Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt nye friske ideer til aktivitetskalenderen!

Vi lager nemlig ikke pakkekalender til våre 3 unger lenger.

Det er fullstendig bortkastet her i heimen...

Men vi har de to siste årene hatt aktiviteskalender, eller lappekalender som de kaller den, med stort hell! De syns det er kjempe moro!

Og ikke minst er det hyggelig for alle sammen!

Hender det har sneket seg med en liten go'bit på noen av dagene også.

Og for engangs skyld tenkte jeg at jeg skulle være tidlig ute, og ikke sette i gang typ 1. desember...

Typiske ting jeg har hatt er:

- Lage pepperkaker

- Lage konfekt/marsipan

- Ungene får velge middag

- Filmkveld med godis midt i uka

- Spøkelseshistorie

- Vi skriver adjektivfortelling (den ble skikkelig hit! De holdt på å le seg ihjel!)

- Kino

- Bake noe godt

- Lage julegaver

- Telttur i stua

Ja, det går mye i det samme. Så jeg trenger noen innspill!

Vi har to gutter på snart 13 og ei jente på 10.

Kanksje flere får inspirasjon til å lage det samme! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skogstur med grilling?

Utflukt til et eller annet sted?

Har ikke så mange forslag, men må bare få si at kalenderen deres høres veldig koselig ut! Jeg skal skrive om jeg kommer på noe mer :)

• Liker 1
Skrevet

Vi og har hatt aktivitetskalender i noen år, kom på noen av tingene vi har gjort. Et tips er å lagre oversikt for alle årene på pcen, fort gjort å glemme ting man gjorde forrige gang ;)

Aketur

Gå på skøyter

Lage snølykter

Lage julekort

Pakke inn julegaver vi skal gi bort

Lage fuglemat og henge utenfor kjøkkenvinduet

Gå på kino/teater

Ut å spise på restaurant

Spillle spill

Bake boller og ha boller, kakao som kveldsmat

• Liker 2
Skrevet

Snøballkrig? :)

Litt risikabelt i forhold til snø selvfølgelig - men titten på hjørnet kan også være gøy for større unger, om de er typen som lar det gå litt sport i det :)

Lage/skrive julekort - gjerne til en bestemor eller slektning langt borte, så får de følelsen av å gjøre noe for andre også :)

Og i samme ånden - besøke bestemor/slektning? Eller noen annen som ikke får så mye besøk? :) Ta med en aktivitet som dere kan gjøre sammen, lage julepynt eller noe?

Brette julekurver - kopier opp sånne med litt intrikat mønster på, siden du har store unger. Finner kanskje på nett? Jeg har ei bok som heter "Julekurver"

Flaske-race! :) Lage bane i snøen ned en skrå, enkel og gøyal konkurranse - evt sånn skihopper-leke en pleide å få kjøpt?

Lage engler i snøen?

Ha juletrefest ute sammen med venner/naboer?

Rebusløp - gjette gåter for å finne en premie - lørdagsgodt?

Anonymous poster hash: d6ec2...8da
  • Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har 24 konvolutter med små lapper i, og en egen oversikt inne på pcen. Hender jeg bytter lapper om jeg må.. :nisse:

Skrevet

Masse bra forslag! :)

Herlig!

Dessverre er det sjeldent snø før jul her vi bor. :(

Denne gangen skal jeg skrive alle ned på pc. Så blir det litt enklere.

For som Fantomina sier, har jeg stort sett aldri hatt alle aktivitetene klare.

Men tatt de litt etter hvert. For det kan jo oppstå noe som gjør at man må forenkle aktiviteten litt akkurat DEN dagen.

Men greit å ha et lite bibliotek man kan velge fra!

Skrevet

Mange bra forslag. I fjor ga jeg "billetter" til aktiviteter, som ikke nødvendigvis skulle brukes samme dag. Da fikk de masse å glede seg til resten av vinteren også. Ting jeg hadde var:

Bake ulike typer kaker

Handle julegaver

Dra i svømmehallen

Besøke ulike museer

Dra i akebakken

Skitur

Kinotur

Lekeland

Dra i skogen og hugge juletre

• Liker 1
Skrevet

Kom på mer..

Trenger ikke alltid legge lista så høyt heller, på Luciadagen stod det f.eks at mamma og pappa kommer på luciafrokost i barnehagen... Eller juleavslutning med klassen osv.

Jeg googlet nisser og skrev ut bilder de kunne fargelegge, var veldig stas da de var 2-6 år gamle.. enkel aktivitet, men morsom for barna :nisse:

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg vokste også opp med aktivitetskalender, for meg er det advent, og en tradisjon jeg ønsker å dele med mine barn når de blir store nok... Tenker å starte om ett til to år. Typiske ting mamma hadde med:

- bake pepperkaker

- annen julebakst (fikk ganske mange dager ut av det )

- julegaveshopping til venner og søskenbarn, og søsken

- lage julekort

- pakke inn julegaver

- levere julegaver (en av de siste dagene før jul reiste vi rundt til de fleste slektningene og leverte julegaver, for å slippe det styret etter julegudstjenesten)

- se på julefilm

- aketurer

- kjøre slalom

- pynte pepperkakehus

- pynte juletre og se på tante pose (et MUST på lille julaften hos oss!)

- se reisen til julestjernen på kino

- juleforestilling type putti plutti pott

- juleavslutning

- lage julekonfekt (marsipankuler med nonstop, karamell, smelte sjokolade og helle over i gamle sjokoladekalendere etc)

- pynte til advent (type1. Desember)

- lage gipsfigurer

- male gipsfigurene

- da vi var små fikk vi leke med lysstumper, mamma hadde små metallformer som vi dryppet stearin oppi. Morsom aktivitet for oss, som egentlig vare var søppel... ;)

- lage juletrepynt

- midt i desember kjøpte/hogge vi juletre

- lage stearinlys

Tja... Dette er noe av det jeg kommer på... Lykke til, gleder meg til jeg kan starte med det og! I år blir det sing-sang kalender siden poden bare er ett år 😉 satser på gjenbruk av de kortene fremover, sammen med sjokoladekalender og etterhvert bytte de ut med aktivitetskalender.

Endret av FruLilla
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...