Gå til innhold

noen som kan tegnspråk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har så smått begynt å lære meg tegnspråk. jeg er høyrehendt men legger merke til at jeg ofte bruker venstre der hun dama jeg har sett på opptak bruker høyre. og omvendt. har det noe å si? alfabetet gjør jeg med høyre med andre tegn gjør jeg ofte omvendt av hva hun gjør.

sier jeg noe helt annet eller går det for det samme?

og en annen ting,hvordan bygger man opp en setning på tegnspråk?

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest henrix

Det har forsåvidt ikke noe å si om du bruker h. eller v. hånd på enkelt-bokstaver, men bruk samme hånd isåfall :)

Setninger på tegnspråk bli satt opp i ord, du slipper å stave hver enkelt bokstav. Bokstavene blir ofte brukt til navn eller om det er ord du ikke kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker høyre på alfabetet.

men vis jeg skal feks si champagne bruker jeg feil hånd. jeg gjør det omvendt.spiller det noen rolle?

jeg mener er setningene bygd opp på samme måte som vanlig norsk eller må man venne seg til noe helt nytt?

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høyre til å stave bokstaver, og i all hovedsak venstre til enhåndsord.

Jeg har også fått høre at jeg snakker litt "høyt", jeg har hendene ganske langt oppe når jeg snakker med tegn. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe:) da gjør nok jeg kansje det og. jeg viser og ganske store tegn i tillegg,men det er fordi jeg snakker til vanlig med hendene å da blir det bare sånn:P

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Spiller ingen rolle hvilken hånd du bruker, er selv venstrehendt og har venstrehånda som den 'aktive' hånda.

Og grammatikken på TS er helt annerledes enn på norsk. F.eks en setning som dette : Mannen går over broa blir på TS : bro, mann gå. Verb bøyes nesten aldri i tid på TS, man legger til tidsadverb for å angi tiden. F.eks: Jeg spiste middag nettopp, blir til : Nettopp jeg spise middag. En måte å forstå hvordan TS fungerer er at man 'bygger opp en scene, plasserer ting, personer foran seg som rekvisitter, og deretter la handlingen utfolde seg. Som med broeksemplet. Jeg plasserer først broa der, og kan med mimikk og måten jeg bruker hånda på vise hvordan broa er i 'landskapet', om den er brei, smal, hengebro, etc, før jeg plasserer mannen der. Jeg vil anbefale deg å få tak i en bok om TS og grammatikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar:) jeg har bestilt noen bøker og dvd filmer,men de har ikke kommet enda,så i vente tiden tenkte jeg å spørre her :)

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

takk for svar:) jeg har bestilt noen bøker og dvd filmer,men de har ikke kommet enda,så i vente tiden tenkte jeg å spørre her :)

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Bare hyggelig. Er glad når folk viser interesse for å lære morsmålet mitt! :)

Anbefaler og boka 'Se mitt språk' fra Møller Kompetansesenter. Den gir en dypere forståelse av TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en av de jeg har bestilt:) gleder meg så til jeg får pakken:)

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det er en av de jeg har bestilt:) gleder meg så til jeg får pakken:)

Anonym poster: 8a338918ab2da1dc7472a150402ef848

Hvor har du bestilt bøker og dvder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor har du bestilt bøker og dvder? :)

japp det har jeg:) har fått pakken å det er så gøy:) er kjempe fornøyd med det jeg bestilte!!!bestilte sånne alfabet kort også,selv om jeg kunne det litt fra før. skal ha et på kjøleskapet bla. ;)

Anonym poster: 2c25e636c60c7188ce4105ac5f5c717a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japp det har jeg:) har fått pakken å det er så gøy:) er kjempe fornøyd med det jeg bestilte!!!bestilte sånne alfabet kort også,selv om jeg kunne det litt fra før. skal ha et på kjøleskapet bla. ;)

Anonym poster: 2c25e636c60c7188ce4105ac5f5c717a

Men hvor kjøpte du det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det tydeligvis er brukere her inne som kan noe om tegnspråk, lurte jeg på en ting. Er ordene man bruker til tegn-til-tale de samme som brukes i tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

*snipp*

En måte å forstå hvordan TS fungerer er at man 'bygger opp en scene, plasserer ting, personer foran seg som rekvisitter, og deretter la handlingen utfolde seg. Som med broeksemplet. Jeg plasserer først broa der, og kan med mimikk og måten jeg bruker hånda på vise hvordan broa er i 'landskapet', om den er brei, smal, hengebro, etc, før jeg plasserer mannen der. Jeg vil anbefale deg å få tak i en bok om TS og grammatikk i tillegg.

En utrolig bra forklaring! Eller som læreren min sa: Først hva det er, så hva det er for noe med det ;)

Ts: Kjempemorsomt at du vil lære tegnspråk, det er veldig morsomt å kunne. Dessverre synes jeg vi mangler litt på kursmateriale for egenlæring av tegnspråk her i landet, så jeg vil anbefale deg å ta et kurs eller finne noen ts-brukere å sosialisere med etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Siden det tydeligvis er brukere her inne som kan noe om tegnspråk, lurte jeg på en ting. Er ordene man bruker til tegn-til-tale de samme som brukes i tegnspråk?

Nja, vil jeg si. Mye er nok det samme, men samtidig er tegn-til-tale ofte utviklet under veldig lokale forhold, kanskje spesielt i institusjoner for psykisk utviklingshemmede. Så helt avhengig av hvem som bruker det, og hva de kan, så kan tegnene være ts eller "egenproduserte".

Det er i alle fall mitt inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden det tydeligvis er brukere her inne som kan noe om tegnspråk, lurte jeg på en ting. Er ordene man bruker til tegn-til-tale de samme som brukes i tegnspråk?

Jeg bruker tegnspråk, men jeg er ikke sikker på hva du mener med tegn-til-tale?

Om du spør om jeg (og andre tegnspråkbrukere) bruker korrekt (norsk) fra tale til tegn (altså ord for ord-tegn), så er svaret ja.

Anonym poster: 93389f875e547db3c637c6ce05aaf4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vil jeg si. Mye er nok det samme, men samtidig er tegn-til-tale ofte utviklet under veldig lokale forhold, kanskje spesielt i institusjoner for psykisk utviklingshemmede. Så helt avhengig av hvem som bruker det, og hva de kan, så kan tegnene være ts eller "egenproduserte".

Det er i alle fall mitt inntrykk :)

Ok. Jeg bruker det en del i jobben, og så vidt jeg vet så er det ingen egenproduserte tegn vi bruker. Så det er en stor sjanse for at det er de samme tegnene som i tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utrolig bra forklaring! Eller som læreren min sa: Først hva det er, så hva det er for noe med det ;)

Ts: Kjempemorsomt at du vil lære tegnspråk, det er veldig morsomt å kunne. Dessverre synes jeg vi mangler litt på kursmateriale for egenlæring av tegnspråk her i landet, så jeg vil anbefale deg å ta et kurs eller finne noen ts-brukere å sosialisere med etterhvert :)

jeg hadde tenkt meg på et lite kurs som var nå i august på noen dager men jeg fikk dessverre ikke fri.så da prøver jeg meg litt på egen hånd til neste kurs jeg har muligheten å være med på :) hadde jeg bodd i oslo enda hadde jeg hatt flere muligheter men bor selvfølgelig sånn til at det ikke er kurs her så må belage meg på å reise å ta et kurs som varer over en liten periode. å ikke sånn engang i uken som er i oslo. å når jeg får lært meg litt mer så må jeg så klart oppsøke steder hvor jeg kan få brukt det her og. kan ikke sitte å prate i speilet med meg selv hele dagen heller :)

Anonym poster: 2c25e636c60c7188ce4105ac5f5c717a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ok. Jeg bruker det en del i jobben, og så vidt jeg vet så er det ingen egenproduserte tegn vi bruker. Så det er en stor sjanse for at det er de samme tegnene som i tegnspråk?

Da er det nok stor sjans for at tegnene er de samme ja. Du kan jo f.eks. kjøpe ordboka "la hendene snakke" for å sjekke :)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...