Gå til innhold

Hvorfor er det så tabu-belagt at menn tenner på ungdomslighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er en trend jeg har merket meg, spesielt her på kvinneguiden, men også ellers i samfunnet, at det "politisk korrekte" er å anse et slikt tenningsaspekt hos menn som "patetisk", noe vi alle skal le av (spesielt må menn le av andre menn, for å øke sin seksuelle valuta). Det må være noe "galt" med f.eks. en 40 år gammel mann som tenner på jenter som er 19, som kanskje til og med er åpen for å være i et fast forhold med noen som er såpass mye yngre. En slik mann må i så fall være "umoden", ja, kanskje til og med på grensa til "pedofil".

Men hvorfor er det slik? Det er jo ikke akkurat noen godt bevart hemmelighet at de fleste menn tenner på ungdomslighet. Alle vet det, menn vet det selv, og kvinner vet det også. Så hvorfor er det så tabu? Det er jo tross alt ikke sånn at menn flest bare tenner på ungdomslighet, men det er noe som gjør at man ofte tenner litt ekstra.

Er det ikke egentlig litt undertrykkende overfor menn, når samfunnet forventer at man "offisielt" skal måtte benekte at dette er en del av ens helt naturlige tenningsmønster, at menn skal måtte benekte og undertrykke sin egen natur på denne måten bare for å tekkes "modne kvinner"? At man skal måtte lyge på seg at man er en "staut og moden mann som først og fremst tenner på modne kvinner med bein i nesa (bullshit)"? Slik er det jo ikke for kvinner: Tvert imot, kvinners tenningsmønstre hylles jo som et ideal, noe kvinner bør etterstrebe å følge. "Følg dittt hjertes lyst", liksom. Det er jo ikke sjelden at kvinner her f.eks. bruker det at de "har bra sjans på yngre gutter på byen" som et argument for at de fortsatt er flotte kvinner, på tross av at de har noen år på ryggen. Man kan jo bare se for seg ramaskriket dersom en mann skulle bruke det samme argumentet for at han fortsatt var "hot". "Jeg har bra sjans på yngre damer", liksom...FOR en pedo han må være.

Burde ikke dette fortelle oss litt om hvor mye makt kvinner egentlig har, som f.eks. når det gjelder å definere hva de sosiale kodene (også for menn) skal være? For egentlig burde jo det her være ganske jevnt fordelt, hvilket kjønns natur man først og fremst skal ta hensyn til i samfunnet. Det er jo tross alt omtrent 50% menn i dette landet, og politisk er vi ganske likt representert (på grunn av kjønnskvotering). Men kvinner har mye psykisk makt over menn, og det er noe som ofte glemmes. Det glemmes ikke bare når vi snakker om samfunnsstrukturer i det moderne samfunn, men også når man snakker om "undertrykking av kvinner opp igjennom historien" (lol). Det virker som at mange kun ser på kvinners makt som nedfelt i loven, på papiret, og så tar man ikke hensyn til kvinner sosiale makt, hvilken makt de har når det gjelder de uskrevne reglene.

Dette er en av grunnene til at jeg er sterkt imot kjønnskvotering i norsk politikk og næringsliv. For da gir man kvinner kunstig mye makt, i tillegg til den "uskrevne" makten de allerede har sosialt, noe som kun kan gjøres ved å undertrykke menns naturlige hang til nedfelt makt (menn er f.eks. mer interessert i politikk, og det å være aktiv politiker, enn det kvinner er). Kvinner har jo til og med menn som snakker for dem, som går i bresjen for f.eks. nettopp kvotering av kvinner inn på Stortinget, fordi de tror det vil øke deres seksuelle kapital å være "på lag med kvinner" (det såkalte "hvit ridder - syndromet"). Så ikke bare stemmer kvinner på kvinners sak, men også såkalte "manginaer/hvite riddere" gjør det. Med andre ord vinner kvinner på alle fronter.

Bør man ikke ta hensyn til også disse mekanismene når man skal avgjøre hvor mye makt kvinner har - og har hatt - i samfunnet som helhet, og hvilke "tiltak" som egentlig er nødvendige i så måte?

Endret av nawuraM
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungdomslighet?

Anonymous poster hash: 824c8...d9e
  • Liker 14
Skrevet (endret)

Ungdomslighet?

Anonymous poster hash: 824c8...d9e

Ungdomslig skjønnhet, symapatisk naivitet, fraværet av bitterhet, lysten og nysjerrigheten på livet og så videre. Ungdomslighet er både fysisk og psykisk. Hvor mange er det ikke, av både menn og kvinner, som tenker tilbake med et visst "savn" på ungdommen og hvilket menneske man var da? Det er klart at ungdomslighet generelt er et ideal, bortsett fra når det kommer til menn og hva de tenner på, da er det plutselig tabu og fy-fy.

Endret av nawuraM
Skrevet

Det er tabu av den enkle årsak at menn som sjekker ut venninner av datter (eller barnebarn for den saks skyld) er ukomfortabelt for de fleste. Sekundært er såpass unge jenter ikke modne nok for forhold, hvilket betyr at det dreier seg om en rent seksuell fantasi. Det er ikke en komfortabel tanke, og blir dekket over av de fleste - også menn selv.

Seksualdrifter dukker ikke under med alderen og det biologiske drivet som søker en til unge partnere forsvinner heller ikke. Jeg tror de fleste vet dette, men velger å late som om det ikke eksisterer. Som i "han er ikke interessert i slike ungjenter". De færreste er derimot like bastante som mange kvinner på KG er.

Norge er radikalt feministisk, hvilket betyr at folk er inspirert til å oppføre seg som om seksuell makt ikke eksisterer. Kvinner skal ikke bruke seksuell makt, være selektive og oppføre seg som menn. Likevel vil de fleste kvinner ta den delen av maskulin livsstil de liker og de fordelen å være kvinne bringer (seksuell makt). Kvinner og menn er forskjellige, men forskjellige mål og preferanser. Feminismen undergraver dette, hvilket er hvorfor den faller nesegrus som ideologi, og antakelig er på vei ut.

• Liker 5
Skrevet

Er det så tabubelagt da?

Jeg tror mange stiller seg kritisk til det om det er mer enn å se på bilder.

Noen menn får denne panikkalderen og ser ut til å gjøre mange rare ting for å finne ungdomskilden. Blant annet spreke biler, finne seg en yngre kvinne osv. Men jeg er selv veldig kritisk til et forhold mellom en voksen mann på 40 og ei ung jente på 19... i lengden. Jeg tror de fleste av oss kjenner til slike par og har sett hvordan det har endt.

Men tabubelagt er det da ikke. Synes det er helt logisk jeg, at voksne menn ser på unge kvinner og synes de er vakre. Kvinner gjør jo også det med både kvinner og menn til stadighet. Det betyr ikke at vi kunne tenke oss et forhold med en som er så mye yngre eller at vi stadig går rundt og har lyst på yngre mennesker heller.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke savner ungdommen og aldri ville gått tilbake til å være 19 år om jeg fikk sjansen. Det jeg har av bitterhet og usikkerhet stammer nettopp fra denne tiden. Men det er en annen diskusjon. Jeg tror veldig gjerne at (noen) menn tenner på unge kvinner og at de bruker en slik "fling" som et forsøk på å føle seg yngre av og til.

• Liker 4
Skrevet

En ting er å føle seg tiltrukket av unge jenter på 16-17-18-19, men når menn på 35/40 begynner å interessere seg for noe mer så minner det meg tilbake til ungdomskolen der menn som var de mest harry og skitne som verken hadde modenhet eller som klarte å forholde seg til kvinner på deres egen alder inviterte disse unge jentene på fest og serverte dem sprit. Ser jo i ettertid at de var/er en gjeng med tapere som måtte mangle noe vesentlig i hodet.

Nei, det er da ingen hemmelighet at menn tenner på det visuelle og liker yngre jenter utseendemessig, men utover det har jeg ingen forståelse. Man er på vidt forskjellige steder, husker jo for ti år siden da jeg var 17, trodde jeg var meget moden, men gud så feil jeg tok, man er ikke engang ferdig utviklet mentalt i den alderen, og da har jeg ingen tro på at en oppegående, smart og attraktiv mann ville forholdt seg til det. Og jeg husker også godt hvordan type menn som prøvde seg på meg og mine venninner.

Anonymous poster hash: c1caa...31f
  • Liker 5
Gjest Linneah2013
Skrevet

Dette er en trend jeg har merket meg, spesielt her på kvinneguiden, men også ellers i samfunnet, at det "politisk korrekte" er å anse et slikt tenningsaspekt hos menn som "patetisk", noe vi alle skal le av (spesielt må menn le av andre menn, for å øke sin seksuelle valuta). Det må være noe "galt" med f.eks. en 40 år gammel mann som tenner på jenter som er 19, som kanskje til og med er åpen for å være i et fast forhold med noen som er såpass mye yngre. En slik mann må i så fall være "umoden", ja, kanskje til og med på grensa til "pedofil".

Men hvorfor er det slik? Det er jo ikke akkurat noen godt bevart hemmelighet at de fleste menn tenner på ungdomslighet. Alle vet det, menn vet det selv, og kvinner vet det også. Så hvorfor er det så tabu? Det er jo tross alt ikke sånn at menn flest bare tenner på ungdomslighet, men det er noe som gjør at man ofte tenner litt ekstra.

Er det ikke egentlig litt undertrykkende overfor menn, når samfunnet forventer at man "offisielt" skal måtte benekte at dette er en del av ens helt naturlige tenningsmønster, at menn skal måtte benekte og undertrykke sin egen natur på denne måten bare for å tekkes "modne kvinner"? At man skal måtte lyge på seg at man er en "staut og moden mann som først og fremst tenner på modne kvinner med bein i nesa (bullshit)"? Slik er det jo ikke for kvinner: Tvert imot, kvinners tenningsmønstre hylles jo som et ideal, noe kvinner bør etterstrebe å følge. "Følg dittt hjertes lyst", liksom. Det er jo ikke sjelden at kvinner her f.eks. bruker det at de "har bra sjans på yngre gutter på byen" som et argument for at de fortsatt er flotte kvinner, på tross av at de har noen år på ryggen. Man kan jo bare se for seg ramaskriket dersom en mann skulle bruke det samme argumentet for at han fortsatt var "hot". "Jeg har bra sjans på yngre damer", liksom...FOR en pedo han må være.

Burde ikke dette fortelle oss litt om hvor mye makt kvinner egentlig har, som f.eks. når det gjelder å definere hva de sosiale kodene (også for menn) skal være? For egentlig burde jo det her være ganske jevnt fordelt, hvilket kjønns natur man først og fremst skal ta hensyn til i samfunnet. Det er jo tross alt omtrent 50% menn i dette landet, og politisk er vi ganske likt representert (på grunn av kjønnskvotering). Men kvinner har mye psykisk makt over menn, og det er noe som ofte glemmes. Det glemmes ikke bare når vi snakker om samfunnsstrukturer i det moderne samfunn, men også når man snakker om "undertrykking av kvinner opp igjennom historien" (lol). Det virker som at mange kun ser på kvinners makt som nedfelt i loven, på papiret, og så tar man ikke hensyn til kvinner sosiale makt, hvilken makt de har når det gjelder de uskrevne reglene.

Dette er en av grunnene til at jeg er sterkt imot kjønnskvotering i norsk politikk og næringsliv. For da gir man kvinner kunstig mye makt, i tillegg til den "uskrevne" makten de allerede har sosialt, noe som kun kan gjøres ved å undertrykke menns naturlige hang til nedfelt makt (menn er f.eks. mer interessert i politikk, og det å være aktiv politiker, enn det kvinner er). Kvinner har jo til og med menn som snakker for dem, som går i bresjen for f.eks. nettopp kvotering av kvinner inn på Stortinget, fordi de tror det vil øke deres seksuelle kapital å være "på lag med kvinner" (det såkalte "hvit ridder - syndromet"). Så ikke bare stemmer kvinner på kvinners sak, men også såkalte "manginaer/hvite riddere" gjør det. Med andre ord vinner kvinner på alle fronter.

Bør man ikke ta hensyn til også disse mekanismene når man skal avgjøre hvor mye makt kvinner har - og har hatt - i samfunnet som helhet, og hvilke "tiltak" som egentlig er nødvendige i så måte?

Vet ikke om det er så tabubelagt, men at en mann på 40 som vil ha ei jente på 19, er vel litt merkelig, synes du ikke det? Hva med ei dame på 53 som er sammen med en mann på 40, hva mener du om det? Tror du noen av desse to forholda vil vare livet ut?

Skrevet

TS burde kanskje nyansere på teksten. Jeg tror de fleste annerkjenner at menn tenner på yngre kvinner, men klarer ikke helt å forsone seg med at det skal bli et forhold ut av det.

Anonymous poster hash: 0adf7...b46
  • Liker 2
Skrevet

At menn begjærer unge gutter og jenter betyr jo ikke at interessen er gjengjeldt. Mange unge mennesker kan oppleve det som ubehagelig å på pådyttet andre, eldre menns seksualitet. Jeg tror også koblingen til utnytting og pedofili oppleves som probematisk av de fleste. Ungdommelighet er dessuten er ressurs blant mennesker og ikke en gode alle forunt. Det kan derfor opleves som en upassende form for fråtsing når eldre menn retter seksuell interesse mot yngre.

Jeg er ung dame og har flere ganger blitt sjekket opp av eldre menn i 60årene. Det er ukomfortabel, kleint og usmaklig.

Anonymous poster hash: f8727...fe6
  • Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Ungdomslig skjønnhet, symapatisk naivitet, fraværet av bitterhet, lysten og nysjerrigheten på livet og så videre. Ungdomslighet er både fysisk og psykisk. Hvor mange er det ikke, av både menn og kvinner, som tenker tilbake med et visst "savn" på ungdommen og hvilket menneske man var da? Det er klart at ungdomslighet generelt er et ideal, bortsett fra når det kommer til menn og hva de tenner på, da er det plutselig tabu og fy-fy.

Det heter ungdommelighet :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror kanskje at TS tenker på de reaksjonene som kommer når noen påstår at "eldre" kvinner er bitre og at mennene dems helst vil ha ei snelle på 18 år. Grunnen til at man får reaksjoner på sånt er at det bare blir provoserende og dumt når man prøver å sette alle menn og alle kvinner i samme boks.

Ja, unge mennesker er vakre.

Ja, mange menn ser på unge jenter og flørter litt også

Ja, kvinner gjør det samme med unge menn (men kanskje ikke på samme måte)

Ja, mange unge jenter synes det er stas med voksne menn

Ja, mange unge gutter synes også det er stas med voksne kvinner

Nei, jeg tviler på at et forhold mellom en 20-åring og en 40-åring vil vare.. uansett kjønn.

• Liker 2
Skrevet

At menn begjærer unge gutter og jenter betyr jo ikke at interessen er gjengjeldt. Mange unge mennesker kan oppleve det som ubehagelig å på pådyttet andre, eldre menns seksualitet. Jeg tror også koblingen til utnytting og pedofili oppleves som probematisk av de fleste. Ungdommelighet er dessuten er ressurs blant mennesker og ikke en gode alle forunt. Det kan derfor opleves som en upassende form for fråtsing når eldre menn retter seksuell interesse mot yngre.

Jeg er ung dame og har flere ganger blitt sjekket opp av eldre menn i 60årene. Det er ukomfortabel, kleint og usmaklig.

Anonymous poster hash: f8727...fe6

La nå pedofilien få hvile litt. TS snakker om unge kvinner fra 19 år.

Skrevet

Ungdomslighet...? Ungdommelig eller barnslig da? Rar mix av ordene:S

• Liker 1
Skrevet

Ungdomslighet...? Ungdommelig eller barnslig da? Rar mix av ordene:S

Eller liknende variant av barnslig-barnlig. Man kan jo være barnlig uten å være barnslig..

Skrevet

Nå er ikke jeg fullt så orientert og erfaren som ts når det gjelder seksualitet, menn, kvinner, kjønnsroller, sosiale koder og makt sånn i det store og hele. Likevel må jeg bare si på en ungdomslig måte at lol, dette kan du bare ikke mene? Jeg må si jeg tviler på at du er fylt 19, dette er for dumt. Beklager.

Anonymous poster hash: daadd...3c9

• Liker 3
Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Ingen som benekter det,men en mann på 40 og ei jente på 19?

Ja,jeg syns det er merkelig med et forhold der den ene er 20 år eldre,og gjerne er på et helt annet stadie enn en 19-åring. I noen tilfeller kan det vel gå,men jeg har til gode å se det.

Jeg syns det er rart at en mann på 40 er interessert i jenter på 19,og vil ha et forhold med dem.

Når jeg var 19 så var det festing,og det å ha det gøy som var viktig.Er nå virkelig en mann 40-årene generelt interessert i å være med dama på fest sammen med andre veldig mye yngre mennesker? Skal han hindre henne i å leve livet bare fordi han allerede har gjort det selv? Hun vil kanskje ta utdannelse,reise og er vel kanskje ikke klar til å slå seg til ro med hjemmekvelder med gullrekka og det å holde seg på en plass.

Satt litt på spissen,men det er en forskjell som oftest på hva som er viktig for en 19-åring og hva som er viktig for en 40-åring.

Sorry,men det er mange andre årsaker til at en på 40 og en på 19 ikke går sammen enn at menn er tiltrukket av unge jenter.

Men om hun hadde vært lengre oppe i 20-årene,så hadde jeg ikke reagert like sterkt på en stor aldersforskjell. Da har man levd litt,tatt utdannelse,har vært selvstendig lenge og er kanskje mer klar til å slå seg til ro.

Endret av Crazycatlady
Gjest Riskjeks
Skrevet

Tror ikke du vet hva tabubelagt betyr.

Ikke alltid like akseptert, men det er noe annet.

• Liker 2
Skrevet

At eldre menn har seg noen eventyr med yngre kvinner er jeg helt for. Herregud, jenter på 19 er kapable til å velge selv om de vil være sammen med en på 40. Hvis man mener at kvinner på 19 ikke er i stand til å ta egne valg bør man sporenstreks sette den seksuelle lavalderen for kvinner opp til 25.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dere må skille mellom det å tenne på ei ung jente og det å ønske seg et forhold med ei ung jente. Det er en vesentlig forskjell der. Jeg er 31 år gammel og har null problem med å innrømme at ungdommelig skjønnhet er mer seksuelt pirrende enn en "milf" på noenogtredve. Jeg ville dog ha valgt "milfen" anyday framfor den unge skjønheten hvis det hadde dreid seg om kun forhold og ikke bare det seksuelle.

Anonymous poster hash: f8930...4ca
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke du vet hva tabubelagt betyr.

Ikke alltid like akseptert, men det er noe annet.

For mange så går det nok lengre enn "ikke akseptert" og trer inn i tabuenes land... *wooooscaryghostnoice*

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...