Gå til innhold

Ta med katten på bilferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta en bilferie til nord-norge, kanskje helt til nordkapp. Bor på østlandet.

Tror dere det går bra å ta med katten?

Tenkte å ordne med kattedo og liggeplass i bilen, og tar selvfølgelig med kattemat og vann er lett å få tak i.

Må ta med bånd til katten, ikke halsbånd, men sånn selebånd.

Noen som har tanker om dette, og som har gjort lignende?



Anonymous poster hash: 6531c...f39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg flyttet fra Oslo tok jeg med meg katten. Kjøretur på over 1 døgn og aldri mer! Stakkars katt:(

Katten min mjauet masse, mistrivdes, nektet å gå i bånd, det var varmt i bilen og det var en ganske trasig tur.

Må dere ta med katten? Mitt råd er: Spar katten for bilferie og finn en kattepasser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet fra Oslo tok jeg med meg katten. Kjøretur på over 1 døgn og aldri mer! Stakkars katt:(

Katten min mjauet masse, mistrivdes, nektet å gå i bånd, det var varmt i bilen og det var en ganske trasig tur.

Må dere ta med katten? Mitt råd er: Spar katten for bilferie og finn en kattepasser

Har dessverre ingen som kan passe katten,

Det er uansett forskjell på katter. Tenkte jeg skulle ta en kort kjøretur med katten for å se hvordan den reagerer. Det er kanskje lurt?

Anonymous poster hash: 6531c...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke tatt med katten på en så lang biltur. Så er jeg ikke veldig erfaren med katter, men syns det høres ut som en dårlig idé. Det er helt sikkert en nabo, et familiemedlem eller en venn som har mulighet til å se til katten din mens du er borte!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er forskjell på katter, men bilferie kan jeg ikke tenke meg er så veldig stas for en katt. Men om dere absolutt må ta den med så bør dere kjøre litt med katten først og øve på å gå i bånd, om katten ikke er vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke dette er noen god idé. Katter generelt hater å kjøre bil. Klart det er individuelle forskjeller, men jeg kan ikke tenke meg at katten vil ha noen form for glede av en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har måttet ta med katt på korte turer noen ganger og det har vært en hyling og mjauing av en annen verden og inkludert at den også tisset på seg underveis så var det hele ikke noen fornøyelse.

Du kan jo ta den med på en halvtimes kjøretur og se hvordan det går. Hvis den lager trøbbel så hadde jeg nok vurdert et pensjonat mens du var på biltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dårlig ide. Vår katt takler ikke bil, begynner å hyle og mjaue og vil ut av bagen sin. Dette er bare på kortturer som varer i 10-30 min. En gang kom vi i en tunnel og han tok helt av så jeg tok han ut av bagen i bånd og holdt han på fanget, da tisset han på meg.

Har hørt om mange lignende historier så tror ikke katt og bil er god kombo.

Vår har null problem med tog, kan mjaue litt i tunneler, men helt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Katter er som regel svært lite begeistret for å være med å kjøre bil.

- din kan selvsagt være det ene unntaket, men dagesvis i bilen? - ikke noe jeg instinktivt ville anbefale.

Når man har katt så må man organisere kattepass når man selv skal reise bort, og ferietidene er tidspunkt det vil lønne seg å bestille pensjonat tidlig dersom du ikke har noen som kan se til pus hjemme hos deg.

Har du sjekket kattepensjonatene i ditt distrikt?

Om ingen har ledig plass så vil jeg sterkt anbefale å ta Nordkapp turen neste år, og heller kose deg hjemme med pus denne sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med katten på lang biltur unødvendig! Den har ingen glede av det, og vil lide mindre på kattehotell. Det beste er selvsagt at du finner noen som kan passe den, eller rett og slett blir hjemme. Hvor katten skal være når du reiser bort er noe du burde tenkt på før du skaffet deg katt, og nå som du har den bør ansvaret ditt for dyret ditt gå foran behovet ditt for å reise.



Anonymous poster hash: 64eaa...34b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjære vene, la den stakkars pusen være hjemme - aller mest for kattens skyld, men også deres egen. En ting er korte transportetapper, det er gjerne ille nok, men en slik langtur? Nei, det grenser til dyremishandling. Finn noen som kan mate/passe, bestill kattepensjonat, eller bli hjemme.

Endret av Glitnir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katt og bikkje som vi tar med på lange bilturer når vi må, men da skal vi fra A til B og vi kjører fortest mulig pga dyrene. Bilferie tenker jeg er turer for turens del, hvor man stopper på veikroer, sightseeing, velger å kjøre "gamleveien" over en fjellovergang for utsikten osv, og dette kunne jeg kanskje gjort med hunden i bilen, fordi han er vant til å gå i bånd og bli luftet hvor som helst, men katten min trives ikke med sele og måtte ha ligget i bilen med lufting på vinduer og avhengig av at vi fant godt meg skygge og aldri ble borte fra bilen lenge om gangen.

Jeg tror det ville blitt veldig stressende for både oss for katten, og dette er en katt som sover med stoisk ro i bilturer på over 6 timer og ikke blir bilsyk. Men han er ikke interessert i do, mat eller vann når vi kjører. Selv om det blir tilbudt.

Så transporter katten i bil om dere må, men ikke for kos og forlystelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dete kan du virkelig ikke gjøre. Jeg skjønner at det ikke er vondt ment, men det kan være helt grusomt for katten. Skaff plass et sted til den i mellomtiden, ellers må dere bare droppe å dra.



Anonymous poster hash: 17f51...57d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...