Gå til innhold

dere som kan telle kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier er det i to egg, to Wasa havre knekkebrød, to kokte skinkeskiver og to Jarlsberg osteskiver?

Er dette en grei frokost/lunsj?

Anonymous poster hash: b45e1...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havreknekkebrødene har 60 kcal per stk. Hvor mye kcal det er i en matvare står på pakken.



Anonymous poster hash: e29ef...c39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikkunnskapen som kreves for å telle kalorier, er noe alle lærer allerede på barneskolenivå. Alle "kan" telle kalorier... Det nok heller et spørsmål om hvorvidt de gidder (eller trenger!).

Men ja, det høres ut som en bra frokost. For å gjøre den enda litt sunnere, ville jeg slengt på litt grønnsaker og en spiseskje med tran, for å få opp vitaminnivåene litt.



Anonymous poster hash: 95692...e17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan telle kalorier. På knekkebrødpakkene står det til og med bakpå hvor mange kalorier det er per knekkebrød, du trenger ikke regne om selv.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 egg = 150 kalorier ca
2 wasa havreknekkebrød = 120 kalorier
2 kokte skinkeskiver = 30 kalorier ca
2 jarlsberg osteskiver = alt fra 60 til 100 kalorier. Spørs hvor store oste-skivene er.



Anonymous poster hash: d7476...402
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 egg = 150 kalorier ca

2 wasa havreknekkebrød = 120 kalorier

2 kokte skinkeskiver = 30 kalorier ca

2 jarlsberg osteskiver = alt fra 60 til 100 kalorier. Spørs hvor store oste-skivene er.

Anonymous poster hash: d7476...402

Anonymous poster hash: b45e1...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 egg = 150 kalorier ca
2 wasa havreknekkebrød = 120 kalorier
2 kokte skinkeskiver = 30 kalorier ca
2 jarlsberg osteskiver = alt fra 60 til 100 kalorier. Spørs hvor store oste-skivene er.



Anonymous poster hash: d7476...402

Takk!

Det var jo nesten 500 kcal! Er ikke det veldig mye for en frokost/lunsj? Har sett for meg at rundt 300 kcal er rett mengde til frokost eller lunsj. La inn denne mengden på melk.no sin frokost-tester, og ifølge den var det for LITE kalorier til en fullverdig frokost..??



Anonymous poster hash: b45e1...de4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor mye/lite du spiser til det individuelle måltid. Det er summen på sikt som avgjør.



Anonymous poster hash: 95692...e17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor mye/lite du spiser til det individuelle måltid. Det er summen på sikt som avgjør.

Anonymous poster hash: 95692...e17

Jeg er klar over det, men jeg spiser tross alt frokost, lunsj, middag og kvelds, så det er en fordel at ikke hvert måltid er 500 kcal. Jeg har i min fantasiverden trodd at en middag blir ca 500 kcal, mens frokost, lunsj og kvelds blir sånn 300. Men jeg ser jo at jeg kanskje har tatt feil da.

Typisk dag for meg er noe slikt:

Frokost: To knekkebrød med et tynt lag kremost, ost, skinke og agurk

Lunsj: To speltlumper med ost, skinke og salat, evt. to egg, to knekkebrød, skinke og litt salat

Middag: 1,5 laksefilet med gulrøtter, brokkoli og sellerirot, to poteter og saus/lettrømme

Kvelds: Fullkorns corneflakes med en liten dæsj syltetøy uten tilsatt sukker

Drikker vann til alle måltider. Jeg vet det ikke er for mye, da jeg ikke går opp i vekt av dette, men kunne gjerne tenkt meg til å gått ned to-tre kg. Bare for "the final touch", kan man vel si. :)

Anonymous poster hash: b45e1...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil telle kalorier, så tell kalorier. ;) En "vanlig" middag kan være alt fra 200 til 1000 kalorier, helt avhengig av hvor mye man spiser, og ikke minst hva man lager.

Fungerer dårlig å bekymre seg over kaloriene, om man ikke faktisk teller dem.



Anonymous poster hash: 95692...e17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil telle kalorier, så tell kalorier. ;) En "vanlig" middag kan være alt fra 200 til 1000 kalorier, helt avhengig av hvor mye man spiser, og ikke minst hva man lager.

Fungerer dårlig å bekymre seg over kaloriene, om man ikke faktisk teller dem.

Anonymous poster hash: 95692...e17

Nei, jeg har ikke behov for det. Spurte bareaav ren nysgjerrighet, fordi det er artig å vite. Behovet er som sagt ikke der, derfor orker jeg ikke bruke tid å å sette meg inn i det.

Anonymous poster hash: b45e1...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbeat

Egg pr 100 gram er 143 kcal.

Altså 143 / 100=1,43

Veier du eggene og de veier ca 150 gram så ganger du svaret, altså 1,43 med 150 :)

og det blir 214,5 kalorier :)

Slik regner du ut kaloriinnholdet i matvarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...