Gå til innhold

Sønnen min er anmeldt for sovevoldtekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt livs verste mareritt er blitt en realitet.

Sønnen min er blitt anmeldt av en jevnaldrende jente for sovevoldtekt. Forholdet har skjedd på en fest hvor de begge var beruset, utover natta hadde jenta valgt å bli igjen, kledd av seg og havnet på rommet til sønnen min. De hadde begge vært nakne, kliningen hadde tiltatt, og samleie hadde funnet sted.

Rett etter dette, hadde jenta reist seg, kledt på seg og forlatt rommet.

Dagen etterpå ble sønnen min hentet til avhør, hun hadde anmeldt forholdet, han frasa seg retten til advokat, forsto ikke alvoret, og har hele tiden hevdet at samleiet var frivillig, dvs: han fikk aldri noen signaler fra henne på at hun ikke ønsket kontakt. Ingen tvang, vold, fastholdelse, ingenting. Han fastholder at han ikke på noe tidspunkt trodde hun sov. Denne jenta har kjæreste fra før av, og vennene hans mener at grunnen til anmeldelsen er at hun er redd for å miste kjæresten sin.

Jeg, som mor er nå vitne til at sønnen min er i ferd med å gå fullstendig til grunne. Han har mistet nattesøvnen, karakterer på skolen har rast, han tenker masse på dette, og bebreider seg selv. I tillegg må man vente i mange måneder før det blir tatt ut siktelse; noe advokaten hans har signalisert at det er stor mulighet for at skjer, og at domfellelse er aktuelt.

Dette fordi det i siste har vært stor fokus på såkalte sovevoldtekter og at politi/rettsapparat skal slå hardt ned på disse.

Spørsmålet mitt er todelt; hvordan man som forelder til unge gutter skal klare å forholde seg til dette? Og nedre strafferamme 4 år?

Jeg har alltid vært sterk motstander av at voldtekter ikke anmeldes - men klarer ikke for alt i verden å forestille meg at sønnen min, som alltid har hatt respekt for jenter, aldri gjort noen mennesker vondt, vært snill og grei gjennom hele oppveksten at han;

...skal kanskje måtte sone 4 år i fengsel for i underkant av 1 minutts idiotisk, beruset ubetenksomhet og kåthet?? Hele fremtiden til en unggutt ødelagt.

Jeg fikk nemlig sjokk når jeg fikk rede på at nedre strafferamme er 4 år for sovevoldtekter. Jeg understreker igjen at dette er en unggutt, knapt blitt voksen.

Her dømmes fedre som har forgrepet seg på døtre gjennom tiår til 2 års fengsel, drap av barn omtrent like mye....

Vet at dette er en brannfakkel - håper å kunne holde denne diskusjonen saklig.

Hilsen fortvilt mamma

Anonymous poster hash: a1658...f36

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj for en forstvilet situasjon. Men det er lov å tro at han er uskyldig uten at du er noe idiot for det. Du har lov til å ha tillitt til din sønns side av saken. Lykke til :hug:

Jeg ser hardt ned på dem som voldtar osv, men her vet jeg ikke hva jeg tenker egentlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

skal se dette fra begge sider nå, for hvis det faktisk er realitet at jenta var våken og "med omgivelsene" når dette skjedde så håper jeg for guds skyld at de finner ut at alt var reinspikka løgn.

men hvis den gode gutten din derimot lyver og han faktisk har hatt sex med ei jente som sov og kanskje våknet rett etterpå å at det var derfor hun gikk så unnskyld meg, men da fortjener han straff.

jeg dømmer han ikke på noen måter, å det må være svært tungt for deg som mor å se sønnen sin havne i sånne problemer. håper virkelig dere får en klarhet i nøyaktig hva det var som skjedde. jenter kan være så ondskapsfulle, og jeg ser faktisk for meg at jenter kan finne på sånt for å ikke miste kjæresten sin, sånne jenter fortjener juling. det er mange som ikke forstår alvoret i å dømme noen for sånt, for dette vil henge over han i lang tid, selv om det blir henlagt så vil skyldfølelsen og skammen over å faktisk bli beskyldt for noe sånt være der. håper han har mange rundt seg som støtter han i en tung tid.

lykke til :hug:

Anonymous poster hash: b2f9f...fd3
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Forstår absolutt din fortvilelse. Uavhengig av hvorvidt han er skyldig eller ei - hvilket du strengt tatt ikke kan vite - er det smertefullt.

Jeg vil råde deg til å ikke gå altfor dypt inn i dette rent lovmessig og politisk. Du kan drukne i artikler på nettet som er vinklet den ene veien eller den andre. Som mor vil du alltid ha et visst ståsted og holde med ham uansett. Men du var ikke til stede og har mottatt en versjon. Slik hennes venner og familie har mottatt en annen. En annen mor sitter i din situasjon akkurat nå, og har nettopp mottatt beskjeden at hennes datter er blitt voldtatt. Så dere opplever samme fortvilelse.

Fortell ham at du vil prate med ham dersom han vil og at du tilbyr deg bistand hvis han vil prate med noen, en profesjonell, hvem det enn er.

Og ikke trykk deg selv for mye ned. Mennesker tar egne valg som voksne uavhengig av hvordan de et blitt oppdratt. De er også offer for mye forskjellig - evt. også falske anmeldelser, uten at noe kunne endret seg via deg.

Kan legge til at så lenge han er strafferettslig moden har det ingenting å si at han er en "unggutt". Innse også at han alltid vil forbli bittelitt et barn i ditt perspektiv. Kun en bagatell selvsagt.

Anonymous poster hash: 8a52f...d0e
  • Liker 14
Skrevet

Det er jo ikke snakk om en voldtekt. Det virker som om alt er frivillig. Og de kan ikke kaste han i fengsel uten mer bevis eller vitner enn den jenta.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår absolutt din fortvilelse. Uavhengig av hvorvidt han er skyldig eller ei - hvilket du strengt tatt ikke kan vite - er det smertefullt.

Jeg vil råde deg til å ikke gå altfor dypt inn i dette rent lovmessig og politisk. Du kan drukne i artikler på nettet som er vinklet den ene veien eller den andre. Som mor vil du alltid ha et visst ståsted og holde med ham uansett. Men du var ikke til stede og har mottatt en versjon. Slik hennes venner og familie har mottatt en annen. En annen mor sitter i din situasjon akkurat nå, og har nettopp mottatt beskjeden at hennes datter er blitt voldtatt. Så dere opplever samme fortvilelse.

Fortell ham at du vil prate med ham dersom han vil og at du tilbyr deg bistand hvis han vil prate med noen, en profesjonell, hvem det enn er.

Og ikke trykk deg selv for mye ned. Mennesker tar egne valg som voksne uavhengig av hvordan de et blitt oppdratt. De er også offer for mye forskjellig - evt. også falske anmeldelser, uten at noe kunne endret seg via deg.

Kan legge til at så lenge han er strafferettslig moden har det ingenting å si at han er en "unggutt". Innse også at han alltid vil forbli bittelitt et barn i ditt perspektiv. Kun en bagatell selvsagt.

Takk for godt svar. Ja, jeg prøver å ikke la det trykke meg ned, jo mere jeg leser om dommer i såkalte sovevoldtekter, jo mer fortvilet blir jeg.

Jeg er rimelig samfunnsengasjert, så det er vanskelig å la være.

Det at han er en unggutt (18 år) - ja han er voksen og skal ta konsekvensene av sine handlinger, mente bare å si at dersom en 40 åring hadde gjort dette, syns jeg personlig det hadde vært verre.

Skal sørge for at han får samtaleterapi framover.

Det er mange ofre i denne saken, skulle ønske jeg kunne snakket med moren til jenta, sånn mamma til mamma, men vet jo at det er umulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer for ordens skyld ikke at nedre strafferamme er fire år. Nedre strafferamme er tre år, den ble hevet fra to til tre for noen år siden. Det eneste jeg vet om med fire år er at det er det man kaller "normalstraff" for vanlige voldtekter, mens utgangspunktet der det foreligger skjerpende omstendigheter er seks år.

Så har vi også det vi kaller uaktsom voldtekt, noe slike sovevoldtekter iblant kan være. Det høres kanskje rart ut at det går an, men det innebærer at man ikke har forstått at det ikke forelå samtykke, men at man burde forstått det. "Vanlig" voldtekt krever forsett, uaktsom voldtekt krever grov uaktsomhet. Ved grovt uaktsom voldtekt er straffen i utgangspunktet "inntil fem år", og i noen tilfeller har den blitt satt så lavt som ett år (og kanskje enda lavere, jeg kjenner ikke til all praksis).

Det sagt: Det er klart dette er forferdelig. Nå må nesten saken gå sin gang, og du får ha i bakhodet at det ikke skal finnes rimelig tvil om han først blir dømt. Jeg skal ikke si noe om sannsynligheten, men med bare ord mot ord er det ikke akkurat gitt at det går den veien. Det er en utrolig vanskelig situasjon for både deg og din sønn, samme hva sannheten måtte være her.

Anonymous poster hash: 1a2cd...bb9
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en situasjon :-( . Utifra det du skriver så tviler jeg sterkt på at din sønn vil bli dømt, det er ingen vitner bortsett fra de to som var alene. Hvis sønnen din i tillegg bare har godeskussmål fra lærere, venner etc, aldri har er dømt for noe, så vil sjansen for dom også være mindre. Nå er du som mor selvsagt ikke habil, du står alt for nært ham personlig til at dine skussmål kan legges vekt men oppførsel gjennom oppvekst og ungdomstid fra som andre som ikke står så nært personlig vil selvsagt tillegges vekt. Det er skrevet om sovevoldtekter den siste tiden men det er ikkedermed sagt at skussmål og indisier ikke har noen betydning. Oppførselen og symptomer til den som påstår seg voldtatt vil bety noe, hvis hun viser tydelige traumesymptomer som bare kan tillegges " overgrepet" så vil det være indisier som styrker hennessak men uansett, slik jeg forstår det, så vil det være ord mot ord så en dom tviler jeg på. Det finnes kvinner som lyver om voldtekter ( Shame on them!!) men det finnesogså gjerningspersoner som lyver om at de IKKE har voldtatt ( shame on them!!) men sterke indisier helst bevis må det være i en sak før noen blir dømt. Uansett, lykke til!! :-) .

Anonymous poster hash: 4c6e2...b7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt svar. Ja, jeg prøver å ikke la det trykke meg ned, jo mere jeg leser om dommer i såkalte sovevoldtekter, jo mer fortvilet blir jeg.

Det at han er en unggutt (18 år) - ja han er voksen og skal ta konsekvensene av sine handlinger, mente bare å si at dersom en 40 åring hadde gjort dette, syns jeg personlig det hadde vært verre.

Det er mange ofre i denne saken, skulle ønske jeg kunne snakket med moren til jenta, sånn mamma til mamma, men vet jo at det er umulig.

Unnskyld men denne setningen skjønte jeg ikke. Det er da like ille uansett hvor gammel personen er. Synd at du har havnet opp i en sånn grusom situasjon. :hug: Vet ikke helt hva mer jeg skal si.

Anonymous poster hash: c21e0...cac

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Men nå antar du at din sønns versjon er den sanne, at hun absolutt ikke virket som om hun sov.

I henhold til hennes anmeldelse var hun altså sovende, og det er ikke så mye å miusforstå dersom dette var tilfelle. Det vet jo ikke vi - det vet bare de.

Dersom han skal ha gjort det hun påstår, så er det fullt og helt en voldtekt - uansett hvor mye han nå angrer.

Dersom hun lyver, så er det jo også straffbart med falsk anmeldelse. Dette regner jeg med hun visste før hun anmeldte.

Et annet argument som kan støtte hennes versjon, er jo at dersom hun skulle angret seg etter frivillig sex - hvorfor sa hun da ikke bare at ingenting skjedde? Hvorfor skulle hun eventuelt lyve på seg voldtekt? Det at hun har kjæreste kan være et argument dersom de ble oppdaget, men da er det jo vitner som kan støtte din sønns versjon.

Altså; vi vet ingenting her. Ikke du heller.

Jeg vet bare at ja, det skjer absolut tfalske anmeldelser, samtidig har jeg flere venninner som har blitt voldtatt - og som har opplevd at voltekdsmannen selvsagt har en helt annen versjon i retten/ovenfor dem når de har konfrontert.

Så helt enkelt er det faktisk ikke.

Anonymous poster hash: b609c...f75
  • Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du kunne kommet ut av at du hadde snakket med moren hennes?

Jeg har en søster som ble voldtatt mens hun sov. Hun sover så tungt at hun ikke merket noe før han trengte inn i henne. Da fikk hun ham bort, og kom seg opp. Hun var i sjokktilstand, og ville bare bort, og konfronterte ham ikke der og da men kom seg bare ut og hjem.

Føler historien nesten er skremmende lik "din", bare fra jentas synsvinkel (men dette var for noen år siden da).

Anonymous poster hash: 3a0b6...c7d

• Liker 7
Skrevet

Har hørt om lignende saker hvor gutter blir anmeldt for voldtekt pga jenta er syk i hodet. Senere blir alt avvist og anklagende droppet, gutten blir frikjent. Likevel ble gutten i dette tilfellet dømt til å betale erstatning, selv om han ble frikjent.. Tro det den som vil...

Håper det går bra med deg og sønnen din, synd at det skal ødelegge så mye selv om jeg tror han blir frikjent.

Ønsker dere alt godt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Likevel ble gutten i dette tilfellet dømt til å betale erstatning, selv om han ble frikjent.. Tro det den som vil...

En erstatningssak er en sivil sak, derfor kreves det bare sannsynlighetsovervekt (51 %) for skyld for å gi erstatning. Selve voldtektssaken er en straffesak, der kreves det at det ikke skal være rimelig tvil. Ser riktignok at du skriver at anklagene ble droppet, og da virker det jo merkelig, men det kan fint skje at man frikjennes og samtidig må betale erstatning. Selv om det selvsagt kan høres veldig rart ut.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet hva som har skjedd? Mulig hun var med på det og mulig at han voldtok henne. De færreste som voldtar er ærlige om det og de fleste som blir voldtatt snakker sant. Oddsen er ikke på hans side....

Anonymous poster hash: dac75...4e0

• Liker 7
Skrevet

En erstatningssak er en sivil sak, derfor kreves det bare sannsynlighetsovervekt (51 %) for skyld for å gi erstatning. Selve voldtektssaken er en straffesak, der kreves det at det ikke skal være rimelig tvil. Ser riktignok at du skriver at anklagene ble droppet, og da virker det jo merkelig, men det kan fint skje at man frikjennes og samtidig må betale erstatning. Selv om det selvsagt kan høres veldig rart ut.

Var nok min dårlige kunnskap om jus som kom frem der. De ble jo ikke droppet akkurat, men han ble frikjent. Syns dog det er rart at man kan frikjennes i rettsvesenet og likevel bli erstatningspliktig, men det er en annen historie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var nok min dårlige kunnskap om jus som kom frem der. De ble jo ikke droppet akkurat, men han ble frikjent. Syns dog det er rart at man kan frikjennes i rettsvesenet og likevel bli erstatningspliktig, men det er en annen historie.

Det skjønner jeg. Enig i at det er merkelig, altså, og jeg prøver ikke å forsvare det systemet, jeg skulle bare forklare hvordan det du beskriver går an. Det innebærer at man mener det er en sannsynlighetsovervekt, men at den ikke er stor nok til skyld i strafferettslig forstand. Det blir en annen historie, ja, vi får eventuelt ta det i en annen tråd (så TS slipper å ha side opp og side ned om det her), bare greit å avklare det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår absolutt hva du tenker.

Det ekstremt vanskelige med slike saker er at det er alltid et offer. Et offer som lider etter en ugjerning. Og uansett hvem man ender opp med å straffe, er det en sjanse for at overgriperen (voldtektsmannen eller den falske anklageren) er på motsatt side.

Jeg har litt erfaring fra begge sider. En venn av meg ble utsatt for en falsk anklage som ung. Han hadde betydelig bevis på at det var et romantisk forhold dem imellom - hun hadde ingenting på sin side.

Han er idag en fremragende advokat som representerer menn anklaget for voldtekt (han er amerikansk, så ingen hjelp i Norge dessverre). Han har respresentert flere som har stått overfor lange dommer men blitt frikjent ved bevis (et par ganger videoklipp) på at samleiet var frivillig. Under dom hadde de fått flere år i amerikansk fengsel (der se sannsynligvis hadde blitt voldtatt av medfanger - ikke at noen bryr seg om det). Han anslår personlig at omtrent 40% av voldteksanklager han får opp er falske. Feminister hevder det er under 10%. Hva er realiteten? Ingen vet.

Det forbannede vanskelige er å ivareta rettigheten til de som er voldtatt samtidig som man behandler anmeldelsene med en sunn skepsis. Det er ekstremt vanskelig å nå dette målet.

På den annen side jobbet jeg i avdelingen for psykiatri og lovbrudd ved et amerikansk college. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har observert en ung mann bli anklaget for voldtekt eller ha fått et rykte på seg for å misbruke jenter uten at han har fortjent det.

På godt og vondt, disse tingene forekommer sjelden av ren sjalusi eller vond vilje, men som et resultat av amoralsk oppforsel på en eller annen måte. Det hersker ingen tvil om at det er stor forskjell mellom en bruk-og-kast mentalitet overfor det motsatte kjonn, dårlig moral og voldtekt. Forstnevnte er ikke bra, men lovlig. Sistnevnte er ulovlig. Uansett tror jeg du må innstille deg på at han ikke er den godgutten han trodde du var. Om hun ikke strittet imot, har han uansett beveget seg i et moralsk grålig farvann.

Lykke til uansett. Du kan ikke annet enn å prate med ham og vise din stotte. Vis toleranse og åpenhet uansett - og at han ikke trenger å legge imellom når han forteller deg historien. Jeg vet personlig at selv om foreldre tror man har et åpent forhold er det ofte langt fra sannheten - de fleste bryr seg om sine foreldres mening og vil heller lyve for alle andre enn dem.

Håper det ender godt for den som har lidd her, uavhengig av resultat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

^*godgutten du trodde han var skulle det selvsagt stå.

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av ts. Om historien stemmer. At de begge la seg nakne frivillig i senga har din sønn ingenting å frykte. Av de 1 av 10 anmeldte voldtekter som ender med domfellelse så er ikke denne blant de. For mye som skurrer til at enhver rimelig tvil skal kunne utelukkes.

Anonymous poster hash: 02472...61c
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke strittet imot, har han uansett beveget seg i et moralsk grålig farvann.

Fordi??

Anonymous poster hash: af161...df8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...