Gå til innhold

Julekalender til foreldre

Fantomina

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder med hva man kan kjøpe til kvinnelige og mannlige kjærester, barn og venner, men jeg finner ingen om hva man kan kjøpe til en mamma og/eller en pappa. Mye fra andre tråder kan selvsagt brukes til mammaer og pappaer, men jeg tenkte at det kunne være koselig med en egen foreldretråd!

Jeg lager kalender til de to sammen i år. Planen er at de skal åpne gave annenhver dag. Kalenderen skal sendes så det kan ikke være så veldig store ting, ei heller veldig dyrt. Jeg spleiser på den med brødrene mine, og vi planlegger å bruke omtrent 300 kr hver. Mamma og pappa er i 50-årene, veldig "vanlige" og veldig glade i oss ungene. De gjørt alt for oss, så jeg synes det er fint å gjøre noe koselig for de. I fjor hadde de alle oss ungene hjemme nesten hele desember, men i år kommer vi sent hjem og jeg vet at de vil like å ha oss hjemme "i ånden" :)

Foreløpig liste er nå:

Mamma:

Fugl til juletreet (hun samler)

Neglelakk

Lys

Servietter

Dusjsåpe

Dameblad

Hårpynt

Hjemmelaget vaniljeekstrakt

Undertøy

Bakeutstyr

Refleks

Pappa:

Tørket kjøtt

Sluk

Sjokolade

Hermetikk

Marsipan

Hermetikk

Spekemat

Undertøy

Julehefte

Juleøl

Småflasker fra polet

Flaxlodd

Refleks

Håper tråden kan være en inspirasjon og at andre kan komme med flere tips :)

Endret av Junimarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt FLAX-kalender på Narvesen, koster 50 kr. Da kan det jo hende de vinner litt på den ;) Og refleks-vester finnes til 30 kr på Clas Ohlson eller Biltema. Sokker, julegodt, nøtter, noe hjemmelaga, kakeboks, nisselue, julestrømpe, minnepinne...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fjorten, og har begynt å spare opp penger til julegaver (får sikkert av mamma hvis jeg vil, men syns det er gøyere å bruke mine egne, for da føles det som gaven er fra meg, og kun meg :)). Jeg har tenkt å bruke en del på selve julegavene til mamma og pappa (150-300 kr hver, kanskje?) så derfor vil jeg lite bruke penger på kalender til de (som jeg ikke må lage, men vil gjerne vise dem hvor mye jeg setter pris på de). har dere forslag til en kalender som ikke koster penger? :)

Til TS:

Du kan kjøpe te, kaffe, lys, juepynt, smykker, bøker fra bruktbutikk, fotballskjerf (hvis de liker fotball) og penner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fjorten, og har begynt å spare opp penger til julegaver (får sikkert av mamma hvis jeg vil, men syns det er gøyere å bruke mine egne, for da føles det som gaven er fra meg, og kun meg :)). Jeg har tenkt å bruke en del på selve julegavene til mamma og pappa (150-300 kr hver, kanskje?) så derfor vil jeg lite bruke penger på kalender til de (som jeg ikke må lage, men vil gjerne vise dem hvor mye jeg setter pris på de). har dere forslag til en kalender som ikke koster penger? :)

Til TS:

Du kan kjøpe te, kaffe, lys, juepynt, smykker, bøker fra bruktbutikk, fotballskjerf (hvis de liker fotball) og penner.

Kalender som ikke koster noe kan være at du skal gjøre tjenester dor dem. De kan få kuponger du har laget på for eksempel at du skal lage middag, passe evt yngre søsken, og så videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tradisjon tro lager jeg julekalender til min kjære mamma; hver dag får hun en liten kalenderpose med en liten vits/ordspråk eller lignende som er spesielt utvalgt til henne og som jeg vet hun har stor glede av! Dette sammen med en liten twist eller sjokoladebit gir henne litt adventskos hver dag fram til julaften uten at det trenger å koste så mye - bare mye omtanke! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalender som ikke koster noe kan være at du skal gjøre tjenester dor dem. De kan få kuponger du har laget på for eksempel at du skal lage middag, passe evt yngre søsken, og så videre.

Det er en veldig god idè, men jeg tror neppe det vil fungere for meg. Jeg har nemlig trening hver dag, pluss at jeg lager middag en dag i uka, gjør alt av klesvask og passer min yngre søster ganske ofte fra før av, så det blir ikke så mye tid.... Men ellers var det en veldig god ide, jeg laget faktisk en sånn kalender for noen år siden, fikk idèen fra ei venninne :) Takk for forslag uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en veldig god idè, men jeg tror neppe det vil fungere for meg. Jeg har nemlig trening hver dag, pluss at jeg lager middag en dag i uka, gjør alt av klesvask og passer min yngre søster ganske ofte fra før av, så det blir ikke så mye tid.... Men ellers var det en veldig god ide, jeg laget faktisk en sånn kalender for noen år siden, fikk idèen fra ei venninne :) Takk for forslag uansett :)

Det behøver ikke være noe konkret. I min kalender fra mamma i fjor fikk jeg et kort som kunne byttes inn i kvalitetstid - ikke at vi ikke har masse kvalitetstid, men det er koselig.

Det kan også være kort av typen

- "i kveld ser vi *julefilm*. Jeg koker kakao/gløgg",

- pepperkakeformer med løfte om pepperkakebaking (eller andre former for julekaker),

- en pynt til juletreet og lapp om at dere pynter treet sammen,

- gavekort på ekstra søsterpass/klesvask/middag (du koker julegrøten f.eks?)/fjerning av hår fra sluk (ekkel, ekkel oppgave, så settes kanskje ekstra pris på ;)),

- gavekort massasje/hårpusk/annen kos som kan gis mens man ser på TV

- gavekort på noe som du vet at mamma og pappa irriterer seg over hvert år i julestria som du kan hjelpe med

Se etter ting du/dere allerede gjør eller ville gjort og gjør litt ekstra stas ut av det.

De siste dagene før jul skal mamma og pappa få denne typen lapper, kanskje i tillegg til gaver. (Det er enda to måneder til, så jeg har litt tid å bestemme meg på ;)) Jeg kommer hjem 20. og 21 skal de få hjemmelaget gløgg og filmkos (mamma elsker Nightmare before christmas). En av dagene skal de også få lapp med 10 x jeg stiller meg fullstendig til deres disposisjon (kanskje før jeg reiser hjem, for jeg vet at begge behøver meg ca 1000 ganger før jeg reiser hjem - "kan du bare stikke innom den butikken og se etter ...").

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaxlodd, tyggispakke, håndkrem, te/kaffe, kopp, julebakst, nøttepose, lys, servietter, pocketbøker, sitater, ramme med bilde, opplevelse (for ekemspel invitasjon til hjemmelaget middag/ hyggekveld), film, sokker, iphone cover, julepynt, hjemmelaget syltetøy, CD (brenne cd med favorittmusikk eller juelsanger)

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke være noe konkret. I min kalender fra mamma i fjor fikk jeg et kort som kunne byttes inn i kvalitetstid - ikke at vi ikke har masse kvalitetstid, men det er koselig.

Det kan også være kort av typen

- "i kveld ser vi *julefilm*. Jeg koker kakao/gløgg",

- pepperkakeformer med løfte om pepperkakebaking (eller andre former for julekaker),

- en pynt til juletreet og lapp om at dere pynter treet sammen,

- gavekort på ekstra søsterpass/klesvask/middag (du koker julegrøten f.eks?)/fjerning av hår fra sluk (ekkel, ekkel oppgave, så settes kanskje ekstra pris på ;)),

- gavekort massasje/hårpusk/annen kos som kan gis mens man ser på TV

- gavekort på noe som du vet at mamma og pappa irriterer seg over hvert år i julestria som du kan hjelpe med

Se etter ting du/dere allerede gjør eller ville gjort og gjør litt ekstra stas ut av det.

De siste dagene før jul skal mamma og pappa få denne typen lapper, kanskje i tillegg til gaver. (Det er enda to måneder til, så jeg har litt tid å bestemme meg på ;)) Jeg kommer hjem 20. og 21 skal de få hjemmelaget gløgg og filmkos (mamma elsker Nightmare before christmas). En av dagene skal de også få lapp med 10 x jeg stiller meg fullstendig til deres disposisjon (kanskje før jeg reiser hjem, for jeg vet at begge behøver meg ca 1000 ganger før jeg reiser hjem - "kan du bare stikke innom den butikken og se etter ...").

Det hørtes kjempekoselig ut! :kose: Og Nightmare before christmas er jo en av de beste julefilmene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...