Gå til innhold

Ferdig kjeveoperert! :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er jeg endelig ferdig operert for underbitt! Hvis noen lurer på noe rundt dette er det bare å spørre i vei! :) Husker at i tiden i forveien var det ikke så lett å lese om andres erfaringer rundt dette. Så derfor følte jeg behov for å skrive dette innlegget! :)

Anonymous poster hash: c9bbb...d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, ikke så lett å finne lesestoff om andres erfaringer! :P

Ts! :)

Skrevet

Da er jeg endelig ferdig operert for underbitt! Hvis noen lurer på noe rundt dette er det bare å spørre i vei! :) Husker at i tiden i forveien var det ikke så lett å lese om andres erfaringer rundt dette. Så derfor følte jeg behov for å skrive dette innlegget! :)

Hvor gammel er du? Brukte du tannregulering først og hvor lenge hadde du dem isåfall på? Jeg er selv underbitt og over 20 å ønsker nå å gjøre noe med det. Så gjerne fortell meg alt! ;-)

Anonymous poster hash: a5bc7...2cf

Skrevet

Jeg er 28 år, gått med regulering i 2 år. Opererte på mandag. Så sitter nå med kjevelås. Smertemessig helt ok, men fy så sulten jeg er! :( Nå er jeg over gjennomsnittet kresen og da, så liker jo nesten ingenting! Så jeg er sikkert feil person til å gå med kjeven i lås. Men men, overlever nok det også! :) Hva lurer du på da? :)

Ts!

Skrevet

Hvordan var det å gå med tannregulering som voksen? Og er det slik at man må opereres eller kan man unngå der hvis man ikke er så mye underbitt? Skal ta dette opp med tannlegen min neste gang jeg er der, men synes det er veldig greit å få litt info fra andre som har vært gjennomdet :-) hvor mye betalte du for dette?

Skrevet

Forresten, hvordan var tiden etter når du våknet opp fra narkosen?

Skrevet

Jeg har bare betalt småbeløp, jeg gikk under handikaploven eller noe sånt! Så var nærmest gratis! :)

Å gå med regulering har vært helt ok. Etter noen uker glemmer man at man har den på! :) Vi mennesker er heldigvis veldig tilpasningsdyktige! :)

Å våkne etter operasjonen var helt greit. Hadde rør ned til magen for å tømme den for blod, hadde en nål i hånden og en nål i armen, der kom alt av medisiner og veske inn. Og hadde to blodposer på magen med rør til munnen for å tømme munnen for blod. De skjærer opp bak jekslene og skjærer av kjeven der. Jeg hadde max 2 mm, så var ikke så mye. Men nok til å kunne opereres! Noe bittfeil kan reguleres med streng, men ikke mye dessverre! Tror kanskje det bare gjelder kryssbitt!

Så lenge man tar smertestillende regelmessig, kjenner man ingen smerte, det har ikke jeg gjort hittil i hvertfall! :) Forresten, smertestillende taes selvsagt som stikkpiller! :P Noe finnes som brusepulver, men virket som stumpen var mest brukt! :P

Bare fyr løs hvis du lurer på mer! :)

Ts!

Skrevet

Selve kjevelåsen er ok. Jeg var redd jeg kom til å få panikk, men det går helt fint! :) Det eneste som er rart er at tennene oppe er veldig hardt presset sammen med de nede, og så biter jeg nok litt sammen selv. Så har litt ubehag i tennene, men ikkje tannverk liksom! Og så er det rart å ta hodet helt opp/ligge flat på gulvet, for da trekker det så voldsomt i kjevene og i nesen! :P Kjenner ofte på at munnen er veldig stram!

Ts!

Skrevet

Angående pris:

Hvis man har så store bittavvik at det er nødvendig med ortognatisk kirurgi, får man 100 % dekning etter honorartakstene også etter fylte 20 år. Hvis man har et mindre underbitt (som omfatter alle fire fortenner, men som ikke behøver kirurgi) får man 75 % dekning etter honorartakstene, men da må behandlingen igangsettes senest det året pasienten fyller 20 år.

Selv om man får 100 % dekning etter honorartakstene kan man måtte betale noe selv, fordi noen kjeveortopeder har takster som ligger noe over de fastsatte honorartakstene. Men det utgjør ikke store beløp.

Hilsen tannlegestudent :opplyser:

Anonymous poster hash: 51b50...883
  • Liker 2
Skrevet

Jeg måtte betale 1500 hos odentologen helt i begynnelsen, 350 på sykehuset i begynnelsen og 350 nå på omsdag når jeg skal på kontroll! :)

Ts!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er nylig kjeveoperert selv. (en uke siden igår)

Jeg hadde frontalt åpent bitt og opererte kjeven oppe og haken.

Jeg har noen spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på.

Hvor lenge tok det før hevelsen din var helt borte? og har du opplevd kramper i kjeven etter operasjonen?

Jeg har litt hevelse og er en del gul i huden (etter blåmerker fra operasjonen)

Og gjorde det vondt å fjerne stingene?

Skrevet

Jeg er også kjeveoperert for 2uker siden. Synes hevelsen er nesten borte, men synes den ene munnviken henger mer enn den andre. Noen som har synspunkter på dette.

Anonymous poster hash: 0618b...048

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er 20 og er snart ferdig med å regulere tennene mine. Tannlegen min sa at etter jeg er ferdig med det er ventelisten 8-10 mnd (Oslo).

Så jeg lurer på hvilket sykehus dere opererte ved og hvor lenge dere ventet etter at dere var ferdig med å regulere tennene?

Er det noen av dere som tok operasjon hvor man får snitt under ørene? jeg skal ta den og lurer på om jeg må ha kjevelås og ca hvor lenge jeg blir sykemeldt?

Siste spørsmål er hvor lenge før operasjonen dere fikk vite operasjonsdato?

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 8.9.2014 den 22.53, elso skrev:

Hei!

Jeg er 20 og er snart ferdig med å regulere tennene mine. Tannlegen min sa at etter jeg er ferdig med det er ventelisten 8-10 mnd (Oslo).

Så jeg lurer på hvilket sykehus dere opererte ved og hvor lenge dere ventet etter at dere var ferdig med å regulere tennene?

Er det noen av dere som tok operasjon hvor man får snitt under ørene? jeg skal ta den og lurer på om jeg må ha kjevelås og ca hvor lenge jeg blir sykemeldt?

Siste spørsmål er hvor lenge før operasjonen dere fikk vite operasjonsdato?

Dette lurer jeg på nå! Kanskje du kan svare som har gjennomført?😊

Anonymkode: ee0eb...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...