Gelica Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei, Løksuppe er den aller beste suppen jeg vet om. Som sikkert flere vet får man mange variasjoner av løksuppe. Den siste versjonen jeg fikk var løksuppe med egg i....... Det var i Spania og jeg ble ikke veldig imponert. Jeg har også fått løksuppe uten toast og ost og da synes jeg det mangler noe vesentelig. Det finnes en del ulike oppskrifter på løksuppe og jeg lurer på: Vil du dele din favoritt løksuppeoppskrift her? Jeg vil komme så nærme den tradisjonelle løksuppen som mulig. Er ute etter den "litt" kraftige og gode smaken. Kan du hjelpe meg? Jeg har laget etter følgende oppskrift (men jeg føler det er noe som mangler....) Ingredienser: 6 store løk 4 fedd hvitløk 2 ss meierismør 2 ss siktet hvetemel 1 l vann 2 hønsebuljongterninger 1 ss frisk timian, finklippet 1 ts provencekrydder ½ krm pepper 1 ts salt Til gratinering: 4 skiver loff 2 dl ost 1 ts salt
Metamorf Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Jeg lager som regel denne oppskriften: 6 store gule løk 1 fedd hvitløk (eller mer) 2 laurbærblader Salt og pepper Ca. 1 liter vann 4 skiver loff 100 g Gruyere eller annen ost til gratinering. Steker løken og hvitløken gyllen i litt olje, heller på vann og legger i laurbærblad og lar det koke i 30-45 minutter. Smaker til med salt og pepper. Jeg synes denne blir veldig god!
Pria Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Skikkelig løksuppe skal lages på oksekraft og hvitvin. Det er også veldig viktig og karamellisere løken, ikke sprøsteke den. Og Gruyere er en knallgod ost til løksuppe :-) 1
Gelica Skrevet 29. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2012 Skikkelig løksuppe skal lages på oksekraft og hvitvin. Det er også veldig viktig og karamellisere løken, ikke sprøsteke den. Og Gruyere er en knallgod ost til løksuppe :-) Takker for svar :-) Bør man da kjøpe oksefond og ikke bruke buljongterninger? Hvor mye får man ut av en boks fond og er det en spesiell type som anbefales? Hvilken hvitvin bør man bruke til matlaging og spesielt denne suppen? Man skal forstatt ha i noen form for krydderurter som timian, laubærblad e.l.?
Dark Star Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 For meg er hvitløk i løksuppe ødeleggende. Den dreper smaken av den karamelliserte milde løken. Ellers signerer jeg Pria her oppe, bruk oksekraft (fond på flaske om du ikke koker kraft selv) og hvitvin. Av krydder bruker jeg salt, pepper, timian og laurbærblad.
Belima Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 (endret) Denne er hentet fra en fransk kokebok og denne er nydelig. Løksuppe: 6-8 pers. 0,750 kg gul løk i tynne skiver. 45 gr smør (ikke margarin) 1 ss nøytral olje, (raps, solsikke) Ta en tykkbunnet kjele og la løken putre på lav varme med lokk i 15 min. Ta av lokket og øk varmen til middels varme og rør inn 1 ts salt og 1/4 ts sukker. Stek i 30-40 min og rør om ofte om til løken har fått en mørk gylden farge. Tisett så 45 gr mel og rør om i 3 min. Ta kjelen av varmen og tilsett 2 liter kokende mørk buljong og rør godt rundt. Fortsett å koke med lokket litt til side i 30-40 min. Husk å ta av skummet underveis. Smak så til med salt og pepper. Synes du smaken er for sterk, så tilsett litt vann og kok opp igjen. Sett den tilside uten lokk og varm den opp igjen før gratineringen. Bruk ost med litt smak. Denne er knallgod, men tidkrevende. Gi en tilbakemelding hvis du prøver denne da. Løksuppe skal ikke ha hvitløk eller andre krydre enn salt og pepper hvis den skal lages etter gamlemåten. Endret 29. august 2012 av Belima 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Hvordan gratinerer man og gjør dette toastgreiene? Anonym poster: 5f1122d8f299dde7587bee69c0e992c6
Guadaloupe Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Jeg elsker løksuppe! Fikk lyst til å prøve deres oppskrifter!
Gelica Skrevet 31. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2012 Hvordan gratinerer man og gjør dette toastgreiene? Anonym poster: 5f1122d8f299dde7587bee69c0e992c6 Jeg rister brødet i brødristeren, legger den oppå den ferdige suppa i skålen og strør over med ost. Gratinerer i ovn til osten har fått en gylden farge. Ser at noen her legger brødet nederst, men det har jeg aldri forsøkt så vet ikke helt om brødet skal ristes først da eller ikke. Gleder meg til å prøve ut oppskriftene her :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå