AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 (endret) Jeg skadet meg i går kveld (ingen moralpreken takk! Jeg går i behandling og hele pakka, dette er bare snakk om en sprekk). Legen fikk ikke renset det skikkelig. Derfor mente han at det er 100% sikkert at det blir infeksjon, og sa jeg måtte få med meg penicillin forebyggende. Men... jeg tørr ikke ta penicillin, fordi jeg har vanvittig angst for å bli dårlig (ikke vits å be meg "ta meg sammen", det hjelper ikke...), og det er vel relativt vanlig å bli dårlig i magen og kvalm av det. Jeg har aldri fått infeksjon før (selv ved lignende skader som nå), men legen var fast bestemt på at jeg vil få det. Om det er sånn at jeg får infeksjon, så må jeg jo den penicillinen likevel, så kan jeg ikke bare vente og se om jeg får det? Har fått inntrykk av at det er litt omstridt å gi penicillin forebyggende... Hvor lang tid vil det gå før jeg eventuelt får infeksjon? Er det sånn at det kommer med en gang eller tar det noen dager? Jeg vil så mye heller gå til fastlege enn til legevakt, dersom jeg skulle få det! Innlegget er redigert for detaljer. Daenerys, mod. Anonym poster: b4f70ad57fcdd19989e26313c7f9869b Endret 25. mars 2013 av Daenerys
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 (endret) Jeg har fått infeksjon i sår en gang. Dette var på låret, og etter noen dager (jeg husker ikke hvor mange, men det var under en uke), hovnet jeg opp, det ble rødt og var JÆVLIG VONDT. Jeg klarte nesten ikke gå i det hele tatt, det var helt, helt jævlig. Så om valget er mellom å ta en penicillinkur som det kanskje ikke var vits i å ta, og muligens få bivirkninger - eller en infeksjon, så hadde jeg garantert valgt å ta penicillin (selv om det smaker dritt). Innlegget er redigert for detaljer. Daenerys, mod. Anonym poster: f5a0255e0f1069fa8f3544944aa881ef Endret 25. mars 2013 av Daenerys
Noteknekk Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 Da jeg skadet kneet for et år siden fikk jeg penicillin som jeg gikk på i 8 dager for å unngå infeksjon. Trodde det var vanlig jeg.
JohnS Skrevet 11. august 2012 #4 Skrevet 11. august 2012 Men... jeg tørr ikke ta penicillin, fordi jeg har vanvittig angst for å bli dårlig (ikke vits å be meg "ta meg sammen", det hjelper ikke...), og det er vel relativt vanlig å bli dårlig i magen og kvalm av det. Jeg vet ikke hva slags doser du har fått, så det varierer. Uansett kan du prøve å drikke biola e.l. mens du tar antibiotika. Jeg har aldri fått infeksjon før (selv ved lignende skader som nå), men legen var fast bestemt på at jeg vil få det. Om det er sånn at jeg får infeksjon, så må jeg jo den penicillinen likevel, så kan jeg ikke bare vente og se om jeg får det? Det er et fritt land, men det er verre å skulle behandle det etterpå. Har fått inntrykk av at det er litt omstridt å gi penicillin forebyggende... Nei, det er vanlig å gi antibiotika forebyggende.
Wildy Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 i verste fall kan en infeksjon bli alvorlig. Jeg har sett relativt små og "ufarlige" sår bli uhyggelig stygge og direkte livstruende. Så det er kanskje greit å være på den sikre side?
Gjest Mia Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 skulle ønsk jeg hadde din lege! min er heller varsom med å gi antibiotika, og jeg har måtet slite med infeksjon i foten i flere mnd fordi jeg ikke fikk en ordentlig kur til å begynne med. hadde tatt den kuren om jeg var deg, ikke vits i å vente til betennelsen har satt seg skikkelig og du får smerter.
Gjest Daenerys Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Dette er en gammel tråd, men da den har blitt dratt opp, stenges den i henhold til våre regler. Den er også ryddet for snakk om selvskadingsmetoder og avsporing. Selvskading tillates ikke på Kvinneguiden. Her inne kan man ikke vite hvem som har kompetanse til å hjelpe, så jeg oppfordrer deg til å ringe Mental Helse, telefonnummeret dit er 116 123. Telefonen er døgnåpen. Du kan også bruke internettsida sidetmedord.no. Der treffer du mennesker som du kan prate med og få råd av. Lykke til. Tråden stenges. Daenerys, mod.
Fremhevede innlegg