Gå til innhold

Dårlig søvnkvalitet


Yesterday

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlig søvnkvalitet, sover hele natten men er uthvilt 2 ganger i året eller noe sånt. Før brukte jeg lang tid på å sovne men det har jeg blitt kvitt fordi jeg har jobbet med det, men selv om jeg nå sover hele natten så er jeg ikke uthvilt. Men jeg drømmer mye, eller alle drømmer jo masse uten å huske, men jeg husker lange og flere drømmer hver morgen. Har heldigvis sjeldent mareritt.

Som natt til i dag, jeg husker 3 lange drømmer, husker mange detaljer. Sov i ca 7,5 timer, var på do i 5-tiden og var da våken i kanskje 3 minutter fordi jeg sovnet fort etterpå. Var overhodet ikke uthvilt i morges, og sånn er det hver dag. Husker en gang for ca 3 år siden at jeg husket 6 drømmer en morgen, da var jeg utslitt når jeg stod opp! Det er som om at hjernen lever sitt eget liv når jeg sover, som om at den ikke "lader" som den skal. Jeg føler at alle drømmene mine virkelig har skjedd (er fullstendig klar over at de ikke har skjedd), som om at jeg aldri sover. At jeg lever i to verdener, vår verden og en annen når jeg ligger i senga. Så jeg mangler tydeligvis den dype søvnen, kan ikke huske at jeg pleier å våkne mye, og jeg vet at alle våkner flere ganger per natt uten at man husker det, men hvorfor er "alle" andre uthvilt da? Og ikke meg?

Har testet (når samboer har vært bortreist i jobben) en slags søvnapplikasjon på mobilen. Mobilen ligger i sengen mens jeg sover og registrerer alle bevegelser i madrassen i en slags graf. Det vanlige er ca 5-10 topper på grafen, jeg har ca 20-25. Med andre ord jeg beveger meg mye i drømmeland. Samboer merker det ikke når vi sover sammen, jeg har bedt han om å følge med men han sover tungt.

Har vært hos legen ja, blitt utredet for søvnapne ja, men har ikke det. Vært hos psykolog og det hjalp ikke. Har fått beskjed om at jeg bør trene og vær aktiv, men det hjelper ikke. Jeg blir bare mer sliten da fordi kroppen uansett ikke får den dype søvnen (vil tru at det er problemet). Er så sliten i perioder at da tar jeg Imovane 2-3 kvelder på rad (ja vet om faren ved avhengighet) for å lade hjernen, det funker veldig bra men jeg vil ikke fortsette sånn her resten av livet. Jeg har prøvd midlere sovemedisiner som Circadin og Vallergang og de hadde heftige bivirkninger, Imovane gir meg ingen bivirkninger.

Jeg har tenkt å be om å få ta en polsymnografi, http://no.wikipedia.org/wiki/Polysomnografi. Var i EEG i fjor fordi mistanke om epilepsi, pga lite energi, men jeg har ikke epilepsi (er 200% sikker at det er pga dårlig søvn at jeg har lite energi). EEG'en viste en "mistanke om en lettere cerebral funksjonsforstyrrelse", og noe mer info fikk jeg ikke, og fikk beskjed om at det ikke er noe å bry seg om. Men hvem vet, kanskje det er relatert til min dårlige søvnkvalitet. Jeg sov mye som barn (fikk problemer med innsovningen i tenårene), ba ofte om å få lov til å legge meg før leggetiden, har aldri hørt om noen andre barn som har gjort det. Jeg måtte til og med som baby, fra fødselen av, vekkes om natten for å ammes og vekkes om morgenen. Jeg vekket aldri foreldrene mine med gråt, noe som er normalt at babyer gjør. Sov nesten hele dagen og, våknet kun når jeg ville ha mat. I helger og skoleferier så sov jeg ca 12 timer per natt, og jeg sov godt! Husker ennå hvor godt det var. Jeg har prøvd forskjellig sovetimer nå, alt fra 5 til 12 timer med søvn, det er 7-8 timer som er best for meg

Har tatt massevis av blodprøver. Alle prøver er finne, så ikke noe problemer med lav blodprosent, stoffskifte, blodsukker osv.

Jeg har en mild utgave av hyperacusis, som jeg har hatt så lenge jeg kan huske. http://no.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis Kom inne på Facebook i kontakt med ei i England med hyperacusis som har akkurat det samme søvnproblemet som meg, ellers har jeg aldri møtt noen.

Noen andre her som har den samme dårlige søvnkvaliteten? Som sover hele natta, aldri er uthvilt og husker mange drømmer hver eneste morgen? Eller som har hatt det sånn før og funnet behandling? Vært i polsymnografi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være slik at hyperacusisen din gjør at du sover dårlig? At hjernen din er så var på lyd, og du derfor ikke får den gode, dype søvnen? Husker du når du utviklet hyperacusis, sånn i forhold til når søvnen din endret seg?

Jeg spør fordi jeg selv har tinnitus, som du sikkert vet er disse to lidelsene noen ganger linket, hjernen reagerer "feil" på lyd. Pga min tinnitus kan ikke jeg huske sist natt jeg var uthvilt... er vel noen år siden.

Dessverre er det slik at mange leger ikke vet mye om dette, men om du skal inn til videre undersøkelser kan du jo nevne det for dem? Kanskje det er så "enkelt" som at du ikke får nok hvile, fordi (som du selv er inne på) hjernen ikke får hvilt seg?

Lykke til uansett, er ikke noe gøy å gå rundt konstant trøtt og sliten *klem*

Anonym poster: fa0e206301d1fcffa6ae50d90620652c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være slik at hyperacusisen din gjør at du sover dårlig? At hjernen din er så var på lyd, og du derfor ikke får den gode, dype søvnen? Husker du når du utviklet hyperacusis, sånn i forhold til når søvnen din endret seg?

Jeg spør fordi jeg selv har tinnitus, som du sikkert vet er disse to lidelsene noen ganger linket, hjernen reagerer "feil" på lyd. Pga min tinnitus kan ikke jeg huske sist natt jeg var uthvilt... er vel noen år siden.

Dessverre er det slik at mange leger ikke vet mye om dette, men om du skal inn til videre undersøkelser kan du jo nevne det for dem? Kanskje det er så "enkelt" som at du ikke får nok hvile, fordi (som du selv er inne på) hjernen ikke får hvilt seg?

Lykke til uansett, er ikke noe gøy å gå rundt konstant trøtt og sliten *klem*

Anonym poster: fa0e206301d1fcffa6ae50d90620652c

Hyperacusisen min er medfødt antakelig, foreldrene mine har fortalt at jeg har alltid reagert negativt på lyder, og så lenge jeg kan huske så er noen lyder veldig smertefulle. Så det er en mildere/uvanlig utgave jeg har, siden jeg ikke reagerer på alle lyder. Jeg sover bedre med ørepropper og sover alltid med de, så lyder har absolutt noe å si. Når jeg bodde i en blokk våknet jeg når som helst av dører og andre lyder i bygget, plagsomt. Har en del øresus og, men ikke hele tiden. Min far har tinnitus så jeg vet en del om det, han er og mye sliten :( Synd at du har det, men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...