Gå til innhold

FrP-topp: frykter nynorsk kan føre til kriminalitet

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det ikke er rart mange ungdommer faller utenfor, når man skal tvinge dem gjennom tull og tøys de ikke har bruk for.

Eg tykkjer det er på tide at tvangsopplæring av nynorsk vert stogga.

Anonymous poster hash: fef99...65f
  • Liker 3
Skrevet

At det ikke er rart mange ungdommer faller utenfor, når man skal tvinge dem gjennom tull og tøys de ikke har bruk for. Eg tykkjer det er på tide at tvangsopplæring av nynorsk vert stogga. Anonymous poster hash: fef99...65f

Mhm, personlig synes jeg at det er litt rart at jeg ikke har ranet en bank enda, jeg måtte tross alt ha annengradslikninger og kjemi på skolen.:jolie:

• Liker 13
Skrevet

At det ikke er rart mange ungdommer faller utenfor, når man skal tvinge dem gjennom tull og tøys de ikke har bruk for.

Eg tykkjer det er på tide at tvangsopplæring av nynorsk vert stogga.

Du blir like mye tvunget til å lære naturfag, engelsk, matte osv, så nå får du skjerpe deg.

Anonymous poster hash: 32a3b...9a1

• Liker 6
Skrevet

Og jeg har en grusom kollega å hanskes med til daglig, rart jeg ikke har blitt kriminell enda.

At en frp-politiker går ut og sier at nynorsk fører til at innvandrere blir kriminelle, bekrefter bare det valget jeg gjorde i valglokalet i går.

Anonymous poster hash: f04b3...2fa
  • Liker 5
Skrevet

Mhm, personlig synes jeg at det er litt rart at jeg ikke har ranet en bank enda, jeg måtte tross alt ha annengradslikninger og kjemi på skolen. :jolie:

Feil. Annengradsligninger er noe du har valgt. Annengradsligninger får man ikke på ungdomsskolen. Vgs er ikke obligatorisk, men for de som går der får man ikke om andregradsligninger med mindre man velger en eller annen form for fordypning innen matematikk.

• Liker 3
Skrevet

Du blir like mye tvunget til å lære naturfag, engelsk, matte osv, så nå får du skjerpe deg.

Anonymous poster hash: 32a3b...9a1

I grad av meningsløshet kommer nynorsk verst ut. Engelsk er nyttig, hvorfor i all verden nevner du det?

• Liker 3
Skrevet

Feil. Annengradsligninger er noe du har valgt. Annengradsligninger får man ikke på ungdomsskolen. Vgs er ikke obligatorisk, men for de som går der får man ikke om andregradsligninger med mindre man velger en eller annen form for fordypning innen matematikk. Anonymous poster hash: fef99...65f

Jeg har fortsatt måttet lide meg gjennom både matematikk og naturfag. I mange flere timer enn nynorsk. Når kan jeg forvente at trangen til å utføre kriminalitet kicker inn?

• Liker 5
Skrevet

Og jeg har en grusom kollega å hanskes med til daglig, rart jeg ikke har blitt kriminell enda.

At en frp-politiker går ut og sier at nynorsk fører til at innvandrere blir kriminelle, bekrefter bare det valget jeg gjorde i valglokalet i går.

Det hele var så enkelt som at denne damen mente nynorskopplæring kan hemme integreringen. Hvor gøy er det å slite nok som det er med norsk, og så måtte forholde seg til TO varianter av språket?

At Frp ønsker å fjerne sidemålsundervisning burde sørge for valgskred til deres fordel. Nynorsk må bort. Tenk på hvordan det er i skolene, hvor mye ressurser som må til for å lage lærebøker osv på begge målformer. Og lærerne må lage prøver på nynorsk til de elevene i klassen som har det, osv.

Det holder med ett skriftspråk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fortsatt måttet lide meg gjennom både matematikk og naturfag. I mange flere timer enn nynorsk. Når kan jeg forvente at trangen til å utføre kriminalitet kicker inn?

Det er ikke nynorsken i seg selv det handler om. Ja, for slitere så kan tvangsopplæring av matte og naturfag de aldri vil få bruk for også bidra til at ungdom havner på skråplanen. Det er i det hele tatt trangen til å tvinge folk til å lære uvesentlige ting som er problemet, og nynorsk representerer hele denne problemstillingen.

• Liker 3
Skrevet

haha, latterlig!
Lengje leve nynorsken! Hill Ivar Aasen!

• Liker 2
Skrevet

Det hele var så enkelt som at denne damen mente nynorskopplæring kan hemme integreringen. Hvor gøy er det å slite nok som det er med norsk, og så måtte forholde seg til TO varianter av språket? At Frp ønsker å fjerne sidemålsundervisning burde sørge for valgskred til deres fordel. Nynorsk må bort. Tenk på hvordan det er i skolene, hvor mye ressurser som må til for å lage lærebøker osv på begge målformer. Og lærerne må lage prøver på nynorsk til de elevene i klassen som har det, osv. Det holder med ett skriftspråk. Anonymous poster hash: fef99...65f

Du vet at bla en skole i Oslo, med høyt antall flerspråklige elever, har innført skolebøker i enkelte fag på nynorsk? Og det gikk strålende? Behersker du to så forskjellige språk som feks norsk og urdu, så er neppe nynorsk/bokmål det som sparker deg hodestups ut i kriminalitet.

Og nei, så mye ressurser tar det ikke.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke nynorsken i seg selv det handler om. Ja, for slitere så kan tvangsopplæring av matte og naturfag de aldri vil få bruk for også bidra til at ungdom havner på skråplanen. Det er i det hele tatt trangen til å tvinge folk til å lære uvesentlige ting som er problemet, og nynorsk representerer hele denne problemstillingen. Anonymous poster hash: fef99...65f

Tvang? Man skal altså kunne velge hvilke fag man vil ha? Det blir nok bra!:jepp:

• Liker 4
Skrevet

Det hele var så enkelt som at denne damen mente nynorskopplæring kan hemme integreringen. Hvor gøy er det å slite nok som det er med norsk, og så måtte forholde seg til TO varianter av språket?

At Frp ønsker å fjerne sidemålsundervisning burde sørge for valgskred til deres fordel. Nynorsk må bort. Tenk på hvordan det er i skolene, hvor mye ressurser som må til for å lage lærebøker osv på begge målformer. Og lærerne må lage prøver på nynorsk til de elevene i klassen som har det, osv.

Det holder med ett skriftspråk.

Jeg kan gå med på at nynorsk kan være et valgfag, men ikke at det skal fjernes helt. Det finnes mange norske ungdommer som sliter vel så mye som innvandrere når det kommer til nynorsk. Ja, nynorsk er krevende, men jeg fant matematikk umulig å forstå på ungdomsskolen, uten at jeg slapp unna det av den grunn.

• Liker 3
Skrevet

Mhm, personlig synes jeg at det er litt rart at jeg ikke har ranet en bank enda, jeg måtte tross alt ha annengradslikninger og kjemi på skolen. :jolie:

:skratte:

Anonymous poster hash: 7f2e8...480

Skrevet (endret)

Nå vil det da være hakket vanskeligere for f.eks en gjennomsnittlig somalier med 79 i IQ som i norsk målestokk derav er lettere tilbakestående å beherske fire språk: somalisk, engelsk, nynorsk og bokmål. For mange innvandrere så er noe så trivielt som å lære seg klokka en utfordring. Hun har et poeng, det er bare avisen som vinkler saken på en latterlig måte.

Endret av meh
  • Liker 3
Skrevet

Ja jøss, vi må våge å ta debatten. :skratte:

Skrevet

Du vet at bla en skole i Oslo, med høyt antall flerspråklige elever, har innført skolebøker i enkelte fag på nynorsk? Og det gikk strålende? Behersker du to så forskjellige språk som feks norsk og urdu, så er neppe nynorsk/bokmål det som sparker deg hodestups ut i kriminalitet.

Og nei, så mye ressurser tar det ikke.

For de ressurssterke så går det bra, men så er det ikke de vi snakker om her.

• Liker 3
Skrevet

:skratte:

Latterliggjøring er en fin måte å argumentere på.

Hvilke konsekvenser får det om nynorsken "legges ned"?

Hvilke konsekvenser har dagens nynorsk-opplegg?

På alle mulige vis er det nedleggelse som er det mest fornuftige. At elever som sliter møter enda mer unødvendige utfordringer er én ting. Økonomiske konsekvenser er noe annet.

• Liker 3
Skrevet

Ikke engang førstkanditat for FrP i Hedmark vil være med på at nynorsk kan føre til kriminalitet. Men her inne på KG er det visst noen som er enige. Ja ja. Jeg går og legger meg. God natt og god bedring.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...