Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får mitt første barn om noen måneder. Er en av de få vordende mødre som ikke synes shopping er gøy, og har lyst til å kjøpe minst mulig unødvendige ting. Har satt opp en liste over ting jeg har inntrykk av at man MÅ ha.

(Og ser jeg virker veldig negativ: Jeg gleder meg fryktelig til barnet altså, det er bare all denne shoppingen som går meg på nervene.)

Er usikker på hva jeg trenger, og blir fullstendig matt av å skulle lese meg opp på utallige babyprodukter når det egentlig bare er ungen jeg er interessert i - ikke nesehornsstøvemidd-hvis-noe-skulle-lekke-ut-av-den-manuelle-avtagbare-trehjulsluftdemperen ... Som er omtrent hva babyproduktnavn, merker og andre rare ting sier meg.

Er det noe jeg kan ta bort? Er det noe jeg MÅ legge til, som er fullstendig nødvendig i løpet av de første månedene? (Regner med at butikker ikke stenger selv om jeg får barn.)

Om det skulle ha noe å si: Barnet kommer i oktober, vi har (stor) bil, husdyr, (is)kaldt gulv, hus med hage, ikke badekar, går mye turer ute.

MÅ ha 0-3 måneder-liste:

Nytt:

Bilstol

Madrass med avtagbart trekk

Dyne

Sengetøy

Brukt:

Barnevogn (kombi?)

Vognpose

Bæresjal

Sprinkelseng

Badebalje

Stellematte til gulv

Vognbag (eller følger det med vogn ..?)

Noe babyklær, str. ca. 52 + smekker

Amme-BH og ullinlegg

Småting

Babyolje

Myke kluter og håndklær

Q-tips og klorhexidin uten alkohol

Bleier

Termometer

Barneparacet

Babyteppe/matte til gulv

Videoannonse
Annonse
Gjest Inggolf
Skrevet

våtservietter i bøtter og spann!

vippestol og/eller babygym!

Skrevet (endret)

Babyen trenger et sted å sove, et sted for stell, noe å bli fraktet rundt i og masse omsorg :) Hvordan du velger å løse det er opp til deg, hva du ønsker og hva du har fysisk plass til.

MÅ ha 0-3 måneder-liste:

Nytt:

Bilstol

Madrass med avtagbart trekk

Dyne

Sengetøy

Brukt:

Barnevogn (kombi?)

Vognpose

Bæresjal

Sprinkelseng

Badebalje

Stellematte til gulv

Vognbag (eller følger det med vogn ..?)

Noe babyklær, str. ca. 52 + smekker

Amme-BH og ullinlegg

Småting

Babyolje

Myke kluter og håndklær

Q-tips og klorhexidin uten alkohol

Bleier

Termometer

Barneparacet

Babyteppe/matte til gulv

Disse tingene trenger du ikke, dersom du ikke føler behov for det. (Min mening..)

Edit: Ville i tillegg, etterhvert, kjøpt vippestol og babygym (som skrevet over)

Edit 2: Markerte feil :klaske:

Endret av Sunshower
Skrevet (endret)

Jeg syns du kan unne deg nye ammebher, de har fine på HM, Lindex, Cubus osv. som ikke koster så alt for mye, de blir fort løstsittende og slappe, så jeg ville kjøpt nye.

Jeg syns også sånn som babyen kan ligge i i badekaret var gull verdt, fikk vilt vondt i ryggen av å holde ho.

Ville også kjøpt vippestol og babygym.

Endret av Sissa
  • Liker 3
Skrevet

.. og gulpekluter!!! :laugh:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en ok startliste, men som jeg sa i en annen tråd trengte jeg flaske og erstatrning første natt hjemme noe jeg ikke hadde tenkt på og nærmeste bensinstasjon hadde ikke mme og min dritt av en manuell brystpumpe virka ikke. Aner ikke hva vi hadde gjort om jeg ikke allerede hadde flaske, dratt tilbaketil sykehuset kanskje?

Anonymous poster hash: 801bb...1b4

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

(Her er det gaskluter som gjelder (supertynne og mye, hvite kluter)).

AnonymBruker
Skrevet

Det måtte vi ogsåbkjappt til butikken for, sammen med smekker. Men ikke alle har en som gulper like ekstremt som min da.

Anonymous poster hash: 801bb...1b4

Skrevet

Ville heller kjøpt bare bæresjal enn bare vogn, helt seriøst. Men begge deler er nok lurt :)

Vi ville ikke fått bruk for q-tips, klorhexidin eller paracet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en grei liste. Mange liker vippestol, men vi brukte nesten ikke vår. Babygym brukte vi derimot en del - la stellematta inni den på badet, så kunne han etter hvert ligge inni der mens jeg ordnet meg. Det fins mao. mange ulike behov, så det beste er kanskje hvis man kan låne ting av venner og familie før man kjøper selv, for å teste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

gulpesmekke ble mye brukt her :)

Anonymous poster hash: 45e75...6e2
Skrevet

Babyer på 0-3 mnd skal ikke har paracet så lenge en lege ikke har sagt at det er greit, man skal ringe legen om det har feber, så det trenger du ikke å stresse med å kjøpe (hvis du ikke allerede har kjøpt det).

Stellematta trenger ikke ligge på gulvet, kan ligge på f.eks vaskemaskinen. Er lurt med pute og dyne til både senga og vognen, altså to av hver.

Vi kommer heller ikke til å kjøpe veldig mye. Jeg syns at det er artig å handle, men har ikke en kjempe stor leilighet så har ikke plass til alt mulig, f.eks en krybbe så barnet kan sove i stua. Man MÅ jo ikke ha alt som finnes i butikkene :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lista ser grei ut, men jeg vil føye til gulpekluter og MeSoft-kompresser (tynne gas-kompresser som brukes til alt fra navlerens til vask av bæsj).

Samt flaske og MME (bedre å ha i backup enn å komme i en skikkelig krise dersom du plutselig skulle ha for lite melk).

Får du tak i en duo-vogn så har du både bag og sportsdel i den. Der er disse to separate slik at du tar av bagdelen den dagen du ikke lenger trenger denne og erstatter den med sporsdelen. På en kombivogn så får du en sportsdel med en bag som du legger inni denne, og det er mange som synes dette er veldig upraktisk i forhold til duo-vognene.

En koseklut eller et lite kosedyr er også gull verdt! Da får barnet noe det knytter seg til og roer seg ned med når det skal sove. Husk bare å kjøpe to like av disse slik at du har en i reserve. Det kan sikkert høres unødvendig ut, men skulle noe skje med originalen kan det blir krise uten skikkelig backup. ;)

Ville heller kjøpt bare bæresjal enn bare vogn, helt seriøst. Men begge deler er nok lurt :)

Vi ville ikke fått bruk for q-tips, klorhexidin eller paracet.

Med mindre navlestumpen faller av allerede på sykehuset så trenger man klorhexidin, jo. Det er det som skal brukes til rens av navlen inntil navlestumpen er borte.

Og de fleste har nok mer bruk for vogn enn for bæresjal, så jeg ville heller sagt at man fint kan overleve uten bæresjal, men at en vogn er uvurdelig.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse tingene trenger du ikke, dersom du ikke føler behov for det. (Min mening..)

Edit: Ville i tillegg, etterhvert, kjøpt vippestol og babygym (som skrevet over)

Du har "streket ut" vognpose som noe unødvendig, hvorfor det? Er ikke det en veldig nødvendig ting spesiellt på høsten og vinteren?

Bæresjal var helt unødvendig her i hjemmet når minstemål kom. Med nr to kommer jeg til å se an behovet etter hvert. Ellers synes jeg listen din ser veldig grei ut, ts. Støtter forslaget om gulpekluter. Veldig greit å ha noen store gode til å ha under hodet i vogn ol.

Anonymous poster hash: f2052...f49

AnonymBruker
Skrevet

Lista ser grei ut, men jeg vil føye til gulpekluter og MeSoft-kompresser (tynne gas-kompresser som brukes til alt fra navlerens til vask av bæsj).

Samt flaske og MME (bedre å ha i backup enn å komme i en skikkelig krise dersom du plutselig skulle ha for lite melk).

Får du tak i en duo-vogn så har du både bag og sportsdel i den. Der er disse to separate slik at du tar av bagdelen den dagen du ikke lenger trenger denne og erstatter den med sporsdelen. På en kombivogn så får du en sportsdel med en bag som du legger inni denne, og det er mange som synes dette er veldig upraktisk i forhold til duo-vognene.

En koseklut eller et lite kosedyr er også gull verdt! Da får barnet noe det knytter seg til og roer seg ned med når det skal sove. Husk bare å kjøpe to like av disse slik at du har en i reserve. Det kan sikkert høres unødvendig ut, men skulle noe skje med originalen kan det blir krise uten skikkelig backup. ;)

Med mindre navlestumpen faller av allerede på sykehuset så trenger man klorhexidin, jo. Det er det som skal brukes til rens av navlen inntil navlestumpen er borte.

Og de fleste har nok mer bruk for vogn enn for bæresjal, så jeg ville heller sagt at man fint kan overleve uten bæresjal, men at en vogn er uvurdelig.

Vi fikk beskjed på sykehuset om IKKE å bruke noe om navlestrengen ikke var rød og betent eller luktet vondt. Navlestumpen falt ikke av på sykehuset og vi fikk beskjed om kun å bruke vann eller helst ikke vaske den i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 99821...ca1

• Liker 2
Skrevet

Vi rørte aldri navlestumpen, den falt av selv etter en uke eller noe. Fikk beskjed om å la den være i fred hvis den ikke ble infisert.

Det med vogn vs. sjal kommer helt an på ungen. Vi hadde som sagt mye mer bruk for sjalet enn vogna.

• Liker 2
Skrevet

På sykehuset fikk jeg beskjed om å vaske navlestumpen med vann, ikke klorhexidin.

Pute trenger ikke babyen med det første. Helsesøster sa at man kunne begynne med det ved ca ett års alder.

Den som sa våtservietter i bøtter og spann er jeg helt uenig med. Vi har klart oss helt fint uten. Man trenger egentlig bare å rengjøre babyen med vann. Noe annet ville jo vært rart.

Og så ville jeg tilføyd en slik snørrsuger. Det er forferdelig og ikke kunne lette pusten for den lille når den blir forkjølt.

Jeg hadde samme filosofi som deg. Minst mulig shopping. Og jeg har endt opp med alt for mye likevel. Nå fikk vi arve alt mulig rart, da. Vippestol brukte vi knapt. Den står nå der på loftet..

• Liker 2
Skrevet

våtservietter i bøtter og spann!

vippestol og/eller babygym!

Takk for svar! Tenkte jeg skulle bruke kluter, men det er sikkert lurt med noen våtservietter i tillegg, så det skriver jeg opp.

Vippestol er jeg usikker på om jeg kommer til å bruke. Litt mer kinkik med husdyr i heimen? Babygym kommer jeg nok til å kjøpe/lage, men tenkte jeg skulle ta det etter hvert. Det er vel ikke noe man bør ha i førsten, vil vel være såpass mye stimuli de første ukene bare å ta inn verden? Eller tenker jeg feil?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vinterbarn selv, og for meg var lammeskinn et must. Likedan en god vognpose. Jeg brukte en av ull og cord som jeg selv brukte som baby, funket like fint som en voksipose:) Disse får du kjøpt brukt.

Våtservietter brukte ikke jeg noe særlig av pga babyen reagerte på de. Kluter med vann funker like greit. Jeg kjøpte noen billige på Kid, kjøpte noen hvite med blå kant og noen med gul kant. Gul gikk til ansikt og kropp, mens blå var til stumpen.

Anonymous poster hash: 1ebcb...2df
  • Liker 4
Skrevet

Babyen trenger et sted å sove, et sted for stell, noe å bli fraktet rundt i og masse omsorg :) Hvordan du velger å løse det er opp til deg, hva du ønsker og hva du har fysisk plass til.

Den første setningen din er sånn jeg trøster meg med når jeg blir stresset av alt jeg føler jeg kanskje bør anskaffe :-)

Klorhexidin uten alkohol tenkte jeg at jeg skulle kjøpe på grunn av navlen - leste et sted at det var lurt. Vognpose, bæresjal og matte er sånn jeg tenker jeg nok kommer til å bruke. Bæresjal høres veldig fint ut - hender frie og mye kroppskontakt. Vognpose er vel greit å ha når det er kjølig, siden vi er mye ute? Matte/teppe tenkte jeg på for ungens del hvis han skal ligge på gulvet. Gulvet vårt er såpass kaldt at selv i juli hender det jeg tar på meg ullsokker inne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...