Gå til innhold

Hva er egentlig riksmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fått med meg hva dette faktisk betyr. Kan noen forklare?

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er lett å være nedlatende på nettet. Håper du ikke er det irl også.

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

Det er rimelig frekt å forvente at andre skal gjøre jobben for deg, spesielt når du ikke har prøvd selv.

Anonym poster: b229d93f436506fd3c85d80b27fa291f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig frekt å forvente at andre skal gjøre jobben for deg, spesielt når du ikke har prøvd selv.

Anonym poster: b229d93f436506fd3c85d80b27fa291f

Er av og til greit å høre andre og enklere forklaringer enn man får av wiki f.eks. Sorry at noen måtte gjøre det store arbeidet med å legget ut en link.

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med at folk skal være nedlatende og frekke over et spørsmål? Det er skikkelig ubehagelig.

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men sjelden har lmgtfy vært mer på sin plass enn i dette tilfellet.

Jeg synes for øvrig wikipedia-artikkelen var informativ, så kanskje du burde lese den og takke for info i stedet for å være så hårsår. Du stilte et spørsmål, og du fikk en link som gav deg svaret på det du lurte på. Om noen hadde svart "seriøst", så hadde de trolig hentet info fra wikipedia uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men sjelden har lmgtfy vært mer på sin plass enn i dette tilfellet.

Jeg synes for øvrig wikipedia-artikkelen var informativ, så kanskje du burde lese den og takke for info i stedet for å være så hårsår. Du stilte et spørsmål, og du fikk en link som gav deg svaret på det du lurte på. Om noen hadde svart "seriøst", så hadde de trolig hentet info fra wikipedia uansett.

Det er noe med å gjøre ting på en hyggelig måte. Gjort det som en spøk liksom. Jeg ble egentlig ikke særlig fornærmet, men synes det går an å være høflig. Noe som ofte er et problem her inne.

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimmel

Om noen hadde svart "seriøst", så hadde de trolig hentet info fra wikipedia uansett.

Hadde noen svart seriøst så tar man ikke fra Wikipedia.

Er av og til greit å høre andre og enklere forklaringer enn man får av wiki f.eks. Sorry at noen måtte gjøre det store arbeidet med å legget ut en link.

Her er to linker som burde gi gode nok svar:

http://www.riksmalsforbundet.no/Om-Riksm%C3%A5lsforbundet/Hva-er-riksm%C3%A5l.aspx

http://www.riksmalsforbundet.no/Default.aspx?ID=121

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmål er en målform som ligger ganske tett opptil konservativt ("pent") bokmål. Den er ikke anerkjent som en offisiell norsk målform, slik bokmål og nynorsk er, men forskjellen er ikke spesielt stor på typisk Oslo vest-bokmål og riksmål. Noen forskjeller finnes det, f.eks. at det ikke er tillatt å skrive "idag" eller "forøvrig" på bokmål, men i det store og det hele er målformene like.

Selv anser jeg meg som både bokmåls- og riksmålsbruker, men jeg er bevisst på at jeg i profesjonelle sammenhenger unngår å bruke former som kun er tillatt i uoffisiell riksmålsnorm. Du merker neppe særlig til forskjell uansett, utover nettopp ord som "forøvrig" (som det faller meg naturlig å skrive i ett ord).

En del har fått det for seg at dagens riksmål er nesten likt dansk, men det er bare tøys.

Anonym poster: 43f8c09e948040c361d9cddb4cebf44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmål er en målform som ligger ganske tett opptil konservativt ("pent") bokmål. Den er ikke anerkjent som en offisiell norsk målform, slik bokmål og nynorsk er, men forskjellen er ikke spesielt stor på typisk Oslo vest-bokmål og riksmål. Noen forskjeller finnes det, f.eks. at det ikke er tillatt å skrive "idag" eller "forøvrig" på bokmål, men i det store og det hele er målformene like.

Selv anser jeg meg som både bokmåls- og riksmålsbruker, men jeg er bevisst på at jeg i profesjonelle sammenhenger unngår å bruke former som kun er tillatt i uoffisiell riksmålsnorm. Du merker neppe særlig til forskjell uansett, utover nettopp ord som "forøvrig" (som det faller meg naturlig å skrive i ett ord).

En del har fått det for seg at dagens riksmål er nesten likt dansk, men det er bare tøys.

Anonym poster: 43f8c09e948040c361d9cddb4cebf44f

Tusen hjertelig takk for en enkel og tydelig forklaring :blomst:

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk for en enkel og tydelig forklaring :blomst:

Anonym poster: c9197473ad662c4a4d417b902cc5c599

Bare hyggelig!

Hilsen riksmålsmann :)

Anonym poster: 43f8c09e948040c361d9cddb4cebf44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruke Wikipedia når man kan gå direkte til...? <.<

Det må man ikke. Første treff på google er wikipedia-artikkelen. Andre treff er riksmålsforbundet. Enkelt og greit å finne informasjon gjennom google i dette tilfellet, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...