ad...e39
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Når dette skjer i Italia, er det Italiensk lov som gjelder.

Hadde det samme skjedd i USA eller i Norge, så skal loven i landet dette skjer i brukes. Så utfallet av like saker kan få svært ulikt utfall i ulike land.

Anonymous poster hash: daefc...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De biologiske foreldren bør få tilbake barna. De andre en klekkelig erstatning samt gratis behandlinger fremover. Anonymous poster hash: 4783e...3a6

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at de biologiske foreldrene bør få barna. De andre foreldrene bør få erstatning.

Ufattelig tragisk situasjon.

Anonymous poster hash: b08ad...e39

Enig med deg. Herregud, en så forferdelig ting å oppleve. :(

Skrevet

Eneste årsak til å gi hun som føder barna omsorgen er for å verne deres følelser. Barna blir taperne. Erstatning skal gis i heftig størrelse fra de man hadde avtale med. Altså klinikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette viser at det ikke bare er hos lugubre klinikker det gjøres feil, men også på sykehus (i følge artikkelen). Dette er nok ikke første og siste gang vi kommer til å høre som slikt.<br /><br />En annen situasjon som kunne oppstått:<br />Hvem skulle hatt krav på barnet dersom mor bar fram barnet og mors egg hadde blitt brukt, men fars sæd hadde blitt forvekslet med sæd fra en annen mann? Hvem skulle da blitt regnet som barnets far?

Anonymous poster hash: b9e6e...c7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn her går det når pripne damer ikke vil ha sædutløsning fra penis inni seg!

Anonymous poster hash: 0c33c...c31
Skrevet

Sånn her går det når pripne damer ikke vil ha sædutløsning fra penis inni seg!

Anonymous poster hash: 0c33c...c31

Det har vel ingenting med saken å gjøre.

Men interessant problemstilling forøvrig. Jeg hadde aldri akseptert at mitt barn/mine gener vokste opp hos en annen familie med mindre jeg faktisk donerte egget. Om sæden ble forvekslet derimot. Hjelp. Finnes ikke noe godt svar på det.

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig er det den gravide kvinnen som har krav på barnet. Det andre paret er bare bitter, hvis denne kvinnen også klarte å bli gravid hadde de ikke lagd så mye problemer ut av det. Uansett er dette en risiko de burde ha tenkt over da de valgte kunstig befruktning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det biologiske paret kunne uansett ikke fått barn, så de bør selvfølgelig ikke få disse barna heller. Kvinnen som føder dem kan altså bli gravid, og bør dermed beholde barna. Hadde jeg vært henne hadde jeg dog abortert begge barna så de biologiske foreldrene ikke hadde noe å krangle om, og begynt på nytt med egne egg igjen.

Anonymous poster hash: 2295f...28a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det biologiske paret kunne uansett ikke fått barn, så de bør selvfølgelig ikke få disse barna heller. Kvinnen som føder dem kan altså bli gravid, og bør dermed beholde barna. Hadde jeg vært henne hadde jeg dog abortert begge barna så de biologiske foreldrene ikke hadde noe å krangle om, og begynt på nytt med egne egg igjen.

Det kan jo hende at den biologiske moren også kunne bli gravid, med sine egg. Det vet vi ikke.

En grusom situasjon for alle parter. Klinikken må vel ut med en klekkelig erstatning!

Anonymous poster hash: d8f7d...58e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vet man jo ingenting om. Kan hende det var noe feil med det andre parets emberyo.

Anonymous poster hash: 4a380...27d

• Liker 1
Skrevet

Det der blir advokatmat. Men blir litt spennende å se hva retten sier, for det er garantert ikke siste gang denne problemstillingen kommer til å oppstå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det den gravide kvinnen som har krav på barnet. Det andre paret er bare bitter, hvis denne kvinnen også klarte å bli gravid hadde de ikke lagd så mye problemer ut av det. Uansett er dette en risiko de burde ha tenkt over da de valgte kunstig befruktning.

Jeg mener omvendt. Det er de biologiske sine barn!

Anonymous poster hash: 0a94b...df8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er lovverket slik at hvem som er juridiske foreldre til et barn, er de som biologisk er foreldrene. Men så kan man jo spørre seg da; Hva ligger i "biologisk"? Er det den som egget og sædcella stammer fra, eller er det nok at egget har vokst inni den egget egentlig ikke tilhører, og at barnet har bodd inni livmora og fått næring via henne i 9 måneder. Det er jo noe biologisk over det også.

Forøvrig mener jeg at det her bør være anledning til å skape ny rett på området. Nå er jeg ikke klar over hvordan rettssystemet i Italia fungerer, men hadde vi vært i Norge hadde det vært en perfekt anledning for Høyesterett til å uttale seg om hva som skal anses som "biologisk", og hvorvidt det er biologien som legges til grunn for å avgjøre foreldreskapet til et barn.

Personlig mener jeg nok at det er biologiske foreldre som skal overta barnet. Og med biologiske foreldre mener jeg de mennesker som er opphavet til egget og sædcella som barnet stammer fra. Det er helt klart grunnlag for ganske god erstatning her - grusom situasjon, som flere påpeker.

Anonymous poster hash: 6d819...365
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart er det de biologiske foreldrene sine barn. Den gravide dama har jo bare vært "ovnen" for selve barna.

Anonymous poster hash: 9ac43...20d
  • Liker 1
Skrevet

Dama som må gå igjennom svangerskap og fødsel bør få barna

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dama som må gå igjennom svangerskap og fødsel bør få barna

NEI.

Anonymous poster hash: 0a94b...df8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...