AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #1 Skrevet 1. september 2013 Nå har jeg mobilt bredbånd fra Netcom. Betaler vel 250kr pr.mnd... Jeg er på KG, et par andre forum, leser blogger, ser litt på youtube, leser nyheter, sjekker mail... og kvoten min brukes opp nokså fort. Så nettet går himla tregt kort tid etter nytt påfyll av månedlig kvote. Hva slags nettabonnement burde jeg heller hatt?Sånn at jeg kunne sett litt nett-tv også f.eks. Ønsker ikke å betale stort mer enn det jeg gjør nå, men kanskje det finnes bedre alternativ enn det jeg har. Valgte mobilt bredbånd fordi jeg har laptop. Pleide å bruke den på ulike steder, men nå har jeg den stort sett bare i leiligheten min. Og da kan jeg godt ha et eller annet installert her i stedet.. Har forresten Spotify brutal innvirkning på nettbruk? Synes det tidligere går veldig tregt når jeg har vært logget inn der en stund. Anonymous poster hash: b6f55...dc0
Lutetium 71 Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 (endret) Med den bruken du har ville det nok vært bedre med "orntli" internett, spesielt youtube og spotify vil brenne av kvoten din på null komma niks.Ta en titt på bredbånd på telepriser.no.Billigste ADSL abonnementene ligger rundt 300/mnd, ikke så langt unna det du betaler i dag. Men da trenger du ikke forholde deg til noen kvote. Endret 1. september 2013 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #3 Skrevet 1. september 2013 Hva er forskjell på ADSL, annet bredbånd, Wifi etc? Så med ADSL kan jeg være på nett så mye jeg makter, se nett-tv osv. grenseløst med god hastighet? Men så var det Wifi som var lurt pga Smartphone da. Hva er da best? Jeg er helt grønn på dette området, så setter stor pris på hjelp. Så litt på telepriser.no og ble ikke mye mer vis. GB og MB sier meg lite, vet ikke hvor mange jeg har behov for. "Hastighet 4000/1000" eller "2500/500" hvaforno? Anonymous poster hash: b6f55...dc0
Lutetium 71 Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 (endret) Hva er forskjell på ADSL, annet bredbånd, Wifi etc? Ok, wifi betyr i praksis at du kobler deg på en trådløs ruter, den igjen kan være koblet til internett via en telefonlinje (det kaller man ADSL), fibernett, eller kabeltv osv. Wifi er egentlig navnet på den trådløse forbindelsen mellom pcen/mobilen/nettbrettet og denne ruteren. Går den trådløse forbindelsen til mobilnettet isteden, kaller man det 3G/4G/mobilnett. Så med ADSL kan jeg være på nett så mye jeg makter, se nett-tv osv. grenseløst med god hastighet? Det er ingen tids/mengdebegrensning på ADSL, eller noen av de andre typene bredbånd (som ikke går via mobilnettet). Men de billigste abbonnementene gir også lavest hastighet. Men det er nok ikke hastigheten du evt. har i dag som er problemet, men at du stadig går over kvota og blir satt ned til snilefart.Sjekk hva du egentlig får av hastighet i dag på her. Glem det! Bruk dette speedometeret isteden. Men så var det Wifi som var lurt pga Smartphone da. Hva er da best? Alle smartmobiler har wifi. Vitsen med å gå for "ekte bredbånd" er å ikke bruke mobilnettet til å gå på internett med, fordi du bruker opp den kvoten altfor fort. Jeg er helt grønn på dette området, så setter stor pris på hjelp. Så litt på telepriser.no og ble ikke mye mer vis. GB og MB sier meg lite, vet ikke hvor mange jeg har behov for. "Hastighet 4000/1000" eller "2500/500" hvaforno? Jo høyere tall, jo raskere er nettet ditt. 4000/1000 betyr at du har 4000Kbps (4Mbps) i nedhastighet og 1000Kbps (1Gbps) i opphastighet. For eksempel kan man laste ned ei mp3 fil på 6-7 sekunder med 4Mbps ned, mens det vil ta ca 13-14 sekunder med 2500 (2,5Mbps). ADSL har alltid høyere hastighet ned til deg, enn fra deg og ut på internett, fordi det er som oftest i den retningen man har mest bruk for høy hastighet. Det er noen ting du må tenke på utover prisen; Ligger det telefonlinje inn i huset/leiligheten der du bor, kanskje det er muligheter for å få internett levert via kabeltv/fiber? Om ingen av delene fins tilgjengelig, må disse kablene graves inn, og det blir grisedyrt = lite aktuelt. Om du leier, kan det være at utleier kan være villig til å dele ut sitt nett mot en grei sum i måneden? Undersøk litt. Endret 1. september 2013 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Takk for utfyllende svar, Lutetium 71! Skal prøve speedometeret du linker til. Den forrige personen som bodde her, hadde fasttelefon, så da kan vel internett kobles i det "uttaket". Det er kabel tv her.. Hvordan vet jeg om det er fiber? Det er flere leiligheter i samme bygning, så det er kanskje begge deler her.. Jeg leier, men utleier bor ikke i samme hus. Anonymous poster hash: b6f55...dc0
Lutetium 71 Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 (endret) Takk for utfyllende svar, Lutetium 71! Skal prøve speedometeret du linker til. Den forrige personen som bodde her, hadde fasttelefon, så da kan vel internett kobles i det "uttaket". Det er kabel tv her.. Hvordan vet jeg om det er fiber? Hadde du hatt fiber, hadde du nok hatt det installert i sikringsskapet. Det er en vanlig måte å gjøre det på. Tror telefonlinja eller kabeltv er mer realistisk. Det kan være det går an å få internett via telefonlinja, men bøygen er at det ikke nødvendigvis går an selv om det går an med telefon. Telenor har noen fiffige løsninger rundtom der linja kan brukes til telefon, men ikke adsl. Det har noe med gammelt utstyr som fortsatt står ute i nettet, som gjør at man f.eks kan dele samme linje på flere abbonnenter, men som samtidig gjør det umulig å bruke høyere frekvenser enn talefrekvenser. Helt ok til snakking, men ADSL krever ca 15 ganger høyere frekvens enn den som brukes til tale. Se her for forklaring. Du kan sjekke hva du kan få levert på linja di, her:http://www.bredbandsguiden.no/ Søk med adresse om mobilen din ikke er registrert på adressa di, eventuelt med gård-/bruksnr om du vet det. Det er flere leiligheter i samme bygning, så det er kanskje begge deler her.. Jeg leier, men utleier bor ikke i samme hus. Ok, da kan du jo spørre en av naboene hva slags internett de har? Du er neppe den eneste som har internett. Endret 2. september 2013 av Lutetium 71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå