Gå til innhold

Hvorfor hater så mange feminisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: hvorfor hater så mange feminisme? Da mener jeg selvfølgelig ikke ekstrem feminisme, men det at kvinner og menn skal ha lik lønn om de har like jobber, og at kvinnen er verdt like mye som mannen. Har fått inntrykk at det er mest mannfolk som er imot dette. Hvorfor?

Anonym poster: 8ca01f76a51d5c994bb5895e89bd40a7

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi så langt har menn hatt mesteparten av rettighetene og kvinner få. Når kvinner tar utdanning, går ut i arbeidslivet og generelt tar del i det samme livet som menn lever så betyr det større konkurranse for menn og at menn ikke blir enerådende om rettighetene sine.

Denne konkurransen skremmer mange menn.

Anonym poster: 88cb96628ea6110894d16bb9805ec5b8

• Liker 8
Skrevet

Fordi så langt har menn hatt mesteparten av rettighetene og kvinner få. Når kvinner tar utdanning, går ut i arbeidslivet og generelt tar del i det samme livet som menn lever så betyr det større konkurranse for menn og at menn ikke blir enerådende om rettighetene sine.

Denne konkurransen skremmer mange menn.

Åja, men om ikke kvinnene hadde jobbet, hadde vi ikke hatt oljefondet, pensjonsfondet og en del mer. Dette skulle da egentlig menn vært glade for? Uten kvinner i arbeid hadde vi ikke hatt den velferdsstaten vi har i dag.

-TS

• Liker 3
Skrevet

Feminismen har fått et dårlig rykte. Mange assosierer feminisme med Ottar og ekstremfeministene. Dessuten er det mange som føler at feminismen har gått for langt, og at kvinner har fått rettigheter i den grad at menn har blitt skadelidende.

• Liker 3
Skrevet

Feminismen har fått et dårlig rykte. Mange assosierer feminisme med Ottar og ekstremfeministene. Dessuten er det mange som føler at feminismen har gått for langt, og at kvinner har fått rettigheter i den grad at menn har blitt skadelidende.

Men da burde man kanskje lese litt om det, før at man dømmer?

Jeg kan ikke se hva som er galt i at kvinner skal ha samme rettigheter som menn, og menn blir jo ikke skadelidende av at kvinner jobber og har samme rettigheter.

-TS

• Liker 7
Skrevet

Noen andre som vil svare? :)

-TS

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror ikke at det er så mange som hater feminisme, men at de som gjør det heller gjør mye av seg. Og så tror jeg at en del av dem som uttaler seg ikke vet helt hva de snakker om, eller bare liker å diskutere /kverulere.

• Liker 2
Skrevet

Som overskriften sier: hvorfor hater så mange feminisme? Da mener jeg selvfølgelig ikke ekstrem feminisme, men det at kvinner og menn skal ha lik lønn om de har like jobber, og at kvinnen er verdt like mye som mannen. Har fått inntrykk at det er mest mannfolk som er imot dette. Hvorfor?

Du må ha vert for mye i indremisjonen og muslimske miljøer. Ikke engang de mest ihuga antifeminister er uenige på dette punktet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke at det er så mange som hater feminisme, men at de som gjør det heller gjør mye av seg. Og så tror jeg at en del av dem som uttaler seg ikke vet helt hva de snakker om, eller bare liker å diskutere /kverulere.

Sant! Takk for svar :)

-TS

Skrevet

Har du noen dokumentasjon på at det er så mange menn som hater feminismen til de grader at de ikke vil at kvinner og menn skal ha samme juridiske rettigheter?

Jeg har forstått det dithen at den jevne feminismekritiker er kritisk til feministisk forklaringsmodeller på kjønnsroller og teorier om objektivisering av kvinner, og såkalt "mannens blikk" Ikke når det gjelder rettigheter og plikter.

Anonym poster: c82effb6397cebf3a3928d3aca028994

Anonym poster: c82effb6397cebf3a3928d3aca028994

• Liker 3
Skrevet

Men da burde man kanskje lese litt om det, før at man dømmer?

Jeg kan ikke se hva som er galt i at kvinner skal ha samme rettigheter som menn, og menn blir jo ikke skadelidende av at kvinner jobber og har samme rettigheter.

-TS

Enig i det, men det er kanskje ikke akkurat denne siden av feminismen mange har problemer med å svelge.

Skrevet

När den vita mannen blir medveten om sin sociala position blir han kränkt eftersom han upplever att någon försöker beröva honom hans fri- och rättigheter. Likt Julian Assange.

...

Motståndet mot feminismen är mycket utbrett. Den som tar sig en vända på internet blir genast varse om hur politiskt aktiva kvinnor och män med feministiska värderingar ständigt är utsatta för hot om våld och hot om mord. Det är inte på skoj. Då jag arbetar med anmälningsupptagning vid Polismyndigheten kan jag intyga på erfarenhetsbasis att hot mot feminister är mycket vanliga

...

Jag började nysta i hoten häromveckan och träffade Kawa Zolfagary, "mannen bakom Kränkta Vita Män". Kawa råkar vara både man, feminist och invandrare. Detta har för honom inneburit mordhot och ständiga angrepp på hans person i egenskap av politiskt aktiv invandrare. Till honom har man sagt att han ska åka hem och rätta till saker istället för att bråka med den svenska jämställdheten. Man har berättat att han inte ska lägga sig i. Man har hängt ut hans namn och adress på internet. Man har sagt att han borde dö. Att man ska döda honom.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/21/r-dda-vita-m-n-som-assange-svartm-lar-feminismen

Tøffe menn er feminister. Feige menn truer feminister.

• Liker 4
Skrevet

Enig i det, men det er kanskje ikke akkurat denne siden av feminismen mange har problemer med å svelge.

Hvilken side da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke kan så veldig mye om det, men har lyst å lære mer. :)

-TS

Gjest Cuntzilla
Skrevet

En av grunnene er at med feminismen så fulgte det en svartmalingskampanje fra motparten hvor rødstrømpene var stygge, mannehatere, har hår under armene, fotformsko, er frigide osv.

Det har blitt et stigmatisert begrep, kvinner (og menn) som våger å ytre noe som det kan lukte litt kvinnekamp av passer på å starte setningen med "jeg er ikke feminist, men *sett inn feministisk mening*". Vi har jo også klassikeren "jeg setter pris på at feministene på 70-tallet åpnet dører for oss, men nå trenger vi ikke være feminister lengre".

Og så blir det jo ofte brukt som et rent skjellsord av noen, gjerne med begrepene ottar eller panzer knyttet til det.

Den jevne rosablogger eller BI-studine identfiserer seg ikke med det ulekre bildet av feminister som er malt opp av de som hater den. Det viktigste de har lært om feminisme er at de ikke er attraktive for menn om de kaller seg det. Og menn passer på å fortelle oss dette stadig vekk.

Og en mannlig feminist? Det er ikke lov det. Han kan vel knapt kalles en mann.

• Liker 8
Skrevet

Og en mannlig feminist? Det er ikke lov det. Han kan vel knapt kalles en mann.

Dette er riktig da feminisme er og blir av kvinner for kvinner. Menn sin rolle innen feminismen er å enten være lydig eller å være et fiendebilde. Takke meg til mennesker som vil diskutere rettferdighet og ikke kjønnskamp.

• Liker 3
Gjest Katten.
Skrevet

Menn og kvinner har, i hovedsak, like rettigheter og muligheter i Norge (noen områder er det selvfølgelig ikke helt på topp, jobb, samvær, offer-mentalitet etc). Har ingenting i mot feminismen i seg selv, men har sett alt for mye urett bli begått i feminismens navn, samt er jeg lei av å bli klassifisert som en undertrykker og overgriper kun pga mitt kjønn - til at jeg har positive assosiasjoner til det.

Dessverre er det råtne egg innen begge kjønn.

• Liker 2
Gjest _Blomsten_
Skrevet

De hater feminisme fordi de ikke får seg noe på byen.

• Liker 8
Skrevet

Bedre resultater med kvinner i styret

Store amerikanske selskaper med høy kvinneandel i styrene oppnår bedre finansielle resultater enn selskaper med mannsdominerte styrer.

Fortune 500-selskapene med størst kvinneandel i styrene oppnår i gjennomsnitt signifikant bedre finansielle resultater enn selskapene med lavest kvinneandel i styrene. Det viser en studie organisasjonen Catalyst har gjort av de 500 største selskapene i USA, Fortune 500.

Samme studie avdekker at de selskapene som legger frem bedre finansielle resultater enn gjennomsnittet, i gjennomsnitt har tre eller flere kvinner i styret.

kilde: http://www.ukeavisen...nner-i-styret-/

Menn taper i høyere utdanning

Nye tall bekrefter trenden: Kvinner får bedre karakterer og stryker mindre, også i høyere utdanning.

...

Statistikken for 2005 i Database for Høyere utdanning (DBH) viser at menn taper terreng. Ikke bare blir det færre mannlige studenter ved universitetene, men mennene som møter opp, oppnår dårligere resultater. Menn har høyere strykprosent enn kvinner ved 43 av 49 studiesteder i oversikten.

kilde: http://universitas.n...oyere-utdanning

Når en tenker på hvordan menn hadde det på 50-tallet, da de kunne gå gjennom en enkel utdanning og tjene godt selv på en enkel jobb. Kunne finne seg en kvinne som var singel og desperat etter noen som kunne hjelpe henne økonomisk, siden kvinner den gang ikke fikk godt betalte jobber. En kvinne han kunne plassere på kjøkkenet og senere sette til å ta seg av barna og ta seg av han når han var hjemme. Det må ha vært en god tid for mannen å være mann på. Han satt med rettighetene og frihetene, han satt med pengene, han var den som styrte og bestemte alt.

Nå er mannen nødt til å konkurrere med kvinnen. Det er ikke lenger slik at kvinnen er avhengig av mannen. Skal de bli sammen må det være fordi de begge føler noe for hverandre, fordi hun elsker han like meget som han elsker henne. Han føler nå den samme usikkerheten og frykten som hun har gjort før, "hva hvis hun slutter å elske meg?".

Jeg skjønner godt at det finnes menn som er anti-feminister jeg. Det må ha vært strålende for mannen å være mann på 50-tallet.

Problemet er at det ikke var like strålende å være kvinne.

• Liker 6
Skrevet

Han føler nå den samme usikkerheten og frykten som hun har gjort før, "hva hvis hun slutter å elske meg?".

Ingen fare, så lenge en som mann er klar over at en kvinne aldri kan slutte med noe hun aldri har begynt med. I dag kjent som særeie.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Dette er riktig da feminisme er og blir av kvinner for kvinner. Menn sin rolle innen feminismen er å enten være lydig eller å være et fiendebilde. Takke meg til mennesker som vil diskutere rettferdighet og ikke kjønnskamp.

Det finnes flere menn som er feminister.

Fellestrekket for disse er at de vet hva feminisme faktisk er.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...