Gå til innhold

Mattilsynet vil forby flere hunderaser

Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Avviser ikke flere forbud

Jeg har i stor grad vært mot tidligere forbud, men hvis ikke oppdretterne/raseklubbene/NKK alene klarer å gjøre noe med situasjonen, så mener jeg det er riktig at Mattilsynet tar tak. Hva mener dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om forbudet er rette veien.Men helt klart mye strengere regler,utestengelse fra NKK /raseklubber og ikke minst :; OPPLÆRING!

Tror det å få opplæring og hjelp til å avle frem friske individer er bedre enn forbud.Rasene taper kun på forbud,samt jeg ser ikke hvordan det skal bli håndhevet. (tenker på alle mulige blandinger der ute,som kan ligne en spesiell rase)

men strenge straffer for bevisst avling på syke dyr osv. Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke. Men det ser jo ikke ut til at raseklubbene er villig til å gjøre noe. Kommentarer som: "Rasestandarden blir bestemt fra England, vi kan ikke gjøre noe som helst" irriterer meg litt, kjenner jeg. Nå kjenner jeg jo ikke rasen godt nok til å si at de ikke gjør noe ovenfor raseklubben i England og NKK, men hadde de gjort det, så hadde de vel heller sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i grunn ikke hva jeg syns. Jeg tenker jo at det er på sin plass med en endring når det gjelder disse hundene. Det er jo mange av de som lider. Eiere merker jo ofte ikke at hunden har det vondt, fordi den alltid har hatt det sånn.

Et forbud kan jo gi et signal om at vi ikke syns dette er greit i Norge. Det ville jo kanskje vekke litt oppsikt? Men på en annen side kan vi jo ikke forby alle hunderasene med helseproblemer heller. Nå er det vel pusteproblemer det er lagt vekt på i artikkelen, men helseproblemer kommer jo i mange farger og fasonger. Hvor skal grensen settes?

Det jeg syns er positivt er at mattilsynet ikke utelukker å forby rasen, for dette sender vertfall et signal her i Norge at hundene lider mye og at noe burde gjøres.

Og oppdretterene burde jo ta saken i egne hender og se bort fra den engelske rasestandarden, men vet ikke hvor populært det ville vært i bulldogmiljøet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle trodd folk som jobber i Mattilsynet hadde bedre vett en det her, men tydeligvis tok jeg feil....

Først og fremst så må NKK bli strengere i forhold til krav til oppdrettere. Raseklubber må involveres, og det må jobbes aktivt mot å avle bort særtrekk som gir helseproblemer. F.eks. noe lengre snuter på Boston Terrier, Mops, Fransk Bulldog, osv...
Folkeopplysning om hvordan hundens helse skal være hadde også vært et bedre forslag. En hvilken som helst tufs bør kunne forstå at det er forskjell på en kraftig bulldog som er trent og har muskelmasse, og en feit bulldog som stort sett bare ligger i sofaen. Hvilken har best helse av disse to?
Lær folk opp, og slå hardt ned på useriøse oppdrettere. Mattilsynet kan heller komme på banen når det kommer til tiltak ovenfor disse leke-oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel pusteproblemer det er lagt vekt på i artikkelen, men helseproblemer kommer jo i mange farger og fasonger. Hvor skal grensen settes?

Hvis dette blir vedtatt så forventer jeg at Border Collie med sine 15% forekomst av HD blir ulovlige også, i likhet med Schäfer med samme økende problem.

For å ikke snakke om Cavalieren som har for lite hode. De lider jo også uten at noen ser det. Men det er helt greit det da, for disse har lange snuter?

Mer forbud er bare tull, uansett hva grunnen måtte være. Det blir ingenting annet enn en kjapp og ukomplisert løsning (for Mattilsynets del).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe jeg egentlig har ment lenge, men jeg må si jeg er litt bekymret allikevel. Kanskje det blir et stort marked for smugling av slike hunder inn i Norge fra valpefabrikker i feks øst-europa. I tillegg til elendige forhold for hundene både under oppdrett og transport kan de dra med seg masse sykdommer og parasitter som dvergbendelorm. Nei uff, tror det er bedre å satse på strengere regler for avl og at det må avles på sunnere trekk, og kampanjer gjennom dyrevernorganisasjoner for å opplyse om hvilke raser de ikke burde kjøpe. Jeg synes det er helt tragisk at noen kjøper raser som bulldog. En jeg kjenner hadde en som måtte avlives etter to år grunnet helseplager som følge av dårlig avl, og nå har hun jammen meg kjøpt seg en ny.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva jeg mener her.

Det er jo åpenbart at oppdrettere, hundekjøpere/eiere og andre instanser ikke følger opp her, så da er det gjerne nødvendig. Trist, men samtidig er det tristere at noen hunder lider under menneskers elendige tilnærming til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrett generelt sett burde blitt forbudt. Hunder i middel alderen levde godt opp i 20-årene, men innavl har ødelagt levetiden deres.

Anonymous poster hash: 0943f...010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ganske usikker, et forbud viser jo at Norge ikke mener slikt ihjelavling er greit. Og det er jo fantastisk at de gir ut et slik signal at vi ikke tolererer å avle hundene syke.

Samtidig syns jeg det er idiotisk og feigt av avlerne og NKK og ikke ta tak i dette før et forbud faktisk blir vurdert. Dette har jo værte oppe til debatt lenge, men NKK nekter å ta ansvar for noe som helst.

Jeg tenker jeg er for forbudet.

Anonymous poster hash: dcc0a...918
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer for et forbud mot hunderaser pga. dårlig avling enn at noen er redd for enkelte typer hunder hvertfall...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er vel ikke akkurat noe som har blitt vurdert som en god løsning i første omgang, men når alle raseklubber viser at de faktisk ikke bryr seg om at avlen blir stadig dårligere (eller vent - de uttaler i artikler at de gjør det, men svært lite blir jo gjort), og ikke har gjort det på lang tid... Ja, da kan det her være en løsning. Kjipt for de som er glad i disse rasene, men dyrene har ikke vondt av at rasen avvikles og det burde være viktigst. Det finnes også nok raser til at man kan velge en med tilsvarende egenskaper, bare mindre helseproblemer.

Vet det ble lagt vekt på kortsnutede raser her, men håper og tror at de velger å se nærmere på schæfere (ikke bruks), cavalier og andre også, om det ender opp med å bli valgt løsning.

Dette er noe jeg egentlig har ment lenge, men jeg må si jeg er litt bekymret allikevel. Kanskje det blir et stort marked for smugling av slike hunder inn i Norge fra valpefabrikker i feks øst-europa.

Skjedde det da pitbull ble forbudt i Norge? Jeg vet ikke jeg altså, men har ikke fått med meg det i alle fall. Tror ikke så mange hadde turt det, da man ender opp med å måtte avlive hunden sin dersom noen finner ut at det er en ulovlig rase (som ikke var i Norge da forbudet ble innført).

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om et forbud. Jeg synes jo det er veldig bra at helseproblematikken blandt hunderasene blir satt i lys, men samtidig så er jeg mot forbud. Det beste hadde vert om det kunne blitt mulig å regulere avl på en mye strengere måte en i dag. Det er trist at rasestandaren setter krav til helsefarlige tilstander hos dyrene slik som den veldig flate nesen til bulldoger. Jeg er veldig glad i rasen engelsk bulldog pga deres gemytt, men pga alle sykdommene og levetiden til rasen vil jeg aldri anskaffe meg en.

Anonymous poster hash: 1fe1c...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ganske usikker, et forbud viser jo at Norge ikke mener slikt ihjelavling er greit. Og det er jo fantastisk at de gir ut et slik signal at vi ikke tolererer å avle hundene syke.

Samtidig syns jeg det er idiotisk og feigt av avlerne og NKK og ikke ta tak i dette før et forbud faktisk blir vurdert. Dette har jo værte oppe til debatt lenge, men NKK nekter å ta ansvar for noe som helst.

Jeg tenker jeg er for forbudet.

Anonymous poster hash: dcc0a...918

Der er nettopp dette. Det er ikke som om dette er første gang man opplyser om helseskadelig avl der utseende faktisk er en plage for dyret, men hva gjør egentlig raseforeningene og NKK med dette? De skylder på hveransre og gjør ingenting. Så hva er egentlig en løsning? Hvilke andre regler kan gjøre noe med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det da pitbull ble forbudt i Norge? Jeg vet ikke jeg altså, men har ikke fått med meg det i alle fall. Tror ikke så mange hadde turt det, da man ender opp med å måtte avlive hunden sin dersom noen finner ut at det er en ulovlig rase (som ikke var i Norge da forbudet ble innført).

Det er mange som har pitbuller og amstaffer som er født etter forbudene, men disse er stort sett avlet frem i Norge. Jeg har møtt en og annen som er smuglet fra øst-europa, men dette har vært sunne og stabile hunder, men tror det blir litt annerledes fordi pit/staff er brukshunder med lite helseproblemer.

Med disse smårasene følger det flere sykdommer siden de er bare avlet til pynt og ofte har et mer ekstremt utseende og de er lettere å smugle pga de er fysisk små. Og marked for smuglerhunder er det allerede, pga pris, men vi kan jo håpe at disse menneskene er i god tro og ikke vil gå til det skrittet når rasen er forbudt.

Anonymous poster hash: 2adbb...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som har pitbuller og amstaffer som er født etter forbudene, men disse er stort sett avlet frem i Norge. Jeg har møtt en og annen som er smuglet fra øst-europa, men dette har vært sunne og stabile hunder, men tror det blir litt annerledes fordi pit/staff er brukshunder med lite helseproblemer.

Med disse smårasene følger det flere sykdommer siden de er bare avlet til pynt og ofte har et mer ekstremt utseende og de er lettere å smugle pga de er fysisk små. Og marked for smuglerhunder er det allerede, pga pris, men vi kan jo håpe at disse menneskene er i god tro og ikke vil gå til det skrittet når rasen er forbudt.

Virkelig? Jeg har ikke sett noen, faktisk. Ikke at jeg ikke tror det finnes altså, men med mindre man bor for seg selv uti huttaheita uten naboer er det jo ekstremt risikabelt (og litt risikabelt til og med da, skal jo ikke mer enn en person til som rapporterer til mattilsynet/politi).

Nettopp på grunn av den store faren tror jeg aldri det vil bli noe særlig marked for det. Hadde forstått det bedre - og forstått grunnen til at folk ser på forbud som noe forferdelig bedre - dersom det var færre raser å velge av, slik at man må ha akkurat den rasen for å få de egenskapene man vil ha, men nei... Bruk en halvtime på å undersøke, så finner man nok en rase med tilsvarende egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg har ikke sett noen, faktisk. Ikke at jeg ikke tror det finnes altså, men med mindre man bor for seg selv uti huttaheita uten naboer er det jo ekstremt risikabelt (og litt risikabelt til og med da, skal jo ikke mer enn en person til som rapporterer til mattilsynet/politi).

Jeg ser dem nesten daglig her i Oslo. De fleste omskriver det til å være SBT-blandinger ol, men for en som kjenner rasene er dette åpenbart. Men politiet bruker ikke noe tid på det heller, så lenge hunden er godlynt og eier oppegående. Hadde en lovlig staff fra før forbudet selv, og ble stoppet noen få ganger av politiet, men de etterspurte aldri noen dokumentasjon, siden de fikk et godt inntrykk av både meg og bikkja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan bare håndheve de regler som allerede finnes i dyrevernloven så slipper de å forby noen raser.

Er på mobil nå så får ikke sitert den delen jeg refererer til for øyeblikket.

Men det står om ting som naturlig paring fødsel, ikke ha eksteriør som hindrer naturlig adferd osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant det du sier, jeg hadde bare ikke tenkt så langt. Så da heller nok mest mot et forbud. Det er viktig at Norge setter bra eksempel i denne saken, så får vi håpe andre følger etter.

Det med hunderaser er litt som religion, noe man er oppvokst med, derfor er det nok vanskelig for mange å innrømme at favorittrasen ikke burde ha livets rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...