Gå til innhold

Til dere joggere

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshinam
Skrevet

Jeg jogger 3-4 ganger i uka, men noen ganger får jeg sting/hold (som praktisk talt gjør det nesten umlig å fortsette). Hvordan kan man unngå dette? Har lest litt tips på nett og prøver å vente minst to timer med å jogge etter at jeg har spist. Men jeg får fortsatt sting/hold.

Så kommer spm nummer 2 :) Jeg kjenner selv at det er vondere for beina å jogge på asfalt enn skog/grus veier. Men det er vel ikke skadelig?? Det er vel helt greit?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at jeg skal unngå å få hold, drikker jeg ikke for mye før jeg skal jogge, kan drikke et lite glass vann rett før, men ikke så mye at jeg kjenner meg full i magen. Kan spise en halv brødskive før en joggetur, middag kan jeg ikke ha spist 3 t før. Sånn unngår jeg å få hold. Samt å ikke jogge for fort med en gang..ta det litt rolig i noen minutter først. Hvis jeg likevel får hold fungerer det bra å puste helt ut noen ganger...pust ut så langt det går, pluss litt til så går det over :)

Personlig er jeg glad i å jogge på asfalt, men varierer litt med en skogløype. Noe annet jo å ha godt dempede sko som hjelper på for å ikke få så vondt.

Skrevet

Pust ut når venstrefoten treffer bakken og pust med magen.

Anonym poster: 3eec07549cf7b567fcc2b99ff28e3335

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter også med hold, selv o jeg følger drikke/mat-rådene. Får jeg hold, så greier jeg bare ikke å fortsette, og det hjelper ikke med pusteteknikker heller. Så jeg følger med her! :)

Gjest Swipper
Skrevet

Jeg fikk benhinnebetennelse av å jogge for mye på asfalten. Det gikk så langt at jeg faktisk ikke klarte å gå på bena en periode, så hvis du har mulighet til å jogge på grus/skogsterreng så ville jeg absolutt gjort det. Tok meg nesten et halvt år å trene opp bena til å jogge igjen, og det er så kjedelig når man kan unngå det.

Gjest Daenerys
Skrevet

Ja, unngå asfalt, er midt inne i en fæl beinhinnebetennelse. Før jeg fikk den var jeg i god joggeform, nå må jeg trene meg opp forsiktig igjen. Jeg ville gjort alt for å heller jogge i skog/ulent terreng! Og pass på at skoene er rett for ditt steg :)

Spiser du middag før du trener? Om jeg har spist middag må jeg vente 3-4 timer før jeg jogger. Er det en skive kan jeg jogge etter 30-45 min :)

Skrevet (endret)

Høres kanskje litt rart ut, men putt tommelfingeren ind i handflaten og knytt neven, når du løper...det hjelper meg, når jeg løper:)

Å som andre sier, unngå store måltider og mye vann, rett før løp:)

Endret av Molimaki
Skrevet

hold skyldes irritasjon i bukhinnen (peritoneum) som omgir bukorganene. Bukhinnen består av to lag. Det ene laget dekker bukorganene. Det andre laget (parietale peritoneum) er festet til bukveggen. De to lagene er skilt fra hverandre med et tynt lag "smørende" væske, slik at de to overflatene kan bevege seg mot hverandre uten smerte. Parietale peritoneum er festet til en rekke nerver. Det er foreslått at hold oppstår når det er friksjon mellom de to hinnene i bukhinnen. Slik friksjon kan være utløst av en full magesekk eller nedsatt mengde smørevæske. Å spise og drikke større mengder før fysisk aktivitet, øker størrelsen og tyngden til magesekken og kan redusere mengden smøremiddel. På den måten tenker man seg at risikoen for hold øker.

Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold.

• Liker 2
Gjest Sunshinam
Skrevet

Takk for alle svar. Skal huske på dette til morgendagens økt! :)

Skrevet

Så kommer spm nummer 2 :) Jeg kjenner selv at det er vondere for beina å jogge på asfalt enn skog/grus veier. Men det er vel ikke skadelig?? Det er vel helt greit?

:)

Ja jeg føler også at det er mer ubehagelig, grunnen er rett og slett at kneet (blant annet) risikerer i mye større grad å bli skadet når man løper på asfalt. Det er mye "sunnere" å løpe på annen type grunn enn asfalt :)

Skrevet

"Pust ut idet venstre fot når bakken"? Det var da et underlig tips? Det kommer jo helt an på stegfrekvens og tempo, formen vil også ha sitt å si. Pust vanlig og behersket, varm godt opp, og som de andre her sier: ikke spis på noen timer før du løper. Ikke drikk for mye vann heller. Hold går ofte over etter hvert som man blir bedre trent.

Skrevet

"Pust ut idet venstre fot når bakken"? Det var da et underlig tips? Det kommer jo helt an på stegfrekvens og tempo, formen vil også ha sitt å si. Pust vanlig og behersket, varm godt opp, og som de andre her sier: ikke spis på noen timer før du løper. Ikke drikk for mye vann heller. Hold går ofte over etter hvert som man blir bedre trent.

Hehe, ja hyperventilering er neppe oppskriften for en god jogge-tur.

Tipper AB prøvde å ha litt moro med oss.

Anonym poster: bb6e13740eac8e798145d5a02820b044

Skrevet

Hvorfor noen får hold og andre ikke, vet man ikke sikkert. Jeg har desverre ikke noe råd å komme med på det. For det som funker for en person, funker nødvendigvis ikke for en annen. Selv er jeg vant til å løpe på asfalt. Synes faktisk det er bedre for meg med et stødig underlag.

Skrevet

Jeg lurer på om dette bare er en teknikk for å fokusere på pusten, som får deg til å tenke på andre ting enn smertene. Men det funker nok dårlig om du jogger ganske fort, ja.

På skolen lærte vi at å holde en stein i hånda og klemme på den skulle hjelpe mot hold. Dette er vel også bare en "avledningsmanøver" fra smertene, men kanskje det hjelper litt?

• Liker 1
Skrevet

Man skal selvsagt ikke puste ut for hvert bidige steg, men når man skal puste ut så gjør slik at det treffer med venstrefoten. Etterhvert blir det en vane.

På denne siden anbefales det jeg snakker om, jeg tuller ikke med dere.. http://www.thedoctor...ection=synopsis

Anonym poster: 3eec07549cf7b567fcc2b99ff28e3335

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg og får hold etter hvert. Uansett matregime før. Men jeg tar en sten i hånda og klemmer som pokker på denne. Funker det. Aner ikke om det er pga avledningsmanøver eller ikke, men det funker hver gang på meg, og er en enkel sak å gjøre, så da gjør jeg det.

Asfalt er drepen for meg så jeg løper mye heller i skogen og på grus og gress. Litt vondt blir fort veldig vondt, som tar lang tid å fikse opp i igjen, så vær forsiktig.

• 3 uker senere...
Skrevet

På skolen lærte vi at å holde en stein i hånda og klemme på den skulle hjelpe mot hold. Dette er vel også bare en "avledningsmanøver" fra smertene, men kanskje det hjelper litt?

Man skal vel ikke undervurdere placeboeffekten heller ;)

Når det gjelder jogging på asfalt, støtter jeg bare opp under det flere her har sagt: det er IKKE bra for bena. Sørg i det minste for at du har gode sko hvis du skal løpe primært på asfalt. Få noen som kan dette (Löplabbet el.l) til å sjekket steget ditt og fortell dem hva slags underlag du tenker å løpe på, så minimerer du i alle fall risikoen for skader. Eller finn deg en fin grus- eller skogsløype du kan løpe på :)

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg vet ikke helt om Jillian Michaels teller som vitenskapelig hold-kilde, selv om hun er personlig tv-trener. Men jeg skal sannelig legge merke til hvordan jeg puster neste gang jeg er ute.

Angående asfalt - får du vondt, ligg unna. Nest etter betong, er asfalt det hardeste du kan utsette beina dine for. Grus, skog eller bane - stort sett alt er bedre. Jeg sykler et par kilometer for å komme til skogen, og det er det verdt. Gull med oppvarming også ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...