AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Vi har ei som jobber i praksis hos oss som har veldig mye fravær, og vi andre har ofte havnet i vanskelige situasjoner pga henne. For ofte gidder hun heller ikke gi beskjed om at hun ikke kommer. I dag hadde hun igjen ringt og sagt at hun lå rett ut hjemme og ikke hadde muligheten for å komme på jobb. Jeg jobbet til 1 i dag og stakk innom kjøpesenteret for å handle mat og da ser jeg henne sitte inne på en kafe der med en 2-3 venninner. Hun så ikke spesielt syk ut. Burde jeg fortelle dette til sjefen, eller er det noe jeg ikke skal bry meg med? Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344
Rægs Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Ja, jeg ville absolutt fortalt det til sjefen. Hadde en sånn selv på gamlejobben, og møtte henne på byen den uken hun var "sykemeldt". Hun sa til meg i fylla at hun hadde dratt ut hver dag, selv om hun i utgangspunktet skulle jobbe 100% den uken. Jeg fortalte det videre til sjefen min, og endte til slutt (etter mye og men) at hun fikk sparken. 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 snakk med henne om det... Anonym poster: 1218b1831c9bdb9367d9fdbb9d7eeac5
frøkna Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Som du beskriver det, at dere andre ofte kommer i vanskelige situasjoner pga henne, og hun skulker mye, ja du rett og slett ikke liker å jobbe med henne, ja da hadde jeg gjort det. 2
ninuska_ Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Jeg ville tatt en prat med henne aller først, og forklart at du har sett henne på kjøpesenteret (hvis hun ikke så deg), og tatt det derfra. Hvis du føler du vil si ifra til sjefen etter praten si at dette er noe du er nødt til å ta opp med sjefen. Jeg syns det er helt greit at man drar på butikken og handler, eller tar seg en tur ute, selv om man er syk, det betyr ikke at man er i stand til å være på jobb i åtte timer. Det blir en annen sak når man skaper problemer på jobb og ikke melder fra om sykdom. Endret 26. mars 2013 av ninuska_ 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Jeg ville tatt en prat med henne aller først, og forklarer at dette er noe du er nødt til å ta opp med sjefen. Jeg syns det er helt greit at man drar på butikken og handler, eller tar seg en tur ute, selv om man er syk, det betyr ikke at man er i stand til å være på jobb i åtte timer. Det blir en annen sak når man skaper problemer på jobb og ikke melder fra om sykdom. Har mer lyst til å bare si det til sjefen. Har mistenkt dette ganske lenge og har som sagt irritert meg grønn over at vi andre har måttet avlyse fridager og planer fordi hun ikke gidder møte opp på jobb. Så jeg har vel egentlig bare sittet og ventet på en situasjon som dette her. Dessuten, hun er bra careface om hun (uavhengig om hun er syk eller ikke) velger å dra på kafe og møte venninner på en dag hun egentlig skulle jobbet, man kan aldri vite hvem man møter på, det være seg kollegaer eller andre.. Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344
ninuska_ Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Det jeg lurer på, siden hun har mye fravær, er om hun har sykemelding fra legen eller om hun bruker egenmelding - om det kan være noe mer bak "syk" enn det dere ser? Det er jo sjefen sin oppgave å ta tak i det hvis hun har mye ugyldig fravær. Endret 26. mars 2013 av ninuska_ 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Vi hadde en lignende person på min jobb. Meldte fra flere ganger syk, men ble observert både på fylla og annet diverse. Det toppet seg en kveld h*n ikke kunne komme på jobb, etter mye styr fikk vi ordnet en ekstrahjelp. Noen timer etterpå hadde h*n skrevet på FB-veggen at h*u var sjåfør den kvelden... Jeg tok screenshot og sendte til sjefen! Anonym poster: 799093ffa3e2e93a0832797790a14b31 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Har mer lyst til å bare si det til sjefen. Har mistenkt dette ganske lenge og har som sagt irritert meg grønn over at vi andre har måttet avlyse fridager og planer fordi hun ikke gidder møte opp på jobb. Så jeg har vel egentlig bare sittet og ventet på en situasjon som dette her. Dessuten, hun er bra careface om hun (uavhengig om hun er syk eller ikke) velger å dra på kafe og møte venninner på en dag hun egentlig skulle jobbet, man kan aldri vite hvem man møter på, det være seg kollegaer eller andre.. Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344 Du skal snakke med henne om det først. Ellers kan det fort bli "sladrehank skal selv ha bank". For øvrig har jeg en sykdom som gir en del korttidsfravær, men hvor det er sunt for meg å f.eks. fra på kjøpesenteret eller treningsstudio om jeg er i form til det. Om noen kollekager ikke hadde kommet til meg, men sladra direkte til sjefen, hadde jeg blitt direkte fornærma. Anonym poster: 9260bf62023676e576cd4240e20661a2 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Jeg hadde helt klart tatt det tjenestevei, dvs via sjefen. Det er sjefen som har ansvar for henne på jobben, ikke du. Anonym poster: 7b8aa1f8b2ed14f6674b3065035c543a 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Du skal snakke med henne om det først. Ellers kan det fort bli "sladrehank skal selv ha bank". For øvrig har jeg en sykdom som gir en del korttidsfravær, men hvor det er sunt for meg å f.eks. fra på kjøpesenteret eller treningsstudio om jeg er i form til det. Om noen kollekager ikke hadde kommet til meg, men sladra direkte til sjefen, hadde jeg blitt direkte fornærma. Hun har ingen sykdom nei, hun jobber som lærling ved siden av skolen og dette vet jeg fordi jeg har spurt sjefen om det tidligere, pga hun er så mye borte, om det kanskje kan være noe sykdomsrelatert. Og da var svaret NEI. Det som feiler denne jenta tror jeg er dovenhet og fraskrivelse av ansvar. Anonym poster: 9260bf62023676e576cd4240e20661a2 Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #13 Skrevet 26. mars 2013 ups..siterte mitt eget innlegg også jeg,. Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #14 Skrevet 26. mars 2013 Jeg ville kanskje tatt det opp med henne først, hvis hun ikke er på jobb fordi hun skulker, bør det tas opp med sjefen. Sliter hun derimot med psykiske lidelser av noe slag, kan det jo hende at hun bare har godt av å komme seg ut, få slappet litt av o.l. Man vet jo aldri hvorfor folk sliter med å komme seg på jobb, kan være alt fra ren latskap til depresjoner. Anonym poster: 1a4b214fc8c74c549a33e5426dcf28ae 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #15 Skrevet 26. mars 2013 Jeg ville kanskje tatt det opp med henne først, hvis hun ikke er på jobb fordi hun skulker, bør det tas opp med sjefen. Sliter hun derimot med psykiske lidelser av noe slag, kan det jo hende at hun bare har godt av å komme seg ut, få slappet litt av o.l. Man vet jo aldri hvorfor folk sliter med å komme seg på jobb, kan være alt fra ren latskap til depresjoner. Anonym poster: 1a4b214fc8c74c549a33e5426dcf28ae Men TS har da ikke noe med hva slags problemer denne kollegaen måtte ha? Tenk om hun har psykiske problemer, da vil hun jo kanskje føle seg presset til å si det til TS. Nei, dette er en jobb for den som har personalansvar. Anonym poster: 7b8aa1f8b2ed14f6674b3065035c543a 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #16 Skrevet 26. mars 2013 Dette har holdt på lenge og blitt en stor snakkis blandt oss andre damene på jobb. I begynnelsen litt forsiktig, nettopp pga vi tenkte det kunne ligge noe psykisk bak o.l, men det har jeg fått bekreftet at det ikke er. Tar det opp med sjefen i morgen tidlig.. Anonym poster: 2f6e921b1f305107fd2de8bfa77ef344 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #17 Skrevet 26. mars 2013 Men TS har da ikke noe med hva slags problemer denne kollegaen måtte ha? Tenk om hun har psykiske problemer, da vil hun jo kanskje føle seg presset til å si det til TS. Nei, dette er en jobb for den som har personalansvar. Anonym poster: 7b8aa1f8b2ed14f6674b3065035c543a Det er helt sant. Var ikke det jeg mente, ts har ikke noe med det. Men jeg tenkte på at ts kanskje sa i fra til henne at hun så kollegaen sin på kjøpesenteret mens hun var syk, og at det går utover de andre ansatte om hun skulker. Det kan gå utover ts også om hun sladrer til sjefen, få dårlig rykte blandt de andre ansatte o.l, var derfor jeg tenkte på at ts kanskje bør snakke med henne før hun går til sjefen. Anonym poster: 1a4b214fc8c74c549a33e5426dcf28ae
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #18 Skrevet 26. mars 2013 Du vet ikke om hun har noen sykdom. Sjefen har ikke lov til å diskutere dette med deg overhodet. Hun leverer enten sykemleding eller egenmelding, hvis ikke noen av delene, så har hun garantert en avtale med sjefen, ingen kan komme og gå etter eget ønske på en arbeidsplass (med mindre man har arbeid som tillater dette, men da regner jeg ikke med at du hadde skrevet dette innlegget i det hele tatt). Anonym poster: 9e8af7c9d003cf94e941ed00556113a4 7
xBeautyCrush Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Når noe slikt irriterende skjer, så skjønner jeg at det er utrolig fristende å si det til sjefen - og det burde du også. Når folk bryter tillit og ansvaret sitt på den måten der, bør de bli tilsnakket.
Chien Skrevet 26. mars 2013 #20 Skrevet 26. mars 2013 Det er én ting hadde det vært et enkelttilfelle, men dette er noe som går utover andre ansatte på jobben fordi det skjer flere ganger. Dermed er det en veldig god grunn til å ta det opp med sjefen. Jeg ville nok ikke sagt det sånn at fokuset ble på denne enkelthendelsen, men heller å fokusere på helheten; at dette er et mønster som gjentar seg og er uheldig for andre på jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå