Gå til innhold

Hva betyr prøvesvarene?


Nepenthe

Anbefalte innlegg

Forrige måned tok jeg blodprøver for å sjekke om jeg hadde eggløsning.

Har fått brev med resultatene, og siden gynekologen har ca 15 min telefontid i uken tenkte jeg å prøve her. Har googlet også, men skjønner ingenting :question:

Det første som står er at

"Normale blodprøvesvar, støtter ikke PCOS diagnose. Eggløsning er påvist med s-progesteron."

1.prøve, tatt på syklusdag 22 (denne syklusen var på 29 dager):

HbA1c: 4.9

S-TSH: 1.21

S-FT4: 14.3

S-Progesteron: 25.5

2.prøve, tatt på syklusdag 4 i syklusen etter:

S-LH: 1.8

S-FSH: 5.0

S-Prolaktin: 152

S-SHBG: 30* L(30 - 114)

S-Androstendion: 4.8

S-Testosteron: 0.9

S-Østradiol: 202

Jeg fant på nettet at s-progesteron bør være på minimum 25. Betyr det at jeg såvidt har hatt eggløsning da? :klo:

Og hva betyr de andre tallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gresshoppesang

"Normale blodprøvesvar, støtter ikke PCOS diagnose. Eggløsning er påvist med s-progesteron."

Synes du dette er vanskelig å tolke? Gynekologen har tolket prøvesvarene dithen at blodprøvene dine er normale og at du har eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiene er litt avhengig av hvilken målemetode som er brukt.... Som regel har de ulike verdiene referanseområder, altså områder de aller fleste friske skal ligge innenfor/over, det er ikke en absolutt grense mellom frisk/syk. At du har en progesteron på 25,5 vurderer legen din som normalt, og det stemmer nok. Det betyr ikke at du har hatt litt eggløsning :) det betyr at det er normale verdier av dette hormonet i kroppen din på dag 22 (som er i lutealfasen, da du skal ha høye progesteronverdier.

Verdiene forøvrig viser ulike kjønnshormoner, tyroideahormoner og langtidsblodsukker som alle er normale, slik som legen skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du dette er vanskelig å tolke? Gynekologen har tolket prøvesvarene dithen at blodprøvene dine er normale og at du har eggløsning.

Jeg er klar over hva gynekologen har tolket prøvesvarene som, det syntes jeg ikke var vanskelig å tolke i det hele tatt.

Det jeg ikke klarer å tolke er tallene, så derfor spurte jeg om hjelp.

Vi har prøvd i over ett år altså, så vi er ikke akkurat nybegynnere.. Men takk for tipset om å hoppe i høyet.

Endret av Nepenthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å ha sex 3 ganger om dagen



Anonymous poster hash: 14aa8...376
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdiene er litt avhengig av hvilken målemetode som er brukt.... Som regel har de ulike verdiene referanseområder, altså områder de aller fleste friske skal ligge innenfor/over, det er ikke en absolutt grense mellom frisk/syk. At du har en progesteron på 25,5 vurderer legen din som normalt, og det stemmer nok. Det betyr ikke at du har hatt litt eggløsning :) det betyr at det er normale verdier av dette hormonet i kroppen din på dag 22 (som er i lutealfasen, da du skal ha høye progesteronverdier.

Verdiene forøvrig viser ulike kjønnshormoner, tyroideahormoner og langtidsblodsukker som alle er normale, slik som legen skriver.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å ha sex 3 ganger om dagen

Anonymous poster hash: 14aa8...376

Det har ikke noe å si om man har sex 1 eller 3 ganger om dagen.

I hvertfall trodde ikke jeg det var slik som man ser på film, med at kona ringer til mannen som må gå fra kontoret fordi "she's ovulating, I gotta go home right now" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene hR altså tolket svarene for deg, det er riktig ja. Du må nesten finne en biokjemibok og lese om kjønnshormoner, hormoner i menstruasjonssyklusen (wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Menstruasjon har en glimrende illustrasjon over disse..LH,FSH, Progesteron og østradiol) ... Jeg er bioingeniør og har pløyd gjemmom en del bøker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene hR altså tolket svarene for deg, det er riktig ja. Du må nesten finne en biokjemibok og lese om kjønnshormoner, hormoner i menstruasjonssyklusen (wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Menstruasjon har en glimrende illustrasjon over disse..LH,FSH, Progesteron og østradiol) ... Jeg er bioingeniør og har pløyd gjemmom en del bøker... :)

Takk for link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige måned tok jeg blodprøver for å sjekke om jeg hadde eggløsning.

Har fått brev med resultatene, og siden gynekologen har ca 15 min telefontid i uken tenkte jeg å prøve her. Har googlet også, men skjønner ingenting :question:

Det første som står er at

"Normale blodprøvesvar, støtter ikke PCOS diagnose. Eggløsning er påvist med s-progesteron."

1.prøve, tatt på syklusdag 22 (denne syklusen var på 29 dager):

HbA1c: 4.9

S-TSH: 1.21

S-FT4: 14.3

S-Progesteron: 25.5

2.prøve, tatt på syklusdag 4 i syklusen etter:

S-LH: 1.8

S-FSH: 5.0

S-Prolaktin: 152

S-SHBG: 30* L(30 - 114)

S-Androstendion: 4.8

S-Testosteron: 0.9

S-Østradiol: 202

Jeg fant på nettet at s-progesteron bør være på minimum 25. Betyr det at jeg såvidt har hatt eggløsning da? :klo:

Og hva betyr de andre tallene?

Tsh og ft4 er stoffskifteverdiar. Legen har tatt desse prøvane for å utelukke stoffskiftesjukdommar. Begge er normale, så stoffskiftet ditt er heilt fint.

Prolaktin er et hormon som ved for høge verdiar kan gi manglande eggløysing. Prøvesvaret ditt (152) er heilt normalt, det skal ligge under 700.

De er kun eitt av prøvesvara dine som er utanfor referanseområdet (normalen), og det er shbg. Denne er likevel berre i grenseland, og sidan legen skriv at prøvesvara ikkje støttar pcos, har han nok tolka denne til å vere ok. (Shbg er lav ved pcos)

Du finn forklaringar på alle prøvar på

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsh og ft4 er stoffskifteverdiar. Legen har tatt desse prøvane for å utelukke stoffskiftesjukdommar. Begge er normale, så stoffskiftet ditt er heilt fint.

Prolaktin er et hormon som ved for høge verdiar kan gi manglande eggløysing. Prøvesvaret ditt (152) er heilt normalt, det skal ligge under 700.

De er kun eitt av prøvesvara dine som er utanfor referanseområdet (normalen), og det er shbg. Denne er likevel berre i grenseland, og sidan legen skriv at prøvesvara ikkje støttar pcos, har han nok tolka denne til å vere ok. (Shbg er lav ved pcos)

Du finn forklaringar på alle prøvar på

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/#

Tusen takk for gode forklaringer! Den linken var gull verdt!

Ble litt bekymret ang. SHBG siden den er så lav, og jeg har uønsket hårvekst og fettet legger seg på magen.. Får diskutere det med gyn. når jeg klarer å komme gjennom på telefon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si om man har sex 1 eller 3 ganger om dagen.

Når vi hadde anatomi og fysiologi på skolen sa foreleseren at det beste er å ha sex 1 gang for dagen, evt annenhver dag. Dette for å sørge for "modne" spermier av god kvalitet. Har man sex tre ganger en dag, så vil mannen skyte blankt andre og tredje gangen.. Selvsagt ikke helt blankt, men dere ser poenget.

Anonymous poster hash: e55bf...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi hadde anatomi og fysiologi på skolen sa foreleseren at det beste er å ha sex 1 gang for dagen, evt annenhver dag. Dette for å sørge for "modne" spermier av god kvalitet. Har man sex tre ganger en dag, så vil mannen skyte blankt andre og tredje gangen.. Selvsagt ikke helt blankt, men dere ser poenget.

Anonymous poster hash: e55bf...c72

Poenget mitt var vel egentlig at legen ikke bør si "ha sex X antall ganger om dagen".

Greien er at har mannen utløsning ofte så får ikke sædcellene tid til å bli mange mellom hver gang. Det trenger ikke ha noe å si for sjansene for å bli gravid, man trenger bare én sædcelle som funker! (og hvis han har utløsning for sjelden, mer enn 6 dager tror jeg, så blir sædcellene treige)

Har tidligere hørt at annenhver dag er ok, og kanskje en gang daglig i eggløsningsperioden. Samtidig så må alle ha sex når de føler for det :P. Det skal jo fortsatt være lystbetont å ha sex, synes jeg da. For meg blir det feil å ha sex kun for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forklaringer! Den linken var gull verdt!

Ble litt bekymret ang. SHBG siden den er så lav, og jeg har uønsket hårvekst og fettet legger seg på magen.. Får diskutere det med gyn. når jeg klarer å komme gjennom på telefon :)

Den er ikke for lav, den er i nedre sjikt av det som betegnes som normalområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke for lav, den er i nedre sjikt av det som betegnes som normalområde.

Jeg sa ikke at den var for lav, jeg sa den var lav ;) Snakket med gynekolog i dag, hun sa at den blir vurdert som OK fordi alt det andre var greit innenfor referanseområdene.Jeg -liker- det fortsatt ikke, men jeg stoler på gyn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...