AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Det er sikkert flere enn meg som har sett filmen som på norsk heter "Marley and Me" og som på norsk er oversatt til "Marley og jeg". Det er min favorittfilm da den er veldig sterk og rørende, den handler om en familie sin kjærlighet til Marley, en golden retriever, og hvilken sorg de går igjennom når de mister hunden sin! Det kan sammelignes med å miste et barn på en måte. Denne filmen så jeg for første gang i 2009 og har kanskje sett den 40 ganger etter det. Elsker den og blir aldri lei. Jeg har alltid elsket hunder, men har blitt nektet å få hund som barn! Hjalp aldri å gråte eller å prøve seg på noe. Det nærmeste jeg har vært å eie en hund er en hamster som jeg hadde som barn. Skikkelig snill og sånt, men det ble ikke som en hund. Ble selvfølgelig glad i hamsteret mitt, jeg sier ikke det, men det er bare ikke det samme som å ha en hund. Mener ikke å se ned på noen som har hamster med dette innlegget. Mange mener jo f.eks. at marsvin er det samme som en chihuahua og det er kanskje sant, så det fins jo flere grader av det å ha hund også . Nå har naboen til mamma og pappa fått en hund. Skikkelig søt. Jeg klarer ikke å tenke på annet! Jeg må få meg hund... Jeg ser og ser på finn.no men jeg klarer ikke å bestemme meg!!! har lyst på alle jeg ser. og da lurer jeg på, kan jeg ha to hunder på en gang f.eks? jeg vil ha valper. jeg har ikke bestemt meg for hva slags hund, bare navn. Skal i hvert fall ha en tispe som skal hete Thinka Bell-Bell og en gutt som skal hete Prince Nathaniel <3... men si meg, hva slags hund bør jeg ha?? hvor mye koster det for hundebur og sånt? Kan de f.eks. dele det? jeg jobber som regel fra klokka 08-16 hver dag... kan de være hjemme alene så lenge? bor i en ettroms på kolbotn, hvis noen kjenner noen i området som skal kvitte seg med en hund osv.?? har også en katt som heter Juni Princess etter hun i Hotell cæsar... tenker at jeg skal kjøpe meg en hund i løpet av dagen i dag... så kom med tips og hjelp meg! så får vi se hva jeg kjøper =) Anonym poster: 373c25af1528a9acce0d91698dc42e59
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Nei synes ikke du bør få deg en hund (om tråden er reell og ikke bare trolling). Om du er alene og jobber fulltid, så har du ikke tid. Du høres veldig ung ut og å ha en hund krever all din tid. Det betyr aldri festing, shoppingturer med venninner osv der du ikke kan ha med hunden din. En hund er ikke et leketøy Anonym poster: 6973c12e72019dfe074fa2d5ce3032ed 17
happiest Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Hunder kan fint være alene så lenge. Men får du deg valp, går nok ikke det! Det tar også tid for en hund å vende seg til et nytt hjem. Du må hvertfall tenke på om du har råd, tid til turer (ettersom hvor mye hunder trenger - små og store hunder trenger alle turer), kanskje tissetur på natten, hva med ferier? pass?. Jeg tror ikke du bør bestille i løpet av dagen. Sjekk på finn.no feks. Og så må du snakke med eier og få tak i alle viktige papirer. Siden du bor i en ettroms, er nok en stor hun sikkert litt for mye. Hvis du ikke vil ha veskehund, så kan kanskje jack russel terrier være noe? (eller andre hunder på slik str).
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 Sier som første AB, jeg mistenker troll, men hvis ikke, vær så snill og ikke gjør det. Hunder er ikke noe du skaffer deg på dagen, altfor ofte ender det i fortvilelse for eier, men spesielt for hunden. En etroms leilighet, der det allerede bor en katt, er heller ikke en ideell situasjon for noen hund. Du jobber 8 timer om dagen, hvor mange timer er du faktisk borte om dagen? Kan du ta deg en måned ferie nå for å hjemme-alene-trene en valp? Har du penger til forsikringer og veterinærbesøk? Og ikke minst, hva skal du med hunden din? Og hva er du villig til å gjøre med den? Det er dette som avgjør hva slags hund du skal ha, ikke hvor søt den er på et bilde på finn. Egenskaper framfor utseende! Anonym poster: 35cd777bcca4493c9d61762d619a94d2 5
Gjest pærecider Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 ... I don't even... Håper inderlig for hundenes del at du er et troll. En hund er et levende vesen, ikke en dukke som du kan bære på hele tiden. Og selv små hunder som chihuahuaer, mopser og pomeraniere krever mosjon og stimulering. Valpene skal oppdras og trenes, kan du stå opp om natta for å ta de ut om natta for å tisse? Kan du ta deg fri noen uker for å være med valpene og trene dem. De skal lære seg grunnleggende lydighet, bli stuereine, sosialiseres med andre hunder og mennesker. Er du villig til å betale forsikring og årlig vaksine, evt andre veterionærutgifter? Klippe klør, tømme analsekker, stelle pelsen dens, etc. Og hva med katta di? Noen hunderaser/enkelte individer går ikke så bra sammen med katter, og da må du bruke ekstra tid på dem slik at overgangen blir best mulig for dem. Du ønsker en hund av hvert kjønn. Enten må en/begge av dem kastreres/steriliseres eller så må du følge ekstra godt med minst to ganger i året når tispa har løpetid, og da kan de ihvertfall ikke ligge i samme bur. Kjøpe hund på dagen? Yep, det kan du, men du må vel og huske på alt det andre som følger med? Skåler, seler, halsbånd, bur, børste(avhengig av rase) mat, ikke glem at valper skal ha valpefor, leker etc. Slik du beskriver ønskene dine, så høres det ut som om du har et idyllisk bilde av hunder, kos, pels, kjærlighet, masse gøy etc. Så klart, hundehold er alt det der (eller så hadde jeg ikke hatt hund) men det er også arbeid, oppofrelse fra din side, tidsmessig, krefter og økonomisk. Og for himmels skyld, IKKE bær bikkja i veska til enhver tid, de har bein og kan gå selv. Småhunder ser søte og skjøre ut, men man blir fort overrasket over hvor tøffe de faktisk er... Hvis du er et troll, gratulerer til meg selv for å ha kastet bort tida mi med å skrive dette her, men kanskje noen andre leser dette og får en reality check. Så da er det kanskje ikke så bortkasta likevel.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Og sett av noen tusen i året for veterinærutgifter og forsikring..men anbefaler deg å vente noen år på å skaffe hund, det er ikke noe man skaffer seg "over natten", det skal være gjennomtenkt, ikke en impulsavgjørelse. Du har for liten plass til en stor hund, egentlig har du ikke plass idethele tatt, med tanke på at det allerede bor en katt i 1- romsen.,..håper dette er trolling. Anonym poster: 45577a29787e8ab3e5676967275158e4 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. april 2013 #7 Skrevet 18. april 2013 Å tenke igjennom det å ha en hund, er ikke "ååååå hunder er så søte og jeg er så glad i de". Å tenke igjennom, er å vite hva du ønsker med en hund. Sport? Lydighet? Hva slags egenskaper skal hunden ha? Pelsstell? Størrelse? Energinivå? Behov for stimulanse? Hvem skal passe om du f.eks vil på kino en kveld? Og hvor skal hunden bo om du skal på ferie? Hvor kan man gå på hundekurs i nærheten? Er det et greit område å ha hund i mtp lufteplasser og turer? Har man råd til veterinær og forskiring? Hvor mange timer kan man bruke på trening og tur med hunden hver dag? Har du et nettverk rundt deg som akspeterer at du har hund? Orker du tanken på pels i maten og sand i senga? Orker du tanken på å plukke opp etter hunden, selv om den skulle ha diare? Å ha hund er en livsstil. 5
Gjest pærecider Skrevet 18. april 2013 #8 Skrevet 18. april 2013 Og sett av noen tusen i året for veterinærutgifter og forsikring..men anbefaler deg å vente noen år på å skaffe hund, det er ikke noe man skaffer seg "over natten", det skal være gjennomtenkt, ikke en impulsavgjørelse. Du har for liten plass til en stor hund, egentlig har du ikke plass idethele tatt, med tanke på at det allerede bor en katt i 1- romsen.,..håper dette er trolling. Anonym poster: 45577a29787e8ab3e5676967275158e4 Angående størrelse på leilighet, bor selv på 40 kvm og har to aktive spretne små hunder, samt har hatt store hunder her på besøk over lengre tid. Har også hatt fire ekstremt aktive hunder under samme (lille) tak. Det går fint så lenge man kan tilby dem gode tur- og treningsmuligheter utendørs, som hage, skog et.c. Men tviler på at TS kan det, med mindre hun har vett nok til å ta med hundene ut i marka, samt følge med på hundene og katta når de er i samme rom.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #9 Skrevet 18. april 2013 Takk for mange svar, alltid hyggelig å få det! Jeg vet at en hund er en hund, jeg er ikke helt dum heller. Greit nok at jeg ikke har hatt hund før, men det er ikke slik at jeg ikke vet hva en hund er. Den krever mye mosjon og oppfølging, det sier seg vel selv. Jeg skal dra og besøke og se på to valper i morgen allerede. Det er mulig jeg kommer hjem med dem allerede på mandag hvis de synes jeg virker som en bra eier. Har allerede fått låne et sammenleggbart bur av en kollega av mamma, så det er i boks. skåler og sånt har jeg allerede kjøpt for lenge siden, har også det andre jeg trener. TIl og med neglklipper og sjampo, så jeg er godt forberedt. hundene jeg skal se på et en fuglehund... gordon setter og en alaskan husky, så får vi se hva det blir til må jo se om kjemien er god og alt sånt først. Jeg er veldig aktiv, så det er ikke noe problem. jeg elsker å gå tur i skogen f.eks. Går mye på ski om vinteren. Skjønner ikke hvorfor dere trekker en slutning om at jeg er lat og ikke skal gi hundene mye mosjon? de kan være med på joggeturer og det som er får nok mer mosjon hos meg enn hos dere Hundeforskning kommer jeg IKKE til å ta. Det er ikke noe alle har og jeg ser ikke behovet. Hun ene jeg har snakket med og som jeg kan kjøpe en hund av har heller ikke det til sin hund. Hvis jeg må betale en dyr regning så får jeg ta det der og da! sånn er det å ha hund. Har en ganske god bufferkonto som jeg får ta av. Heller det enn å kaste bort 3000 i året når hunden mest sannsynlig holder seg frisk. Da får jeg heller bare bite i det sure eplet hvis noe skjer! Vil ha en tispe og en hann ja. Tanken er at jeg skal flytte sammen med samboeren min om noen år og da kan det hende de kan få valper f.eks. Passer selvsagt på at det ikke skjer før det er planlagt. Jeg er ikke helt fjern! leiligheten er liten, men det er plass nok til litt flere. Er for det meste ute også, så blir ikke så mye tid hjemme. Plass til bur og senger. Katten min er veldig rolig og snill, så det byr nok ikke på problemer. I så fall omplasserer jeg bare katten. Mamma kan ta henne, de har god kjemi. Er det noen som har tips til hvilken hundemat jeg bør gi? Kan valper få annet enn tørrfor? vet at jeg skal bløte det, men kan de f.eks. få grovbrødskive med leverpostei? TS Anonym poster: 373c25af1528a9acce0d91698dc42e59
Othelia Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 I så fall omplasserer jeg bare katten. Mamma kan ta henne, de har god kjemi. Anonym poster: 373c25af1528a9acce0d91698dc42e59 Det her skjønner jeg bare ikke.. Jeg har selv ett veldig stort ønske om hund, og jeg har en katt fra før. Aldri i livet om jeg hadde omplassert han for en hund, jeg er altfor glad i han for det. Om det så enn bare er til foreldrene mine. 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 No offence TS, men du kan virkelig alt for lite om hund til at det er noe du burde anskaffe deg. Du burde i alle fall ha minimuskunnskaper om hva et dyr spiser. Og omplassere katten for en hund? Du er bare et jævla dårlig troll. Anonym poster: ebf1c81e838377bee78d431d06ad23e1 12
Gjest Silvermist Skrevet 18. april 2013 #13 Skrevet 18. april 2013 (endret) Hunder kan fint være alene så lenge. Men . Jeg tror ikke du bør bestille i løpet av dagen. Sjekk på finn.no feks. Og så må du snakke med eier og få tak i alle viktige papirer. (...). Hvis du ikke vil ha veskehund, så kan kanskje jack russel terrier være noe? (eller andre hunder på slik str). Bestille en hund i løpet av dagen..?? Folk er så useriøse at jeg blir dårlig. Og ja, jeg vet du skrev at du ikke tror hun bør bestille hund i løpet av dagen. Men det du sier belyser en helt fjern problemstilling. Man skal ikke bare "bestille" en hund, Man skal ta kontakt med en NKK-registrert oppdretter og melde sin interesse. Deretter skal du treffe denne seriøse oppdretteren, og vedkommende skal vurdere om du er skikket til å kjøpe en valp av han/henne. Jeg blir rett og slett lei meg av at folk ser på anskaffelse av hund som å gå hen og bestille seg en. En terrier, som førstegangshund, til en jente som har hatt hamster og synes at hunder er såååå søte??? What's this, I don't even.... Nei. Har allerede fått låne et sammenleggbart bur av en kollega av mamma, så det er i boks. skåler og sånt har jeg allerede kjøpt for lenge siden, har også det andre jeg trener. TIl og med neglklipper og sjampo, så jeg er godt forberedt. hundene jeg skal se på et en fuglehund... gordon setter og en alaskan husky, så får vi se hva det blir til må jo se om kjemien er god og alt sånt først. Hundeforskning kommer jeg IKKE til å ta. Det er ikke noe alle har og jeg ser ikke behovet. Hun ene jeg har snakket med og som jeg kan kjøpe en hund av har heller ikke det til sin hund. Hvis jeg må betale en dyr regning så får jeg ta det der og da! sånn er det å ha hund Vil ha en tispe og en hann ja. Tanken er at jeg skal flytte sammen med samboeren min om noen år og da kan det hende de kan få valper f.eks. Passer selvsagt på at det ikke skjer før det er planlagt. Jeg er ikke helt fjern! leiligheten er liten, men det er plass nok til litt flere. Er for det meste ute også, så blir ikke så mye tid hjemme. Plass til bur og senger. TS Anonym poster: 373c25af1528a9acce0d91698dc42e59 Okei, du kødder. Bra. Endret 18. april 2013 av Silvermist 5
Gjest Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 Gordon setter og husky! Du må droppe jobben din om du skal få tid til begge hundene! Vennine min har husky. Er aktivt ute på kickbike med den hver dag, et par mil 5-6 dager i uka. I tillegg til vanlige tisseturer og en langtur i nabolaget. En gordonsetter krever nok like mye! Og jo da, bare å gi de grov brødskive med leverpostei, om du vil at hunden skal få nyre problemer! Med disse to rasene må du forvente å være i aktivitet fra du kommer hjem til du legger deg, og hver helg må du regne med flere timers tur i skogen. I tillegg til hjermetrim o.l. Du må også regne med å skille de i hvert sitt rom når tispen har løpetid. Å putte den ene i buret og den andre utenfor hjelper ikke, hunder har parret gjennom bur før!
Gjest pærecider Skrevet 18. april 2013 #15 Skrevet 18. april 2013 (endret) Jeezes. Gordon setter og husky, noen av de mest krevende rasene som fins! Flotte raser, men ikke egnet for førstegangseiere, med mindre du har tenkt å vie livet 100 prosent til disse to, med valpekurs, lydighetskurs, etc, etc. Og ikke forsikring??? Betaler heller tre tusen i året enn å plutselig måtte stå der med en kjemperegning på tyve-tredve tusen kroner. *ber i mitt stille sinn om at du er et troll* Joggeturer med gordon setter og husky, håper du er villig til å bruke tid på full lydighetstrening, så du har full innkalling på disse dyrene i skogen, disse rasene har jaktinstinkt til tusen. Plutselig har du en setter vimsende langt oppe i skauen og en husky som jager etter en eller annen puddel. Hvis du ikke er et troll, vær så snill, for hundenes del, forbered deg mer, lån hunder av venner, skaff deg hundebøker så du ikke er uforberedt, og vurder nøye hvilken rase som passer for dere. Finn.no er stapp full av hunder som trenger nytt hjem fordi eierne oppdaget hvor mye arbeid det faktisk er å ha hund. Det vil fortsatt alltid være ledige valper om noen måneder. Det haster faktisk ikke. Gode forberedelser gjør alt så mye lettere, både for deg og hunden. Endret 18. april 2013 av pærecider
Gjest Rosetorne Skrevet 18. april 2013 #16 Skrevet 18. april 2013 Alaskan husky og gordon setter og katt. Ikke forsikring. Hannhund og tispe. 1-roms leilighet. 8 timer borte fra hundene hver dag. Alene om daglig omsorg. Førstegangs hundeeier. Hva er galt med deg? Lykke til, du vil trenge det. Jeg synes mest synd på hundene. De kommer til å måtte oppleve omplassering tidlig i livet. 10
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. april 2013 #17 Skrevet 18. april 2013 Gordon setter og alaska husky?? I en ett-roms?? Nehei du har ikke tenkt deg så veldig godt om gitt. Er det rart det flommer over av omplasseringshunder *risteoppgittpåhodet* 3
Favole Skrevet 18. april 2013 #18 Skrevet 18. april 2013 Du har sett Marley & Me 40 ganger og mener det er en Golden Retriever? Huff. 4
Favole Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 Og om du vil bli en god hundemamma? For en hund fra brio eller noe slikt, sannsynligvis. For en ekte hund? Ut fra det du skriver her? ALDRI. Du bør være et forumtroll. Grøss. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Jeg HAR lest masse om hunder. Jeg har flere bøker og har satt meg godt inn i dette, men jeg kan jo se at det ikke kommer tydelig nok frem gjennom innleggene mine. Jeg var blant annet på utveksling da jeg gikk på videregående, og da hadde familien jeg bodde hos to hunder. Vi fikk i løpet av denne tiden to valper (i en periode hadde vi da fire hunder) og samtidig fikk vi inn en katt og en haug med kattunger. Det var mer enn nok å gjøre, spesielt siden hovedansvaret falt på meg, men jeg klarte det helt fint. Jeg har en evne til å kommunisere med hunder som er relativt unik, så det er ikke slik at jeg ikke vet hva en hund er og hva det går ut på. Jeg har allerede meldt meg på valpekurs i slutten av mai, ettersom jeg regner med at jeg har valpene i løpet av neste uke. Hvis ikke utsetter jeg det bare. Selvfølgelig tenker jeg å legge tid ned i disse hundene! Alaskan Husky og Gordon Setter er to hunderaser jeg har inngående kjennskap til. Blant annet har min onkel en Gordon Setter, og ja, den er aktiv - den har blant annet rømt av gårde mang enn gang, og det tok lang tid å få kustus på den, men det gikk til slutt. I dag er han en aktiv fuglehund som årlig er med på rypejakt. Ved siden av dette har min barndomsvenninne hatt Alaskan Husky i alle år, jeg har en annen venninne oppe i nord som har en hel haug av disse (moren driver med hundekjøring) og jeg har tidligere hatt en nabo med denne rasen. Ufattelig nydelig isblå øyne på disse skapningene, det er nok det som gjør at jeg tiltrekkes ekstra mye av dem. Jeg er forberedt på flere timer med mosjon hver dag. Hvis det ikke blir jogging med en gang, så blir det turgåing. Jeg beveger meg allerede flere timer daglig. Det er tydelig at flere her inne ikke er aktive siden de føler at de må forklare meg at man må bevege seg mye med en hund. For meg er det en selvfølge å bevege meg mye både med og uten hund. Når det gjelder katten, har den det nok minst like fint hos mamma. Jeg tok over henne for halvannet år siden da mamma hadde en periode hvor hun var veldig syk, og hun savner nok fortsatt hjemmet sitt. Hun har stukket av flere ganger og endt opp hos mamma. Så hvis jeg får meg hunder, blir det nok den beste løsningen. Eller, det er ikke noe hvis - jeg skal ha hunder, men hvis det eventuelt ikke går så bra med dem sammen. Jeg er ikke interessert i forsikring da jeg heller tar det som det kommer. Hvis jeg blir nødt til å punge ut en høy sum, er det mitt problem. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være til en bekymring så lenge jeg vil ta hundene til en veterinær. Og det vil jeg, for jeg har orden på økonomien og vil alltid prioritere hundene mine. Når det er sagt har jeg akkurat kommet hjem fra XXL og fått handlet en god del ekstrautstyr, så nå er litt mer i boks. Leiligheten min er en ettroms, ja, men den er nesten 50 kvm., så det er ikke så ille som dere tror. Jeg bor tross alt ikke i en liten hybelleilighet på 15 kvm. hvor jeg knapt har plass til å snu meg. Den ene hunden er forresten ikke renraset Alaskan Husky, jeg kommer bare ikke på hva den var en blanding av, er en hunderase jeg ikke har hørt om tidligere. Var i kontakt med oppdretter i sted og hun sa at det var en sosial tass som uten problemer kom til å gå fint med en annen hund, så jeg tror dette kommer til å gå helt fint. Takk for svar - men ærlig talt, lær dere å svare folk på en ordentlig måte. Jeg er ikke helt fjern bare fordi jeg ikke har inngående kunnskap om hundehold slik som dere. Men jeg må også starte et sted - det gjorde dere også TS. Anonym poster: 373c25af1528a9acce0d91698dc42e59 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå