Gå til innhold

Tips til en ny student :-)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne å studere i Bergen om noen uker, på UiB. Har skaffet meg leilighet nær sentrum og kommet inn på skole. Kjenner ingen som skal studere i Bergen og lurer på om dere har noen tips til hvor/hvordan det er lettest å få venner?

Har noen gode tips til en ny student?

Tar med glede imot tips til billig og god mat? Hvilke utesteder er de beste?

Har 500kr i mnd til mat + sminke + shampoo og lignende, tror dere jeg kan klare å "overleve" på dette?

:smilorange:

Anonym poster: 026bf75272bf6b773a4048b58f42ea6f

Videoannonse
Annonse
Gjest tommeltott
Skrevet

Venner får du nok på skolen.

Tips til billig mat, anbefaler sånne "thai"/"kina"-butikker, mye billig frukt og grønt + ris, og diverse.

Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne å studere i Bergen om noen uker, på UiB. Har skaffet meg leilighet nær sentrum og kommet inn på skole. Kjenner ingen som skal studere i Bergen og lurer på om dere har noen tips til hvor/hvordan det er lettest å få venner?

Har noen gode tips til en ny student?

Tar med glede imot tips til billig og god mat? Hvilke utesteder er de beste?

Har 500kr i mnd til mat + sminke + shampoo og lignende, tror dere jeg kan klare å "overleve" på dette?

:smilorange:

Hvordan skal du klare å overleve på 500 kroner i måneden? Det er helt urealistisk.

• Liker 7
Skrevet

500 kr i mnd vil bli vanskelig å klare seg på. Har du tatt opp lån eller har du mulighet til å jobbe litt? Tror du kommer til å slite veldig uten at du sper på, på en eller annen måte.

Lykke til med nye bekjentskaper og studiene.

AnonymBruker
Skrevet

Får lån og stipend fra lånekassen, 6900kr tilsammen. Betaler 5000 hver mnd for husleie, uten strøm. Vet ikke hvor mye jeg bruker i strøm, så kan godt hende det blir litt mer enn 500.

Håper å skaffe meg jobb, har en del erfaring, men har hørt at det er vanskelig i Bergen..

Skrevet (endret)

Du vil få problemer med å overleve på 500 kroner i måneden. Det vanlige er å bruke et sted mellom 1500 til 2500 per måned på mat.

Utdanningsstøtten fra Lånekassen er i gjennomsnitt cirka 9000 kroner i måneden. Den første utbetalingen hvert semester er større enn de resterende månedene. Det vil si at du får rundt 18000 i august og januar, og rundt 7000 resten av månedene.

Endret av Presis
  • Liker 1
Skrevet

500 kroner i mnd tilsvarer ca 16 kr. dagen, det tror jeg dessverre ikke du klarer. Hvis du har fryseplass bør du lage middag til fler, og så fryse ned i porsjonspakker. Det er ofte billigere å kjøpe større kvantum.

Når det gjelder venner så er det bare å smile og være imøtekommende. Bli med på ting!

AnonymBruker
Skrevet

Du vil få problemer med å overleve på 500 kroner i måneden. Det vanlige er å bruke et sted mellom 1500 til 2500 per måned på mat.

Utdanningsstøtten fra Lånekassen er i gjennomsnitt cirka 9000 kroner i måneden. Den første utbetalingen hvert semester er større enn de resterende månedene. Det vil si at du får rundt 18000 i august og januar, og rundt 7000 resten av månedene.

Ja, det stemmer! Men regner med en del av det går til skolebøker, semesteravgift og lignende. Men har vel kanskje 1500 i mdn, hvis jeg fordeler de 1800 utover året! Da blir det kanskje ikke såå vanskelig?

Gjest Fairydust
Skrevet

Husk at du ikke får støtte i juni og juli.

Skrevet (endret)

For 1500 i måneden må du likevel leve svært nøkternt. Det er penger å spare på å handle brukte bøker. Ellers er det ikke sikkert at du trenger bøker i alle fag. Mange studenter klarer seg kun med forelesningsnotater, og presterer likevel bra på eksamen.

Semesteravgiften er vel ikke mer enn 700 kroner per semester.

Endret av Presis
Skrevet

Kjøp deg en sekk med ris på en innvandrerbutikk, det blir billig tilbehør til maten! Se om butikkene har tilbud, evt. hamstre om du har fryser. Er ofte butikkene har tilbud på kjøttdeig/karbonadedeig, og da kan du kjøpe ganske mange pakker og fryse ned. Frukt og grønt på innvandrerbutikker er billig! Lykke til!

Gjest Swipper
Skrevet

Støtter forslagene om å handle i store kvantum billig på innvandrerbutikker. Også når du først lager mat så lag masse og frys ned i porsjoner så sparer du også tid på middagen andre dager :) Se om du får tak i brukte bøker. Ikke kjøp alle med en gang. Er mange bøker som du faktisk ikke trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Har sett på finn etter bøker, er en del til halv pris som ligger ute :tommel:

Innvandrerbutikk er sikkert lurt! Har hørt at ting som: løk, gulrøtter, ris, nudler, bønner og spaghetti er billige matvarer.. Har dere noen andre forslag? Tips til retter som kan lages av disse varene?

Tenkte også å kjøpe inn diverse krydder og "basisvarer" som f.eks. soyaolje så kan jeg prøve å lage maten litt mer interessant..

Gjest cool_water
Skrevet (endret)

500 er ingenting som andre har påpekt. Siden du bor i sentrum så er det ganske mange innvandrerbutikker rundt der. Jeg pleier å handle på den som er tvers over bystasjonen, sekker med ris, linser, bønner, krydder, couscous, bulgur osv. For å få seg venner så er det viktig å være med på fadderuka! Da får du også med deg mange av utestedene i Bergen, samt fjelltur :) Mine favoritter om vi skal ut å snakke men ikke danse er kaos, kvarteret, piren, hectors hybel, tonga, sjøboden. Om man ska ut å danse så er scotsman, lille, metro, S.I.N og gamle tiger tiger(husker ikke navnet nå :P). Dra ut på torsdager, mye penger spart! Øl til 29,-, drinker til 49 og shotter til 19 :P

Om du skal trene så koster det 890,- per semester gjennom sib, og da har man tilgang til svømmebasseng, gymsal, squash, egentrening, buldring, saltimer osv. Man kan også melde seg inn i sib sine tja, hobbygrupper? De har seiling, dansing, dykking, og mye mer til! Det er jo også en fin måte å få seg et nettverk på.

Om man skal ut å spise så har du kroathai, zupperia, naboen, pastasentralen og ichiban om man vil ha sushi, som har ganske så studentvennlige priser, alt mellom 80-180 tenker jeg. :)

Endret av cool_water
Gjest Swipper
Skrevet

Hvis du liker fiskepudding så kan du kutte det opp i biter å lage hvit saus ved siden av og grønnsaker. Fiskepudding får du billig på kiwi f.eks. og det finnes mange forskjellige billig varianter av frossen grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Om ikke du har oppsparte penger fra sommerferien eller deltidsjobb kan det bli rimelig tøft å kun leve på lånekassen :/

Er det du som skal begynne på tannpleie? (I så fall:Det er myye eksatrautgifter i begynnelsen som andre studenter ikke har. Innesko til klinikken, tenner (frasacomodell - 1500 kr!!) klinikktøy (minst 3 sett) osv.

Det er ikke så vanskelig å få seg deltidsjobb i bergen om du ikke er veldig kresen.

Bunnpris har gode tilbud hver dag! lurt å handle å fryse ned! :)

Anonym poster: ddefd8bbe0a8368d9f96a39f30baedda

AnonymBruker
Skrevet

Om ikke du har oppsparte penger fra sommerferien eller deltidsjobb kan det bli rimelig tøft å kun leve på lånekassen :/

Er det du som skal begynne på tannpleie? (I så fall:Det er myye eksatrautgifter i begynnelsen som andre studenter ikke har. Innesko til klinikken, tenner (frasacomodell - 1500 kr!!) klinikktøy (minst 3 sett) osv.

Har litt oppsparte penger fra jobb i sommerferien, så har jo noe i bakhånd, men vil jo helst leve så billig som mulig!

Skal ikke begynne på tannpleie, skal studere årsstudium i psykologi :-) Så regner med å måtte ha alle bøkene, konkurransen er jo ekstrem for å komme inn på profesjon..

Gjest Linaria
Skrevet

500 kroner i måneden er ca. 17 kroner dagen. Det kan bli tøft.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har skjønt at det er for lite, så satser på å få en jobb som sagt tidligere.

:)

Skrevet

Svigerinnen min har studert i mange år uten å kjøpe en eneste pensumbok. Hun tar godt med notater på forelesninger og resten leter hun opp på nett. Faktisk får hun toppkarakterer også. Jeg ser også at på mitt studie (førskolen) så kunne jeg klart meg uten ganske mange av bøkene. Noe finner jeg bedre forklart på nett og andre kan lånes på biblioteket. Er du rask får du lånt nesten alle pensumbøkene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...