Gå til innhold

Inspirasjonstråd for ettroms leiligheter maks 30 kvm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter inspirasjon til å innrede min fremtidige leilighet, og helst inspirasjon til møblering uten plassbygde møbler og hems. Jeg liker godt den enkle stilen med minst mulig nips, ting og klær, men at det allikevel er plass til det jeg trenger i et norsk klima. Regner med det vil følge med en bod til leiligheten. Det må være multifunksjonelt men også fint.

Hvordan bor du som har en leilighet under 30 kvm?



Anonymous poster hash: 4755a...af8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

flytter inn i en leilighet på 30kvm 1. juli så denne tråden må jeg følge med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å kjøpe bokhyller med dører på. Billy bokhyllen for eks. Kan man få med dører. I en liten leilighet blir det fort "rotete" med masse farger fra bøker og nips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Det kommer jo an på hvilken planløsning du har. Enklere å gi konkrete tips da.

Har du sovealkove?

Alle disse bildene er av samme leilighet. Det jeg merket her er oppbevaring under senga. Man kan også oppbevare ting under selve madrasen (de man ikke trenger så ofte). Hjørne/sovesofa pleier også å inneholde oppbevaringsrom.

Ser at denne leiligheten har bare en garderobeskap i gangen, mulighens en liten skap på badet også.

u1.jpg

u2.jpg

u3.jpgu7.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Et annet tips for å utnytte rommet for fult er å ha kjøkkenskap helt til taket.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt leilighet ennå, men kjøper om noen måneder.



Anonymous poster hash: 4755a...af8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har rundt 24 kvadrat, bestilte meg akkurat Bowl-bordet fra Bolia :) Syns det er så utrolig fint og praktisk.



Anonymous poster hash: fb6c4...9ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 30 kvm, og har fått inn to bokhyller, kjøkkenbord med stoler og klaff, dobbeltseng, stort garderobeskap, treseter sofa med sjeselong, to kister, en pyntestol og et nokså stort TV-bord. Og det er langt ifra overmøblert. Som stuebord har jeg en stor kiste, som rommer mye jeg ikke bruker så ofte, alt fra julepynt, vinterstøvletter, notatbøker fra studietiden osv.

Det viktigste jeg har erfart, er at når jeg kjøper et nytt møbel, må jeg ha en klar plass hvor møbelet skal stå. Ofte avgjøres ting på cm, så frem med målebånd og mål både tilgjengelig plass og selve møblet. Og tenk smart, kan ting plasseres annerledes for å få mer plass? Jeg hadde et skoskap i tre deler montert på veggen, hvor jeg tok bort de to nederste hyllene/skapene, og satte innenfor døren i stuen. Der de hadde stått tidligere, fikk jeg nå plass til en skohylle i tre etasjer (øverste hyllen er for vesker osv.), samt at plassen i stuen er såpass smal, at jeg ikke kunne brukt det til noe fornuftig. For at det skal se litt koselig ut, har jeg satt på noen bilder i rammer oppå.

Innredning i små leiligheter er jo mye vanskeligere enn i store, fordi man så til de grader må planlegge hver minste lille ting. Jeg har selv bodd på 30 kvm nå i snart 5 år, og stortrives i mitt lille palass :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen tips som jeg selv kommer til å benytte meg av:

  • skyvedørsgarderobe med speildører (forstørrer romfølelsen)
  • skoskap (tar liten plass og gjemmer vekk sko)
  • veggmontert klaffebord (sparer plass når det ikke er i bruk)
  • oppbevaring under/over seng
  • stuebord med oppbevaring under
  • kommode for oppbevaring av klær og "skrot" som er nødvendig å ha, men vil se rotete ut liggende i en bokhylle f.eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Følger denne tråden :)

Eier selv en leilighet på 30 kvm.
Et godt tips er å se etter møbler som er multifunksjonelle :)
Som noen nevnte her og, så er oppbevaringsmøbler med dører veldig lurt! Kjekt å kunne gjemme bort rotet sitt. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt

Anonymous poster hash: 4755a...af8

Følger det innglasset veranda med leilligheten, kan dette rommet også utnyttes til soving/ annet.

Anonymous poster hash: bfd16...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte meg en leilighet på 30 kvadrat i januar, og har pusset opp hele leiligheten fra scratch. Hele leiligheten har jeg malt i hvitt for å få følelsen av at rommene er større, men ene stueveggen er i gustaviansk blå for å gi det litt mer preg. Kjøkkenet er i grått, og badet pusset jeg opp med grå fliser. Synes det har blitt veldig lekkert.

Mine smarte løsninger har vært:

* Kjøkkenskap helt opp til taket.

* Kott har jeg gjort om til walk-in-closet. På den måten frigir jeg plass slik at jeg slipper å ha garderobeskap.

* I stua har jeg delt rommet i to med Billy-bokhyller. Bak Billy-bokhyllene har jeg en seng. På den måten får jeg en romdeler som gir mye plass til bøker, dvd'er og cd'er.

* Sofa som gjøres om til sovesofa. Sofaen kan bli til dobbeltseng. Veldig praktisk.

* Skatoll med stort overskap som da fungerer både som oppbevaringsplass og pult.

* Kroker på kjøkkenet hvor jeg henger kjeler m.m. På den måten frigir jeg en del plass.

* Alle bord har hyller slik at jeg kan oppbevare blader og lignende.

* Esker oppå Billy-hyllene er en fin måte å kunne oppbevare ting og tang på uten at det ligger i veien.

* Senga bak Billy-hyllene har skuffer under madrassen, som er fint til oppbevaring av sengetøy m.m.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke. Null oppbevaringsplass, og umulig å få til gode løsninger uten at det blir kjempetrangt.

Anonymous poster hash: a6ed7...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en leilighet på 30 kvadrat i januar, og har pusset opp hele leiligheten fra scratch. Hele leiligheten har jeg malt i hvitt for å få følelsen av at rommene er større, men ene stueveggen er i gustaviansk blå for å gi det litt mer preg. Kjøkkenet er i grått, og badet pusset jeg opp med grå fliser. Synes det har blitt veldig lekkert.

Mine smarte løsninger har vært:

* Kjøkkenskap helt opp til taket.

* Kott har jeg gjort om til walk-in-closet. På den måten frigir jeg plass slik at jeg slipper å ha garderobeskap.

* I stua har jeg delt rommet i to med Billy-bokhyller. Bak Billy-bokhyllene har jeg en seng. På den måten får jeg en romdeler som gir mye plass til bøker, dvd'er og cd'er.

* Sofa som gjøres om til sovesofa. Sofaen kan bli til dobbeltseng. Veldig praktisk.

* Skatoll med stort overskap som da fungerer både som oppbevaringsplass og pult.

* Kroker på kjøkkenet hvor jeg henger kjeler m.m. På den måten frigir jeg en del plass.

* Alle bord har hyller slik at jeg kan oppbevare blader og lignende.

* Esker oppå Billy-hyllene er en fin måte å kunne oppbevare ting og tang på uten at det ligger i veien.

* Senga bak Billy-hyllene har skuffer under madrassen, som er fint til oppbevaring av sengetøy m.m.

Mvh Yvonne :heiajente:

Så mange bra tips! Det skal jeg notere meg :) Har du noen få bilder du kunne lagt ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...