Gå til innhold

Å trene på dager man har fått lite søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en dårlig ide å trene i perioder man får lite søvn? Feks; si man får 4-5- timers søvn annenhver dag (8 timer de andre dagene) i 2-3 uker, er det da veldig ødeleggende for kroppen å trene normalt? Utrolig kjedelig å ha disse periodene med dårlig søvn (pga av stress etc), OG i tillegg skulle komme i utakt med treningen. Har nettopp kommet i gang med jogging, men selvfølgelig er jeg inne i en stressperiode. Kjenner jeg er trøtt, men vil fortsette treningsopplegget.

Noen med erfaring eller kunnskap som har noen tips? :)

Anonymous poster hash: 06dcd...1d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er oppe og mater babyen 1 til 2 ganger om natta. Sover godt når jeg ikke mater da, men alikevell... Jeg personlig får mer energi av å trene! Jeg er nesten blitt avhengig. Jeg føler meg bedre og orker mer. Sunnere spiser jeg også når jeg trener.

Dette er mine erfaringer da :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, nybakte mødre trener vel de og ;)

Skrevet

Trur det er lurt å trene regelmessig uansett, det hjelper også på søvnen. Men er du skikkelig trøtt så bør du kanskje ta litt roligare trening akkurat den dagen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Merker treningen er mindre effektiv om jeg har stort underskudd på søvn og hvile. Men da presser jeg meg bare ikke så hardt. Trene gjør jeg okke som. Beste måten å få en god natts søvn (sammen med frisk luft og sunn mat)

• Liker 1
Skrevet

Du får da i gjennomsnitt mer enn 6 timer søvn. Det er for mange mer eller mindre normalt, og ikke oppsiktsvekkende lite. Jeg har trent med veldig lite søvn, og syns ikke jeg merker særlig forskjell. Vanligvis "våkner" kroppen under treningen og trettheten forsvinner. Jeg merker mer på treningen om jeg ikke har fått spist ordentlig.

Jeg mener ikke at du trenger å planlegge å trene mindre, men den vanlige reglen gjelder: Tilpass treningen etter dagsformen!

Anonymous poster hash: 17154...0ef
Skrevet

Bare husk at lite søvn gjør at du yter mindre. Ikke forvent rekorder de dagene!

Anonymous poster hash: 87e95...73b

• Liker 2
Skrevet

Er bare å trene! :)

Skrevet

Hvis du føler deg veldig søvnig og tung i kroppen så blir det som å trene med håndbrekket på, men du får en viss treningseffekt allikevel. Ta det litt roligere på disse dagene enn når du har fått tilstrekkelig søvn.

Skrevet

Om det er kronisk bør en kanskje overvåke nivåene kortisol i samråd med lege.

Jeg vil si kosthold er svært viktig å følge opp i slike perioder og der viktig å få i seg nok vitaminer ved å spise mye grønnsaker. Helst mer enn du pleier. I tillegg kan det være lurt å ta tilskudd av vitamin D3 og Omega3-fettsyrene EPA/DHA.

Om du sover dårlig (det er ikke noe, les barn, som holder deg våken) så kan du prøve å ta magnesiumtilskudd. Anbefaler da å finne et produkt som er kelert (chelated på engelsk). Det forbedrer blant annet søvnkvaliteten.

Skrevet

Jeg merker veldig godt forskjell på de dagene jeg har fått lite søvn vs. de dagene jeg har fått litt mer søvn. Kroppen min sier veldig godt i fra når nok er nok.

Synes forøvrig dine netter høres helt himmelske ut. :fnise: Jeg får i snitt 2 timer sammenhengende søvn, 3 eller 4 (om jeg er heldig) ganger i løpet av en god natt. Dårlige netter vil jeg ikke snakke om engang. :P Men poenget er at om jeg skulle ha ventet til jeg var uthvilt før jeg trente, så hadde det vel kanskje blitt når barna begynner på skolen? Ungdomsskolen? Når de flytter ut? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...