Gå til innhold

Betale for utdrikningslag når man ikke kan delta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min venninne skal gifte seg i høst, men jeg kan ikke delta på bryllup eller utdrikningslag da jeg for tida jobber frivillig som lærer på en skole i Kenya. Det er veldig koselig å vite at jeg er invitert selv om jeg ikke kan komme, men nå forventer forlover at jeg skal være med å betale utdrikningslaget (1000 kr) selv om jeg har gitt beskjed fra starten av at jeg ikke kan være med. Jobben jeg har for tida er ikke noe å bli rik av, jobber kort fortalt i bytte mot kost og losji. Pengene til utdrikningslaget skal gå til vinsmaking, mat og hyttetur til alle deltakerne. Om det blir penger til overs har forlover sagt at det skal brukes til ekstra alkohol. Synes det hadde vært mer naturlig å bidra om det var en aktivitet bare for bruden, f.eks. spa. Jeg hadde uansett tenkt å gi brudeparet en gave. Men er det virkelig slik at man forventes å betale en del til utdrikningslaget om man ikke kan komme? Jeg kjenner ikke forlover eller de andre gjestene og synes hele situasjonen er litt klein. Tusen takk for synspunkter!

Anonymous poster hash: 4fe69...168

Anonymous poster hash: 4fe69...168

Videoannonse
Annonse
Gjest Måkehyl
Skrevet

Nei, man betaler kun om man deltar. Noe annet er fjottete.

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke betale! Utdrikningslaget betales av de som deltar, ingen andre. Jeg har vært i mange titalls utdrikningslag opp gjennom, og også takket nei til et tosifret antall, og har aldri opplevd noe annet.

• Liker 14
Skrevet

At man gir gaver til brudeparet på selve dagen når man ikke kan komme har jeg hørt om. Men det er da ikke rett at du skal betale for utdrikningslaget når du ikke kan være med. Det hadde vert noe helt annet hadde det vært "binnende påmelding" og du hadde sagt fra starten at du skulle være med.

Nei, dette har jeg aldri hørt om før. Mener ikke at det er rett at du skal betale for aktivitet til bruden en gang når du ikke kan være med på laget selv.

Hadde jeg selv vært brud og hadde fått hørt at venner av meg som ikke var med på utdrikningslag hadde vært med å betale for gilde vårt, da hadde jeg blitt sikkelig flau!

• Liker 1
Skrevet

Nei, du skal ikke betale ei krone for utdrikkingslaget! Ikke om det så var for noe som bare gikk til bruden, dem som deltar betaler, andre ikke.

Men, hvis du føler for det, kan du jo sende gave til brudeparet på bryllupsdagen, er man invitert, så er det normalt å gjøre.

Hvis du er i Kenya, så kan du jo prøve å finne noe der, blir jo litt mer eksotisk enn hva man finner på TilBords ol gave-butikker.

Skrevet

selvsagt skal du ikke betale, med mindre du i utgangspunktet sa at du skulle være med og så trekker deg noen dager før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si til forloveren at du aldri har hørt om at man betaler for et utdrikningslag man ikke er med på selv og legg til at du kommer til å gi brudeparet gave selv om du ikke kan komme i bryllupet. Legg til at du ber om forståelse for dette, særlig i lys av at du ikke har lønn for tiden, men kun får dekket kost og losji.

Anonymous poster hash: 0ead4...02b
  • Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Si til forloveren at du aldri har hørt om at man betaler for et utdrikningslag man ikke er med på selv og legg til at du kommer til å gi brudeparet gave selv om du ikke kan komme i bryllupet. Legg til at du ber om forståelse for dette, særlig i lys av at du ikke har lønn for tiden, men kun får dekket kost og losji. Anonymous poster hash: 0ead4...02b

Jeg hadde ikke bedt om forståelse for det. TS inntekt har da ingenting med saken å gjøre.

• Liker 11
Skrevet

Nei, selvsagt skal du ikke betale.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det er ingenting å be om forståelse for eller gi forklaring for. Deltar man ikke betaler man ikke, selv om man er rik som Krøsus.

• Liker 1
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Om du ikke skal delta skal du ikke betale

Så enkelt er det

Skrevet

Du skal ikke betale så mye som ei krone. Og ikke syntes jeg det er noe som du skal be om forståelse for heller.

Skrevet

Ikke betal. Her er forlover mer enn bare litt frekk.

Skrevet

Det er ikke vanlig å betale for utdrikningslag man ikke er med på, med mindre man trekker seg i siste liten.

• Liker 1
Skrevet

Nei du skal ikke betale for dette.

Synes det er direkte frekt å be noen som ikke kan komme om å være med å betale!

Gjest Måkehyl
Skrevet

Nei du skal ikke betale for dette.

Synes det er direkte frekt å be noen som ikke kan komme om å være med å betale!

Sant. Da kan man jo invitere flust av folk man vet ikke kan så går jo hele festen i pluss.

Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg syns alle disse utdrikningslagene og økonomien har gått litt ut av kontroll jeg. Virker som alle må punge ut med mange tusen kroner enten de er med eller ikke.

Til ts, du skal selvfølgelig ikke betale for noe du ikke er med på. En gave på selve dagen som du sier er jo koselig :)

Gjest gjest17
Skrevet

Sant. Da kan man jo invitere flust av folk man vet ikke kan så går jo hele festen i pluss.

Hehe, jeg tenkte faktisk i samme baner. Har man en litt småfrekk forlover, så inviterer man hele vennelisten på facebook i utdrikningslag og krever 1000,- av dem som ikke kan stille... :fnise:

Skrevet

Er dette en ny skikk? Da vi giftet oss, var det aldri snakk om at folk som ikke kunne komme i utdrikningslagene skulle betale noe som helst. Og pengene dine skulle gå til "vinsmaking, mat og hyttetur til alle deltakerne", og, om det blir penger til overs ,"til ekstra alkohol"? Send et bilde av elevene dine i Kenya.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir bare frekkere og frekkere disse som arrangerer utdrikkningslag, du skal ikke betale.

Anonymous poster hash: c068f...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...