AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har en stor ned periode hvor jeg føler at det ikke er noe håp. jeg prøver å gjøre alt jeg an for å få endene til å møtes men det går aldri. jeg går over økonomien gang på gang men det blir aldri bedre. Jeg jobber hardt, men jeg an ikke få flere timer, å hvorfor aner jeg ikke. det kunne vært så lett som at en person hadde avsett en dag. jeg tørr ikke å flytte. det er her jeg har venner og hvor jeg føler meg trygg. jeg vil ikke være alene om jeg flytter til et nytt sted. jeg har gjeld som spiser meg opp innvendig og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal klare å betale alt. jeg skulle ønske jeg enten kunne fått alt under ett lån, eller fått fryst det så jeg kunne tatt litt og litt uten at det hadde økt. noen ganger lurer jeg på om jeg bare skal la være å betale, men det gjør det bare værre for meg selv. det er dager hvor jeg bare spiser havregryn fordi jeg ikke har råd til noe annet. jeg trenger bare noen ord om at det blir bedre, for nå føler jeg at alt er håpløst å jeg har lyst til å sette meg ned å gråte hver dag. hvorfor skal penger være så vanskelig! jeg selger alt jeg ikke trenger, men det er ikke direkte mye,... Anonymous poster hash: 54e0f...fbe
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 http://thenicestplaceontheinter.net/ Anonymous poster hash: 60085...6d7 1
Erazor Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Om du ikke kan få flere timer der du jobber nå, så kan du forsøke å få enten en annen jobb, eller en tilleggsjobb. Du kan for eksempel forsøke å få strøjobber gjennom en annonse i butikk, der du tilbyr for eksempel vasking, å være barnevakt eller lignende. Husk at du kan tjene 6000 kroner skattefritt fra privatpersoner hvert år: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/ Sørg for at du har et realistisk budsjett som du følger, og at du har full kontroll på hvor mye du har i gjeld. Vit hva som er viktigst å prioritere, og hva som ikke er det. Om du ikke har gjort det allerede, så skal du ta kontakt med kreditorer og forklar situasjonen og forsøke å få til en løsning som fungerer. Det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe. Husk at kreditorene ønsker å få pengene sine, og at de derfor er mer positivt innstilt om du viser at du er vilig til å gjøre noe. Sjekk alle støtteordninger du kan søke på, for eksempel om du er berettiget til bostøtte eller om inntekten er så lav at du kan søke sosialstønad. Finn ut om det er noen matutdelinger i nærheten av der du bor. Da kan du gå dit og forhåpentligvis få med deg noen gratis matvarer som vil hjelpe på. Gå gjennom alle utgiftene dine og kutt ut absolutt alt som er unødvendig. Vær streng. Om du vil kunne tjene mer eller få orden på økonomien om du flytter, så bør du vurdere det selv om du sier du ikke tør. Tenk over om du synes det er bedre å ha det slik du har det nå, eller å være litt mer alene i en periode men å til gjengjeld kunne slippe å bekymre seg over økonomi. Husk at du kan holde kontakt med venner på nett, og med mer penger kan du også dra og besøke dem. Det er alltid kjipt å være i situasjoner som denne, men prøv å fokusere på de tingene du faktisk kan gjøre noe med, og ikke på det du ikke har noen kontroll over. Som oftest ordner det seg til slutt. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Takk Erazor Jeg har snakket med økonomisk rådgiver i kommunen. å på nav ser de bare på meg som om jeg er stokk dum som ikke klarer å ta vare på min økonomi. jeg hadde god styring på pengene frem til nå. jeg måtte til legen å få en del medisiner fordi jeg ble så inni helvettes syk å det var de pengene. jeg er registrert som avløser i kommunen men det er ingen som trenger avløser i fjøsene sine heller det er så liten bygd så folk kommer til å drite meg ut om jeg henger opp lapper i butikken om at jeg kan vaske osv her og der. du aner ikke hvor slemme folk kan være her... heldigvis ikke de jeg er med da jeg er veldig glad i mine venner. jeg har til og med tvingt meg selv til å slutte å røyke fordi jeg ikke har råd til det... er aldri ute på noe. har desverre ikke matutdelinger her. jeg bor med ei venninne for å spare boutgifter, men det hjelper ikke da hun ikke klarer å godta at jeg har dårligere råd å mener at jeg skal kjøpe dyrt kjøtt osv fordi hun "må" ha kjøtt hver dag. jeg klarer meg fint uten kjøtt å kjøper heller bønner osv som er like bra bare billig. jeg er livredd for å flytte. jeg aner ikke om jeg vil klare meg på et større sted å de fleste vil jo ikke ansette folk som har en mnd oppsigelse på jobben heller så da må jeg først si opp min jobb, flytte for så å søke etter nye jobber.... jeg er i et stort sort hull Anonymous poster hash: 50c7e...c64
Erazor Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Takk Erazor Jeg har snakket med økonomisk rådgiver i kommunen. å på nav ser de bare på meg som om jeg er stokk dum som ikke klarer å ta vare på min økonomi. jeg hadde god styring på pengene frem til nå. jeg måtte til legen å få en del medisiner fordi jeg ble så inni helvettes syk å det var de pengene. jeg er registrert som avløser i kommunen men det er ingen som trenger avløser i fjøsene sine heller det er så liten bygd så folk kommer til å drite meg ut om jeg henger opp lapper i butikken om at jeg kan vaske osv her og der. du aner ikke hvor slemme folk kan være her... heldigvis ikke de jeg er med da jeg er veldig glad i mine venner. jeg har til og med tvingt meg selv til å slutte å røyke fordi jeg ikke har råd til det... er aldri ute på noe. har desverre ikke matutdelinger her. jeg bor med ei venninne for å spare boutgifter, men det hjelper ikke da hun ikke klarer å godta at jeg har dårligere råd å mener at jeg skal kjøpe dyrt kjøtt osv fordi hun "må" ha kjøtt hver dag. jeg klarer meg fint uten kjøtt å kjøper heller bønner osv som er like bra bare billig. jeg er livredd for å flytte. jeg aner ikke om jeg vil klare meg på et større sted å de fleste vil jo ikke ansette folk som har en mnd oppsigelse på jobben heller så da må jeg først si opp min jobb, flytte for så å søke etter nye jobber.... jeg er i et stort sort hull Anonymous poster hash: 50c7e...c64 Jeg vet godt at folk kan være slemme, men det synes jeg du skal prøve å heve deg over. Om folk kommer med kommentarer, så kan du fortelle dem som sant er at du har svært dårlig råd og at selv om det er lite penger for dem, så er det mye for deg. Du kan jo også si at om de kjenner noen som trenger hjelp, så er det flott om de tenker på deg. I verste fall er de drittsekker - drittsekker finnes alle steder, og de kan man ikke gjøre så mye med. I beste fall får du kanskje spredt ordet om at du trenger jobb, slik at du finner noe lettere! Røyking er et enormt pengesluk, så det er flott at du har klart å slutte. Om venninnen din ønsker å ha et mye dyrere matforbruk, så er det opp til henne - men hun skal ikke kunne fortelle deg hva du skal kjøpe. Hvis dere har felles matbudsjett bør du kanskje vurdere å avslutte det slik at dere kan kjøpe deres egen mat. Det går fint an å søke jobber selv om man er i en jobb. At du har en måneds oppsigelse er helt vanlig, noen har til og med lengre oppsigelsestid enn det. Dette er noe som kan avklares enkelt, og ingen seriøse arbeidsgivere forventer at en arbeidssøker ikke har oppsigelsestid. Prøv å tenke positivt. Mange er redde for å flytte, men de klarer det. Jeg tror du klarer det også, hvis du bare bestemmer deg for at dette er det beste for deg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Prøv å tenke positivt. Mange er redde for å flytte, men de klarer det. Jeg tror du klarer det også, hvis du bare bestemmer deg for at dette er det beste for deg. kan jeg bare sende masse søknader i hytt og pine til butikker osv som jeg kunne jobbet i skriftlig? i byer er de vel greiere med det at det ikke bare er slektskap som betyr noe sånn som her Anonymous poster hash: 50c7e...c64 1
Erazor Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 kan jeg bare sende masse søknader i hytt og pine til butikker osv som jeg kunne jobbet i skriftlig? i byer er de vel greiere med det at det ikke bare er slektskap som betyr noe sånn som herAnonymous poster hash: 50c7e...c64 Ja, det kan du. Du kan sende åpne søknader, og du kan sjekke stillingsannonser og sende mer spissede søknader dit. Husk å jobbe ut en god CV, og legg tid i søknadene. Det finnes mange gode guider på nett. Og ikke bli oppgitt av mange avslag, det får de aller, aller fleste.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Ja, det kan du. Du kan sende åpne søknader, og du kan sjekke stillingsannonser og sende mer spissede søknader dit. Husk å jobbe ut en god CV, og legg tid i søknadene. Det finnes mange gode guider på nett. Og ikke bli oppgitt av mange avslag, det får de aller, aller fleste. takk! du har fått opp motet mitt litt hvertfall så får jeg smiske med nav å be de om frimerker Anonymous poster hash: 50c7e...c64
Erazor Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 takk! du har fått opp motet mitt litt hvertfall så får jeg smiske med nav å be de om frimerker Anonymous poster hash: 50c7e...c64 På Nav kan du også ta utskrifter gratis om nødvendig, og du kan få kopier av dokumenter om du skulle trenge det. De fleste Nav-kontorer har også tilbud om jobbsøkerkurs, så hvis du er uerfaren med å skrive søknader og utforme CV, så er det et godt alternativ. Der møter du også andre i samme situasjon, og kan finne støtte i dem. Du kan jo høre om det finnes et sånt alternativ der du bor. Frimerker er som oftest ikke nødvendig, du kan sende åpne søknader på epost. Dersom du har mulighet til det, så kan du også ta en tur til stedet der du skal søke jobber og gå rundt i de forskjellige butikkene og levere åpen søknad og CV. Registrer deg gjerne hos bemanningsbyråer, hvis det er noen slike der. Da kan du få strøjobber som igjen kan føre til noe mer. Igjen, husk at de aller fleste som søker jobb får mange, mange avslag før de får napp - så ikke bli nedbrutt om du får mange avslag. Og om du møter på nedlatende folk, så bare bestem deg for at de ikke er viktige for deg, og fortsett fremover. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå