Gå til innhold

Dusje og vaske håret hver dag, er det bra eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Jeg jobber denne sommeren på et fiskeribruk (uff...); det er utrolig tungt arbeid for en ung kvinne (som ikke er så sterk), og man svetter somregel en del i løpet av dagen. I tillegg får jeg salt over hele kroppen, i håret, i nesen, i ørene, osv. Fiskelukt setter seg i klærne og i håret, og på kroppen. Det er EKKELT, siden jeg er en veldig renslig person som bryr seg om hygiene og god lukt. He-he!

Det er ikke en fristende jobb, jeg vet, men alt for pengene.

Anyway, nå skriver jeg meg bort :-) Siden jeg lukter fisk og har salt over hele meg, MÅ jeg dusje og vaske håret hver dag, med shampoo og balsam siden lukten sitter så godt. Er dette bra for kroppen min? Jeg kjenner en del som dusjer hver dag, men jeg er redd for at det skal tørke meg helt ut til slutt. Smører meg jo såklart med en tykk bodylotion med lite parfyme. Men jeg dusjer vanligvis ikke hver dag i så lang tid.

Hvor ofte dusjer du? Vet du om huden/håret kan bli skadet av så mye dusjing? Nå skal jeg ikke la være å dusje da, siden jeg ikke vil stinke fisk. Ussj..

Edit: Skrivefeil

Endret av sandkri01
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Helt greit, men du trenger ikke å bo i dusjen, la "våttiden" bli et minimum.

Skrevet

Må man så må man :) Du vil nok bli litt tørr, men du er jo flink å smøre deg, så da går det sikkert bra :)

Bruker du hårkur? Kanskje det kunne vært en idè? Så håret ikke blir så tørt.

AnonymBruker
Skrevet

Dusjer ikke de fleste hver dag? Jeg gjør i alle fall det - uten å jobbe med fisk. Håret vasker jeg annenhver dag, noen ganger hver dag.

Om man bruker milde såper og smører seg der man har tørr hud, tror jeg det er bra med god hygiene. Man ødelegger ikke normalfloraen, men får vekk skitt og bakterier som lager lukt.

Anonymous poster hash: 51fb5...c7a

• Liker 1
Skrevet

Dusjer hver dag. Trodde alle gjorde det i dag. Noe annet er grisete.

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Dusjer man håret hver dag så blir det fort fett og ekkelt.

Man skal egentlig dusje håret annenhver dag, og man blir absolutt ikke grisete av det ;)

Anyways, ts: Det går fint å gjøre dette, men du kan gjerne ha i hårolje og den kerastase-kremen (om du bruker hårføhner eller glattetang) etter du har dusjet håret, og så kjemmer du igjennom. Om jeg blir svett, så dusjer jeg også håret av og til hver dag, og jeg har et utrolig sunt og friskt hår fordi jeg bruker hårolje og kerastase-kremen. Bruker vanlig shampo og balsam som man kjøper på butikken, for den hos frisøren har faktisk akkurat samme ingredienser som den i butikken, bare med et dyrere design og kanskje annen lukt.

Men jeg dusjer kroppen hver dag da siden jeg er i aktivitet så og si hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Dusjer hver 2-3 dag. Kall meg ekkel, men hvis jeg dusjer oftere får jeg fett hår og svettelukten kommer raskere. Pluss at huden blir knusktørr... Bruker våtservietter nedentil daglig/etter nummer to og deodorant + er nøye med håndhygiene :)

Anonymous poster hash: 1abc9...955
  • Liker 2
Skrevet

Har dere ikke en sånn dusj-hette eller noe på jobben som man kan dekke håret med? Det er jo dumt å dusje håret hver dag...

Skrevet

For en periode tror jeg det går bra med håret om du vasker det hver dag. Blir nok en liten tilvenning når du er ferdig med sommejobben og skal gå tilbake til å vaske det sjeldnere.

Jeg dusjer alltid hver dag, noen ganger to ganger og når jeg trener om ettermiddagen. Må i dusjen om morgenen for å "vaske av meg natta" og våkne skikkelig. Håret derimot vasker jeg annenhver dag.

Kan anbefale oljesåpe, så tørker ikke huden så fort ut. Likedan har Nivea en kjempegod dusjbodylotion som du skal smøre deg med i dusjen, etter at du har vasket av deg såpen, og så skylle av. Huden blir kjempemyk, og du trenger ikke smøre deg med bodylotion etterpå.

Gjest Naria
Skrevet

Vasket håret hver dag i åresvis, hadde aldri noe problem med at håret ble fett, heller ikke da jeg begynte å vaske håret sjeldnere.

Kroppen har jeg dusjet en til to ganger om dagen i 15 år og huden er på ingen måte tørr eller skadet av det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusjer man håret hver dag så blir det fort fett og ekkelt.

Man skal egentlig dusje håret annenhver dag, og man blir absolutt ikke grisete av det ;)

.

Nå er det slik at TS jobbet med fisk hele dagen, svettet mye og både svetten og fiskelukten satte seg i bl.a håret. Litt greit å vaske det hver dag da. Mitt hår blir ikke fett av det. Og så bruker man en god shampo og balsam. Ikkeno problem. Det er føning og styling som sliter mest.

Skrevet

Jeg dusjet hår og kropp hver dag. Bruker ikke noen spesielle produkter annet enn at jeg smører meg inn med body butter etterpå. Lukter jo så godt av den:p

Så bare dusj deg du:) håret mitt og jeg blir ikke tørre hvertfall.

Skrevet

Jeg synes det er ganske snodig når folk setter sine egne vaner som den Ultimate Universelle Sannhet. Det er faktisk ikke alle som har behov for å dusje hver dag. Å ikke dusje en dag er ikke ensbetydende med å la være å vaske seg.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor det? Jeg dusjer annen hver dag og jeg vasker håret mitt 1-2 ganger i uka. Men håret mitt er kjempelangt og veldig tykt og det bruker gjerne 2 timer på å lufttørke å hårføner bruker jeg så lite som mulig.

Har aldri opplevd at noen kaller meg grisete for det. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg vasket håret mitt enda sjeldnere ;-)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Om håret tek skade av det kjem jo heilt an på håret. Hårkvaliteten til menneske varierer veldig, nokre mankar toler det, andre toler det ikkje. Farga hår toler det dårlegare enn naturleg hår. Eg ville iallfall ikkje farga håret i denne perioden om eg var deg, bortsett frå det så kan eg ikkje tenke meg at det skal gjere så stor skade. Eg dusjar og vaskar håret kvar dag, og det er heilt fint. Eg har aldri farga det, då.

Gjest sophia21
Skrevet

Det er nok bedre for kroppen at du dusjer hver dag, enn at den er full av svette og salt.

Jeg dusjer uansett daglig, og vasker håret hver dag, alltid med balsam og jevnlig hårkur, og body lotion etter hver dusj.

I andre deler av verden er det forventet å dusje minst en gang daglig, noen dusjer opp til tre ganger daglig. Ble fortalt da jeg bodde der at det var vanlig at noen sa "norske folk er veldig hyggelige, men de dusjer jo så sjelden!". Og vi fikk innprentet av foreleseren vår at vi måtte dusje hver dag, ellers ville folk begynne å snakke om oss..så nå har jeg vel blitt såpass påvirket av den kulturen at jeg synes det er rart å ikke dusje hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er ganske snodig når folk setter sine egne vaner som den Ultimate Universelle Sannhet. Det er faktisk ikke alle som har behov for å dusje hver dag. Å ikke dusje en dag er ikke ensbetydende med å la være å vaske seg.

Ser liksom ikke greia med å stå å vaske seg med klut på "utsatte steder" når det er like raskt å springe inn i dusjen, til og med raskere? Nei jeg vasker ikke håret hver dag, men annenhver dag. Folk blir svett i løpet av en dag. Ser virkelig ikke hva som er galt med å springe inn i dusjen og ut igjen? Har du tørr hud trenger du ikke bruke såpe på hele kroppen. Og det går an å smøre seg med hudkrem. Synes det er uhygienisk med folk som ikke dusjer hver dag. Vi blir "utsatt" for ganske mye iløpet av døgnet. Da er det greit å være ren! Det verste jeg ser er folk som virker skitne. Trodde virkelig alle dusjet daglig i dagens samfunn.

• Liker 1
Skrevet

Ser liksom ikke greia med å stå å vaske seg med klut på "utsatte steder" når det er like raskt å springe inn i dusjen, til og med raskere? Nei jeg vasker ikke håret hver dag, men annenhver dag. Folk blir svett i løpet av en dag. Ser virkelig ikke hva som er galt med å springe inn i dusjen og ut igjen? Har du tørr hud trenger du ikke bruke såpe på hele kroppen. Og det går an å smøre seg med hudkrem. Synes det er uhygienisk med folk som ikke dusjer hver dag. Vi blir "utsatt" for ganske mye iløpet av døgnet. Da er det greit å være ren! Det verste jeg ser er folk som virker skitne. Trodde virkelig alle dusjet daglig i dagens samfunn.

For deg er det raskere å dusje, du ser ikke greia, kanskje du blir svett i løpet av en dag. Du finner det uhygienisk med folk som ikke dusjer hver dag. Virkeligheten er ikke sånn for alle. Det er like lite galt å dusje hver dag som det er å ikke gjøre det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange grisete mennesker rundtomkring i dette landet, som ikke ser viktigheten av en god personlig jygiene, spesielt en del ekdre som vokste opp med å vaske seg en gang i uka. Merket det selv under en helseutdanning (fælt å si det, men sant).

Mange skjønner ikke selv at de lukter, og noen bare gir F, virker det som. Det påvirker jo omgivelsene også. Tenker ikke på syke mennesker som ikke er i stand til egenomsorg, men de som faktisk hadde klart å stelle seg.

Å dusje annenhver dag som et voksent, aktivt menneske er litt sjeldent sosialt sett, men ikke helseskadelig. Men svetter man, har sex og har hatt en lang dag, er det vel naturlig for de fleste å ta en dusj? Eller?

Dusjer selv 1-2 ganger om dagen, og både hud og hår er intakt :)

Skrevet

Jeg dusjer hver dag, vasker håret med shampoo og balsam hver gang (en sjelden gang kan jeg finne på å bare skylle håret og bruke bare balsam). Har aldri slitt med fett hår av den grunn. Det spørs vel litt på hva håret ditt tåler vil jeg tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...