Gå til innhold

3 kg på 3 uker - hjelp meg å nå målet! :)

Violet Hill

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med å gå ned litt i vekt. Er medlem i vektklubb, og har gått ned nesten 5 kg siden oppstart 27. mars. I følge vektklubb kan jeg gå ned inntil en kilo i uka, og det fungerte fint de første ukene. Nå har jeg imidlertid gått ned 0,2 kg i løpet av de to siste ukene og begynner å bli en smule frustrert.

Jeg har behov for å få frem at jeg er klar over at et ensidig fokus på vekt ikke er holdt for å være den mest "riktige" slankemetoden, men jeg har forsøkt i evigheter med "sunn mat, mer trening"-tankegang uten noe særlig resultater, så jeg har valgt å gi det et forsøk, og er fornøyd med resultatet hittil. Merker at buksene sitter litt løsere og at humøret er bedre.

Oppretter denne tråden fordi jeg innser at jeg må kjøre knallhard disiplin for å nå målet, og fordi jeg håper på tips fra folk med mer erfaring. Alle som vil dele erfaringer eller som ønsker å diskutere sin egen slanking er hjertelig velkomne, det gjelder selvfølgelig de som også bare vil heie :) jeg trenger all oppmuntringen jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kommer de harde fakta:

Høyde: 1,68

Vekt ved start: 63,9 kg

Vekt per i dag: 59,2 kg

Målvekt: 56 kg

Midje: 81 cm (oppr 84)

Overarm: 27 (oppr 28)

Hofte: 93 (oppr 97)

Lår: 52 (oppr 56)

Bryst: 88 (oppr 92)

Metode: teller kalorier og trener med moderat intensitet. I følge vektklubb skal inntaket mitt utgjøre 1300 kalorier per dag, og så står jeg fritt til å spise tilsvarende det jeg forbrenner ved trening. Det går fint å holde seg innenfor 1300 kalorier, men det har en tendens til å bli litt mye proteiner og fett i forhold til den anbefalte fordelingen på 25-35 % fett, 10-20% proteiner og 50-60% karbohydrater. Spiser veldig lite søtt. Jeg er imidlertid nysingel, og mye ute, så jeg drikker litt alkohol (holder meg innenfor kalorigrensen totalt). Kan skjerpe meg der. Er det noen som vet om alkohol er så ille at det er bedre å holde seg helt unna, enn å drikke noen glass vin og sørge for å kompensere ved trening?

Jeg har trent yoga en gang per uke, samt gått mye tur, gjerne raske turer i marka hvor jeg forbrenner 800-1000 kalorier per gang. Har også vært flinkere enn vanlig til å bevege meg i hverdagen. Jeg har planer om å jogge en del fremover.

Så, det var litt om opplegget :) kommentarer tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Jeg tror du må regne med at vektnedgangen blir langsommere ettersom du er slank allerede. Det er også vanlig at man går ned raskere i begynnelsen.

Alkohol utgjør fort mange kalorier, man bør ihvertfall være bevisst på hva man drikker. Selv har jeg gått over til å drikke whisky med cola light, istedet for øl etc, mange kalorier å spare.

Ellers tror jeg du har mye igjen for å legge inn styrketrening. Hvor mye du vil gå ned er jo opp til deg, etter min mening ser imidlertid vekten veldig bra ut, ville heller satset på å stramme opp, det er ofte mer effektivt enn å miste flere kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må regne med at vektnedgangen blir langsommere ettersom du er slank allerede. Det er også vanlig at man går ned raskere i begynnelsen.

Alkohol utgjør fort mange kalorier, man bør ihvertfall være bevisst på hva man drikker. Selv har jeg gått over til å drikke whisky med cola light, istedet for øl etc, mange kalorier å spare.

Ellers tror jeg du har mye igjen for å legge inn styrketrening. Hvor mye du vil gå ned er jo opp til deg, etter min mening ser imidlertid vekten veldig bra ut, ville heller satset på å stramme opp, det er ofte mer effektivt enn å miste flere kilo.

Takk for tilbakemelding! Jeg var forberedt på at det ville gå raskere i starten ja. Hadde ikke veid meg på flere år da jeg startet, men har nok stort sett ligget i overkant av 60 kg, så de ekstra kiloene kom fort og forsvant fort :fnise:

Jeg er også enig i at vekten i seg selv ikke er så ille. Problemet er bare at jeg har en veldig typisk epleform med tynne bein og armer, og hvor så og si alt overflødig ligger midt på kroppen. Tanken var å først gå ned, og så stramme opp. Jeg tenker imidlertid på dette som et noe mer langsiktig prosjekt, og tror at jeg legger et godt grunnlag gjennom å fokusere mye på kosthold nå i starten. Jeg har i hvert fall hatt noen aha-opplevelser når det gjelder spisingen min de siste ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde jeg vel også få frem: jeg reiser på ferie om tre uker, derav målet :) jeg har en del komplekser for magepartiet mitt, og derfor ikke spesielt glad i å kle meg i sommerklær. Det hadde vært så deilig å kunne dra på ferie og pynte seg i søte kjoler og føle seg vel :)

Ferien er for øvrig en typisk opplevelsesferie i et land med en ganske "lett" matkultur, så det er ikke slik at jeg slanker meg nå for å kunne ligge på stranden og spise på meg alle kiloene igjen :fnise: (selv om jeg ikke har noe imot strand og god mat!).

Satser på masse aktivitet i tråden, føler den har fått en bra start!

Edit: skrivefeil

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Hvis du føler at det er særlig magepartiet som er problemet ditt, ville jeg prøvd å kutte ned på de raske karbohydratene. At du nesten ikke spiser sukker er bra, men kutt mest mulig ut poteter, ris, pasta, bytt ut vanlig brød med rugprodukter. Bruk grønnsaker som tilbehør istedet, eller bønner/linser. Jeg så forskjell etter svært kort tid etter at jeg kuttet ut raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil også råde deg til å trene styrketrening. Gjerne tunge baseøvelser, gjør et søk på fitnessbloggen eller sjekk bloggen til Inger (ingerindubai.com). Hun driver stort sett med slike øvelser og det er mange gode tips og videoer på bloggen hennes.

Etterhvert får du styrket opp hele kroppen og blir stram og fit. :) Lykke til!

Anonym poster: c956679964839ee6b0b53e8682489953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet du at du forbrenner 800-1000 kalorier på en tur? Dette høres mye ut

Anonym poster: 66bd6fa7dabec40787d17d78d8a717f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at det er særlig magepartiet som er problemet ditt, ville jeg prøvd å kutte ned på de raske karbohydratene. At du nesten ikke spiser sukker er bra, men kutt mest mulig ut poteter, ris, pasta, bytt ut vanlig brød med rugprodukter. Bruk grønnsaker som tilbehør istedet, eller bønner/linser. Jeg så forskjell etter svært kort tid etter at jeg kuttet ut raske karbohydrater.

Du har nok helt rett i dette. Har kuttet veldig ned på karbohydrater etter at jeg ble med i vektklubb, og det er nok mye av årsaken til at de første kiloene forsvant så raskt.

Jeg ligger som regel litt lavere på karbohydrater enn den anbefalte dagsfordelingen til vektklubb, bortsett fra de dagene jeg drikker alkohol (drikker stort sett kun tørt hvitvin, og begrenser antall glass). Men det er absolutt rom for forbedring :)

Har du noe erfaring med å erstatte ris og pasta med f.eks bulgur og couscous?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også råde deg til å trene styrketrening. Gjerne tunge baseøvelser, gjør et søk på fitnessbloggen eller sjekk bloggen til Inger (ingerindubai.com). Hun driver stort sett med slike øvelser og det er mange gode tips og videoer på bloggen hennes.

Etterhvert får du styrket opp hele kroppen og blir stram og fit. :) Lykke til!

Anonym poster: c956679964839ee6b0b53e8682489953

Takk for tips! Du anbefaler at jeg setter i gang med det umiddelbart? Hadde tenkt å vente til etter ferien, men kanskje jeg må tenke litt nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du forbrenner 800-1000 kalorier på en tur? Dette høres mye ut

Anonym poster: 66bd6fa7dabec40787d17d78d8a717f3

Bruker pulsklokke (og går langt ;)).

Føler meg litt hysterisk når jeg bruker den på tur i skogen, men jeg synes det er interessant å se og lære litt om hva jeg får ut av forskjellige former for aktivitet. Må huske å gjøre fradrag for basalforbrenningen da, det har jeg nok en tendens til å glemme :)

Edit: skrivefeil

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia

Du har nok helt rett i dette. Har kuttet veldig ned på karbohydrater etter at jeg ble med i vektklubb, og det er nok mye av årsaken til at de første kiloene forsvant så raskt.

Jeg ligger som regel litt lavere på karbohydrater enn den anbefalte dagsfordelingen til vektklubb, bortsett fra de dagene jeg drikker alkohol (drikker stort sett kun tørt hvitvin, og begrenser antall glass). Men det er absolutt rom for forbedring :)

Har du noe erfaring med å erstatte ris og pasta med f.eks bulgur og couscous?

Jeg vet ikke om bulgur eller couscous er bedre, men det fins jo fullkornvarianter av ris/pasta som ihvertfall er bedre. Jeg har kuttet det helt ut, bruker feks blomkålmos/kålrabistappe/bønnestuing som tilbehør samt litt andre grønnsaker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilbehør kan du godt bruke quinoa i stedet for ris osv. Veldig godt og næringsrikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes godt ut :) nå fikk jeg lyst på mat! Matlysten er ikke på topp om dagen, men det gjør det jo forsåvidt bare enklere å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hørtes godt ut :) nå fikk jeg lyst på mat! Matlysten er ikke på topp om dagen, men det gjør det jo forsåvidt bare enklere å gjennomføre.

Tydeligvis ikke, da....

Anonym poster: c4c6d1952a66b96e92b56da280c34574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kom jeg på noe annet når jeg var på butikken i sted: Zucchini pasta!! Det er kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...