Gå til innhold

Hun vil ikke gå på p-piller (og lignende)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vel har akkurat fått meg kjæreste, alt er flott også videre, men jeg har spurt flere ganger om hun kan begynne på noe som p-piller. Hun sier hun ikke vil det siden det ikke er 100% sikkert og at det kommer så mange bivirkninger når hun går på det.

Hvor sikkert (eller usikkert) er det? Og hvordan bivirkninger det er? Er det noen bedre alternativer?

Anonym poster: efa380eb4d2575b177d742e199c1f1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk kondom.

Jeg ville heller ikke benyttet meg av hormonprevensjon. Det hadde i så fall blitt kondom i tillegg til å unngå samleie rundt usikre dager. Det er bivirkninger ved å tilføre kroppen hormoner, i verste fall blodpropp og død.

• Liker 26
Skrevet

Dreper sexlysten for endel av oss jenter. Og dermed så forsvinner egentlig grunnlaget for at du vil kjæresten din skal gå på det i første omgang.

• Liker 24
Skrevet

Jeg merket ikke så mye, men bestevenninnen min ble til et humørmonster som eksploderte for den minste ting, skrek og hylte, gråt og lo om en annen. Takk gud for at hun tok til vett og kuttet ut pillene.

Anonym poster: fcee38e66387b97f56b29a371af35766

• Liker 18
Skrevet

Bivirkninger varierer fra person til person, og det varierer på merkene og. Jeg bruker Yasmin og har null bivirkninger. Noen dør, men det er veldig sjeldent. Jeg har brukt den i ca 10 år og ikke blitt gravid eller død, noen blir gravide selv om de tar pillen rett men det er sjeldent. Det er større sjanse for at et kondom sprekker.

Du får si til henne at da blir det ikke noe sex på henne, for det er større sjanse for at hun blir gravid uten p-piller eller lignende. Eller du kan foreslå kobberspiral, de er uten hormoner. Vil hun ikke det heller, ja da hadde jeg slitt med å stole på henne. Kanskje hun egentlig vil bli gravid?

Anonym poster: 49b168c2b09b14f285280cd76b3ec165

• Liker 5
Skrevet

Vel har akkurat fått meg kjæreste, alt er flott også videre, men jeg har spurt flere ganger om hun kan begynne på noe som p-piller. Hun sier hun ikke vil det siden det ikke er 100% sikkert og at det kommer så mange bivirkninger når hun går på det.

Hvor sikkert (eller usikkert) er det? Og hvordan bivirkninger det er? Er det noen bedre alternativer?

Det er absolutt ikke en selvfølge at man får bivirkninger. Likevel fikk jeg én bivirkning, og den var vonde bryster. Det varte i ca 4-5 måneder, var ikke noe særlig, men gikk helt over etter det, og det var det. Jeg har gått på p-piller i 1,5 år nå, har vært i fast forhold siden, og min erfaring er at det er veldig sikkert:) Jeg har vært flink å ta pillen til riktig tid hver dag (på dagtid, maks 2-3 timer forskjell fra tidspunktet hver dag), og jeg har ikke opplevd graviditet. Har vært paranoid flere ganger og trodd det, men det har da bare vært jeg som har fått meg selv til å tro det. Første gang jeg hoppet over mensen, opplevde jeg at mensen ikke kom når jeg skulle ha den neste måned. Jeg var hos lege og tok graviditetstest, go den var negativ. Greia da, var at kroppen hadde fått for mye hormoner eller noe pga at jeg hadde hoppet over forrige måned, og dette var normalt:)

Jeg vil tro det er negative sider ved alle varianter av prevensjon. Kondom er nok ihvertfall ikke sikkert dersom man er i et fast forhold, så hun må nok finne en eller annenn løsning. Hun kan snakke med lege om de ulike variantene, så kan legen hjelpe henne med å finne det som passer best til henne:) Lykke til!

Anonym poster: 236b5205718bcc7e2b8b2c9e6d6b1232

• Liker 2
Skrevet

Bruk kondom.

Jeg ville heller ikke benyttet meg av hormonprevensjon. Det hadde i så fall blitt kondom i tillegg til å unngå samleie rundt usikre dager. Det er bivirkninger ved å tilføre kroppen hormoner, i verste fall blodpropp og død.

Jeg kjenner et par som brukte kondom fordi jenta var redd for bivirkningene av p-piller. Kondomet sprakk en av de første gangene deres, og BAM, hun ble gravid.

• Liker 1
Skrevet

Foreslå hormonspilral, da denne kan settes inn til kvinner som ikke har født banr. En vil gjerne ikke sette inn kobberspiral på kvinner som ikke har født barn pga høyere risiko til sterilitet med kobber.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk ingen bivirkninger da jeg gikk på det. Er jo utrolig mye bedre uten kondom og så.

Anonym poster: b3d4209a3cadab486a14d28fe3f45003

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner et par som brukte kondom fordi jenta var redd for bivirkningene av p-piller. Kondomet sprakk en av de første gangene deres, og BAM, hun ble gravid.

Jada. Som du ser så skrev jeg også at man kan unngå usikre perioder. Med regelmessig mens dreier dette seg om 6 dager pr syklus.

• Liker 2
Gjest Fairydust
Skrevet

All denne informasjonen finner du om du googler p-piller og bivirkninger, så det orker jeg ikke skrive her og nå. Men ta hennes ord - mange jenter reagerer svært på p-piller, og ønsker hun ikke bruke det skal du ikke tvinge henne heller.

• Liker 9
Skrevet

Vel tusen takk for svar! Har bedre forståelse for det med bivirkninger nå. Hva er kobberspiral? Er det anbefalt å bruke (hormon)spiral? Jeg sa også at kondomer kan sprekke også videre og at det er mye mindre sikkert, men da sier hun at hvis man får tak i skikkelig kvalitet og er forsiktig etc etc. så er det nesten 100% sikkert. Jeg sier også at det er mye bedre uten kondom, får vel sette meg ned å snakke skikkelig om det..

• Liker 3
Gjest Fairydust
Skrevet

Vel tusen takk for svar! Har bedre forståelse for det med bivirkninger nå. Hva er kobberspiral? Er det anbefalt å bruke (hormon)spiral? Jeg sa også at kondomer kan sprekke også videre og at det er mye mindre sikkert, men da sier hun at hvis man får tak i skikkelig kvalitet og er forsiktig etc etc. så er det nesten 100% sikkert. Jeg sier også at det er mye bedre uten kondom, får vel sette meg ned å snakke skikkelig om det..

På nettet, f.eks. på Erotikknett.no, får du kjøpt et kondommerke som heter Skin Ultra Thin eller noe sånt, og det er kondomer som er syltynne. Ergo, er det nesten ingen forskjell på å bruke disse kondomene og å ikke bruke kondom i det hele tatt. Prisen er ikke så ille heller. Bruker du disse kondomene + at du drar deg ut av henne rett før du kommer slik at du bare kommer inni kondomen, og ikke inni kondomen inni henne, er det ganske god prevensjon.

• Liker 1
Skrevet

Hun kan i det minste prøve da. Finnes masse forskjellige pille-merker.

Noen får masse bivirkninger, men da er det bare å ta seg en tur til legen og be om å få prøve et annet merke.

Jeg var også skeptisk til piller i starten, men jeg synes livet er bedre med p-piller. Jeg fikk ingen bivirkninger, annet enn at jeg ble mye mer følsom i en periode, samt mellomblødninger den første måneden Sto på lappen at man kunne få redusert sexlyst, men jeg har mer lyst på sex nå enn noen gang. Så jeg er veldig fornøyd. Ingen plagsomme bivirkninger:) I starten kan det komme noen, fordi kroppen trenger å vende seg til det. Tar ca 3 mnd:)

I tillegg kommer mensen så presist når jeg bruker det, at det er helt fantastisk!!

Før så visste jeg aldri hvilken dag jeg fikk mensen. Var ganske sikker på hvilke uke, men det kunne variere det også. Nå vet jeg nøyaktig hvilke dag og når på dagen jeg får det ca.

Er også veldig greit å ha muligheten til å utsette mensen. Men det beste av alt er å kunne ha sex uten kondom! Sex med kondom er dødskjipt. Vet at graviditet kan skje ved p-pillebruk også, men det er ikke ofte det altså. Har venninner som har vært i fast forhold i flere år, uten å bli gravide.

Jeg sier tommel-opp for p-piller! :tommelopp:

Anonym poster: e9389451eeeb17bb601a0dcb5fa0e4e6

Skrevet

Jenter som har noen i nær familie som har hatt brystkreft, eggstokkreft og blodpropp frarådes å bruke alle former for hormonprevansjon fordi det øker risikoen for disse sykdommene.

Anonym poster: 8606868b957dc47494349f572b7dad2d

• Liker 8
Skrevet

jeg går enda på p piller pga endometriose men jeg skulle ønske jeg kunne slutte. Nå er jeg singel, men har vært i langt forhold nettopp. Sexlysten min forsvannt omtrent helt. Det var forferdelig, og jeg tror det er mye av grunnen til at vi ikke holdt sammen lengre.

Andre bivirkninger jeg opplevde er vektøkning, og humørsvigninger.

Skrevet

Hun sier at det kommer mange bivirkninger når HUN går på det, så da har hun prøvd før! Da er det ganske uinteressant at mange i tråden her slipper bivirkninger.

Anonym poster: 8606868b957dc47494349f572b7dad2d

• Liker 21
Skrevet

Jeg har gått på flere typer p-piller. Alle tar sexlyst fra meg, merker så utrolig forskjell om jeg har perioder uten!

Her er noen bivirkninger jeg har hatt oppigjennom de 15 årene jeg har gått på piller: (4 forskjellige sorter)

Verst: ble gal i hodet! Stolte ikke på meg selv eller noen, tvilte på alle rundt meg og var paranoid! Heldigvis så min søster tegnene og fikk meg til å bytte pillemerke! (hadde da gått 3 mnd på Zynfase)

liker heller ikke det med sexlysten såklart (men p-piller er et nødvendig onde for meg siden kondomer bare sprekker)

Annet: kraftig hårvekst på beina (les: som en mann!!!)

vonde blødninger, laaaange blødninger av type 10-12 dager, hjertaklapp, KVISER, vonde pupper, la på meg 3-4 kg for hvær gang jeg måtte bytte merke (De sluttet å produsere den jeg gikk på først)

Etter jeg fikk mitt første barn sa jeg at jeg aldri skulle begynne på hormonhelvete igjen, men så ble spiral uaktuell siden vi ville ha to tette, så jaggu måtte jeg på'an igjen gitt!

Så sexlysten er nedi dalen igjen :sjenert: (har ingenting med å ha småbarn å gjøre, har rett og slett bare ikke lyst, og jeg kjenner igjen følelsen! Hadde sex en mnd etter fødsel, og det var helt fantastisk! Så å da begynne på pillen igjen noen mnd senere var grusomt, for vi hadde det virkelig fint og hadde sex flere ganger i uka!)

Så ja, jeg skjønner godt at hun ikke vil utsette kroppen sin for dette :)

Men be henne kjøpe seg en fertillitetsmonitor. Da måler man tempen under tunga hvær miorgen, og apparatet registrerer. Da vil det bli registrert når hun har eggløsning, og apparatet vil regne seg frem til når dere har trygge perioder og ikke. Skal vere like sikkert som p-piller om man bruker det riktig :) (Søk på babycomp og ladycomp. Kan brukes til å finne ut når man bør ha sex for å bli gravide, men da også andre veien ;))

Anonym poster: fdbfc23adfe69356e64a52155a7bd375

• Liker 8
Skrevet

jeg skjønner henne godt. jeg kommer aldri igjen til å tilføre kroppen min slikt tull. dummeste jeg noen gang har gjort. bruk kondom!

Anonym poster: 3df156919be74d1b1214ed5a4f0d9992

• Liker 5
Skrevet

Jeg går på p-ring og har fått veldig få bivirkninger. Har gått på det i 5 år og er superfornøyd.

Dra henne med til en helsesøster som kan fortelle om de forskjellige prevensjonsmidlene, man MÅ ikke bruke p-piller, det finnes så mye annet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...