Gå til innhold

Hjelp til selvhjelpstråden for oss som trenger ekstra inspirasjon til å fikse, rydde og/ eller vaske noe.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er nettopp kommet fra jobb og huset ser rett og slett bomba ut fordi alt husarbeid har hopet seg opp mens vi har vært syke, det har vært flere møter på ettermiddagstid og at mannen i samme tid har vært mye bortreist. På søndag skal jeg ha barnebursdag og mannen er bortreist til natt til søndag, så jeg må fikse alt selv.

I tillegg er jeg generelt et lite rotehode som egentlig heller vil være ute og jobbe i hagen/ være sammen med barna og gjøre morsomme ting/ slappe av med mannen/ gå tur med hunden enn å rydde, selv om jeg faktisk liker å gjøre husarbeid når jeg har fullstendig ro og fred rundt meg og er litt på overskuddssiden når det gjelder energi - det er jo bare det at det så sjeldent inntreffer samtidig for tiden.

I denne tråden kan vi for eksempel fortelle om en ting vi skal gjøre; det kan være alt fra å sortere sokker eller vaske et gulv til å rydde kjøkkenbenken, for så å f.eks ta et lite bilde når det er gjort. Alt hjelper, så om du bare har tatt fatt på endelig å rense kaffetrakteren så er det også grunn til å " skryte"

Det er lov til å bruke så lang tid vi vil på det, for iblant blir man jo avbrutt av barn, amorøse ektefeller/ kjærester/ elskere, svigermødre , dørselgere, besøkende osv.

Håper det er flere som trenger inspirasjon og påskjønnelse der ute for det er lov til å skryte av hverandre og seg selv i denne tråden.

Endret av absinthia
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt første prosjekt er å legge sammen alle de nyvaskede klærne som lager " oversvømmelse" .

• Liker 5
Skrevet

Ok, nå har jeg lagt sammen klær, ryddet bort alle synlige bevis på at vi har malt et par rom, vasket enda mer klær, som jeg har lagt sammen og skal nå lage en av kakene til sønnens fødselsdag i morgen. - Tror jeg heller tar Vilde av en ferdig kake enn av tom kleskurvene, for det lurer seg stadig klær dit ;) er fornøyd med mg selv, men så var jeg jo nesten nødt til å få ting på stell før 11 unger slippes løs i huset.

Håper flere kommer innom denne tråden og at jeg ikke er den eneste som ganske ofte ikke er ajour med husarbeidet her på KG.

• Liker 2
Skrevet

Ok, nå har jeg lagt sammen klær, ryddet bort alle synlige bevis på at vi har malt et par rom, vasket enda mer klær, som jeg har lagt sammen og skal nå lage en av kakene til sønnens fødselsdag i morgen. - Tror jeg heller tar Vilde av en ferdig kake enn av tom kleskurvene, for det lurer seg stadig klær dit ;) er fornøyd med mg selv, men så var jeg jo nesten nødt til å få ting på stell før 11 unger slippes løs i huset.

Håper flere kommer innom denne tråden og at jeg ikke er den eneste som ganske ofte ikke er ajour med husarbeidet her på KG.

Det handler om rutiner. Har du rutiner på husarbeidet så er du så og si alltid ajour.

Anonymous poster hash: 2cb9f...a47

Skrevet

Det handler om rutiner. Har du rutiner på husarbeidet så er du så og si alltid ajour.Anonymous poster hash: 2cb9f...a47

Ikke når man har hatt magesyke i huset i to uker og hatt møter på ettermiddag/ kveld og en mann som reiser mye i jobben. Jeg har faktisk vært husmor i over 20 år, mer enn halve livet.

Dette er ikke en tråd for å lære hverandre rutiner, det er en tråd for å få ut fingern når man er sliten og helst bare vil sitte i sofaen en hel kveld og for å backe hverandre opp - ikke for å komme med belærende råd.

• Liker 22
Skrevet

Jeg er med! Men ikke akkurat nå. Der er natt og ammetid ;) jeg har et par "prosjekter" som venter på å utføres i huset.

Oppdatering følger :)

Skrevet

Ikke når man har hatt magesyke i huset i to uker og hatt møter på ettermiddag/ kveld og en mann som reiser mye i jobben. Jeg har faktisk vært husmor i over 20 år, mer enn halve livet.

Dette er ikke en tråd for å lære hverandre rutiner, det er en tråd for å få ut fingern når man er sliten og helst bare vil sitte i sofaen en hel kveld og for å backe hverandre opp - ikke for å komme med belærende råd.

Kommer absolutt ikke med belærende råd. Har man rutine på å bruke en halvtime iløpet av en dag på husarbeid, så klarer man å holde det noenlunde strøkent i hjemmet. Da slipper man å sitte i sofaen å slite med å få ut fingeren. Bruk 5-10 min om morgenen til å rydde etter natta og morgenstell, rydd badet, re sengene og rydd etter frokost. Når du kommer hjem rydder du ungenes sekker, vasker matboksene mens du lager middag. Mye kan gjøres samtidig. Rydd det du har brukt mens middagen koker. Etter middag bruker du 10 min til å rydde kjøkkenet, deretter bruker du 5 min på å rydde i stua og resten av huset hvis det er rotete. Når du lager kveldsmat til ungene rydder du kjøkkenet og smører mirgendagens lunsj. En klesvask tar 3 minutter å sette på hvis du har system på skittentøyet. Et par timer hver torsdag eller fredag bruker du tilhusvasken. Skjønner virkelig ikke hva som er problemet :) Har full timeplan selv, men med litt rutiner klarer vi fint å holde et hus på 200 kvadrat noenlunde rent og ryddig.

At du tar deg nær av det kan heg ikke hjelpe deg med. Du spurte om råd, vel her er mitt råd. Rutiner.

Til sammen iløpet av uka bruker jeg ca 6 timer på husarbeid. Så kan jeg slappe av resten av tida. Prøv det før fu dømmer velmente råd rett ned.

Anonymous poster hash: 2cb9f...a47

Skrevet (endret)

Kommer absolutt ikke med belærende råd. Har man rutine på å bruke en halvtime iløpet av en dag på husarbeid, så klarer man å holde det noenlunde strøkent i hjemmet. Da slipper man å sitte i sofaen å slite med å få ut fingeren. Bruk 5-10 min om morgenen til å rydde etter natta og morgenstell, rydd badet, re sengene og rydd etter frokost. Når du kommer hjem rydder du ungenes sekker, vasker matboksene mens du lager middag. Mye kan gjøres samtidig. Rydd det du har brukt mens middagen koker. Etter middag bruker du 10 min til å rydde kjøkkenet, deretter bruker du 5 min på å rydde i stua og resten av huset hvis det er rotete. Når du lager kveldsmat til ungene rydder du kjøkkenet og smører mirgendagens lunsj. En klesvask tar 3 minutter å sette på hvis du har system på skittentøyet. Et par timer hver torsdag eller fredag bruker du tilhusvasken. Skjønner virkelig ikke hva som er problemet :) Har full timeplan selv, men med litt rutiner klarer vi fint å holde et hus på 200 kvadrat noenlunde rent og ryddig.

At du tar deg nær av det kan heg ikke hjelpe deg med. Du spurte om råd, vel her er mitt råd. Rutiner.

Til sammen iløpet av uka bruker jeg ca 6 timer på husarbeid. Så kan jeg slappe av resten av tida. Prøv det før fu dømmer velmente råd rett ned.Anonymous poster hash: 2cb9f...a47

Dette er ikke en tråd for råd og om du leser hovedinnlegget ser du kanskje det. Hadde jeg forresten bare brukt seks timer i uka på husarbeid ville det ikke sett ut i det hele tatt - har hund som legger igjen mengder med hår og barn som såvidt har blitt to år. Dersom du har veldig lyst til å gi råd, kan du sikkert finne en annen tråd om det her inne. :) Endret av absinthia
  • Liker 15
Skrevet

Skjønner deg godt TS! Er bortreist for øyeblikket og bor hos en venninne som har det skikkelig skittent! Det er ikke hennes feil, men roomien som er en gris. Venninna hadde prøvd å rydde og vaske før jeg kom, mem det blir ikke skikkelig rent fordi det er så inngrodd.

Sånn vil jeg ikke bli så når jeg kommer hjem skal jeg frem med vaskebøtta! Liker ikke rydde, men liker å ha det rent. Så armene skal brettes opp nå. :)

Anonymous poster hash: f6c88...e3e

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt TS! Er bortreist for øyeblikket og bor hos en venninne som har det skikkelig skittent! Det er ikke hennes feil, men roomien som er en gris. Venninna hadde prøvd å rydde og vaske før jeg kom, mem det blir ikke skikkelig rent fordi det er så inngrodd.

Sånn vil jeg ikke bli så når jeg kommer hjem skal jeg frem med vaskebøtta! Liker ikke rydde, men liker å ha det rent. Så armene skal brettes opp nå. :)Anonymous poster hash: f6c88...e3e

lykke til!
Skrevet (endret)

Er kronisk utmattet, så hver gang det skjer noe "ekstra" går det utover husarbeidet.

Ender alltid med at ting hoper seg opp, og motivasjonen til å sette igang bare synker og synker :P

I går fikk jeg endelig vasket leiligheten, men har en diger haug med esker som må kastes og ting som skal gis bort til bruktbutikk som jeg aldri får rotet meg til å få ut av verden... :P

Red: Esker, ikke ekser! :fnise:

Endret av Anoia
  • Liker 4
Skrevet

Er kronisk utmattet, så hver gang det skjer noe "ekstra" går det utover husarbeidet.

Ender alltid med at ting hoper seg opp, og motivasjonen til å sette igang bare synker og synker :P

I går fikk jeg endelig vasket leiligheten, men har en diger haug med esker som må kastes og ting som skal gis bort til bruktbutikk som jeg aldri får rotet meg til å få ut av verden... :P

Red: Esker, ikke ekser! :fnise:

Godt at det ikke var eksene som lå i en diger haug! ;)

Kjenner til problemet, det er noe med at energien skal rekke til den knappe tiden man har, samtidig som man trenger å slappe av/ drive litt rekreasjon for ikke å bli totalt utkjørt.

• Liker 1
Skrevet

Denne helga skal jeg sortere en kurv med sokker som trenger par.

• Liker 1
Gjest Impreza
Skrevet

Denne tråden likte jeg! :-D Jeg manner meg opp til i morgen, da MÅ jeg nemlig brette og legge på plass masse rene klær, samt sette på noen flere maskiner, òg sortere sokker!! Er sååå lei av å lete etter sokkepar hver dag, vi har en kurv FULL av sokker som ligger enkeltvis.. Bah..

Deretter bør jeg støvsuge og vaske alle gulvene her + tørke støv.. Er ikke så mange dager siden jeg gjorde det sist, men med en stor hund blir det fort møkkete, selv om vi vasker og tørker av labbene hennes hver gang hun har vært ute. Hun har forresten røyteperiode nå, men jeg har gjort en super investering, om jeg skal si det selv: nemlig kjøpt meg en robotstøvsuger!! Den er genial, funker som bare det, og den kostet kun 1199,-!! Verdt hver eneste krone, så lite overskudd som jeg har for tiden! :-)

Til slutt må jeg vel stryke og legge på ny duk på stuebordet. Tror jeg skal si meg fornøyd i morgen når jeg er ferdig med alt dette! :-)

Nå blir det snart natta her, men først må jeg legge på nye sengklær på senga, jeg tvang meg til å ta av de gamle og legge til vask, slik at jeg ikke skulle ha noe annet valg i kveld ;-) Har ikke brukt de lenge altså, men hunden ligger i senga også.... (Ja, jeg vet, men det er ikke bare bare å holde henne unna... :-P)

God natt alle sammen :-)

• Liker 1
Skrevet

Har mye på planen i dag, og det er så tiltak å komme i gang...! Jeg skal

-skifte sengetøy

-vaske gulv

-tørke støv

-avhåre sofaen (tips: sofa med hvitt bomullstrekk er ikke smart når man har mørke katter!)

-ta oppvasken

-brette sammen klær, hele to blå IKEA-poser er blitt fulle...

I tillegg må jeg lese pensum til morgendagens forelesning. Ikke mye avslappende helg denne gangen, dessverre!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er med på denne tråden! Vi har havnet på etterskudd med husarbeid etter en travel vinter og måner det så vanskelig å få styr på alt igjen!

Nå har jeg brettet en hel haug med klær og må rydde dem på plass. Jeg må også rydde soverommet og et kjøkkenbord som er fult av saker som må sorteres. Men først må det lages middag!!

Wish me luck og energi :P

• Liker 1
Skrevet

Denne helga skal jeg sortere en kurv med sokker som trenger par.

Jeg ble ikke ferdig med sokkesorteringa, men jeg fikk faktisk ryddet i et rom i kjelleren og det trengtes! Så jeg må si at jeg er fornøyd med det, selv om en halv kurv med sokker, fortsatt står klar og venter. :)

Stå på folkens! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er med på denne tråden! Vi har havnet på etterskudd med husarbeid etter en travel vinter og måner det så vanskelig å få styr på alt igjen!

Nå har jeg brettet en hel haug med klær og må rydde dem på plass. Jeg må også rydde soverommet og et kjøkkenbord som er fult av saker som må sorteres. Men først må det lages middag!!

Wish me luck og energi :P

Vet absolutt hvordan det der er! Lykke til!
Skrevet

Nå er endelig tørketrommelen tømt for tøy, og klar til neste ladning. Her hoper det seg opp i perioder hvor det er ekstra travelt eller energien er lav.

• Liker 1
Skrevet

Dette trenger jeg også!

Vi har flyttet inn i nytt hus, og har kun bodd her i 2 uker. Ikke alt som er ferdig enda, f.eks garderoben på soverommet vårt.

Men jeg tenkte jeg kunne brette deler av tøyet vårt og legge pent på en sofa vi har der inne så lenge. Så SER vi hvert fall hva vi har.

I tillegg er det pappesker over alt. De må pakkes ut av nå som kjøkken, spisestue og stue er ferdig.

Men jeg sitter her handlingslammet! Aner ikke hvor jeg skal starte.

Og siden uteområdet er en eneste stor sandkasse og gjørmehøl, så dras det sand inn i huset hele tiden. Så støvsugeren er den som blir prioritert om dagen.

Den går flittig for å så det sånn!

Jeg trenger et spark i rompa!!

Bokhylla i spisestua er dagens mål!

Anonymous poster hash: 26d53...521
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...