Gå til innhold

Utleier nekter overnattingsbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat flyttet inn i en ny leilighet sammen med en annen jente. Dette er en loftsleilighet som ligger i etasjen over der utleier selv bor. De har tidligere sagt at hvis vi skal ha besøk, så vil de vite det. Det har vi gått med på. I dag nevnte utleier at vi ikke får lov til å ha overnattingsbesøk. Dette har det ikke blitt nevnt noe på tidligere, og det står ikke i kontrakten. Med tanke på at jeg har venner som bor mange timers kjøring unna, sier det seg selv at de må overnatte når de først kommer på besøk. Har utleier lov til å nekte oss dette?

Anonym poster: da6a9882ce321f9db3b83648adbaa98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei. De har heller ikke lov til å si at dere må si ifra når dere har besøk. Det der kommer til å bli en utleier fra helvete, så dere burde flytte så fort som mulig.

Endret av Evilposelos
  • Liker 38
Skrevet

Nei. De har heller ikke lov til å si at dere må si ifra når dere har besøk. Det der kommer til å bli en utleier fra helvete, så dere burde flytte så fort som mulig.

Kunne ikke skrevet dette bedre, så derfor signerer jeg denne! Veldig! Håper det finnes noe ledig for dere, og at det er kort oppsigelse der dere bor nå.

Er det lang oppsigelse, så gi beskjed om at dere har sjekket reglene og akter å leve som normale leietakere inntil dere finner et nytt sted. Håper dere følger rådet til Evilposelos!

Lykke til også :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det har ikke han en dritt med hva dere gjør rett og slett. Stå på deres.

Edit; Så lenge dere ikke driver framleie, altså leier ut selv til en tredjeperson.

Endret av Cordelia
Skrevet

huff, nok en tråd om dette, i dagens boligmarked får virkelig de verste utleierne anledning til å utfolde seg. Ville bedt de henvise til hvilken paragraf i husleieloven de mener dekker dette( den finnes nemlig ikke)

Anonym poster: 76dfa34cb985e565eec08db51e9b2b46

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nei, dette er helt bak mål.. Huseier har da virkelig ikke noe med hvor/når/hvem/hva når det kommer til DITT besøk?

Og huseier kan heller ikke komme med nye regler underveis, alt skal stå i kontrakten. Han kunne uansett ikke satt dette i kontrakten, det er ulovlig å avtale dårligere vilkår for en leieboer enn de som allerede er fastsatt i husleieloven.

Dette kan, som andre har sagt her, tyde på at dere kan få et slitsomt og vanskelig leieforhold fremover, hadde sett meg etter noe annet..

Endret av Namine
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Stå på deres! Dere har all rett til å ha venner, kjærester og one night stands på overnattingsbesøk, uten å si ifra. Herregud, dere bor faktisk ikke hjemme hos mamma og pappa:)

Prosedyre:

1. Slutt å si fra når dere får besøk/overnatting

2. Følg ellers husreglene og leiekontrakten til punkt og prikke. Vær nøye med å ikke bråke etter fastsatte klokkeslett.

3. Hvis huseier klager på gjestene, be han gi dere en SKRIFTLIG advarsel, hvor du vil se utklipp fra husleielov eller øvrig kontrakt.

4. Hvis huseier kommer med skriftlig klage, tar du det enten videre til forbrukkerrådet, eller leverer oppsigelse,og har gjester som normalt frem til du flytter.

Stå på ditt, huseier kan ta seg en bolle :)

• Liker 4
Skrevet

huseier har ikke lov å bestemme det.ville flyttet øyeblikkelig!

Anonym poster: 5f382f617afa49f1ca01b70a36e2c8a0

Skrevet

Enig med alle over- dette er for drøyt, og det lover ikke godt hvis huseier tror at det er lov å lage slike regler underveis.

Vi leier ut en liten leilighet selv, og har vært på andre siden av bordet. Vår søte, hyggelige leietaker har vi null problemer med, bortsett fra at hun i perioder har så mye besøk av kjæresten sin at det er på nippet at det bor to personer der. Men da snakker vi uker i strekk... Heldigvis har han forsvunnet (mulig han jobber offshore eller noe?) akkurat i det vi har tenkt at nå MÅ vi påpeke det, så vi har sluppet å ta det opp. Han kommer jo tilbake igjen, men så lenge det er under halvparten av tiden tenker vi at det ikke er noe vi har noe med. Men jeg antar at vi ville hatt reglene på vår side dersom han i praksis bodde i en leilighet som er leid ut til en person?

Men slik TS beskriver det dreier det seg jo om en og annen overnatting innimellom. Det blir jo sprøtt at utleier skal blande seg bort i det, i hvert fall hvis deres leilighet har egen inngang (det kan være behov for litt andre regler dersom man deler leilighet, men i så fall må det likevel klargjøres i kontrakten, ikke underveis av en huseier som tror han kan skalte og valte som han vil...).

Stå på ditt, TS, eller se dere om etter noe bedre! :)

Anonym poster: 84a57aff9b0d3725fa09920acdee1153

Skrevet

Enig med alle over- dette er for drøyt, og det lover ikke godt hvis huseier tror at det er lov å lage slike regler underveis.

Vi leier ut en liten leilighet selv, og har vært på andre siden av bordet. Vår søte, hyggelige leietaker har vi null problemer med, bortsett fra at hun i perioder har så mye besøk av kjæresten sin at det er på nippet at det bor to personer der. Men da snakker vi uker i strekk... Heldigvis har han forsvunnet (mulig han jobber offshore eller noe?) akkurat i det vi har tenkt at nå MÅ vi påpeke det, så vi har sluppet å ta det opp. Han kommer jo tilbake igjen, men så lenge det er under halvparten av tiden tenker vi at det ikke er noe vi har noe med. Men jeg antar at vi ville hatt reglene på vår side dersom han i praksis bodde i en leilighet som er leid ut til en person?

Men slik TS beskriver det dreier det seg jo om en og annen overnatting innimellom. Det blir jo sprøtt at utleier skal blande seg bort i det, i hvert fall hvis deres leilighet har egen inngang (det kan være behov for litt andre regler dersom man deler leilighet, men i så fall må det likevel klargjøres i kontrakten, ikke underveis av en huseier som tror han kan skalte og valte som han vil...).

Stå på ditt, TS, eller se dere om etter noe bedre! :)

Leieboeren deres har lov til å ta inn samboer selv om leiligheten kun er leid ut til henne. Og det uten at dere kan sette opp leien også

• Liker 11
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg ville ledd utleier opp i trynet hvis det var meg som var TS.

Gjest "gjest"
Skrevet

Leieboeren deres har lov til å ta inn samboer selv om leiligheten kun er leid ut til henne. Og det uten at dere kan sette opp leien også

Jepp.

Mange utleiere som blander seg opp i folks liv.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med alle andre her.

Utover det, før det blir for mye krøll her, har dere gått riktig frem når det gjelder depositumskonto (dvs. står denne kontoen i ditt og hun du bor sammen med sitt navn)? Ser for meg at utleier vil forsøke å bruke dette mot dere og finne grunner til å trekke fra på depositumet deres hvis pengene står på utleiers konto...

• Liker 1
Gjest Fairydust
Skrevet

Der hadde ikke jeg orket å bo, for å si det sånn. Jeg tviler på at det er lovlig. De har jo valgt å leie ut leiligheten, da må de forvente at personen som skal bo i leiligheten disponerer leiligheten slik som han vil, så lenge ikke noe blir ødelagt eller er til bry for utleierne (noe en ekstra overnattingsgjest neppe er).

• Liker 1
Skrevet

Ikke hvis det er spesifisert i kontrakten at den er leid ut til _kun_ Petra Pettersen, vil jeg tro? ;)

Skrevet
Ikke hvis det er spesifisert i kontrakten at den er leid ut til _kun_ Petra Pettersen, vil jeg tro?

Det er helt greit ja, kontrakten kan ikke være dårligere enn loven.

Petra kan fortsatt la kjæresten sin flytte inn om hun vil så lenge hun ikke tar betalt for det (altså framleie).

Skrevet (endret)

Ikke hvis det er spesifisert i kontrakten at den er leid ut til _kun_ Petra Pettersen, vil jeg tro? ;)

Nei, dere kan fortsatt ikke nekte. Leiekontrakten kan ikke være dårligere enn det som står i husleieloven, ref §7-1:

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Endret av Cervix
Skrevet

Det er som kjent ikke lov til å gi leietaker dårligere vilkår enn husleieloven tilsier. Leietaker kan fritt la ektefelle, partner, samboer, barn, stebarn, barnebarn, fosterbarn, foreldre og besteforeldre flytte inn. :)

Hvilke personer kan leier ta opp i husstanden uten at det

kreves godkjenning fra utleier?

• Ektefelle, partner eller samboer, og deres eller sine

• barn og barnebarn, fosterbarn og adoptivbarn, og

• foreldre eller besteforeldre.

Hentet fra: http://www.regjering...r/Nr_09_web.pdf

Og når det gjelder framleie skal utleier ha svært gode grunner for å nekte leietaker dette.

Anonym poster: 4171d5470a5b175448f059aa5799474c

Anonym poster: 4171d5470a5b175448f059aa5799474c

Skrevet

Dere må nok revurdere deres tanker om hva leietaker har rett til. Hun kan - som flere viser til over her - la kjæresten flytte inn om hun vil det, det har dere som utleiere ingenting med. Folk skal jo ikke bli nødt til å flytte pga endret samlivsstatus, eventuell familieforøkelse osv.

Skrevet

Nå var det ikke snakk om å slenge en ensidig endret kontrakt på bordet og smelle på husleia, men å ta en prat for å vite om kjæresten har flyttet inn eller ikke. Synes mange tolker meg i verste mening her, for jeg er helt enig i at vi ikke har noen rett (eller interesse av, for så vidt) til å blande oss i hennes saker. En ny person folkeregistrert på vår eiendom er likevel ingen filleting, så det hadde vært greit å ha fakta etablert. Det samme ville jeg jo tenkt om jeg var leietaker ;)

Nå kan det faktisk hevdes at leiligheten blir overbefolket, vi hadde gode grunner for å bare ønske en person der i utgangspunktet. Leia er latterlig lav i forhold til tilsvarende her i oljependlerbyen, men det har vi ikke tenkt å gjøre noe med før vi evt leier ut til noen som ikke er student. Om vi hadde ønsket det, er det jo uansett gjensidig oppsigelse på kontrakten, men som sagt er vi ikke ute etter å bråke eller kaste ut noen, men jeg synes ikke det er utidig innblanding at man forventer å få vite hvor mange biler som skal slåss om den ene garasjeplassen, for å si det sånn.

Dette ble en kjempeavsporing, sorry TS! Men den viser i alle fall tydelig at din huseier er ute og sykler med kravene sine. Han kan jo ikke hevde at leiligheten blir overbefolket av en overnatting innimellom, kan han vel? :ler: Men hvis han har den slags ideer om hva han har rett til å blande seg oppi, kan det være duket for mye trøbbel senere etterhvert. Du kan fortsette å bo der, men fortsette å ha et øye på markedet og se om noe bedre dukker opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...