Gå til innhold

Å bo i Finnmark

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen østlendinger som har bodd/bor i Finnmark?

Eller bare finnmarkinger generelt?

Vil høre litt om hvordan det er å bo der. Både det positive og negative. Si gjerne hvor i Finnmark du bor eller kommer fra:)

Jeg kunne tenke meg å flytte et annet sted i landet, bare for å oppleve et nytt sted og nye folk. Synes det er veldig fint i Nord-Norge og folk virker generelt hyggelige. Men det som bekymrer meg er at det virker fryktelig øde og med store avstander. Er redd jeg skal kjede meg der oppe.

Bor som sagt like utenfor Oslo, så er i byen flere ganger i uken. Kjeder meg aldri der! Her har jeg alt jeg måtte i trenge i nær avstand, og liker byen kjempegodt.

Det er så mange muligheter her!

Men selv om jeg trives godt her, så er jeg en person som trenger å oppleve nye ting. Jeg kan ikke holde på med det samme for alltid. Jeg vil reise nye steder. Prøve ut en annen hverdag, Møte nye folk. Men kunne tenke meg å bo i Norge. Og da har jeg tenkt litt på Finnmark av alle steder.

Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uAnonymbruker

Er det noen østlendinger som har bodd/bor i Finnmark?

Eller bare finnmarkinger generelt?

Vil høre litt om hvordan det er å bo der. Både det positive og negative. Si gjerne hvor i Finnmark du bor eller kommer fra:)

Jeg kunne tenke meg å flytte et annet sted i landet, bare for å oppleve et nytt sted og nye folk. Synes det er veldig fint i Nord-Norge og folk virker generelt hyggelige. Men det som bekymrer meg er at det virker fryktelig øde og med store avstander. Er redd jeg skal kjede meg der oppe.

Bor som sagt like utenfor Oslo, så er i byen flere ganger i uken. Kjeder meg aldri der! Her har jeg alt jeg måtte i trenge i nær avstand, og liker byen kjempegodt.

Det er så mange muligheter her!

Men selv om jeg trives godt her, så er jeg en person som trenger å oppleve nye ting. Jeg kan ikke holde på med det samme for alltid. Jeg vil reise nye steder. Prøve ut en annen hverdag, Møte nye folk. Men kunne tenke meg å bo i Norge. Og da har jeg tenkt litt på Finnmark av alle steder.

De har jo byer i Finnmark også :fnise:

Prøv det ut, liker du det ikke så flytter du bare igjen! Det er veldig mange fine ikke-øde steder der oppe, nydelig natur og flotte mennesker :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør du i byen som du er redd for at du ikke får gjort i Finnmark? Jeg vet om folk som sier f.eks. "man må reise så langt for å kunne reise til europeiske storbyer", også er de i utlandet annet hvert år, eller de som klager over at det ikke skjer ting som f.eks. konserter eller teaterforestillinger, men som i storbyen går på slikt omtrent én gang i året. Eller de som klager over at det ikke finnes "motebutikker", men bare vil handle på Gina Tricot og H&M (som for øvrig finnes i Alta). Da overlever man. Og er man jævla gira på å komme seg ut og bort, så går det alltids et fly.

Hvis du spør om mer spesifikke ting og forteller litt om deg selv kan jeg gjerne fortelle mer :)

Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^Jeg vet at det er tilbud i Finnmark også.

Men det som er så greit med Oslo er at avstandene er så korte, og det er enkelt å komme seg rundt.

Går alltid en buss, trikk, tog eller t-bane dit du måtte ønske.

En halvtime fra flyplassen også. Det er også dyrt med fly fra f.eks kirkenes til gardermoen.

Jeg er glad i å dra på konserter, kino, teater og andre forestillinger, og gjør det mange ganger i løpet av året. Er mange tilbud i alle slags sjangere hver eneste dag.

Jeg liker å gå på restauranter.

Liker det meste av mat fra hele verden. Er dog ikke så glad i norsk husmannskost alá torsk og kjøttkaker. Men all denne utenlandske maten og mere til, finner du på hvert gatehjørne i Oslo. Å ha slike tilbud er noe jeg setter veldig pris på.

Er glad i shopping, men merkeforretninger som Louis Vuitton og Mulberry trenger jeg ikke altså.

Det er uansett for dyrt. Handler på helt vanlige butikker.

Liker også mulighetene som foreligger i Oslo.

Hvis jeg mot alle odds får lyst til å spille cello en vakker dag, så er det opptil flere private musikkskoler, celloister og Norges Musikkhøgskole i nær beliggenhet. Skjønner du hva jeg mener? Man føler aldri at man mangler noe her.

Jeg hører jo på meg selv at jeg er et skikkelig bymenneske på mange måter.

Men igjen så er jeg oppvokst på landet og trives i rolige omgivelser med pen natur, og sjø i nærheten hvor man kan bade om sommeren eller fiske.

Fjellturer er heller ikke å forakte. Det er en trygg og god stemning over hele plassen og det lukter friskt og godt.

Stjernehimmelen er klar og tydelig, mens i byen er himmelen bare gul pga. alt lyset.

Kjenner jeg slapper mye mer av utenfor byen. Klarer ikke sitte stille i byen i det hele tatt, og det ender som regel med høyt pengeforbruk også.

Så det ideelle hadde vært et litt mindre sted, men ikke så alt for langt til byen.

Fant en liste over tettsteder på wikipedia:

http://no.wikipedia....mark#Tettsteder

Hvis noen kan fortelle meg om noen av disse stedene, så hadde jo det vært fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan svare for Honningsvåg, som er byen jeg kommer fra. Det ligger på Magerøya og er kommunesentrum. På øya er det flere andre tettsteder og fiskevær.

Men det som er så greit med Oslo er at avstandene er så korte, og det er enkelt å komme seg rundt.

Det er relativt enkelt å komme seg rundt her også. Bor du i sentrum er det ikke så mange steder å komme seg rundt. Bor du i fiskeværene er det greit å ha bil, men det går buss. Veien kan være stengt i perioder, men det kommer sjelden som et sjokk da de fleste følger med på værmeldinga.

Jeg er glad i å dra på konserter, kino, teater og andre forestillinger, og gjør det mange ganger i løpet av året. Er mange tilbud i alle slags sjangere hver eneste dag.

Kinoen i Honningsvåg er digitalisert og får det meste av filmer. Kinosjefen er veldig grei, og man kan komme med ønskefilmer som de kanskje ikke hadde tenkt å ta inn. Hålogaland teater er på Finnmarksturné flere ganger i året, men det er selvsagt ikke en forestilling hver dag. Det er nylig startet opp et nytt kulturhus i byen som har mindre oppsetninger, konserter, jamkvelder, stand-up, musikkafé, osv. minst én gang i uka.

Jeg liker å gå på restauranter.

Det er flere restauranter i Honningsvåg, men du får ikke de største kulinariske opplevelsene. Jevnt over er kokkene flinke. Det er også mange kokker som driver i det små med catering til forskjellige fester. Disse kokkene er ofte flinkere enn de som jobber på restaurantene...

Er glad i shopping, men merkeforretninger som Louis Vuitton og Mulberry trenger jeg ikke altså.

Det er uansett for dyrt. Handler på helt vanlige butikker.

Butikkene i har stort sett "alt", og de kan også bestille inn for deg dersom det er et merke de allerede fører. Det gjelder både klær, sko, interiør og frisører. Du får også tak i alt via nettet, så klart. Men MÅ du ha noe veldig spesielt i løpet av en dag kan det være vanskelig. Men det finnes et nettverk av "kompiskjøring" hvor du kan få noen som kjenner noen som kjenner noen til å hente/kjøpe/frakte ting for deg dersom du vet hvor det kan finnes.

Hvis jeg mot alle odds får lyst til å spille cello en vakker dag, så er det opptil flere private musikkskoler, celloister og Norges Musikkhøgskole i nær beliggenhet. Skjønner du hva jeg mener? Man føler aldri at man mangler noe her.

Dette er jo nødvendigvis noe du må føle på om du synes du kan ofre. Det er mange andre tilbud der man ikke er passiv mottaker, men deltaker. Det er revyer, musikkshow, svømmeklubb, turning, kor for alle aldre og kjønn, fotball, handball, klatring, basket, sparkefest, bridgeklubb, alpinbakke, kulturskole, turgruppe, dans for eldre og det meste. Skulle du få lyst til å lære deg å spille cello er jeg helt sikker på at du skulle få det til med hjelp fra noen i byen, men det er nok ikke noen oppsetninger ;)

Uansett hvor i Finnmark du bosetter deg så er det langt til den type by som det virker som du ønsker å være i. Den nærmeste store byen er Tromsø, og det er en knallfin by. Naturen i Finnmark er flott. Det er natur og nærhet til havet og fjellet jeg savner mest nå som jeg bor i en by. Jeg hater trær og det at jeg må ta buss i en time for å kunne gå på ski. Hjemme kan jeg gå ut ytterdøra, spenne på meg skiene og gå. Det er også noe litt surrealistisk ved det å gå på ski rett ved havet.

Det er som du sier dyrere å bo i byen, og ikke bare fordi husprisene er høyere, men også fordi det er mer å bruke penger på. Det er en del økonomiske fordeler ved å bo i Finnmark og Nord-Troms, f.eks. får man ettergivelse av studielån.

Hvis du kan se forbi "spontankulturlivet" vil du se at Finnmark har mye å by på, uansett hvor du bor. Jeg er fast bestemt på at jeg skal flytte hjem når jeg blir "stor". Spesielt nå etter at det blir ilandføring av olje og det blir flere arbeidsplasser, og med det flere folk og flere muligheter.

Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ Det høres jo ikke alt for ille ut det da=)

Har vært i Tromsø og synes det var fint der, og jeg hadde det bra de dagene jeg var der, men hadde forventet litt mer ettersom det er en av de større byene i Norge. Ble kanskje litt skuffet over selve byen.

Tror egentlig det har veldig mye å si for hva slags folk man omgir seg med da. Hvis jeg treffer en kjekk kar eller får meg gode venner der oppe, så utgjør jo det en ganske stor forskjell for hvordan man vil trives.

-

Ønsker også flere svar om hvordan det er å bo på forskjellige steder i Finnmark, til dere som måtte ha noe å komme med der :)

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du vil oppleve noe nytt, hvorfor virker det som om du vil ha det du er vant til, plassert i Nord-Norge også? ;)

Man blir veldig kreativ og finner nye sider av seg selv på nye steder.

Er man er vant til et liv med noe på timeplanen hver dag, så det å nullstille seg på en helt ukjent plass, med andre forhold, må jo virkelig være en spennende utfordring.

Det alene bør være god nok grunn til å prøve ut, f.eks ditt forslag som Finnmark ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Her jeg bor er det en del svensker, søringer, finnlendere og innvandrere og fargede generals sett. Bor i "samenes hovedstad", men tror bygda vår er veldig multikulurel så er ikke rart når ikke-samiske flytter hit og de blir alltid tatt godt i mot.. Hadde en lærer som kom fra Bergen og var veldig fascinert over maten våres og hvor kaldt det er. Akkurat her har vi ingenting fordi alt går konkurs (kino har vi ikke feks, men det er i nabobygda som er en time unna). Vil man shoppe kjører man bare til nærmeste by generelt sett Alta eller Hammerfest. Finnmark er stort i forhold til hvor mye innbyggere det er er så er store avstander. Tror nok ikke det er kjedelig å bo her akkurat, det beste vi har her er naturen. Men hvis du er en shopoholiker så tror jeg ikke en liten bygd i finnmakr er for deg, andre opplevelser er det masse vis av her :) En større plass som Alta feks (hvor jeg har bodd) har masse aktiviteter der generelt sett, butikker og masse fin natur, men er heller ikke overflodig av folk eller altfor lite :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar! Vil gjerne ha flere også =)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

Det verste med Finnmark er været og mørketida. Jeg hadde ikke holdt ut, men folk er jo forskjellige.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det verste med Finnmark er været og mørketida. Jeg hadde ikke holdt ut, men folk er jo forskjellige.

Det beste med (indre) Finnmark er været og mørketida... :rodmer:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen store forskjeller angående hvor i Finnmark man bor?

Hvordan er det f.eks å bo i området rundt Karasjok? Eller fra Tana og østover mot grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Er det noen store forskjeller angående hvor i Finnmark man bor?

Hvordan er det f.eks å bo i området rundt Karasjok? Eller fra Tana og østover mot grensen?

Det kan være ganske store forskjeller ja, å bo i en samisk bygd er noe helt annet enn å bo i en bygd der de fleste ikke er samiske (eller påstår at de ikke er det). Det er også forskjeller på kulturen i de samiske bygdene. Hvordan Karasjok vs Tana er kan jeg dessverre ikke svare på, har ikke tilbragt mye tid der som voksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Indra

Det beste med (indre) Finnmark er været og mørketida... :rodmer:

Finnmark er ok om sommeren nr det er lyst døgnet rundt, men fremdeles for kaldt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor og kommer i fra Alta. Det er ikke noe stor by, men den utvikler seg stadig. Det begynner å komme seg med shoppemuligheter, og kafèer. Selv om det fremdeles er veldig vanlig å møtes andre steder enn på kafè.

Kollektivtilbudet er så og si ikke-eksisterende, og det er helt klart en stor fordel å ha bil.

Flytilbudet er ganske greit, direktefly til Oslo, Tromsø, Hammerfest og Kirkenes. Chaterreiser direkte til Tyrkia, Bulgaria og Kreta denne sommeren. Har vært i noen år, men ikke til mer enn en plass.

Alta kommer seg stadig på det kulturelle. Nå pågår Borialisfestivalen, og den har fått veldig god omtale og begynner å bli stor. Tidlig på sommeren er det Soul og Bluesfestival - som har utviket seg forbi navnet. Høstsprell i september. Mulig det er flere festivaler som jeg ikke kommer på. Midtnattsrocken i Lakselv er veldig populært og nært. Ofte er det konserter på en av Altas uteplasser (studenthuset), en av de nermeste helgene spiller f.eks. Plumbo.

Videre finnes det badeland (Nordlysbadet), treningssentere finnes også.

Været og temperaturene kan ikke sammenlignes med østlandet. 17.mai er feks en dag hvor den siste snøen kan komme, og det er ikke garantert med varme om sommeren. I fjor hadde vi en ekstremt dårlig sommer og hadde maks 14 dager med opp mot 20 grader. Det er mørkt på vinteren, fra midten av desember til midten av januar ser vi ikke sola, og det er mørkt hele døgnet. Fra midten av mai til midten av juni ser vi sola store deler/hele døgnet.

Anonym poster: 1984b7a384f37d67dee0148d7b24bb17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en "myk" overgang, så blir nok Alta det beste. Alta er den største byen i Finnmark, og det skjer ting nokså ofte. Denne helgen var det jo start for finnmarksløpet i sentrum, og neste helg er det noe som heter Bossekopmarkedet. Det er en litt gammel tradisjon hvor man tidligere byttet til seg ting, men nå kan du altså kjøpe reinskinn, skaller, skinnhua osv direkte fra samene selv. Noen av standene har også godteri, andre kan ha godt kjøtt.

Festivalene i Alta er også kjempe morsomme!

I Alta har vi også fin natur, med mye grønt. Også høye fjell da :)

For min del, som en 20 åring så er også shoppe tilbudet bra nok. Jeg kan uten problemer være moteriktig bare ved å shoppe her hjemme.

Vi har flere revygrupper og teatergrupper, så det du kan godt gå på teater :) Dessuten så kommer alle de store oppsetningene hit opp også, som foreks i fjor ;"Anna karenina". Vi har tre kino saler, og alle filmer kan vises i 3D. Vi har også en del studenter, så utelivet er det ikke noe å klage på.

Og bussen går hver halvtime, skjønner ikke hvorfor det sies at den er ikke eksisterende? Men bil er selvfølgelig best for å komme seg rundt i Alta:)

Endret av MockingJay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ville først sett etter jobb i nord, og om jeg finner en jobb som høres spennende nok ut til at jeg vurderte den for en tid, ville jeg lest litt om byen/tettstedet, om det kan være aktuelt. For du må vel ha noe å gjøre i Finnmark også?

Selv har jeg bodd på en øy langt oppe i nord et år. På grunn av at det var vanskelig å finne jobb i byen når man kommer rett fra studiene, uten jobberfaring å slå i bordet med. Jeg oppdaget at det var flere som meg som jobbet litt i nord, og flyttet til byen når de hadde fått erfaring på arbeidsmarkedet, da var det plutselig lettere å få jobb i byen.

Som deg, TS, er jeg kjempeglad i byen, og det var litt av en prøvelse av og til å være så langt borte fra alt. Etter ett år var jeg klar for bylivet igjen. Men det var et uforglemmelig år, og angrer absolutt ikke.

Anonym poster: 9c98c5a619e3f985779d7a78c3c4579a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nord-Norge? Ren isolasjon er moro altså? Var det ikke dit tyskerne sendte folk som en slags tortur under krigen? Jeg tenker det er mange einstøinger og rare mennesker på en så isolert plass som Nord-Norge.

Anonym poster: 7fbb84970602b7a603ce5ce78cc68c24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge? Ren isolasjon er moro altså? Var det ikke dit tyskerne sendte folk som en slags tortur under krigen? Jeg tenker det er mange einstøinger og rare mennesker på en så isolert plass som Nord-Norge.

Anonym poster: 7fbb84970602b7a603ce5ce78cc68c24

Haha!! Dette var virkelig dagens :ler: Du har nok misforstått lite grann vil jeg tro :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med store avstander er en myte som jeg ikke helt skjønner hvor søringene har fått i fra :ler: Jeg synes personelig avstandene er mye større nede i sør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...